Min ridtravare är för pigg!

Frida02

Trådstartare
hej! Jag är medryttare på en ridtravare, han är inriden men har fortfarande kvar att när han ska trava så ska han göra det så fort som möjligt.
Jag rider honom bettlöst med sidepull och det har funkat bra hittills.
Så småningom tänkte jag lära honom att galoppera och kanske hoppa, men jag behöver tips på hur jag kan få honom att lugna ner sig när jag rider honom, samt hur jag kan lära honom att galoppera:)
Tack på förhand!:banana:
 
Beror ju på med vad man anser med pigg också jag som älskar arbetsglada travare uppskattat deras framåtbjudning. Sen är det väl en sak om hästen inte förstår eller lyssnar osv. Eller ens lärt sig vad det betyder att trava lugnt ?
Men jag har kompisar med hästar de beskriver som så pigga. Som jag tycker är allt annat än pigga. Man har ju olika vanor :)
 
Vet du om han kan trava lugnt ? Vet du hur han är riden? Med travare som är omskolade så de vet vad hjälper betyder brukar det sällan fungera med hårda hjälper . Min extremt heta medishäst brukar jag ge halvlångtygel och ta och ge lätt när han börjar hetsa upp sig. I skritt ger jag hellång tygel och lutat mig tillbaka bara så får han lugna sig . Alla pigga travare jag ridit har man alltid fått vara lugn själv och absolut inte Slit och dra i munnen när det går för fort :-D lugn alltid.
 
Det är jättesvårt, snudd på omöjligt faktiskt, att lära sig utbilda hästar via ett forum.
Det är bra att fråga om tips och råd, men för stora grundläggande saker som sånt du frågar om behöver man en tränare på plats om man inte har utbildat hästar förr och vet vad man gör. Och även då kan det vara bra med en tränare som kollar av ibland.

Så det är mitt enda, kanske lite tråkiga, tips. Ta hjälp av en tränare. Å andra sidan, det kanske är ett tråkigt svar att få men jag lovar att allt blir roligare i längden med rätt hjälp från början!
 
Jag har också en före detta travare som varit - och delvis fortfarande är - väldigt pigg på att röra sig fort. Ifråga om att rida för tränare så håller jag med om att det generellt är bra och snudd på oundvikligt, men samtidigt har jag känt att det inte precis vimlar av bra tränare med erfarenhet just av att göra bra ridhäst av ett renodlat tävlingsredskap. För det är ju vad det ofta handlar om med just en travare, en häst som under många generationers genomtänkt och målmedveten avel och därefter flera år av lika målmedveten träning med ett enda syfte - att skapa en häst som travar så fort som överhuvudtaget möjligt och som helst avhåller sig från att galoppera. Det säger sig litet grann självt tycker jag att utmaningen i att transformera den till en bra ridhäst skall vara rätt stor... :crazy:

Själv rider och tränar jag inte i närheten av så mycket som skulle krävas för att få en snabb utveckling, vi skyndar långsamt. Men för att vara konkret så handlar det för oss mycket om att jobba på samling och bärighet, att få hästen att sätta under sig och jobba mer med rumpan. Efter hand som hästen får en mer samlad och låg form så blir både skritt och trav lugnare och mer kontrollerade, och mindre fort-fort-fort. Den mentala biten är nästan svårast, den inbyggda känslan hos hästen att det är en Bra Sak att t ex komma fram först när man rider ut flera stycken. Att sitta och konstant hålla igen är ju inget kul för vare sig häst eller ryttare. I de lägena brukar jag distrahera genom att göra någon extra volt på stigen eller i skogen, litet skänkelvikning, eller vika av från stigen och rida slalom mellan träd och stenar. Vi hamnar sällan på efterkälken, eftersom min häst har ett normalt skrittempo som är mer vägvinnande än andra hästars jog. ;)
När det gäller hjälper och kommunikation generellt så vet jag inte om det är allmängiltigt för travare men min är mycket känslig. Man pratar med väldigt små bokstäver och får stor respons, det handlar om väldigt lätta händer och skänklar.

Galoppbiten är svår tycker jag, framför allt eftersom det lätt går väldigt fort. Det är inget vi prioriterar faktiskt, och jag vill helst ha en rejält stor ridbana eller ridhus för att ha tid och utrymme att träna det utan att behöva bryta av med svängar och volter för ofta.
 
Tack för alla svar allihopa! Jag letar efter en tränare som har erfarenhet av travare, men inte hittat någon än... Det finns ett ridhus nära stallet men min häst har aldrig varit i ett och funderar på hur han ska vara första gångerna, någon som vet? :heart
 
Tack för alla svar allihopa! Jag letar efter en tränare som har erfarenhet av travare, men inte hittat någon än... Det finns ett ridhus nära stallet men min häst har aldrig varit i ett och funderar på hur han ska vara första gångerna, någon som vet? :heart
En häst är en häst och en tränare en tränare ;). Är det ngt div ska ha hjälp med så är det en tränare med erfarenhet av inridning och utbildning av unhästar.
En bra tränare kan hjälpa både elit satsande ryttare som hobby ryttare på gamla feta ponnyer ;).
 
Nja. Du ser sällan en travare vinna pleasureklasser, eller en fjording i hoppeliten. ;)

Tror Buck mer menade att en vettig tränare kommer lära dig att göra det bästa utav dina förutsättningar, varesig du rider käpphäst eller bruksnordis. Håller med där, tror inte TS behöver hitta en tränare som har travare som specialinriktning på något sätt. Utan en kunnig människa som kan lära ut att rida en häst i balans, oavsett typ av häst. Alltså grundridning helt enkelt.
 
Tror Buck mer menade att en vettig tränare kommer lära dig att göra det bästa utav dina förutsättningar, varesig du rider käpphäst eller bruksnordis. Håller med där, tror inte TS behöver hitta en tränare som har travare som specialinriktning på något sätt. Utan en kunnig människa som kan lära ut att rida en häst i balans, oavsett typ av häst. Alltså grundridning helt enkelt.
Helt rätt :)
 
Du kanske inte behöver just en tränare som är van med ridtravare ? Jag rider för 2 olika tränare och ingen av dem har haft erfarenhet av travare.

För att få min att stärka sig och få en lugnare trav har jag jobbat mycket i skritt. Mycket öppnor och sedan tränat vidare på det i trav. Detta gör även att hästen blir starkare i sin bärighet vilket kommer att hjälpa till i galoppen :)
 
Jag kan säkert hitta en bra tränare, men vet någon hur hästar som aldrig varit i ett ridhus, reagerar första gångerna?:)
 
Jag kan säkert hitta en bra tränare, men vet någon hur hästar som aldrig varit i ett ridhus, reagerar första gångerna?:)
Mina har inte reagerat ett enda dugg besvärat. Kikat runt och luktat lite när de kommer in, kollat speglarna ett par gånger, men helt odramatiskt.
 
De travarna som jag har utbildat har det inte varit några som helst problem med i ridhus. De har varit lite vingliga, och tyckt att det här med fyrkantsspår var väldigt konstigt. Men så är det väl med alla unghästar :)

För att bli av med travartraven har jag använt mig av ridhusets kortsidor. Men små, små hjälper driver jag upp hästen i trav och sedan efter bara några få lugna steg (innan den hinner hetsa upp sig) så saktar man av. I och med att man rider på kortsidan så kommer ju väggen upp som ett naturligt stopp för hästen. Det blir inte lika inbjudande att trava iväg när man har en vägg framför sig. Sen är det viktigt att som ryttare hela tiden sitta i balans och tänka lugnt och långsamt. Stör inte hästen i onödan, och kom ihåg att andas lugnt :)

Samtidigt jobbar jag mycket i skritt med slalom, halter och andra lätta övningar bara för att hästen ska lära sig alla kommandon från ryggen. När hästen sen är så pass stärkt i sin kropp att den klara av att travas i arbetstrav och klarar av lättare skolor så brukar jag lära hästen att galoppera genom att hoppa små hinder.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
775
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp