Bukefalos 28 år!

Sv: Minigris

Vaccination mot Parvo behöver bara göras till avelsdjur eftersom det är en fertilitets- och fosterreducerande sjukdom.

För behandling mot skabb kan man bada grisen i Sebacil i stället. (vid svåra angrepp bör man dock använda ivomec inj.)

Vaccination mot Rödsjuka måste man tyvärr göra med "nål". 2 ggr/år.

Det behöver alltså inte bli så mycket "sprutande". (det sista lät lite konstigt :o)
 
Sv: Minigris

Aha, så det var inte mer än rödsjukan - ja då kan man ju ta ut vetrinärn.
Jag får nog se till så gubben får gå någon kurs - det är lite löjligt att jag inte fixar det men gudarna ska veta att jag försökt.
Män borde ju ha lätt att spruta för att spinna vidare på dina tankegångar.....
 
Sv: Minigris

Aha, så det var inte mer än rödsjukan - ja då kan man ju ta ut vetrinärn.
Jag får nog se till så gubben får gå någon kurs - det är lite löjligt att jag inte fixar det men gudarna ska veta att jag försökt.
Män borde ju ha lätt att spruta för att spinna vidare på dina tankegångar.....

Innan jag började jobba med grisar på SLU (1990) så var jag otroligt rädd för nålar.
Jag fick börja med små kanyler till små grisar. Sen provade jag sakta att bli bekant med det stora sprutorna. Nu har jag inga som helst problem att spruta något djur, men jag blir svimfärdig om jag själv behöver ta en.:crazy:

Nu ca 15 år senare var jag tvungen :eek: att gå kursen i att hantera medicin och sprutor. (delegerad läkemedelshantering) eftersom jag vaccinerar mina egna minigrisar och kultingar.
Men jag blev väldigt förvånad över att man inte fick göra "praktiskt prov". Två dagars teori om hantering av läkemedel och olika sjukdommar var vad kursen innehöll. För mig var det både bortkastad tid och pengar eftersom jag inte lärde mig något som jag inte redan visste. Men jag fick ett fint diplom i alla fall.:p
 
Sv: Minigris

Jag är änna hopplöst fall. 2 år på lantbruksskola och jag lyckades få i en nål en gång i en kalvstackare efter många försök - men den trillade dän innan jag fick dit sprutan.
Läraren såg att jag verkligen försökte men när jag kommer nära skinnet blundar jag och bromsar..och jag kan inte låta bli...har försökt senare också som rationell vuxen men nej..går icke.
 
Sv: Minigris

Innan jag vågade använda lite större kanyler på djur, så tränade jag på att sticka i en skinnbit och tvättsvamp.
Det var mest för att känna hur det "tar emot" innan man är igenom huden.
 
Sv: Minigris

Jag bara måste få visa en kul bild på min blivande avelsgalt Ms Piggy's Lord Lever. :p
(finns en till bild på honom i början på tråden)

lever2.jpg
 
Sv: Minigris

Vad fin han är!!

Jag ogillar verkligen sprutor och undviker dem så mycket jag kan.
Min Megas fick ett tarmframfall och var tvungen att sprutas med penicillin. Jag sa att jag vägrade, men vet sa att jag var tvungen.

En lika tjock nål som man sprutar hästar med bakom grisen öra.....det var vidrigt.
Jag vet inte vem som skrek högst, jag eller grisen.
Jag grät varje dag som jag var tvungen att spruta, men det gick trots väldigt ovillig gris.

Och min Megas blev frisk.

Ibland har man inget val..:crazy:
 
Sv: Minigris

Var har ni andra era bilder på era minigrisar.?

Jag vill se flera bilder!:bump:
 
Sv: Minigris

Fan vad drygt!

Igår såg jag att någon annonserade att dom sålde minigrisar på nätet. I annonsen satt hänvisning till deras hemsida och man kan ju inte motstå att gå in och titta.

Det är en ny uppfödare som fick första kullen 2006, men det är väl ok för alla är ju nya någon gång.

Men vad jag reagerade på var att dom bla skrev på sin sida nåt i stil med att dom var de bästa uppfödarna i södra Sverige..:mad:

Snacka om att ha BRA självförtroende.

Dom bor typ 3 mil från mig och jag har hållt på med grisar i snart 20 år. ( Även om minigrisarna varit mindre typ 13 eller nåt). Nu har jag iofs inte fött upp massor av minigruskullar men jag tror "nog" att att det finns fler uppfödare än dom i annonsen som föder upp fina minisar i södra Sverige...

Jag reagerade också på deras attityd att dom skulle polisanmäla både bildstölder och textstölder på deras sida. Bildstölder må väl vara hänt men typ 95% av all text var samma saker som står på tex minigrisföreningarnas sajter och på NAPPAS sajt, bara lite omskrivet. Texterna rör sig ju mest om ren grundfakta som man kan hitta i vilken bok om produktionsgrisar som helst eller vilken grisbonde som kan berätta om..

Lite trist att ha en sån attityd och "skryta" så mycket på en hemsida tycker jag. Men dom vill väl göra stenhård reklam för sina grisar så dom säljer allt fort..:angel:

/KT- Mörkmårdens Minigrisar
 
Sv: Minigris

Fan vad drygt!

Igår såg jag att någon annonserade att dom sålde minigrisar på nätet. I annonsen satt hänvisning till deras hemsida och man kan ju inte motstå att gå in och titta.

Det är en ny uppfödare som fick första kullen 2006, men det är väl ok för alla är ju nya någon gång.

Men vad jag reagerade på var att dom bla skrev på sin sida nåt i stil med att dom var de bästa uppfödarna i södra Sverige..:mad:

Snacka om att ha BRA självförtroende.

Dom bor typ 3 mil från mig och jag har hållt på med grisar i snart 20 år. ( Även om minigrisarna varit mindre typ 13 eller nåt). Nu har jag iofs inte fött upp massor av minigruskullar men jag tror "nog" att att det finns fler uppfödare än dom i annonsen som föder upp fina minisar i södra Sverige...

Jag reagerade också på deras attityd att dom skulle polisanmäla både bildstölder och textstölder på deras sida. Bildstölder må väl vara hänt men typ 95% av all text var samma saker som står på tex minigrisföreningarnas sajter och på NAPPAS sajt, bara lite omskrivet. Texterna rör sig ju mest om ren grundfakta som man kan hitta i vilken bok om produktionsgrisar som helst eller vilken grisbonde som kan berätta om..

Lite trist att ha en sån attityd och "skryta" så mycket på en hemsida tycker jag. Men dom vill väl göra stenhård reklam för sina grisar så dom säljer allt fort..:angel:

/KT- Mörkmårdens Minigrisar

Jag har också reagerat på deras skrytsamma attityd, just med tanke på att dom är "nybörjare" och saknar en del erfarenhet.:smirk:

Du och jag som har hängt med i många år, behöver inte skryta.
Vi är ju bra ändå, eller hur?:D :angel: :p :bow:
 
Sv: Minigris

a/Jag har också reagerat på deras skrytsamma attityd, just med tanke på att dom är "nybörjare" och saknar en del erfarenhet.:smirk:

b/Du och jag som har hängt med i många år, behöver inte skryta.
Vi är ju bra ändå, eller hur?:D :angel: :p :bow:

a/ Fast jag tror att dom kanske tror att dom säljer grisar lättare då???

b/ Vi skryter ju aldrig.....:devil:....

/KT
 
Sv: Minigris

Jag ville bara väcka den här tråden igen.

Var har ni era grisbilder?:bump:
 
Sv: Minigris

Åhhh jag vill ha Jennie!! Hon ser ju ut som en jättestor mys-råtta :love::love::love: Visste inte att grisar kunde se ut så!
 
Sv: Minigris

vi har en minigris, tyvär inga bilde rhär nu..

markolio, svart och vit o rosa han är nog 10 år nu lr nå sånt. Bor brevid stallet i eget hus men han kan gå ut som han vill hela tiden
 
Sv: Minigris

vi har en minigris, tyvär inga bilde rhär nu..

markolio, svart och vit o rosa han är nog 10 år nu lr nå sånt. Bor brevid stallet i eget hus men han kan gå ut som han vill hela tiden

Jag tycker det är så roligt att höra att man har "gamla" minigrisar.:)

Här är min snuttgubbe Bacon som är 13,5 år. :love:
bacon2.jpg


Hur gamla är era sötnosar?
 

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 225
Senast: Tiffany
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
187
Övr. Djur När min robo dog för ca 1 år sedan tänkte jag nu blir det ingen ny. Men nu säger det i hamstertarmen igen och två guldhamster honor...
Svar
4
· Visningar
763
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 784
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp