Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag tycker snarare att många raskatter har flygit alldeles för långt upp åt skyarna och tagit sina fisförnäma ägare med sig, huskatter och raskatter är ju som äpplen och päron i vissas ögon.
Jag skiter i samhällets attityd mot katter, man måste inte tycka om katter och vi lär aldrig få hela vårat samhälle att göra det heller. Jag tycker det är tragiskt att det finns folk som bara kastar ut sina katter, men det finns folk som beter sig lika illa mot sina hundar som kostat 1000-tals kronor så jag tror som sagt inte att allt ligger i priset, det mesta ligger hos kattungesäljarna och att dessa försöker hitta bra hem till sina katter, mina kattungar har det som sagt hur bra som helst fast dom såldes för 5:- tassen, dom skulle inte fått det bättre bara för att jag tog 500:- eller 5000:- för dom.

Det är så skööönt att det finns nån som fattat nått.
Många utav de jag känner till som skulle bli de allra sämsta djurägarna har inte någon som helst förmåga att planera sin ekonomi. Den 25 när pensionen kommer skulle de lätt kunna köpa sig en katt för 2000:- om de verkligen känner för det och den 15 månaden därpå har de vare sig mat till katten eller sig själva.

Alla som dumpar katter är självklart inte jätte psykiskt sjuka, men helt normala kan de knappast vara. Helt klart har de nån form av empatistörning om de inte har förmågan att förstå hur illa katter far när de slängs ut.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det är så skööönt att det finns nån som fattat nått.
Många utav de jag känner till som skulle bli de allra sämsta djurägarna har inte någon som helst förmåga att planera sin ekonomi. Den 25 när pensionen kommer skulle de lätt kunna köpa sig en katt för 2000:- om de verkligen känner för det och den 15 månaden därpå har de vare sig mat till katten eller sig själva.

Alla som dumpar katter är självklart inte jätte psykiskt sjuka, men helt normal kan de knappast vara utan nån form av empatistörning har de som inte har förmågan att förstå hur illa katter far när de slängs ut.

Vad är det hon har fattat menar du? :confused:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

:bow: Tack så mycket! Det är det jag inte fattar heller! Varför har raskattägare rätt att välja och raka medans huskattägare måste ta sig an det ingen annan vill ha? Skulle jag köpa huskatt igen skulla jag t.ex. inte vilja ha en röd, en sköldpaddsfärgad, en korthårig mm mm, har jag inte rätt att välja en som passar mig bara för att det är en huskatt?

Besöker man ett katthem så hittar man säkerligen en katt som är precis sån man vill ha och det behöver inte betyda att den ser ut så som man vill.
Varför vara så utseendefixerad?

Vi har en grå (blå) och vit katt som ser rätt ordinär ut men han är supercharmig han apporterar bl.a och ska alltid med på toaletten och pratar med oss =). Jag hade nog inte valt honom för hur han såg ut iaf. Nu valde vi inte direkt heller utan vi tog över honom från en som var allergisk.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Varför så utseendefixerad? Ja då undrar jag verkligen varför man håller på med raskatter och avel på dem? Det måste väl vara var och ens ensak om man vill ha en katt från ett katthem eller inte. Jag kommer aldrig någonsin att vilja ha en katt från en katthem. De som brinner för får brinna hur mycket de vill för min del, men jag kommer aldrig att få ett brinnande intresse för katter från katthem.

Någon skrev tidigare att det är som att jämföra äpplen och päron när man jämför raskatter och huskatter, men det kanske är så att det även är som att jämföra äpplen och päron när man jämför en katt som växt upp under normala förhållanden med katter som växt upp under okända förhållanden. Är det ett tvång på att man måste kunna älska varenda katt????

Jag har en väninna som hade en katt för några år sedan. Hon hade fått den när i vuxen ålder från en granne. Min väninna hade svårt att fästa sig vid den och jag tyckte definitivt att det var rätt så tråkig. Passade den vid nått tillfälle och min mamma var på besök och hon tyckte också att det var en konstig katt.

Sammanfattningen som väninnan gjorde var att man inte vet hur den haft det genom livet. Den kanske hade varit ensam mycket? Den kanske hade haft fler ägare som varit elaka mot den? Den tydde sig aldrig såsom vissa katter kan göra.

Måste man riskera att få en sån katt bara för att man vill ha en huskatt. Jag vill inte ha nån katt som blivit upphittad i nån skokartong! Jag vill ha katter som har en historia. Jag vet inte varför man måste be om ursäkt för det.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag har förståelse för alla katter. Som jag sagt tidigare har jag en skyggis här hemma. Folk får tycka att hon är konstig, men vi vet ju inte exakt vad hon gått igenom. Det finns ju en anlednin g till att hon håller sig undan. Jag accepterar det och låter henne vara.

Du menar att du aldrig skulle köpa en sån katt? Jag vet att hon har det bra, hon trivs jättebra med de andra katterna vi har men det är människor hon har svårt för.

För mig är det alltså inget måste att katten ska vara framme, gosa, prata ska vilja ligga i sängen och sova med oss osv. Jag blir glad bara av att kolla på vår skyggis Athena. Du skulle antagligen tycka att hon var tråkig. Jag fattar inte riktigt vad det är för fel med tråkig? Jag menar många människor är ju tråkiga. Nu tycker jag iofs inte att hon är tråkig, hon är Athena helt enkelt och hon kommer fram när hon vill. Hon är speciell på ett bra sätt :love:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Anledningen till att många kattälskare (dock inte alla) helst ser att det inte föds fler huskattkullar är för att man resonerar som så att man bör ta hand om de tusentals hemlösa huskatter (både vuxna och ungar) som finns i Sverige. Om någon låter sin hona få en kull och sen placerar ut kattungarna i olika hem så "tar" ju dessa hem som de behövande katterna kunde ha fått.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Men sådär kan man ju resonera om människor också! Det finns ju hundra tusentals barn som behöver ett hem men ändå går egoistiska människor runt och skaffar barn! Va hemskt! Eller?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Har själv samma problem som dej. Har 4 katter. Men ja misstänker mest att det är den ena som kissar. Får spraya soffan med ättika varje kväll innan ja går å lägger mej.

Har köpt nått som heter uringone från tvshop nu som enligt dom ska ta bort allt markerings pinkande och dålig lukt.
Har inte hunnit pröva än. Men man får med en UVlampa så man kan gå på letaefterkiss jakt:D

Haha va roligt! Det skulle jag behöva för ibland luktar det kiss och man vet inte vartifrån det kommer! Synd att du säkert inte ens kommer se det här svaret för hela min tråd blev proppad av nånting annat :(
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Haha va roligt! Det skulle jag behöva för ibland luktar det kiss och man vet inte vartifrån det kommer! Synd att du säkert inte ens kommer se det här svaret för hela min tråd blev proppad av nånting annat :(

Ja hur har det gått med dina katter? Har du lyckats få ordning på kisseriet? Vi bor rätt så stort så vi har goda möjligheter att stänga dörrar så att katterna inte kommer åt mjuka textilier, sängar, soffor m.m. och det är ju en fördel. När de var riktigt små var de på små ytor och efter hand har vi öppnat upp.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag har förståelse för alla katter. Som jag sagt tidigare har jag en skyggis här hemma. Folk får tycka att hon är konstig, men vi vet ju inte exakt vad hon gått igenom. Det finns ju en anlednin g till att hon håller sig undan. Jag accepterar det och låter henne vara.

Du menar att du aldrig skulle köpa en sån katt? Jag vet att hon har det bra, hon trivs jättebra med de andra katterna vi har men det är människor hon har svårt för.

För mig är det alltså inget måste att katten ska vara framme, gosa, prata ska vilja ligga i sängen och sova med oss osv. Jag blir glad bara av att kolla på vår skyggis Athena. Du skulle antagligen tycka att hon var tråkig. Jag fattar inte riktigt vad det är för fel med tråkig? Jag menar många människor är ju tråkiga. Nu tycker jag iofs inte att hon är tråkig, hon är Athena helt enkelt och hon kommer fram när hon vill. Hon är speciell på ett bra sätt :love:

Kanske hade jag tyckt att Athena är trist kanske inte. Alla kan ju inte älska alla här på jorden. Vi hade en jättefin och skygg perserkatt som promt ville flytta in hos oss för nått år sen. Hon hade rymt från grannarna några hundra meter bort. Vi ville inte ha henne. På grund av ständiga rymningar avlivade grannarna henne tillsist. Jag tycker de gjorde rätt och jag hade inte några som helst planer på att ta ansvar för henne trots att hon var en jättefin raskatt.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men sådär kan man ju resonera om människor också! Det finns ju hundra tusentals barn som behöver ett hem men ändå går egoistiska människor runt och skaffar barn! Va hemskt! Eller?

Ja jag tycker att vi ska sluta skaffa barn här i Sverige. Socialtjänsten söker familjehem med ljus och lykta. Skall vi inte ta hand om de barnen i första hand istället??? Sen kan vi adoptera barn från andra länder ochså. Det finns så många barn i världen som behöver en mamma och pappa.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Besöker man ett katthem så hittar man säkerligen en katt som är precis sån man vill ha och det behöver inte betyda att den ser ut så som man vill.
Varför vara så utseendefixerad?

Vi har en grå (blå) och vit katt som ser rätt ordinär ut men han är supercharmig han apporterar bl.a och ska alltid med på toaletten och pratar med oss =). Jag hade nog inte valt honom för hur han såg ut iaf. Nu valde vi inte direkt heller utan vi tog över honom från en som var allergisk.

Jag har varit på katthem många gånger och sällan sett någon ska skulle vilja ha, inte bara pga utseendet. Jag går inte bara på utseendet men det är en del av det, sen ska dom vara trevliga med bra temperament etc också.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Att hon stack till er kanske var för att hon inte trivdes hos grannen, det brukar vara så iaf... Isf är det väl lika bra att de gjorde som de gjorde. Jag skulle ju hellre omplacera men det är ju jag det...
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Att hon stack till er kanske var för att hon inte trivdes hos grannen, det brukar vara så iaf... Isf är det väl lika bra att de gjorde som de gjorde. Jag skulle ju hellre omplacera men det är ju jag det...

Nej det var inte så enkelt. Grannen hade bott i huset bredvid vårt och sedan flyttat nån kilometer bort. Katten accepterade aldrig flytten utan gick tillbaka till sitt gamla hem. Hon brukade innan de flyttade besöka de som ägde vårt hus så hon kände till kattluckan och gick in i den. Det blev ju lite fel för vi visste inte alltid att hon vistades i vårt hus. Vid ett tillfälle stängdes hon in i en garderob innanför sonens rum och självklart kissade hon på golvet. Konstigt att hon inte lät mer så att vi kunde släppa ut henne.

Vi skaffade en kattlucka med magnet och grannen avlivade katten. Hon var jättefin, men inte helt purung.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag har varit på katthem många gånger och sällan sett någon ska skulle vilja ha, inte bara pga utseendet. Jag går inte bara på utseendet men det är en del av det, sen ska dom vara trevliga med bra temperament etc också.

Hur en människa blir är väldigt beroende på vilken barndom man haft och detta gäller även för katter. Man har ju oftast bara 1-2 katter och då vill man ha harmoniska trevliga katter som fått bästa möjliga start i livet och sluppit undan onödigt lidande.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Cernika jag har frågat förr men minns inte att jag fick något svar så jag frågar igen. Vad tror du är det bästa sättet att gå tillväga för att höja kattens status i samhället?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men alldeles nyss var ju inte temperamentet ett själ gott nog att avla på, hur ska du ha det? Fast det kanske bara gällde dom där huskatterna och blandrashundarna som inte kostar lika mycket? Det finns huskatter som har bättre temperament, är mer intelligenta och som är betydligt snyggare, vad ska man mer ha för själ för att få ta en kull på sin huskatt då?
Jag har inte skrivit så.
Hur kan en huskatt vara betydligt snyggare? Den har ju ingen rasstandard och därmed ingen mall för vad som är "snyggt".
Att ta en kull enbart för att temperamentet är bra är inte skäl nog tycker jag dock.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Hur en människa blir är väldigt beroende på vilken barndom man haft och detta gäller även för katter. Man har ju oftast bara 1-2 katter och då vill man ha harmoniska trevliga katter som fått bästa möjliga start i livet och sluppit undan onödigt lidande.
Ja det kan jag förstå att du tycker. Man har ju i regel husdjur för sin egen skull och då vill man kunna trivas med dem också.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Haha va roligt! Det skulle jag behöva för ibland luktar det kiss och man vet inte vartifrån det kommer! Synd att du säkert inte ens kommer se det här svaret för hela min tråd blev proppad av nånting annat :(

Jag såg det:)
Har provat detta Uringone i soffan nu, skurade den ordentligt och sen sprayade jag på medlet. Det luktar gott nu iaf :)

Jag har ju inte riktigt samma problem som dej. För jag kan inte kastrera min. :crazy: Men ska pröva med p-spruta och hoppas på att det hjälper mej lite. Två av dom andra är kastrerade och den 3e inväntar operation. Fast den 4e går inget att göra åt.

Hoppas iaf att det löser sej och att det blir fina ungar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 462
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 954
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 739
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 644
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp