Bukefalos 28 år!

Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Hej! Håller med att det är konstigt att vissa lösningar fungerar vissa år och nästa fungerar de inte alls.
Vi trodde ju att vi hittat lösningen i fjol ( mikrobalans+fil) men i år har det inte samma effekt ,så vi har börjat ge vanlig jäst 1/2 pkt /dag och magen håller sig i form ,visst är det lösare högar ibland ,men vi behöver inte tvätta honom.Fördelen är ju att det är så mycket billigare med jäst än mikrobalans.
 
Sv: Min diarréhäst!

Hej!
Jag fick ett tips att kolla från gammalt tillbaka Lös avföring hos häst,kan bero på: Överskott av vitamin C,D och E
Underskott av vitamin B1,B3,B5 och B9

Kan det vara några vitaminer som finns i gräset på sommaren ,som dom inte får i sig på vintern??
 
Sv: Min diarréhäst!

Underskott av vitamin B1, B3, B5 och B9, är det samma som finns i Bvitaminer då som Alexandra rekomenerade och Lyrik ger dubbel dos i spruta tro?
Kan det vara så enkelt som brist på vitaminer????
Såg när jag lunchade att det hade runnit på benen på min häst. Inte så roligt när det är kallt ute. *ledsen*
Fast å en sidan prövade jag att ge b-jäst förra vintern. Köpte ju säckvis med det Dom fick 5-6 dl per dag. Fungerade inte. Men är kanske inte riktigt samma sak som flytande b-vitamin? Någon som vet?
 
Sv: Min diarréhäst!

*KL*

Min herre har konstigt nog varit HELT bra i magen sen han av annan anledning ord extra B-vitamin. Jag har provat extra B-vit andra år utan skillnad, i år står han dessutom på blötare silage än innan. Men nu hjälper det av någon mystisk anledning?

Ger du flytande eller kommer en veterinär och sprutar dubbel dos?
Vet du anledningen till diarrén på din häst`Har du gått igenom någon undersökning?
 
Sv: Min diarréhäst!

Tror ej att jag får det...:(
Beviplex fick min pålle i sprutform. Finns även att köpa på Apoteket, receptfritt, kostar runt 98 kr för en liter. Innehåller alla b-vitaminer, tror jag.
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag har läst att de kan ha svårt att ta upp vitamin B12 och att det är just den som det hjälper att injecera vid diarré. En del får hålla på med sprutor hela livet. Finns en åkomma på hund som ser liknande ut och som är vanligare bland vissa raser där man just måste ge B12.

Min kille får kanske åka hem på fredag. Jag har bett dem spruta honom med b-vit också.

Mina forskningar har också lett till att jag hittat att det finns problem med just kronisk diarré på älg där man tror att de beror på att de äter granbark vintertid. Visst kan min se ut lite som en älg ibland:) och jag vet att han älskar att gnaga på granar. Finns kanske inget samband men jag tror jag ska ta bort hans granar.
 
Sv: Min diarréhäst!

Ok! Ska diskutera detta med veterinären när hon ringer i dag. Ang B12 vitamin alltså. Mina hästar har inte så mycket träd att gnaga på. Men jag vet att när jag lägger in grenar av olika slag så kan en del bli lite fisiga av det.
Min häst var blötare än någonsin i dag. :(
 
Sv: Min diarréhäst!

Ger du flytande eller kommer en veterinär och sprutar dubbel dos?
Vet du anledningen till diarrén på din häst`Har du gått igenom någon undersökning?


Flytande Shy Feeder B, nu 60 ml/dygn, tidigare 120 ml/dygn.

nej jag vet inte anledningen, han har ätit hösilage i många år, utan problem. Han har 'plåtmage' generellt.

För några år sen så började han få bajsvatten med bollarna och för löst träck. Jag gav magtarmbalans och det hjälpte sålänge jag gav, såfort jag slutade började det igen. Träckprov gav inga ledtrådar heller.

Klinikvet tyckte 'ta bort hösilaget!', det kan jag dock inte göra tyvärr. Blodprov UA, nytt träckprov UA. Jag provade dock lägga på lucernhack och det blev bättre men inte bra.

Det börjar varje år på senvintern, dvs hösten är inte minsta lilla problem, och så slutar det tidig vår. Så det har inte känts som om det är något han 'äter i hagen'. Dock så i år så fick han en senskada i oktober och stod på boxvila. Strax innan detta fick han en (sin första nånsin) attack av tokdiarre, stod på ProEquo i tre veckor (först 10 dagar men såfort jag slutade kom den tillbaka) innan magen blev bra igen. Under boxvilan så magen bra (efter proequokuren då, men trots hösilage), han släpptes ut i hage igen på julafton, och normalt är det kring jul/nyår det brukar vara som värst 'magmässigt'. Började reagera i magen när han kom ut igen, har dock ingen aning VAD de skulle äta i hagen som finns 'hela perioden' han är dålig, och speciellt som finns när snön ligger tjock.

Iaf, så i början av året var vi in på klinik för ÅB för senskadan, efter rörelse blev han dock extremt flåsig så vi tog blodprov och han hade infektionsbild, och blev därför rek extra vitaminer. ADE får de redan, så jag la på B-vit.

Och voila så blev magen tvärfin. Har varit jättefin sen dess, runda, fina bollar, inget bajsvatten. Han får fortfarande 60 ml B-vitamin i fodret varje dag, tänkt göra slut på dunken innan jag provar ta bort det.

Jag HAR tidigare år provat B-vit i olika former innan, men utan resultat. Så ingen aning alls varför det nu fungerar.

Han har inte genomgått någon 'stor' utredning iom att han 'bara' haft det där bajsiga vattnet och lite för lösa bollar, men rund, fins, blank och 'mått bra i övrigt'. Utan vi har tagit blodprov, träckprov och något typ bakterieprov (de sökte efter ngt specifikt men minns inte vad), och sen har de som sagt velat att hösilaget tas bort, vilket inte är möjligt. (Eget stall, tre hästar, en dammkänslig.. )
 
Sv: Min diarréhäst!

Tänkte på din häst. Det beror inte på att dom får dricka jättekallt vatten då? Jag menar eftersom det blir just årets kallaste månader bara. Mina blir ju sjuka så fort jag maskar av och sedan fram till betet oftast.
Fast nu när min häst äter cortison så blev han bra några dagar efter bandmaskavmaskningen konstigt nog. Men i dag blötare än någonsin.
 
Sv: Min diarréhäst!

Tänkte på din häst. Det beror inte på att dom får dricka jättekallt vatten då? Jag menar eftersom det blir just årets kallaste månader bara. Mina blir ju sjuka så fort jag maskar av och sedan fram till betet oftast.
Fast nu när min häst äter cortison så blev han bra några dagar efter bandmaskavmaskningen konstigt nog. Men i dag blötare än någonsin.

Då borde han ha blivit lika dålig nu under boxvilan? Och inte blivit sämre av att gå ut igen?

Sen, även vattnet är ju något som varit likadant sen jag köpte honom som fyraåring. Dvs han drack kallvatten vintrarna igenom i många år innan de här problemen kom.

Det som är det knasiga, jag hittar ingen vettig anledning, och ska det vara hösilaget/vattnet/något i hagarna/annat så borde det inte ha fungerat i flera år och SEN ge problem?

Och vattnet är ju lika kallt då när han fick mer TS t ex. Det jag skulle velat pröva är en vinter på hö, eller iaf en hel vinter med lucernhacktillskott, för att de om det bara skulle hjälpa 'ett tag' men inte sen, eller hålla hela vägen. (Han lär dock bli tvärfet om han får lucernhackstillägg en hel vinter, och hö fungerar som sagt inte rent praktiskt iom ena ungstoet)

Intressant är att det i år ju inte frös på och kom snö som det borde, utan de gick och åt 'äckel' i hagen (blött gammalt gräs, i geggan) och massor av hästar som normalt inte är lösa i magen i år haft jätteproblem med diarre, men det inte tycktes störa valackens mage ALLS. Och att han är notoriskt svår att rubba magtarmbalansen på 'annars' (han lyckades komma lös och käka flera kilo soja som skulle kastas, dvs med tveksam hygienisk kvalitet, utan att få minsta reaktion från magen).

Men det ska bli intressant att se vad som händer när jag slutar med B-vitaminen, för det är ologiskt att det fungerar nu när det inte fungerat förr. Å andra sidan känns 'hela alltet' ologiskt..

I år äter han ju dessutom blötare hösilage än tidigare. Som sagt, ingen logik nånstans.. Men jag tackar och tar emot så länge det håller, även omd et vore kul att komma åt ORSAKEN någon gång..
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja, suck! Man vet inte vad man ska göra till sist. Jag har ju prövat b-jäst förra året och det fungerade inte till mina två. Jag har ju en fjording som också är blöt. Men i år har hon klarat det rätt så bra med probimin. Men sedan i går fick jag tvätta henne. Samtidigt som min andra blev väldigt lös. Och ändå har jag inte ändrat på något i matväg. Dom får ljummet vatten en gång om dagen resten är ju kallt. Det står 7 hästar här och dom andra är friska. När dom blev sjuka för 3 vintrar sedan så stod det 10 hästar här. Bara dom blev sjuka. Men då hade vi hösilage. Dom har fått torrt hö i år och förra vintern. Men ändå ingen bättring. Fri tillgång fick min unghäst. Han åt ca 18 kg hö per dygn. Är 158 cm och liten. Halvblod på 4 år i år.
 
Sv: Min diarréhäst!

Mm, just det där att någon/några reagerar bara. Ingen annan hos mig har ju någonsin reagerat liksom, och de äter ju exakt samma foder, går i exakt samma hagar, dricker exakt samma vatten (vårt vatten är förresten analyserat, inte för hästarnas skulle g, men vi har egen brunn och för vår skull, och kanonfint vatten), sköts på exakt samma vis etc. Men de andra två nuvarand ehar inte reagerat. K är ju uppvuxen här (4 år i år) och aldrig reagerat minsta lilla, däremot har hon ibland reagerat på medicinering (dvs hon har 'känsligare' mage rent generellt än valacken). Och har ju haft inackorderingar och foderhästar osv under årens lopp, förutom mina egna, ingen reaktion.

Och visst, att en är känsligare är ju inget konstigt alls, men varför 'plötsligt' (V har bott i just det här stallet sen 1/1 2001) utan att något ändrats bli problem? Och om man ska fundera om det sas kommer 'inifrån' hästen, så varför är det årstidsrelaterat, vad händer?

Någon borde forska på det här, foskningsunderlag finns ju helt klart med tanke på hur många det är som har problem, och att det som hjälper en inte hjälper en annan, och det som hjälpte 'förra veckan' inte hjälper nu och så..

Tillägg - du skriver att dina reagerade första gången för tre vintrar sen, det är ungefär då Vision började reagera, han började reagera Keles första vinter, dvs vintern 03/04..
 
Sv: Min diarréhäst!

Suck igen! Hon ringde aldrig veterinären. Vad trött man blir. När jag matade i dag så såg jag hur det hade runnit utefter benen på honom. Ska ta kort så ska jag visa veterinären tror jag. Hon fattar nog inte hur illa det är.

Undrar om det hände något den vintern då. Eftersom både mina två och din blev sjuk då på vintern. Ja, forska, undrar om dom gör det överhuvudtaget. Dom verkar mest rycka på axlarna och vilja kalla det kroniskt. Jag sa rent ut att det finns ju ingen som vill köpa en sjuk häst som man måste tvätta morgon och kväll vintertid. Det är inte många som orkar det ens. Jag börjar ju bli trött på det redan och ändå är han född hos mig. Det var ju meningen att jag skulle sälja honom förra året med ville att han skulle bli frisk först. Har inte råd med 4 hästar. Dom som är friska är inte säljbara. Den ena är 22 år och lite egen och den andra är en 5 årig islänning som jag tänkte ha kvar till sist åt mig. Sedan har jag fjordingen som jag ev tänkte sälja med men hon blir ju inte heller bra. Det är så typiskt. Jag har lånat pengar till medicin och sjukvård som gått på över 8000 kr på två månader med två sjuka hästar. Probimin är ju inte billigt precis heller. Två små burkar för 800 kr. Sedan cortison som jag antar att veterinären vill höja dosen på nu i stället. :crazy: Den kostar ju 99 kr per burk och räcker i två dagar.
 
Sv: Min diarréhäst!

Gejsa - jag vet inte om det är aktuellt i ditt fall, om veterinären vill 'ha ner' kortisonet i magen t ex. Men annars, så spruta kortison i.m. är mycket billigare än tabletter (även om det var ett hiskeligt pris, vad är det för kortison din får?).

Men jag har uptäckt det när de ska kortisonbehandlas som komplement till ledbehandling eller liknande, dvs när kortisonet ska 'ut i kroppen', så prisskillnaden på att få tabletter utskrivna, och att få injektionsvätska och sprutor och spruta i.m. (var tredje dag har jag sprutat, men kan kanske skilja, tabletter har det varit morg & kväll) är STOR, med fördel injicerat. (Så snålalex som dessutom hellre sprutar än hattar med medicinering två ggr/dag, väljer numera alltid spruta)
 
Sv: Min diarréhäst!

Har du provat med vanlig jäst ? Vi ger våran ett halft paket/dag nu,och peppar peppar det fungerar lika bra som att ge mikrobalansen .Och billigare blir det.
 
Sv: Min diarréhäst!

Cortisonet heter prednisolon. Det fick även min schäfer när hon levde hela sitt liv mot allergin hon tålde inte husdammskvalster.
Veterinären räknade ut vad han behövde mot hans vikt.
Först 50 tabletter i 20 dagar tror jag det var och sedan 40 ....nu är vi uppe i 30 tabletter per dag.
 
Sv: Min diarréhäst!

Nej, vanlig jäst har jag inte prövat. Men däremot b-jäst i pulver och massor av mag-tarm balans och probimin osv osv
Men han har inte fel på floran i tarmen. Dom har tagit prover i tarmen och vätskan i magen. Så det kan aldrig hjälpa då. Men tack ändå. Är din häst bra nu när han äter det helt bra alltså?
 
Sv: Min diarréhäst!

Hon frågade aldrig om jag ville ge spruta i stället. Trodde inte att det fanns. Hjälpte det din häst då?
 
Sv: Min diarréhäst!

Tog ett foto nyss nu på kvällen. Hur ska jag göra för att få in det?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: Habina
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
836
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp