Bukefalos 28 år!

Montésits

Sv: Montésits

Sen om man som monteryttare tränar, för att orka med styrka, balans & kondition så hamnar man ofta på en sund vikt! :idea:

Precis och framförallt - är man seriös och vill utvecklas för att bli en bättre ryttare, så måste man ju håla kroppen i trim. Oavsett vilket sätt man nu väljer.
 
Sv: Montésits

Sen om man som monteryttare tränar, för att orka med styrka, balans & kondition så hamnar man ofta på en sund vikt! :idea:

håller med dig i det du skriver.. men själv har jag väldigt svårt att gå upp mer i vikt o måste därför rida med vikter, så jag tycker viktgränsen är för högt satt.
 
Sv: Montésits

håller med dig i det du skriver.. men själv har jag väldigt svårt att gå upp mer i vikt o måste därför rida med vikter, så jag tycker viktgränsen är för högt satt.

När jag tävlade vägde jag 54 kg.. Men med ridstövlar, hjälm, sadel(1.5kg) stigbyglar(0.5kg) en padd för ryggen som jämnade trycket av sadeln äkta gel-pad(1kg), gjordar, byglar oså... kom jag upp i 65.1-65.4kg

Men sen proppade jag alltid i mig mat o dricka oxå för att nå vikten :rofl::rofl::rofl: Men man fick se till att inte gå på toa innan bara :D
 
Sv: Montésits

Precis och framförallt - är man seriös och vill utvecklas för att bli en bättre ryttare, så måste man ju håla kroppen i trim. Oavsett vilket sätt man nu väljer.

Jag valde att sluta med montén när jag inte kunde rida varje dag... Att rida 2ggr i veckan kändes som en annan hobby-ryttare så då la jag ner ist...

Man ser att dom som är bäst är dom som rider LOPP flera gånger i månaden och håller sig aktiva med att rida snabbjobb... Så det är en av förutsättningarna för att bli "bäst"! :p
 
Sv: Montésits

Man ser att dom som är bäst är dom som rider LOPP flera gånger i månaden och håller sig aktiva med att rida snabbjobb... Så det är en av förutsättningarna för att bli "bäst"! :p

Detta är ju ett bekymmer..
De flesta har ju inte den möjligheten. Jag har ändå 11 hästar och tycker det är för få för att kunna få den träning JAG behöver. Det stora flertalet har kanske bara en häst eller till och med ingen alls...

Ser jag till mig själv då så rider jag mina hästar emellanåt men det är inte någon stor del av deras träning. Ytterst få gånger de går snabbjobb under sadel, detta blir mest om jag vill testa om en viss häst kan tänkas fungera i monte. Jag vill gärna bli bättre som montéryttare men måste se till mina hästars väl i första hand. (kan väl säga att jag lever enbart på mina travare så det vill till att de tjänar in sina matpengar...)

Här uppe i norrland har vi ju dessutom mindre många lopp att välja på och med längre avstånd, då är det inte så lätt att rida lopp ofta. Har ändå hunnit rida 26 lopp och ett antal kval vilket nog måste räknas som ganska många med norrlandsmått mätt...
 
Sv: Montésits

Jag var i kontakt med STC i en del montéfrågor för något år sedan. Bla angående ryttarvikterna. Förklaringen till varför man valt 65 kg som minimivikt är att undvika de risker som fritt eller en låg minimivikt kan medföra för ryttarna. Inom galoppen har det förekommit att många, ffa yngre tjejer, hårdbantat eller svultit sig så det funnits risk för anorexi eller för total orkeslöshet.
För att undvika att liknande ska drabba travets utövare valde man då en lite högre viktgräns.

Ok, ja med alla vikter, (sadel, träns, gelpad mm) så kommer man nog lätt upp 65 kg. Jag väger 55-56 så med all utrustning blir det nog över 65. (Jag tänkte först att "herreguu, 10 kg utrustning kommer jag väl aldrig upp i :eek:, jag får ha vikter:smirk:) Men jag läste nu att Montéryttare vägde 54 och kom upp i 65 så det ska väl gå bra då! :D
 
Sv: Montésits

Du ska ha en av STC godkänd hjälm. Deta inbegriper jockey- eller körsvenshjälm.
Färg på hjälmen är ju den färg du har inregistrerad. Är då hjälmen en annan färg så får du antingen lacka den eller skaffa ett överdrag.
 
Sv: Montésits

Ok, ja med alla vikter, (sadel, träns, gelpad mm) så kommer man nog lätt upp 65 kg. Jag väger 55-56 så med all utrustning blir det nog över 65. (Jag tänkte först att "herreguu, 10 kg utrustning kommer jag väl aldrig upp i :eek:, jag får ha vikter:smirk:) Men jag läste nu att Montéryttare vägde 54 och kom upp i 65 så det ska väl gå bra då! :D

Jag väger 56-57 kg utan "tillbehör". Med utrustning och beroende på vilken sadel jag använt så har jag hamnat på mellan 62 (utan blyvikter) och 67,8 kg ridvikt.
Med den sadel jag rider i idag (den jag visade på bild igår) hamnar jag på 65-66 kg beroende på dagsformen..:angel:

Väger man mindre, så kan man ju ha tyngre sadel, skor, stigbyglar, vojlock, sadelgjord, väst, hjälm mm. Allting finns ju i olika modeller och därigenom i olika vikter.
Väger man typ 48 kg så behöver man ju inte rida i en extremlätt galoppsadel...
 
Sv: Montésits

Täby galopp har ju en "plastic wonder" som man kan öva sin sits på utan att slita på någon häst. En sådan borde det ju finnas för montéträning också... som så går i "travrytm", typ.

/Skaune - som funderar på var hon har förlagt den "stora plånboken"...
 
Sv: Montésits

*knapplån*

Jag har inte varit inne på bukefalos på ett antal månader men gick in idag och tittade lite. Såg då att någon hade lagt in en bild på mig när jag rider:rofl: Så jag kanske inte behöver lägga in någon bild i den här tråden men det är bilden på ryttaren i rödvit dress som Henry_ la in. Red Sverigeloppet på Kalmar när den bilden togs.
Jag rider med en Wintec galoppsadel som jag tycker är mycket bra. Har väldgt korta läder som jag trivs bäst med. Kommer inte heller upp i 65 kg så jag får ha viktvojlock. Tycker vikten borde sänkas ner till 60, man behöver ju inte ligga där utan det är ju valfritt eftersom det inte finns någon maxvikt. Tycker det är mer orättvist emot spelarna att en del ryttare väger 65 kg och en del närmare 80 kg. 15 kilos viktskillnad är en hel del.

Jag rider med en jockeyhjälm, tycker en vanlig travhjälm eller ridhjälm är alldeles för klumpig och det är jobbigt att få skärmen i ögonen.:crazy:
 
Sv: Montésits

Täby galopp har ju en "plastic wonder" som man kan öva sin sits på utan att slita på någon häst. En sådan borde det ju finnas för montéträning också... som så går i "travrytm", typ.

/Skaune - som funderar på var hon har förlagt den "stora plånboken"...

EXAKT... Jag såg den nere på Jägersro, köpte min galoppsadel utav läraren på galoppskolan... Han förundrades över att vi inte tränade på en sån... För att gå i skolan där var det ju övningar varje dag! :d Riktigt bra träning!
 
Sv: Montésits

*knapplån*

Jag har inte varit inne på bukefalos på ett antal månader men gick in idag och tittade lite. Såg då att någon hade lagt in en bild på mig när jag rider:rofl: Så jag kanske inte behöver lägga in någon bild i den här tråden men det är bilden på ryttaren i rödvit dress som Henry_ la in. Red Sverigeloppet på Kalmar när den bilden togs.
Jag rider med en Wintec galoppsadel som jag tycker är mycket bra. Har väldgt korta läder som jag trivs bäst med. Kommer inte heller upp i 65 kg så jag får ha viktvojlock. Tycker vikten borde sänkas ner till 60, man behöver ju inte ligga där utan det är ju valfritt eftersom det inte finns någon maxvikt. Tycker det är mer orättvist emot spelarna att en del ryttare väger 65 kg och en del närmare 80 kg. 15 kilos viktskillnad är en hel del.

Jag rider med en jockeyhjälm, tycker en vanlig travhjälm eller ridhjälm är alldeles för klumpig och det är jobbigt att få skärmen i ögonen.:crazy:

Ahaa :idea: så det var du! :D
http://farabol.zoomin.se/P423146

Måste säga att du ser stark ut, med bra balans! Bra jobbat :)
 
Sv: Montésits

Detta är ju ett bekymmer..
De flesta har ju inte den möjligheten. Jag har ändå 11 hästar och tycker det är för få för att kunna få den träning JAG behöver. Det stora flertalet har kanske bara en häst eller till och med ingen alls...

Ser jag till mig själv då så rider jag mina hästar emellanåt men det är inte någon stor del av deras träning. Ytterst få gånger de går snabbjobb under sadel, detta blir mest om jag vill testa om en viss häst kan tänkas fungera i monte. Jag vill gärna bli bättre som montéryttare men måste se till mina hästars väl i första hand. (kan väl säga att jag lever enbart på mina travare så det vill till att de tjänar in sina matpengar...)

Här uppe i norrland har vi ju dessutom mindre många lopp att välja på och med längre avstånd, då är det inte så lätt att rida lopp ofta. Har ändå hunnit rida 26 lopp och ett antal kval vilket nog måste räknas som ganska många med norrlandsmått mätt...

Jo där kommer ju "stockholms dilemat" in, när man ska söka jobb. Du ska vara runt 20 år med 10 års arbetslivserfarenhet :angel:

Men om man som jag då skulle ha motionsritid 2dgr i veckan och ridit lopp kanske 1 gång i månaden... Då såg jag det inte som roligt längre om man inte kan ligga på topp o rida bland dom bästa. Jag red endå 3-5 hästar per dag... då låg jag som på topp!

Sen är jag en "prestations människa" det finns dom som nöjer sig med att ha en placering nån gång och bara vill ha kul... Jag villee tävla o va bäst! :o:cool:
 
Sv: Montésits

Ahaa :idea: så det var du! :D
http://farabol.zoomin.se/P423146

Måste säga att du ser stark ut, med bra balans! Bra jobbat :)

Ja, det var jag:p Jag blev väldigt förvånad när jag såg bilden.

Tack, jag har alltid ridit med korta läder ävn innan jag började med montén och har hoppat en del så är nog därför jag har rätt bra balans. Såg någon annan skriva i ett inlägg att alla montéryttare i princip hade balansen i tyglarna, i mitt fall tycker jag det påståendet inte stämmer särskilt bra och inte i många andras fall heller. Har man bra balans behöver man inte ta stöd i tygarna. Man måste ju ha kontakt med munnen och en del hästar gillar att ligga på bettet, men att man ska behöva hänga i tyglarna för att kunna sitta kvar tycker jag är lite fel. Man måste ju oftast dra tussarna och då borde man ju ramla bakänges om man hade hela balansen i tyglarna:p
 
Sv: Montésits

JSåg någon annan skriva i ett inlägg att alla montéryttare i princip hade balansen i tyglarna...

...Man måste ju ha kontakt med munnen...

Om det var mig du menade så skrev jag "de flesta", vilket vi kan byta ut till "många", "större delen" osv. Inte alla, inte ens i "princip alla".

Stöd och kontakt med hästens mun är en förutsättning för all ridning.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: hamilton1
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
976
Senast: skiesabove
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: jemeni
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp