ett tips jag fick för några år sedan var att om man vill ha bädd, så måste man ha Jätte mycket strö! mycket mer än vad du säkert tror, ta vad du tror och sen lägger du till minst lika mycket.

då håller sig boxen ren och fin och hästen drar inte upp bädden.
 
ett tips jag fick för några år sedan var att om man vill ha bädd, så måste man ha Jätte mycket strö! mycket mer än vad du säkert tror, ta vad du tror och sen lägger du till minst lika mycket.

då håller sig boxen ren och fin och hästen drar inte upp bädden.

Ja det krävs en del, speciellt för att det understa helst ska packas till en kaka.

Ligger inte ströt stilla vid bädd så är risken stor att allt blir smutsigt och att hästen rör ihop allt vilket kommer att göra att man då får byta ut allt alt att det går åt extremt mycket strö.
 
Idag höll jag på i en timme. Säger väl mycket om hur ordentlig jag är också.. Det är tur jag bara har en häst iallafall :p

En timme?? Inte menat som kritik, men hur sjutton orkar man mocka i en timme? :o

Mockning får max ta 20 min för mig per box (nej det ska inte vara smutsigt efteråt) men aldrig att jag hade mockat en timma då hade jag satt blöjor på hela bunten
 
Fatima var en gris.... när hon stod på halm. När vi började med spån och spånpellets blev allt så mycket enklare. Hon lade oftast högarna längst bak i boxen och kissade där hon stod, när hon åt i krubban eller drack ur vattenhinkarna, så oftast enbart på två ställen. Men hon kunde bli orolig, om de andra kom ut först och in senast i boxen, så hon sprang rundbana och rev runt så det var lite överallt. Så jag tog ut högarna, tog ut de blöta kissfläckarna och kastade ALLT övrigt spån mot ena boxväggen så att fuktspån och eventuella bajshögsbitar kom fram och pillade iväg dem med. Så jag var nog ganska pedant sista åren med min vita, då hon när man var så noga kunde hålla sig hyfsat vit... :p
 
@Dandylinn ja.. Vi har ju spånpellets i boxarna, och min trampar runt så där ligger bajs i hela boxen. Sen bunkrar hon upp en hög i ena hörnan med både bajs och kiss. Av stallägaren får jag inte slänga ut för mycket spån då det "bara" ingår en bal i veckan per Box. Så jag måste ju vara väldigt noggrann med boxen så det överhuvudtaget ska vara någon bädd där.. Och för att där inte ska vara allt för grisigt. Hon har stått inne på natten en vecka och där är redan väldigt sunkigt i boxen.. Trots att jag mockat 30-60 minuter varje dag.

Vet inte riktigt vad hon gör så det blir så egentligen :p
 
@Dandylinn ja.. Vi har ju spånpellets i boxarna, och min trampar runt så där ligger bajs i hela boxen. Sen bunkrar hon upp en hög i ena hörnan med både bajs och kiss. Av stallägaren får jag inte slänga ut för mycket spån då det "bara" ingår en bal i veckan per Box. Så jag måste ju vara väldigt noggrann med boxen så det överhuvudtaget ska vara någon bädd där.. Och för att där inte ska vara allt för grisigt. Hon har stått inne på natten en vecka och där är redan väldigt sunkigt i boxen.. Trots att jag mockat 30-60 minuter varje dag.

Vet inte riktigt vad hon gör så det blir så egentligen :p

Hade jag varit du så hade jag köpte eget strö, utöver det som ingår!
Förra säsongen hade jag strö som ingick, men fick komplettera med eget då det som ingick var blött och inte fyllde sin fuktion (enl. mig).
Denna säsong kör jag helt på eget, kör med Spånpellets från Kr*fft, räknar med 6säckar/månad. Mockar ut 3/4 kärra per dag, ca.

// Niikon92
 
Hade jag varit du så hade jag köpte eget strö, utöver det som ingår!
Förra säsongen hade jag strö som ingick, men fick komplettera med eget då det som ingick var blött och inte fyllde sin fuktion (enl. mig).
Denna säsong kör jag helt på eget, kör med Spånpellets från Kr*fft, räknar med 6säckar/månad. Mockar ut 3/4 kärra per dag, ca.

// Niikon92
Okej, vårt ingår också, men köper en extra och lägger i varannan vecka. Alltså får hon en varannan vecka och två varannan. Lägger du i två varje vecka då?
 
Jag mockar i halm och brukar börja med att lyfta bort allt bajs som ligger ovanpå. Sen lägger jag all ren halm på hög allt eftersom jag arbetar mig runt i boxen. På så sätt missar man inget och jag tycker det går smidigt :)
 
Vilket är det smartaste/effektivaste sättet att mocka en box? (Hästen står på spån)

Hur gör ni? Hur noga är ni?
En växelströbädd mockar jag som jag lärde mig på 70-talet än i dag. Vänder på allt och läggeer det i en hög mitt i boxen. Om jag missat några bollar rullar de ner och är bara att skrapa upp. Sen krattar jag ut allt igen till en jämn bädd. :)
 
Spånpellets.
Mockar alltid skit först, sedan pinket. Hästen far runt mycket, sprider sin skit i hela boxen.
Har byggt min egen grep, där jag har satt fast ett nät(typ hönsnät) med buntband, i grepen. Den använder jag sist. Upp med spån på grepen och ruska om, som filmen i början, så rensas alla små söndertrampade pluttar ut.
Mina ryggmuskler blir fina, om min perfektionism är intensiv...
 
Hej!

Min häst är precis som @Itzyditzy s. Helt hopplös. Vi har testat ALLA strösorter och det som funkar bäst är halmpellets. Det är inte bra, men det är bättre... Hon kissar överallt, bajsar överallt och vänder sen upp och ner på precis alltihopa. 1 dygn på box så får man ta ut alltihopa och lägga in nytt strö från början.

Jag mockar mao enligt gå igenom hela boxen och ta ut ALLT skitigt- låter jag minsta lilla vara kvar blir dagen efter kapitalt mycket värre! Hon är definitivt en av de grisigaste hästarna jag någonsin mockat åt (och då har jag jobbat i stall där hästarna var ute ca 2 timmar/dag när de reds).

Min förra hade bädd- strö spelade ingen roll på henne, hon kissade på en plast och bajsade längst med väggen. Tog 5 min att mocka, behövde bara ta ut bajset, lät kisset ligga tills det blev en liten upphöjning- då plattade jag ut bädden.

Så jag mockar olika beroende på häst, det viktiga är att det iaf är rent när de kommer in (eller någon gång under dagen).

/Lavinia, föredrar bädd, men har fått lära om :-(
 
Min typ av mockning vare sig det är spån eller halm eller något annat strö.

Främre kanten av boxen är som en toalettränna, som lämnas utan strö. Den hålls hela tiden ren och ena hörnan under dagen slänger jag skiten, som sedan körs ut på gödselstacken. I rännan går det också att knacka ut stövet, för att visa att hästen är ordentligt ryktad. Självklart när det gäller rykten så syns det på hästen att den också är den. Glänser som bara den utan något som helst glansspray.
Kisset lämnas som en bädd, om det då inte är sådant som rivits upp, det slängs i hörnan.
All skit mockas bort hela tiden, varenda liten klutt och på så sätt lär sig hästen/ ponnyn att göra i närheten av " toaletten" och en del är så renliga att de gör bara på ett ställe och på toaletten. Men de blir de efter att man har varit riktigt noga med dem.
Ovan på den fasta bädden så strös det ordentligt med strö och är det halm så görs det även vall av halm runt boxen på tre av fyra väggar, men inte under krubban som lämnas slät för där ska ju höet ligga. Hur ofta det behöver då strös beror på hästen / ponnyn. En del knaprar i sig mer än andra av halmen och en del är oerhört kinkiga gällande höet och vill även ha sin bädd av både hö och halm.
 
Jag har en riktigt skitgris, har alltid haft (oavsett vilken häst jag haft) så vet inget annat :meh:
Jag har alltid bädd.
Hade förr spån (både kutter och sågspån). Silade väl igenom så gott som allt löst. Slängde ut blöt spån som inte tillhörde bottnen sas.
Idag har jag torv. Även här botten, och slänger ut alla skitar (existerar typ inga bajshögar:meh:) och även blött om det ligger löst i en hög. Silar igenom nästan hela boxen på den lösa torven.
Tar väl ca 15 min att mocka. Är inte sådan pedant längre som jag var förr...
 
Jag har ganska ordentliga hästar, som inte rör runt så mycket. De står på permanentbädd av halmpellets. Jag skottar först ut synliga skithögar och eventuella blöta kissfläckar, sedan typ krattar jag igenom det lösa övre lagret i bädden med grepen så att det blir jämnt, då kommer även nergrävt bajs fram och jag får bort höspill. Kiss lämnar man ju egentligen i en permanentbädd, men är det mycket på ett ställe så att det kippar när man går på det tar jag ut det översta av kisset och häller på fräscht strö. Det ska ju inte klafsa eller lukta. Jag använder bara grep med böjda piggar, de är bäst. Jag är väldigt noggrann, vill alltid kratta och släta till så att det ser prydligt ut, få bort precis allt av skit och hörester och kratta upp ströet så att bädden är lite tjockare på mitten. Tar ca 10 min/box att mocka. Lägger in en ny säck halmpellets ca var 10:e dag och vattnar med varmvatten så att det smular sig.
 
Senast ändrad:
Det är hyffsat lättstädat i mina boxar! Det är min 7 åring som tror han katt som det kan bli lite tungt hos om det är nyspånat ;) Använder kutterspån för det tycker jag är bäst av det jag provat hittills.

Tar alltid bort allt bajs först sen kisset. 2 åringen kissar rätt mycket men 7 åringen kissar typ aldrig inne. Sen jämnar jag till allt och tar bort bollar som jag inte sett innan. Sen drar jag in ca 2dm från boxens bakkant så det inte blir lika lätt för 7 åringen att leka katt och sparka spån över högarna :p Drar även in några dm vid dörren så det inte ska sparkas ut för mycket i stallgången. Brukar försöka ha lite tjockare med spån på mitten där dom ligger ner. Går åt kanske i snitt en halv bal i veckan åt båda två tillsammans. Eftersom 7 åringen VÄLDIGT sällan kissar inne så går det inte åt så mycket spån hos honom. Hos 2 åringen får jag fylla lite oftare. Den tiden på året de står inne på natten går dom ute ca 16 timmar ändå, så dom spenderar inte jättemycket tid i boxarna. Det går fort att städa åt båda två tycker jag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 797
Senast: ameo
·
Gnägg Min vänstra tumme har gjort ont nåt år eller så och jag har inte tänkt så mycket på det eller påverkats så mycket av det eftersom jag är...
Svar
2
· Visningar
476
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp