Bukefalos 28 år!

Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nej jag skulle hellre se att huskatten kommer upp till samma nivå som raskatterna. Och sedan skickar vi ALLA katter upp ett snäpp till.



Det som kostat mycket att införskaffa är folk oftast mer benägna att ta väl hand om.

Är det inte samhällets attityd om katter som vi vill förändra? Eller är du nöjd med katternas situation som den är?

Jag tycker snarare att många raskatter har flygit alldeles för långt upp åt skyarna och tagit sina fisförnäma ägare med sig, huskatter och raskatter är ju som äpplen och päron i vissas ögon.
Jag skiter i samhällets attityd mot katter, man måste inte tycka om katter och vi lär aldrig få hela vårat samhälle att göra det heller. Jag tycker det är tragiskt att det finns folk som bara kastar ut sina katter, men det finns folk som beter sig lika illa mot sina hundar som kostat 1000-tals kronor så jag tror som sagt inte att allt ligger i priset, det mesta ligger hos kattungesäljarna och att dessa försöker hitta bra hem till sina katter, mina kattungar har det som sagt hur bra som helst fast dom såldes för 5:- tassen, dom skulle inte fått det bättre bara för att jag tog 500:- eller 5000:- för dom.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag tycker snarare att många raskatter har flygit alldeles för långt upp åt skyarna och tagit sina fisförnäma ägare med sig, huskatter och raskatter är ju som äpplen och päron i vissas ögon.
Jag skiter i samhällets attityd mot katter, man måste inte tycka om katter och vi lär aldrig få hela vårat samhälle att göra det heller. Jag tycker det är tragiskt att det finns folk som bara kastar ut sina katter, men det finns folk som beter sig lika illa mot sina hundar som kostat 1000-tals kronor så jag tror som sagt inte att allt ligger i priset, det mesta ligger hos kattungesäljarna och att dessa försöker hitta bra hem till sina katter, mina kattungar har det som sagt hur bra som helst fast dom såldes för 5:- tassen, dom skulle inte fått det bättre bara för att jag tog 500:- eller 5000:- för dom.
Kan du någon gång skilja på sak och person. Bara för att dina 5 kr katter fick bra hem så betyder det inte att alla 5 kr katter får det bra.
Raskatter och huskatter är inte som äpplen och päron. Det jag menade var att att jämföra marknaden för huskatter med marknaden för raskatter är som att jämföra äpplen och päron!
Så du skiter alltså i samhällets attityd mot katter!
Varför?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Kan du någon gång skilja på sak och person. Bara för att dina 5 kr katter fick bra hem så betyder det inte att alla 5 kr katter får det bra.

Det kan jag alltid, på vilket sätt gör jag inte det nu? Bara för att dina 6000:- katter får bra hem betyder inte att alla 6000:- katter får bra hem heller. Jag får dagligen mail från uppfödarvänner som vanar om personer som är på jakt efter kattungar för att sedan sälja vidare dom etc.

Så du skiter alltså i samhällets attityd mot katter!
Varför?

Se mitt svar till Skogstrollet
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det kan jag alltid, på vilket sätt gör jag inte det nu? Bara för att dina 6000:- katter får bra hem betyder inte att alla 6000:- katter får bra hem heller. Jag får dagligen mail från uppfödarvänner som vanar om personer som är på jakt efter kattungar för att sedan sälja vidare dom etc.

Ja det får jag med ibland. Men faktum kvartsår. Det som kostar mer tar folk bättre vara på i regel.



Se mitt svar till Skogstrollet

Att skita i samhällets attityd till katterna är i princip att skita i att katter far illa där ute. För att de far illa pga samhällets attityd.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jo du kan göra mycket mer än så men du har redan gett upp eftersom du anser det omöjligt.

Hur ska katterna få det bättre om inte samhället förändras då det är pga samhället katterna har det svårt?

Jag säger det igen: Man måste inte tycka om människor heller, men man kan väl iaf respektera dem och låta bli att behandla dem illa. Samma gäller för katter. Hundar. Hästar. Osv.

Och hur får man upp respekten för katterna? Genom att höja deras värde. Är det bara jag som tycker det är glasklart...? :confused:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jo du kan göra mycket mer än så men du har redan gett upp eftersom du anser det omöjligt.

Hur ska katterna få det bättre om inte samhället förändras då det är pga samhället katterna har det svårt?

Jag säger det igen: Man måste inte tycka om människor heller, men man kan väl iaf respektera dem och låta bli att behandla dem illa. Samma gäller för katter. Hundar. Hästar. Osv.

Och hur får man upp respekten för katterna? Genom att höja deras värde. Är det bara jag som tycker det är glasklart...? :confused:

Nej du har alldeles rätt. Det är glasklart. :bow:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Tur att ni funnit varandra för för mig är det inte glasklart, jag tror det krävs betydligt mer än så. Som sagt, förbjud avel på raskatter så folk som vill ha katt blir tvugna att skaffa huskatt, då höjs dess värde, då kan man säkert få ut mer pengar för dom också som verkar vara en viktig fråga.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Hur kan du som kattuppfödare skita i sammhällets attityd mot katter? Jag förstår verkligen inte ditt resonemang.
De fakta vi har är:
*100.000 katter minst, lever hemlösa i sverige.
*Vi människor, allihopa, är ansvariga för dessa. Människan har domesticerat katten och är således ansvarig för dess välmående.
*En stor andel människor saknar kunskap om katter. Myter lever vidare, fertila katter går ute "för att de ska".

Jag själv som involverad i raskattsvärlden känner mig ännu mer ansvarig för att hjälpa dessa stackare, eftersom att jag inte kan ta in någon själv så ställer jag upp som volontär och skänker pengar.
Jag tror ingen vill ha den här situationen med katter som vi har i sverige i dag, jag tror ingen tycker det är bra med förvildade kattkolonier men jag tror att kunskapen och vetskapen om dem saknas.

Sen kan du inte säga att lösningen på problemet är att förbjuda raskattsavel. Det finns en marknad för raskatterna som tidigare sagts, det är få av dessa hemlösa katter vi har som är raskatter.
Det finns inte en marknad för fler huskatter just nu om man ska dra det krasst, så förbjud avel på dem i stället?
Jag skulle inte ha skaffat katter kan jag säga, om det endast fanns huskatter att tillgå.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det finns kattungar i överflöd på katthemmen också... Och alla är inte svarta. De finns i alla färger, former, pälslag, sinneslag osv. Och de är friska, vaccinerade, i vissa fall kastrerade, avmaskade och i köpet medföljer ett skyddsnät om man inte kan behålla katten eller man behöver tips och råd. Katten är öronmärkt och registrerad (oftast). Katten köps till självkostnadspris och allt detta drivs utan medel från kommun eller andra myndigheter och hålles ihop av riktiga kattvänner som faktiskt FÖRSÖKER göra skillnad istället för att sitta hemma på kammaren och gnälla att "det är omöjligt - jag skiter i det."

Det jag inte förstår är hur du kan sitta och säga att du skiter i samhällets syn på katter, klanka ner på de förslag som finns för att höja kattens värde utan att själv ha något vettigt argument att komma med. Ingen lösning, inga ideér, ingen vilja att ens försöka.

Men visst, dina katter mår säkert jättebra. Det gör dock inte inte dig till en kattvän, men säkerligen en helt ok kattägare.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag skulle inte ha skaffat katter kan jag säga, om det endast fanns huskatter att tillgå.

Då är ju du en lika god kålsupare till att sänka deras status. Varför skulle du inte kunna tänka dig det? Är du allergisk?

Det känns som om ni svävar omkring där uppe på era rosa små raskattsmoln och tror att ni kan rädda världen från alla huskatter, vakna upp! Jag vet hur katternas situation ser ut idag och det är sorgligt, visst kan man donera pengar etc. till katthemmen (som jag också gjort) men detta förändrar ju inte människors syn att se på katten. Ingen kan komma och tala om för mig att "nu får du minsann inte döda en enda spindel till för alla människor ska börja respektera dessa", det funkar inte, jag kommer inte börja gilla spindlar endå. Helt enkelt, jag bryr mig inte om ifall folk gillar katter eller inte, det är deras ensak och jag kan inte frälsa dom, hududsaken är att jag sköter mitt ansvar som uppfödare och ser till att dessa människor inte får tag på mina eller mina uppfödarvänners katter.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Då är ju du en lika god kålsupare till att sänka deras status. Varför skulle du inte kunna tänka dig det? Är du allergisk?

Det känns som om ni svävar omkring där uppe på era rosa små raskattsmoln och tror att ni kan rädda världen från alla huskatter, vakna upp! Jag vet hur katternas situation ser ut idag och det är sorgligt, visst kan man donera pengar etc. till katthemmen (som jag också gjort) men detta förändrar ju inte människors syn att se på katten. Ingen kan komma och tala om för mig att "nu får du minsann inte döda en enda spindel till för alla människor ska börja respektera dessa", det funkar inte, jag kommer inte börja gilla spindlar endå. Helt enkelt, jag bryr mig inte om ifall folk gillar katter eller inte, det är deras ensak och jag kan inte frälsa dom, hududsaken är att jag sköter mitt ansvar som uppfödare och ser till att dessa människor inte får tag på mina eller mina uppfödarvänners katter.

Jag skaffade raskatter för att jag är avels och utställningsintresserad. Av samma anledning som jag inte skaffar en travare på grund av mitt dressyrintresse.

Nussiskan, det handlar inte om att folk ska börja gilla katter och att alla ska ha katter, det handlar om FÖRSTÅELSE!
De som ställer till problem är INTE de som inte gillar katter, de är de som skaffar katter och sedan har dem ute fertila/tröttnar när de börjar kissa inne/får ungar som sätts ut i en låda efter vägen.

Det största problemet är alltso okunskap, inte illvilja.
Dessutom tror jag att de som inte gillar katter kanske minst uppskattar vildkattskolonier och således vill bli av med dessa på ett eller annat sätt.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ja visst, och dom som vill informera om detta gör ett jätte bra jobb. Men det handlar ju fortfarande inte om att man inte ska få ta en kull på sin kära huskatt. Sen tror jag inte att alla är särskilt intresserade av att ta reda på hur det ligger till heller, folk kommer fortsätta att inte bry sig och det är ju jätte tråkigt.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag trodde att du som moderator hade i uppdrag att bland annat se till att tråden inte spårar ur och börjar handla om helt andra saker än ursprungsfrågan. Valentinas fråga var hur hon skulle få sina katter att sluta kissa överallt och lite längre fram i tråden börjar återigen denna diskussion om vad katter skall kosta. Att varendra tråd förr eller senare kommer in på det spåret tycker jag inte är ok oavsett om moderatorn tycker frågeställningen är intressant eller inte. Som moderator bör man vara opartisk i sådana sammanhang enl min uppfattning.

Nej, mitt uppdrag är inte att se till att trådar håller sig till ämnet, det står nämligen inte i reglerna. Men vill du få in en sådan regel så kan du ju höra av dig till Gunnar eller skriva på Bukefalos-hjälp, det kanske finns fler som vill det? Jag kan endast moderera utifrån reglerna. Om trådar drar in på ett visst spår så är det väl rimligtvis för att det är vad användarna på forumet vill diskutera?

Och som sagt är jag mycket noga med att vara opartisk, om du tycker att jag varit partisk så får du gärna meddela mig om var (och jag menar detta ärligt).

/Erica - moderator
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Tur att ni funnit varandra för för mig är det inte glasklart, jag tror det krävs betydligt mer än så. Som sagt, förbjud avel på raskatter så folk som vill ha katt blir tvugna att skaffa huskatt, då höjs dess värde, då kan man säkert få ut mer pengar för dom också som verkar vara en viktig fråga.
Om du tycker man ska förbjuda avel på raskatter, varför föder du själv upp birmor då?

Och varför ska vi förbjuda avel på raskatter? Det är inte raskatter som fyller katthemmen, som dumpas för en femma, som huserar ute i kolonier hemlösa.
Om någon nu skulle vilja införa någon typ av förbud så är det väl bättre att införa förbud mot huskattavel. Det är ju dessa det inte finns tillräcklingt med hem till.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Tur att ni funnit varandra för för mig är det inte glasklart, jag tror det krävs betydligt mer än så. Som sagt, förbjud avel på raskatter så folk som vill ha katt blir tvugna att skaffa huskatt, då höjs dess värde, då kan man säkert få ut mer pengar för dom också som verkar vara en viktig fråga.
Jag tror att raskatter medverkar mkt till att kattens status höjs. Många i min omgivning har fått en helt annan syn på katter (alla katter) sen de träffat mina katter och jag berättat om vår syn på katthållning m.m. DÅ inser de att det finns faktiskt alternativ till slit och släng mentaliteten. Katter behöver inte springa ute dygnet runt och lapa mjölk ibland. Katter kan id. märkas, försäkras. Katter kan kastreras, både hanar och honor.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Om du tycker man ska förbjuda avel på raskatter, varför föder du själv upp birmor då?

Och varför ska vi förbjuda avel på raskatter? Det är inte raskatter som fyller katthemmen, som dumpas för en femma, som huserar ute i kolonier hemlösa.
Om någon nu skulle vilja införa någon typ av förbud så är det väl bättre att införa förbud mot huskattavel. Det är ju dessa det inte finns tillräcklingt med hem till.

Jag tycker inte det, det var ett ironiskt alternativ på hur man kan höja huskattens status. Sen skulle jag lika gärna kunna tänka mig en huskatt som en raskatt, vilket många här inte kan, jag ser nämligen värdet på själva katten och inte bara på pappret. Sen tycker jag det är roligt att avla och då är det roligare att göra det på raskatter än på huskatter eftersom dessa inte har någon standard etc. att försöka nå upp till.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag tror att raskatter medverkar mkt till att kattens status höjs. Många i min omgivning har fått en helt annan syn på katter (alla katter) sen de träffat mina katter och jag berättat om vår syn på katthållning m.m. DÅ inser de att det finns faktiskt alternativ till slit och släng mentaliteten. Katter behöver inte springa ute dygnet runt och lapa mjölk ibland. Katter kan id. märkas, försäkras. Katter kan kastreras, både hanar och honor.

Raskatter har medverkat till att raskatters status höjts, men också till att huskatters status sänkts, om det som sagt bara funnits huskatter så hade ju dessa fått högre status eftersom det då funnits större efterfrågan på dom och därmed kunde man höjt priset, dvs alla katter hade haft samma status.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Raskatter har medverkat till att raskatters status höjts, men också till att huskatters status sänkts, om det som sagt bara funnits huskatter så hade ju dessa fått högre status eftersom det då funnits större efterfrågan på dom och därmed kunde man höjt priset, dvs alla katter hade haft samma status.

Ja samma låga status som de hade för ca 100 år sedan ja.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Varför skulle vi plötsligt gå tillbaka till 1900-talet? Vi lever faktiskt på 2000-talet och det lär inte ändras bara för att katternas status gör det.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Varför skulle vi plötsligt gå tillbaka till 1900-talet? Vi lever faktiskt på 2000-talet och det lär inte ändras bara för att katternas status gör det.

Jag skrev att tack vare raskatter så har många människor fått annorlunda syn på alla katter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 748
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 686
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp