Bukefalos 28 år!

Montésits

Sv: Montésits

Om det var mig du menade så skrev jag "de flesta", vilket vi kan byta ut till "många", "större delen" osv. Inte alla, inte ens i "princip alla".

Stöd och kontakt med hästens mun är en förutsättning för all ridning.

Ja, det var dig jag menade. Syftade på detta som du skrev:

De flesta montéryttare har stöd i mun på hästen, jag har inte sett en endaste bild i den här tråden där man kan "klippa av" tyglarna och ryttaren ändå behåller samma sits... DET om något påfrestar framkotor och leder samt sliter ut hästarna i förtid. Oavsett vikt.
Ledsen för det. Och för hästarna.

Hade du klippt av mina tyglar hade jag fortfarande suttit likadant. Sedan måste man ju alltid ha stöd och kontakt i munnen som du skrev, stöd ska man ha, men man ska inte stödja sig i hästens mun.
 
Sv: Montésits

Hade du klippt av mina tyglar hade jag fortfarande suttit likadant. Sedan måste man ju alltid ha stöd och kontakt i munnen som du skrev, stöd ska man ha, men man ska inte stödja sig i hästens mun.

Är nästan beredd att hålla med dig på första påståendet, har studerat bilden ett tag och det som saknas är vinkel/stöd för knän (där är galoppryttarna mkt bättre, inkl Gråberg och Jarvén). För det den bilden du talar om visar ser du lite baktung ut = för mycket stöd i tygeln och hästen "höjer" huvudet/halsen och den ser ut att gå lite uppåt/framåt istället för bara framåt. Dessutom skulle jag vilja ha ned ditt överliv lite för att på så sätt även sänka handen (vilket i sig gör det svårare att hålla för mkt stöd/hänga i tygeln). Men det är bara min åsikt. Dessutom vet jag inte hur den hästen går i vanliga fall (läs; med sulky/motsv), den kanske går med huvudet högt då oxå.

För övrigt håller jag med dig helt när det gäller stödet, vilket jag påpekat i den här tråden vid fler än ett tillfälle.
 
Sv: Montésits

Ja, det var jag:p Jag blev väldigt förvånad när jag såg bilden.

Tack, jag har alltid ridit med korta läder ävn innan jag började med montén och har hoppat en del så är nog därför jag har rätt bra balans. Såg någon annan skriva i ett inlägg att alla montéryttare i princip hade balansen i tyglarna, i mitt fall tycker jag det påståendet inte stämmer särskilt bra och inte i många andras fall heller. Har man bra balans behöver man inte ta stöd i tygarna. Man måste ju ha kontakt med munnen och en del hästar gillar att ligga på bettet, men att man ska behöva hänga i tyglarna för att kunna sitta kvar tycker jag är lite fel. Man måste ju oftast dra tussarna och då borde man ju ramla bakänges om man hade hela balansen i tyglarna:p

Det ante min att det inte var "Henry" på bilden... men det var ju en bra bild som tur var... Värre om man "sågat" ryttaren utan att den vetat om det :o lite fult tycker jag!

Håller med.. tycker faktiskt att det är fler ryttare som hänger fram över halsen än att dom skulle hänga i tyglarna. Sen finns det många hästar som behöver stödet i tyglarna... mins en av dom senaste hästarna som jag red, som jag fick bära runt banan i tyglarna för om man släppte på så rullade han.. det var ruskigt tufft!
 
Sv: Montésits

Är nästan beredd att hålla med dig på första påståendet, har studerat bilden ett tag och det som saknas är vinkel/stöd för knän (där är galoppryttarna mkt bättre, inkl Gråberg och Jarvén). För det den bilden du talar om visar ser du lite baktung ut = för mycket stöd i tygeln och hästen "höjer" huvudet/halsen och den ser ut att gå lite uppåt/framåt istället för bara framåt. Dessutom skulle jag vilja ha ned ditt överliv lite för att på så sätt även sänka handen (vilket i sig gör det svårare att hålla för mkt stöd/hänga i tygeln). Men det är bara min åsikt. Dessutom vet jag inte hur den hästen går i vanliga fall (läs; med sulky/motsv), den kanske går med huvudet högt då oxå.

För övrigt håller jag med dig helt när det gäller stödet, vilket jag påpekat i den här tråden vid fler än ett tillfälle.


Okej. Ja, du får ha din åsikt. Jag har vikten mer bakåt för att inte påfresta hästens framparti och underskänklarna lite mer framåt. Jag har balansen i stigbyglarna,baken och ryggen. Lite svårt och förklara. Men den hästen jag red på bilden är väldigt känslig om man tar för hårt i henne så hade jag haft balansen i tyglarna hade hon nog protesterat. Tittade på lite andra bilder på henne när hon körs, hon har huvudet ungefär likadant då. Men det är ju svårt att se på en bild hur mycket man drar i tyglarna. Bättre och se irl.
 
Sv: Montésits

Det ante min att det inte var "Henry" på bilden... men det var ju en bra bild som tur var... Värre om man "sågat" ryttaren utan att den vetat om det :o lite fult tycker jag!

Håller med.. tycker faktiskt att det är fler ryttare som hänger fram över halsen än att dom skulle hänga i tyglarna. Sen finns det många hästar som behöver stödet i tyglarna... mins en av dom senaste hästarna som jag red, som jag fick bära runt banan i tyglarna för om man släppte på så rullade han.. det var ruskigt tufft!


Ja, det hade varit lite värre;)

Det tycker jag också. Har sett många ryttare som hänger över halsen, de har sin överkropp alldeles för långt fram. Det borde vara ännu jobbigare för hästen än att man hänger i tyglarna. Beror ju på hur mycket man hänger med.
Har också ridit hästar som behöver mycket stöd. Sedan ligger ju en del på väldigt mycket med och då måste man ju ha mycket stöd i tyglarna för att kunna kontrollera dem. Men det handlar mycket om vilken teknik man har, man behöver ju inte dra och slita utan man kan ha tyglarna som när man rider galopplöp, i en "brygga" och då inte dra dem i munnen.
 
Sv: Montésits

Okej. Ja, du får ha din åsikt. Jag har vikten mer bakåt för att inte påfresta hästens framparti och underskänklarna lite mer framåt. Jag har balansen i stigbyglarna,baken och ryggen. Lite svårt och förklara. Men den hästen jag red på bilden är väldigt känslig om man tar för hårt i henne så hade jag haft balansen i tyglarna hade hon nog protesterat. Tittade på lite andra bilder på henne när hon körs, hon har huvudet ungefär likadant då. Men det är ju svårt att se på en bild hur mycket man drar i tyglarna. Bättre och se irl.

Låter som en sund inställning, så länge man själv vet om hur man sitter/står/hänger/ligger osv och gör det av en anledning, då är det mkt lättare att påverka. :)

Dessutom är vissa hästar "som de är" och svårt att förändra dem, men det är precis som med oss människor och vi kan vara ännu känsligare för förändringar än de är :rofl:
 
Sv: Montésits

TT galoppsyttarna rider med suuperkorta läder ser ju både rätt och proffsigt ut men dett ahar även en neggativ sida: Detta har dom själva under en intervju på Tv 4 sakt:

"Att dom med så korta läder inte kan rida alla hästar utan endast dom som "kan" trava. För det blir svårt när dom måste hjälpa hästen och stötta upp den med benen (om dom springer nett) just för att dom inte har några ben att stötta upp den med.
Lika så är det svårare att få ner en galopperande häst till trav igen. Och därför blir det gärna diskning när dom väl sitter på en häst som galopperar."

Och jag håller faktist med.

Något att tänka på kanske.

Har själv varit insnöad med att ha så korta läder som möjligt utan att tappa balans och styrka.
Men har nu ändrat mitt tänkande efter att jag ridit en häst som behövde mycket hjälp vilket jag endast kunde ge med några hål längre läder.
Sedan beror de kanske på vad man menar med korna och korta läder.
några som liknar dressyrläder är ju inte de opprimala ens enligt mej:)
 
Sv: Montésits

Håller med dig och helt klart något för fler att tänka på. Jag har numera ridit några kallblod i monté också och det är helt klart skillnad på varm- och kallblod. Likaväl som det är skillnad på hästar inom samma ras.
Kallbloden är ju ofta lite kortare i steget och "kliver om" ibland. De jag ridit har travat bra men det känns lite som att de vaggar i sidled. Nu är jag inte en så duktig ryttare att jag skulle klara av att stötta dem om jag hade superkorta läder, vilket jag för övrigt inte har på enklare varmblod heller (om än jag kortar dem undan för undan). Då jag ridit kallblod har jag till och med bytt från min galoppträningssadel till en montésadel för att kunna rida med något längre läder. Rätt eller fel, säg det, men för mig har det känts mest rätt. En svår häst behöver man kunna hjälpa med hela kroppen, det räcker inte med att bara störa så lite som möjligt.
 
Sv: Montésits

Attans!! Den går visst bara se om man samtidigt är inloggad på ALN s hemsida...:confused: Har ju sett andra som länkat dit och det gått bra :confused: Aja ... har väl gjort nåt fel:o Annars bara logga in som gäst i deras bildarkiv så går läken att öppna:crazy:
 
Sv: Montésits

Tack så mycket:). TYcker själv att jag behöver "krypa ihop" lite mer - sitter lite väl upprätt och behöver nog liksom "sänka axlarna" lite mer
 
Sv: Montésits

Tycker oxå att det ser helt okej ut, du har förstått din "svaghet" med axlarna :) Men det är bara att jobba på!
Tror även att du får en lite mer avslappnad (vilket kan ge mer följsamhet, den kan jag dock inte bedöma på en bild ;)) hållning om du "släpper ned" axlarna. Nu ser du lite spänd ut (vilket kan bero på en uppsjö av saker och inte bedömbart på endast en bild, kan vara en tillfällighet).
 
Sv: Montésits

Jahapp, då har jag skaffat photobucket och är redo för att bli synad av er kära buke-kritiker ;) Så här ser min stil ut... jag jobbar för ständig förbättring, men tar gärna ett eller flera tips på vägen! :D

frjesta002.jpg


Bilden är ju lite snett framifrån, det är jag i gult, skall försöka hitta en bättre bild... Gulp!
 
Sv: Montésits

Här kommer en annan på mig i Danmark.

redigeradsegerbild.jpg


Nu är det bara att tycka! :)
 
Sv: Montésits

Detta ser klart lovande ut! :) Och överlägset bäst av dem på den övre bilden. Något ditåt strävar jag också efter men kroppen är inte riktigt med mig ännu...
En fråga bara? Hur lång är du?
 

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
756
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 727
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp