Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ja jag tycker att vi ska sluta skaffa barn här i Sverige. Socialtjänsten söker familjehem med ljus och lykta. Skall vi inte ta hand om de barnen i första hand istället??? Sen kan vi adoptera barn från andra länder ochså. Det finns så många barn i världen som behöver en mamma och pappa.
Ja I can see your point. Däremot så vurmar jag mer för katter än för människor.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag har inte skrivit så.
Hur kan en huskatt vara betydligt snyggare? Den har ju ingen rasstandard och därmed ingen mall för vad som är "snyggt".
Att ta en kull enbart för att temperamentet är bra är inte skäl nog tycker jag dock.

Man själv kanske tycker att den är betydligt snyggare. Huskatter har visst en standard fast den inte är lika utförlig som för raskatter, hur tror du annars dom kan bedöma huskatter på utställningarna? Jag skulle t.ex. aldrig vilja avla på en siames eftersom jag inte tycker dom är snygga, oavsett om dom ser ut som standareden säger eller inte, däremot kan jag tycka att en huskatt kan vara riktigt snygg med bra proportioner, bra pälskvalitet, bra kontraster mm.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ja I can see your point. Däremot så vurmar jag mer för katter än för människor.

Det säger ju allt... och du undrar hur jag kan säga att jag inte bryr mig om hur samhället ser på katten, det är ju ingenting emot att kläcka ur sig något sådant.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag har ju inte riktigt samma problem som dej. För jag kan inte kastrera min. :crazy: Men ska pröva med p-spruta och hoppas på att det hjälper mej lite. Två av dom andra är kastrerade och den 3e inväntar operation. Fast den 4e går inget att göra åt.

Hoppas iaf att det löser sej och att det blir fina ungar.

Hur menar du då? :crazy:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag kan förstå lite. Katter är ju mer utsatt tycker jag, en människa (vuxen då) kan ju alltid söka hjälp och ta tag i sitt liv på det sättet. Det är ju inte lika lätt för en katt.

Det är mycket som behöver jobbas på i världen inte bara kattens status.
Allt är ju tyvärr människans eget fel.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det säger ju allt... och du undrar hur jag kan säga att jag inte bryr mig om hur samhället ser på katten, det är ju ingenting emot att kläcka ur sig något sådant.
Ok, menar du att det är fel att vara mer intresserad av att jobba med katters väl och ve än människor? Är det moraliskt fel menar du?

Jag brinner för katter, andra brinner för människor. Varför än det ena mer fel än det andra?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Hur menar du då? :crazy:

Med att ja inte kan kastrera henne?

Har gjort en operation på henne för att kastrera henne. Men problemet är att hon inte har något att ta bort. Hon är lixom en DET.
Och just nu sprudlar hormonerna inom henne/honom/den. Så den går och är kör i sej själv.

Men hoppas på att p-spruta kan hjälpa.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ok, det lät lite klurigt. Det kan inte vara så vanligt eller?
Hoppas du får bukt med problemet.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ok, det lät lite klurigt. Det kan inte vara så vanligt eller?
Hoppas du får bukt med problemet.

Tror inte att det är allt för vanligt. Min vet har haft ett sånt här fall tidigare under sina 40 år som vet.

Så hon är inte som alla andra iaf:)
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Man själv kanske tycker att den är betydligt snyggare. Huskatter har visst en standard fast den inte är lika utförlig som för raskatter, hur tror du annars dom kan bedöma huskatter på utställningarna? Jag skulle t.ex. aldrig vilja avla på en siames eftersom jag inte tycker dom är snygga, oavsett om dom ser ut som standareden säger eller inte, däremot kan jag tycka att en huskatt kan vara riktigt snygg med bra proportioner, bra pälskvalitet, bra kontraster mm.

Det där är ju bara en personlig åsikt. En snygg katt för en person är inte en snygg katt för en annan.
En siames som ser ut som en birma må vara hur söt som helt men en snygg katt är den inte rasmässigt eftersom den inte följer rasstandarden. Och jag hade inte sett något skäl att avla på den heller. Alla tycker väl att sina katter är söta, det betyder inte att de är lämpliga i avel.
Huskatter har inte alls någon standard:smirk:. Domaren bedömer efter helhetsintyck och kattens kondition.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Visst får man välja katt efter utseende.
Men för min del är temperament primärt före utseende. Jag har valt min ras för att jag älskar deras temperament och intelligens. Sen att de är oerhört häftiga utseendemässigt är en bonus :love:.

Detsamma gäller ju för huskatter - de skiljer sig ju otroligt mycket åt vad gäller temperamentet. Även huskattägare kan ju ha preferenser när det gäller temperament och intelligens - om man nu vill ha exempelvis en alert och livlig katt, varför ska man som huskattköpare behöva köpa en soffliggare, när du får köpa just den katten du vill ha? Eller en nervös och skygg katt (som många förvildade katter är), när man vill ha en som är stabil och trygg mentalt?
 
Senast ändrad:
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

kl


Eftersom vi är inne lite på detta inte ta hand om katt grenen. Så kan iaf jag stolt säga att jag adopterat 3 katter från ett katthem. Och dom var värda varenda öre. Står fortfarande som akuthem. Men dom på katthemmet vet att jag inte klarar att bara ja jourhem:)
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag har inte skrivit så.
Hur kan en huskatt vara betydligt snyggare? Den har ju ingen rasstandard och därmed ingen mall för vad som är "snyggt".
Att ta en kull enbart för att temperamentet är bra är inte skäl nog tycker jag dock.

Det är klart man kan tycka att en huskatt är jättesnygg, det beror ju på vad man personligen tycker är fint. Det behöver ju inte finnas en rasstandard för att man själv ska kunna avgöra om en katt är vacker eller inte. Det har ju personlig smak att göra. För egen del tycker jag exempelvis att riktigt rastypiska burmor är ganska fula, i mina ögon är deras speciella ansiktsuttryck inte vackert, och de flesta huskatter har mycket vackrare uttryck enligt min smak. Någon annan uppskattar säkert burmorna just precis för deras speciella "look".

Så det beror ju på hur man personligen tycker att idealkatten ser ut. Det är ju olika. Och hittar man då en huskatt med idealutseendet, så finns det väl inget som hindrar att man köper den? Man kan nog behöva leta lite längre än när man köper raskatt, eftersom huskatter varierar mer i utseende, men det betyder ju inte att man inte kan vara lika petig som raskattköparen.

Dessutom, om du har dina katter mest för det fantastiska temperamentet - varför är det fel för huskattköpare att tänka likadant?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ok, det lät lite klurigt. Det kan inte vara så vanligt eller?
Hoppas du får bukt med problemet.

Fast att kastrerade honor fortsätter att löpa är tyvärr inte ovanligt alls. Vår ena katt är så - det märks inte på henne alls att hon är kastrerad, hon löper precis lika mycket som innan. Så vi får stå ut med nedpissad tvätt och skrikande brunstvrål resten av hennes liv. Tyvärr.:(
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Så det beror ju på hur man personligen tycker att idealkatten ser ut. Det är ju olika. Och hittar man då en huskatt med idealutseendet, så finns det väl inget som hindrar att man köper den? Man kan nog behöva leta lite längre än när man köper raskatt, eftersom huskatter varierar mer i utseende, men det betyder ju inte att man inte kan vara lika petig som raskattköparen.
Ja självklart är det så, det har jag aldrig opponerat mig emot.

Dessutom, om du har dina katter mest för det fantastiska temperamentet - varför är det fel för huskattköpare att tänka likadant?
Jag tror inte att jag förstår vad du menar här riktigt. Jag förstår att man vill ha en katt med fantastikt temperament huskatt el ej. Var har jag skrivit att jag motsätter mig detta?
Det jag skrev om gällde inte att köpa huskatt utan att avla på katter (ras eller hus) enbart för att de är söta i ens egna ögon, snälla osv. Jag tycker att man ska ha lite mer koll än så om man vill avla seriöst. Det viktigaste är ändå att man lägger ner tid och pengar i kullen och inte är rädd för att bli sittande lite längre med dem i väntan på att rätt hem ska dyka upp oavsett om det är raskatter eller huskatter.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Fast att kastrerade honor fortsätter att löpa är tyvärr inte ovanligt alls. Vår ena katt är så - det märks inte på henne alls att hon är kastrerad, hon löper precis lika mycket som innan. Så vi får stå ut med nedpissad tvätt och skrikande brunstvrål resten av hennes liv. Tyvärr.:(
Så konstigt. Troligtvis har inte veterinären fått bort allt när h*n utförde kastreringen. Har hört att det kan bli så då.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det där är ju bara en personlig åsikt. En snygg katt för en person är inte en snygg katt för en annan.
En siames som ser ut som en birma må vara hur söt som helt men en snygg katt är den inte rasmässigt eftersom den inte följer rasstandarden. Och jag hade inte sett något skäl att avla på den heller. Alla tycker väl att sina katter är söta, det betyder inte att de är lämpliga i avel.
Huskatter har inte alls någon standard:smirk:. Domaren bedömer efter helhetsintyck och kattens kondition.

Huskatter har visst en standard (om än inte lika utförlig som för en raskatt), jag skrev ju precis hur den är (på ett ungefär), läser du inte? Sen är det klart att domarna dömer lite som dom själva tycker också, men det gör dom i alla raser. Det är klart att man inte vill avla på en birma som ser ut som en siames men bara för det kan man väl "avla" på en huskatt som ser ut som en huskatt "ska" göra, varför vränger du på allt jag skriver? Om huskatten är vacker med bra proportioner, bra benstomme, fina kontraster, bra päls och ett härligt temperament så är väl det väldigt goda själ för att vilja ta en kull på den? Det är ju inte alla huskatter som lever upp till det.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Så konstigt. Troligtvis har inte veterinären fått bort allt när h*n utförde kastreringen. Har hört att det kan bli så då.

Har du varit med på en kastration av en honkatt någon gång? Det är ganska svårt att "missa" det man ska ta bort... :smirk:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Måste man riskera att få en sån katt bara för att man vill ha en huskatt. Jag vill inte ha nån katt som blivit upphittad i nån skokartong! Jag vill ha katter som har en historia. Jag vet inte varför man måste be om ursäkt för det.


Katthemmen har gott om kattungar, i många fall har de till och med fötts där.
Är det så stor skillnad att köpa en sån mot att gå över till granngården och köpa en för 5kr tassen?
Förutom priset och att man gör en god gärning samtidigt genom att stödja ett bra syfte.

Katter på katthem är inte allihopa gamla, sjuka, luggslitna, osociala eller förvildade. Det är bara en bråkdel av dem. Det är fullt normala och trevliga katter som inte längre kan bo kvar i det hem de haft och kommit av olika anledningar, ofta som ett alternativ till att avliva dem då man inte hittat nytt hem.

Ska man skaffa huskatt så tycker jag det låter konstigt att inte ens överväga att iaf åka till ett katthem och titta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 462
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 954
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 738
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 644
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp