Bukefalos 28 år!

Montésits

Sv: Montésits

Jag tror inte att det bara beror på att den är i syntetmaterial. Bossorna under sätet är ganska kraftigt stoppade plus att kanalen mellan är rätt smal. Detta gör att sadeln kommer ganska högt uppepå ryggen i kombinationen med att sadelns säte är väldigt smalt tror jag orsakar ostabiliteten.
En sadel med halvbom tror jag då är bättre.

Ok, ja motsvarigheten är inte riktigt så hårt stoppad så det kanske går bra ändå...fast åhh vad jag skulle vilja ha en sådan som de på Strömsholm :d
 
Sv: Montésits

Det där med blyvikter kontra ryttarens vikt har diskuterats en del på galoppforumet, (jag hittar inte tråden just nu.) och jag håller med i det resonemanget. De verkar anse att det ultimata är om jockeyn ligger så nära idealvikten som möjligt. Blyvikter är så att säga död vikt medan ryttaren är rörlig/levande vikt. Levande vikt hjälper till att diva på hästen och följer med i rörelserna på ett annat sätt än vad död vikt gör.

Det är kanske inte så dumt att skriva ut vikten i programmet. Men jag tycker också att det är bra med en minimivikt i stället för en maximivikt då det faktiskt kan skapa viktfixering hos en del ryttare. Att ligga så nära 65kg som möjligt måste väl ändå vara det man slutligen eftersträvar i alla lägen även om det inte finns någon max gräns.

Hur ser det ut i Frankrike till exempel? Har de samma vikter där eller har de lägre/maxvikt?
Hur har man tänkt när man beslutade att 65kr skulle vara minimivikt här? I Norge har man lägre vikt va? Är det samma vikt i Danmark som här?

Dessutom, är sitsen värkligen avhängig vikten? För det var väl sitsen vi diskuterade från början...??

/Skaune - som snart ska rida sitt första lopp
 
Sv: Montésits

Hörrni, när ni rider, använder ni hjälm utan skärm lr med skärm? Skärmen lär väl störa lite..

BTW: 65 tycker jag är lite väl mycket som minimivikt, tycker åtminstone att den ska sänkas till 60.
 
Sv: Montésits

Hörrni, när ni rider, använder ni hjälm utan skärm lr med skärm? Skärmen lär väl störa lite..

BTW: 65 tycker jag är lite väl mycket som minimivikt, tycker åtminstone att den ska sänkas till 60.


hjälmen har ingen skärm ,men det är ju skärm på överdraget! Fast den är inte i vägen... vinklas liksom lite uppåt!
 
Sv: Montésits

just nu.)
Blyvikter är så att säga död vikt medan ryttaren är rörlig/levande vikt. Levande vikt hjälper till att diva på hästen och följer med i rörelserna på ett annat sätt än vad död vikt gör.

Jo fast jockysarna kan ju rida hästarna mycket bättre än vad många moneryttare kan. Resonemanget förutsätter ju att man kan använda kroppen till att driva hästen bra och det tycker jag det låter som att många tycker att få kan i montén
 
Sv: Montésits

Men om man då blickar framåt. För det är väl alla montéryttares mål att läras sig att rida så bra som möjligt, så är det väl dit vi strävar. Fram för mer ridutbildning i montéutbildningen tycker jag. Sedan kan vi diskutera om vikten ska ändras på något vis.



Vanlig hjälm fungerar inte alls tycker jag om man rider i korta läder. Annars skjuts hjälmen hjälmen fram i ögonen när man reser upp huvudet. Jockeyhjälmarna är anorlunda rundade i nacken mot vanliga ridhjälmar. Tror även att körhjälmarna är det men de känns klumpigare tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Montésits

Men om man då blickar framåt. För det är väl alla montéryttares mål att läras sig att rida så bra som möjligt, så är det väl dit vi strävar. Fram för mer ridutbildning i montéutbildningen tycker jag. Sedan kan vi diskutera om vikten ska ändras på något vis.

Kan inte annat än hålla med! :bump:
Då montén är ganska ung (eller rättare sagt, montéryttarna/tränarna osv) på bred front i Sverige efter att legat i "träda" så tror jag att vi måste räkna med "barnsjukdomar" innan vi lärt oss hur/vad/varför, vad som fungerar och vad som måste förbättras.


Jag antar att du menar en ridhjälm som "svensson" har som rider dressyr/hoppar? Ingen "specialhjälm" (kör-/galopp-/fälttävlan/motsv.) alltså? Vill bara ha det bekräftat så att jag inte missförstår! :D
 
Sv: Montésits

Det där med blyvikter kontra ryttarens vikt har diskuterats en del på galoppforumet, (jag hittar inte tråden just nu.) och jag håller med i det resonemanget. De verkar anse att det ultimata är om jockeyn ligger så nära idealvikten som möjligt. Blyvikter är så att säga död vikt medan ryttaren är rörlig/levande vikt. Levande vikt hjälper till att diva på hästen och följer med i rörelserna på ett annat sätt än vad död vikt gör.

Det är kanske inte så dumt att skriva ut vikten i programmet. Men jag tycker också att det är bra med en minimivikt i stället för en maximivikt då det faktiskt kan skapa viktfixering hos en del ryttare. Att ligga så nära 65kg som möjligt måste väl ändå vara det man slutligen eftersträvar i alla lägen även om det inte finns någon max gräns.

Hur ser det ut i Frankrike till exempel? Har de samma vikter där eller har de lägre/maxvikt?
Hur har man tänkt när man beslutade att 65kr skulle vara minimivikt här? I Norge har man lägre vikt va? Är det samma vikt i Danmark som här?

Dessutom, är sitsen värkligen avhängig vikten? För det var väl sitsen vi diskuterade från början...??

/Skaune - som snart ska rida sitt första lopp

Du har helt rätt vad det gäller vikten med död vikt, det sa även dom franska ryttarna!

I Frankrike har dom en amatörvikt och en proffsvikt men jag mins tyvärr inte vad den ligger på... vi hade en bra vikt diskussion här på buke förut...


JAPP,, det här är en tänkt SITSTRÅD!!! :D:rofl: men mycket är OT... hoppas det går att syra upp dåsitsen är kul arr disikera! :devil:
 
Sv: Montésits

"dålig" innebär just "dålig", inte dålig. Men om andra inte har sinne för hur man uttrycker sig i skrift så kan jag inte hjälpa det...

Jag är överens med mig själv, sen om jag ibland uttrycker mig på ett sätt som överstiger en andra klassares läs- och skrivkunskap så ska jag försöka ändra på mig så även lekisbarnen i sandlådan förstår mig...


Andvänd inte ordet dålig om du inte menar det... så förbannat onödigt att skriva en sak man inte menar! :crazy:
 
Sv: Montésits

okej nu har jag följt diskussionen länge och tänkt att jag ska fixa nån bild men eftersm jag har insett att det inte blir av så tillhandahåller jag en gammal bild...
showimage.php

Ha gärna kommentarer! Betänk att det är en värmningsbild och att man såklart sänker baken och överkroppen i loppet! Vill dock "spara lite" på benen i värmnigen tills jag vet at jag inte blir trött i loppet då:crazy::)

Oj, den var svår att se.. Dålig vinkel :D Hästen ser sjukt stor ut :o

Det jag kan säga som jag brukar säga, rid inte på "tårna" in med hela foten i stigbygeln... Jag föredrar och rida lätt när man värmer för att det är jobbigare att stå upp i låga tempon!

Tycker det ser helt okay ut för en värmningannars! :)
 
Sv: Montésits

Precis som du själv är medveten om så borde du ha rumpan närmare sadeln. Det ser ut som hela du är för långt fram på hästen (?) men det kan ju även vara så att hästen har kort hals och framdel. Den häst jag rider de flesta lopp med har ovanligt kort hals med relativt raka bogar. På henne ser man alltid ut att sitta för långt fram också. Tyvärr har jag ingen bra bild att visa.
För övrigt skulle jag gärna se att du släppte fram armarna/axlarna lite mer. Då blir man mera följsam och mjukare i sina rörelser med hästen.
Annars så tycker jag (som absolut inte är någon expert!) att det ser okej ut.
Vi har ju alla lite att fila på...;)
 
Sv: Montésits

BTW: 65 tycker jag är lite väl mycket som minimivikt, tycker åtminstone att den ska sänkas till 60.

Jag var i kontakt med STC i en del montéfrågor för något år sedan. Bla angående ryttarvikterna. Förklaringen till varför man valt 65 kg som minimivikt är att undvika de risker som fritt eller en låg minimivikt kan medföra för ryttarna. Inom galoppen har det förekommit att många, ffa yngre tjejer, hårdbantat eller svultit sig så det funnits risk för anorexi eller för total orkeslöshet.
För att undvika att liknande ska drabba travets utövare valde man då en lite högre viktgräns.
 
Sv: Montésits

Andvänd inte ordet dålig om du inte menar det... så förbannat onödigt att skriva en sak man inte menar! :crazy:

*suck*
Den här diskussionen verkar leda någonstans??

Om jag menat dålig i den betydelsen hade jag utelämnat citationstecken... Innebörden av ord, med eller utan citationstecken, kan bli ganska olika. En av grunderna för att kunna uttrycka sig i det svenska språket. ;)

Svenska språket är eg väldigt OT för det här ämnet, så sorry för det. :o
Jag ska försöka övergå till att diskutera sitsen igen som den här tråden eg handlar om (även om jag anser vikten har med sitsen att göra ;)). :idea:
 
Sv: Montésits

Jag kanske skulle specificerat lite. Jag är i grunden ridhästmänniska så för mig är en vanlig hjälm en sådan där svart eller blå i sammet med skärm och rosett där bak. ;)
 
Sv: Montésits

Intressant, det är ju en bra tanke i grunden att försöka undvika vikthets. Jag tror (är ju heller ingen expert alls på något plan) att man kommer att föra sporten mer framåt om man fokuserar mer på att lära alla att rida med en så optimal sits som möjligt än om vi bara stirrar oss bilnda på olika vikter hit och dit. I det långa loppet kommer det att säga sig självt att det inte lönar sig att sätta upp en för tung ryttare.
 
Sv: Montésits

Jag kanske skulle specificerat lite. Jag är i grunden ridhästmänniska så för mig är en vanlig hjälm en sådan där svart eller blå i sammet med skärm och rosett där bak. ;)

Då misstänkte jag rätt! :)

OT (igen :D)
Inga fel i att vara ridhästmänniska i grunden. Vi är alla hästmänniskor vilket jag tycker är viktigast! Vi har mycket att lära oss från de olika grenarna inom hästbranschen, om vi bara vill!
 
Sv: Montésits

Intressant, det är ju en bra tanke i grunden att försöka undvika vikthets. Jag tror (är ju heller ingen expert alls på något plan) att man kommer att föra sporten mer framåt om man fokuserar mer på att lära alla att rida med en så optimal sits som möjligt än om vi bara stirrar oss bilnda på olika vikter hit och dit. I det långa loppet kommer det att säga sig självt att det inte lönar sig att sätta upp en för tung ryttare.

Sen om man som monteryttare tränar, för att orka med styrka, balans & kondition så hamnar man ofta på en sund vikt! :idea:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 103
Senast: skiesabove
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 259
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp