Bukefalos 28 år!

Sv: Minigris

I morgon kväll kommer jag bara ha 4 minigrisar kvar....

Turold min gamle galt ska avlivas....:cry:

Sjuk är han inte, men gammal och stel, sover mest och är allmänt skraltig.

Funderade redan tidigt i våras på avlivning men beslöt att låta min gamle vän ha en sista härlig sommar.

Han är ca 12-13 år.

Så from lördag morgon kommer lille Börje ha alla flickorna för sig själv.

Jag känner mig som en riktig hemsking men vet ju ändå att det är bäst att fixa det här INNAN han blir så gammal att han blir sjuk eller får ont i lederna.:crazy:

/KT
 
Sv: Minigris

I morgon kväll kommer jag bara ha 4 minigrisar kvar....

Turold min gamle galt ska avlivas....:cry:

Sjuk är han inte, men gammal och stel, sover mest och är allmänt skraltig.

Funderade redan tidigt i våras på avlivning men beslöt att låta min gamle vän ha en sista härlig sommar.

Han är ca 12-13 år.

Så from lördag morgon kommer lille Börje ha alla flickorna för sig själv.

Jag känner mig som en riktig hemsking men vet ju ändå att det är bäst att fixa det här INNAN han blir så gammal att han blir sjuk eller får ont i lederna.:crazy:

/KT

Jag lider och känner md dig.:cry:
Min Bacon blev 13 år i Maj och jag vet att dagen då han ska till grisarnas himmel kommer närmare.:crazy:

Än så länge så har han hälsan i behåll och är aktiv.
Speciellt vid utfodringen. Då har han sin "travrunda":D
De ålderstecken han har är att han har lite svårt att hålla hullet och att han har tappat borsten på låren som inte växer ut igen.
Synen tror jag också har blivit lite sämre...'
Jag vet att han är gammal, men han själv vet inte det alla gånger.
Hoppas att han hänger med några år till.

Den här bilden på Bacon är tagen får någon månad sen och han är mitt i fällningen.:smirk:
bacon1.jpg



Jag vet att det är ett svårt beslut du tar, men du gör rätt.
Turold har haft ett härligt liv hos dig.;)

*kramar om*
 
Sv: Minigris

Jag har ingen gris just nu, men planerar att skaffa en eller två framöver.

Jag har alltid gillat grisar, av alla de slag, har förmodligen ärvt det efter min morfar som hade sin gamla sugga So-fia kvar långt efter hon inte var fertil längre.

Det florerar ju en hel del olika annonser vad det gäller minigrisar.
Hur vet man att man får en LITEN gris, och inte en som blir enorm?
Det kan väl inte enbart bero på överfodring som jag läst någonstans?
 
Sv: Minigris

Åh, vad jobbigt.

Men även små älskade grisar blir gamla.

Trodde jag skulle mista min Megasen i somras, men tack och lov så var det falskt alarm.
 
Sv: Minigris

Hur vet man att man får en LITEN gris, och inte en som blir enorm?

Man köper bara grisar från dom som kan visa upp mor och far till kullen. Och om föräldradjuren är ca 3 år och uppåt så har dom växt ganska färdigt rent storleksmässigt. Dvs dom blir fetare om man matar mer men kanappast RESLIGARE ( dvs högre/längre). Och avkomman blir knappast större än föräldrarna.

/KT
 
Sv: Minigris

Vilka söta grisar ni har allihop! :D
Synd att man bor i radhus utan trädgård eller stall. Annars kanske man skulle kunna köpa en :):
 
Sv: Minigris

Kl.

Det är endast min Megasen som gillar sitt lerbad.
Matilda gör små legor i marken i stället alt häller ut vattenhon i uteboxen och lägger sig där om det är varmt.

I år har mina inte fått vara ute på dagarna när det varit varm. Megasen blev märkligt vingligt och gnällig vid ett tillfälle, + att han trillade omkull, och det vet gissade på var solsting.

Han är 8 år, och börjar väl bli lite till åren.
 
Sv: Minigris

Nix, jag har bara dessa två, det är mina älsklingar, framförallt Megasen. :love:(Han är kastrerad.)

Vi är så pass tajta att jag inte kan vara med när vet är här och ska såga av hans betar. Jag blir orolig att han ska skadas och han blir stressad för att jag är orolig, så när vet säger åt mig att gå där ifrån så är allt klart på en minut....fniss.
 
Sv: Minigris

Som grund ger jag mina ett grisfoder som finns på Granngården, origo heter det.

Utöver det så får dem frukt och grönsaker, lite makaroner eller ris om det blir över från middagen. Min gillar plommonkvistar och äppelkvistar.

Jag ger inte mina grisar matrester med kött eller kryddad mat.
 
Sv: Minigris

kl

Vad ska en minigris ha att äta?

Så här har jag skrivit på min hemsida:

En gris är en allätare och äter i stort sett vad som helst.
Ute kommer den att äta det den hittar. Gräs, knoppar, rötter, maskar, insekter och t.o.m. as.

Själv ger jag ett helfoder för suggor (ej koncentrat).
Det innehåller allt en gris behöver för att må bra.
Och som "träningsgodis" katt- eller hundmat, bröd, russin, cornflakes eller vad den nu tycker är godast.
Suggfoder finns att köpa på t.ex. Granngården.
"Klara 130" (märke Piggfor) eller "Suggfoder Bas" (märke Svenska Foder) 30 kg kostar ca 100 kr

Man kan givetvis ge den något annat också, bara det innehåller tillräckligt med vitaminer, mineraler, fibrer och proteiner. T.ex. knäckebröd, frukt, grönsaker,pasta, potatis, rotfrukter, matrester m.m. Bara matresterna inte innehåller animaliska biprodukter.
Se också till att det inte blir för mycket fett och socker. Det blir dom lätt feta på. För mycket pasta och potatis kan också leda till för stor viktökning.
Ge även minigrisen lite hö. Det innehåller mycket fibrer som motverkar magsår och håller magen i trim.

Jag ger suggfodret som basmat. Suggfodret blandar jag ut med lite vatten som får svälla en stund. Det ger en högre mättnadskänsla och samtidigt får minigrisen i sig vätska. Annat får dom som mellanmål eller godis.
Det är väldigt svårt att säga HUR mycket den skall äta.
Man får vara försiktig med mängden mat därför att en gris blir aldrig "mätt". Man får prova sig fram, men en vuxen minigris äter ca 4-5 dl om dagen uppdelat på två mål. Minigrisar som bor ute eller i stall behöver lite extra mat vintertid, för att kunna hålla värmen bättre.
En kulting skall ha betydligt mindre.
Vid 7-8 veckors ålder inte mer än ca 1-2 dl om dagen, uppdelat på 3-4 mål. Man får tänka på att man ger ju en liten kulting mera "godis" för att den ska bli tam.
Med tiden lär man sig att "se" hur grisen ändrar sig i hullet.
Man kan få öka och minska mängden mat väldigt ofta.

OBS!
Enligt lag får man inte ge någon mat som innehåller
"animaliska biprodukter"
Med det menas att du INTE får ge t.ex. köttfärssås, smörgås med skinkost, överbliven pastasallad med skinka, rökt kallkorv etc.
Förr räckte det med att koka maten, men det gäller alltså inte längre.
Detta med risk för mul-och klöv sjukan.

Torrfoder för hund och katt har genomgått en
steriliseringsprocess på foderfabriken.
Det är det ingen fara att ge.
Däremot vet jag inte hur det är med rökta ben m.m.
Var försiktig!
 
Sv: Minigris

Enligt lag får man inte ge någon mat som innehåller
"animaliska biprodukter"

Men det är helt ok att ge fisk....

Men vad som är viktigt är att det inte får ha varit på människotallrik, dvs inga rester fr tallrik.

Man kan ge fiskrens och sånt man tar bort innan tillagningen.

Eller hel fisk som antingen är rå eller som man kokat speciellt till grisarna.

/KT
 
Sv: Minigris

Jag vill också ha gris...
men jag är skitfånig m sprutor o dyl.
Ska man räkna med att en normalfrisk minigris behöver mycket sådant.
Jag har ju jobbat på gård med grisar och det var en hel del sprutor vi skulle ge själva.
Dvs jag höll och någon annan sprutade...
 
Sv: Minigris

Jag vill också ha gris...
men jag är skitfånig m sprutor o dyl.
Ska man räkna med att en normalfrisk minigris behöver mycket sådant.
Jag har ju jobbat på gård med grisar och det var en hel del sprutor vi skulle ge själva.
Dvs jag höll och någon annan sprutade...

Parvo, Skabb, Rödsjuka ...är väl mest det man sprutar dom mot...

/KT
 

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 126
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
144
Övr. Djur När min robo dog för ca 1 år sedan tänkte jag nu blir det ingen ny. Men nu säger det i hamstertarmen igen och två guldhamster honor...
Svar
4
· Visningar
746
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 727
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp