Mp är ju verkligen roliga

om den nu inte är så att en tjänsteman fixat till hela röran....
Du menar att ministrar är nickedockor utan omdöme ;).........jo det har vi ju sett otaliga gånger ;). Om dom inte vet nått ellerkänner till nått, dom brukar ju skylla på det, så ska dom banne mig inte sitta i regeringen o styra ett land :banghead:
 
Kanske för att svenska folkets vanor är betydligt viktigare än en enstaka ministers? Det är liksom miljön vi vill rädda, det är inte bara spel för galleriet. Oavsett vad man tycker om första meningen, är andra meningen bara löjlig.

Nu bortser jag från det faktum att han faktiskt inte visste att planet skulle lyfta på Arlanda för att sedan landa på Bromma för upphämtning av Fridolin mfl.

Hade det dock varit som det först verkade i tidningsartikeln så anser jag att det är att banalisera det symbolvärde som det har att en miljöorienterad politiker gör något sådant. Jag tycker nog att politiker bör göra som de förespråkar, även om det i det enstaka fallet inte spelar någon roll för - som i det här fallet - miljön.
 
Nu bortser jag från det faktum att han faktiskt inte visste att planet skulle lyfta på Arlanda för att sedan landa på Bromma för upphämtning av Fridolin mfl.

Hade det dock varit som det först verkade i tidningsartikeln så anser jag att det är att banalisera det symbolvärde som det har att en miljöorienterad politiker gör något sådant. Jag tycker nog att politiker bör göra som de förespråkar, även om det i det enstaka fallet inte spelar någon roll för - som i det här fallet - miljön.

Hårdnackat håller jag inte med. Jag tycker att en politiker kan få driva att intensifiera hastighetsövervakning på våra vägar även om vederbörande emellanåt kör lite för fort.

Problemen ni påpekar inträder egentligen inte, tycker jag, förrän det finns en stor systematik i att göra tvärtemot. Inte enstaka händelser.
 
Hårdnackat håller jag inte med. Jag tycker att en politiker kan få driva att intensifiera hastighetsövervakning på våra vägar även om vederbörande emellanåt kör lite för fort.

Problemen ni påpekar inträder egentligen inte, tycker jag, förrän det finns en stor systematik i att göra tvärtemot. Inte enstaka händelser.

Fast jag pratar inte enbart om förtroendet för Fridolin, utan om förtroendet för politiker i allmänhet. Det underminerar förtroendet för politikerkåren när politiker inte lever som de lär - särskilt politiker som har rättrådighet på sin agenda.

När det gäller enskilda personer eller organisationer så tyder mycket på att det är tvärtom mot vad du säger. Finns det en systematik i att bete sig som en skitstövel och man inte gör anspråk på att inte vara någon sådan så nagelfars man inte i lika stor utsträckning som om man har en rättrådig agenda och "misslyckas" med den. Ett företag som har ett öppet och välutvecklat CSR-engagemang och som visar sig tumma på det i enstaka fall drabbas snabbt av omgivningens bristande förtroende för företaget, medan företag som vi vet är skitstövlar kan fortsätta hålla sig inom minimiregler som lagstiftning och folk fortsätter ändå glatt att köpa deras produkter. Det finns en del forskning kring det där, mest när det gäller för företag men det torde även vara applicerbart på politiker (tänk Berlusconi).
 
Fridolin tycker att vi lantortsbor skall åka mer kollektivt. Vi HAR inga förbindelser.....
Så jag tycker inte att det är för mycket begärt att han åker tunnelbana, buss och tåg. Som riksdagsman har han väl t.o.m. guldkort på SJ?
Han som bor mitt i smeten/kollektivtrafiktätt skall inte sätta sin fot i en Taxi, eller äga bil. Oavsett vilket drivmedel de går på.
Han förtjänar förakt för det här.
 
Hårdnackat håller jag inte med. Jag tycker att en politiker kan få driva att intensifiera hastighetsövervakning på våra vägar även om vederbörande emellanåt kör lite för fort.

Problemen ni påpekar inträder egentligen inte, tycker jag, förrän det finns en stor systematik i att göra tvärtemot. Inte enstaka händelser.

Du får inte ens medhåll av Eva Franchell på AB där.
"
Trots att Gustav Fridolin är miljöpartist får han knappast kritik för Sveriges brist på klimatmål. I stället är det en fyra mil lång flygresa som skakar honom. Regeringsplanet stod parkerat på Arlanda, men tvingades mellanlanda på Bromma för att plocka upp Gustav Fridolin, gymnasieminister Aida Hadzialic och fem av deras medarbetare.

De kunde lika gärna ha tagit tåget till Arlanda och sparat in en dyr mellanlandning. Miljövidrig var den också eftersom start och landning kräver extra mycket flygbränsle.

Att de dessutom valde att kliva på planet på den flygplats Miljöpartiet vill lägga ner, det gör ju historien än mer märklig.
Den här resan gjordes en vanlig torsdag i december och då gick det flera reguljära turer till Bryssel. EU-mötena brukar börja vid tio, så de hade hunnit ner med morgonflyget. En vanlig SAS-biljett kostar ett par tusen. Gustav Fridolin och hans kompisar hade fått tränga ihop sig lite, men de hade sparat på miljön. De hade kunnat uppgradera sig till business och det hade ändå varit miljövänligare än en Gulfstream. Bara bränslekostnaderna för regeringsplanet går loss på över 11 000 kronor per timme.

Att statsministern behöver regeringsplanet må så vara. Utrikesministern kan behöva det för att ta sig till avlägsna krigshärdar. Men att fackministrar tar en Gulfstream till vanliga rådsmöten i Bryssel - det är bara divalater. De vill åka regeringsbil ända fram till flygplanstrappan. Sitta och jäsa i skinnfåtöljerna och äta frukost på fint porslin."
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article20638088.ab


Inte utan att man håller med henne. Vad MP gör i regerinen över huvud taget är en gåta för mig. Att någon kan vara korkad
nog att ge dom en röst är förbryllande. C gör ett mycket bättre jobb på miljöområdet än MP någonsin gjort och dessutom
för hela landet, inte bara Södermalms vindrickare.
 
Haha, jag läste faktiskt detta :

På Twitter driver man redan med honom. "Mycket uppseendeväckande att Gustav Fridolin låtit flyga in arktisk is till groggen efter att ha grillat pandakött över regnskogsved", skriver DN-journalisten Viktor Barth-Kron.

 
Senast ändrad:
Det känns ju som att han och Rosanna Dinamarca är lika goda kålsupare? Hon åkte taxi och flög för ett par hundra tusen om året. Vet inte om räkningarna har gått ned n
För att hon var tvungen att bibehålla kontakten med Trollhättan, bla, bla, bla.
Min kompis hade barnen på samma dagis som hon och det var taxi även till dagis... Jag vet inte hur det rimmar med vänsterns ideologi heller?
Suck!
 
Fast nu har det ju under dagen framkommit att det inte var på det sättet som artikeln gav sken av. Fridolin hade inget aning om att planet först skulle starta från Arlanda, utan fick besked om att planet skulle lyfta från Bromma.
Fast med hans miljötänk skulle han ha ifrågasatt och kanske funderat på att ta natttåget till Bryssel?
Han tycker ju att andra skall offra "lite bekvämlighet" för miljön?
 
Fast jag pratar inte enbart om förtroendet för Fridolin, utan om förtroendet för politiker i allmänhet. Det underminerar förtroendet för politikerkåren när politiker inte lever som de lär - särskilt politiker som har rättrådighet på sin agenda.

När det gäller enskilda personer eller organisationer så tyder mycket på att det är tvärtom mot vad du säger. Finns det en systematik i att bete sig som en skitstövel och man inte gör anspråk på att inte vara någon sådan så nagelfars man inte i lika stor utsträckning som om man har en rättrådig agenda och "misslyckas" med den. Ett företag som har ett öppet och välutvecklat CSR-engagemang och som visar sig tumma på det i enstaka fall drabbas snabbt av omgivningens bristande förtroende för företaget, medan företag som vi vet är skitstövlar kan fortsätta hålla sig inom minimiregler som lagstiftning och folk fortsätter ändå glatt att köpa deras produkter. Det finns en del forskning kring det där, mest när det gäller för företag men det torde även vara applicerbart på politiker (tänk Berlusconi).

Jag hävdar inte att det är på ett visst sätt. Jag hävdar bara min tydliga åsikt. Att folk går på populism i hög utsträckning är ingen överraskning.
 
Regeringsplanet stod parkerat på Arlanda, men tvingades mellanlanda på Bromma för att plocka upp Gustav Fridolin, gymnasieminister Aida Hadzialic och fem av deras medarbetare.

Så var det ju inte.

"Skaraborgs flygflottilj
förvaltar Försvarsmaktens specialflyg där regeringsplanen ingår. Deras informationsansvarige Henrik Gebhardt menar att myndigheten tog ett eget beslut att byta plan den 11 december:

– Från början var tanken att den resan skulle genomföras med en flygmaskin som står parkerad på Bromma, men underhållet på den drog ut på tiden. Då ville man lösa det utan att stöka till och ändra för kunden.

Således tror Gebhardt att Gustav Fridolin hade begränsade möjligheter att påverka mellanlandningen. "

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fridolin-i-fortsattningen-kommer-jag-att-fraga_4492117.svd
 
Så var det ju inte.

"Skaraborgs flygflottilj
förvaltar Försvarsmaktens specialflyg där regeringsplanen ingår. Deras informationsansvarige Henrik Gebhardt menar att myndigheten tog ett eget beslut att byta plan den 11 december:

– Från början var tanken att den resan skulle genomföras med en flygmaskin som står parkerad på Bromma, men underhållet på den drog ut på tiden. Då ville man lösa det utan att stöka till och ändra för kunden.

Således tror Gebhardt att Gustav Fridolin hade begränsade möjligheter att påverka mellanlandningen. "

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fridolin-i-fortsattningen-kommer-jag-att-fraga_4492117.svd

Jag läste det. Men som ABs ledare skriver det ursäktar inte hans beteende. Varför ta regeringsplanet öht?
Citerar igen eftersom du missade att läsa:

Den här resan gjordes en vanlig torsdag i december och då gick det flera reguljära turer till Bryssel. EU-mötena brukar börja vid tio, så de hade hunnit ner med morgonflyget. En vanlig SAS-biljett kostar ett par tusen. Gustav Fridolin och hans kompisar hade fått tränga ihop sig lite, men de hade sparat på miljön. De hade kunnat uppgradera sig till business och det hade ändå varit miljövänligare än en Gulfstream. Bara bränslekostnaderna för regeringsplanet går loss på över 11 000 kronor per timme.
 
Jag hävdar inte att det är på ett visst sätt. Jag hävdar bara min tydliga åsikt. Att folk går på populism i hög utsträckning är ingen överraskning.

Symbolvärde eller populism, ja det kanske bara är retorik? Men eftersom du säger att det inte är någon överraskning att folk går på populism så förstår jag inte varför du underskattar betydelsen av det.
 
Jag läste det. Men som ABs ledare skriver det ursäktar inte hans beteende. Varför ta regeringsplanet öht?
Citerar igen eftersom du missade att läsa:

Den här resan gjordes en vanlig torsdag i december och då gick det flera reguljära turer till Bryssel. EU-mötena brukar börja vid tio, så de hade hunnit ner med morgonflyget. En vanlig SAS-biljett kostar ett par tusen. Gustav Fridolin och hans kompisar hade fått tränga ihop sig lite, men de hade sparat på miljön. De hade kunnat uppgradera sig till business och det hade ändå varit miljövänligare än en Gulfstream. Bara bränslekostnaderna för regeringsplanet går loss på över 11 000 kronor per timme.

Ja, det är så klart en annan sak - givet att de har möjlighet att själva påverka (och det tror jag att de har).
 
Fast med hans miljötänk skulle han ha ifrågasatt och kanske funderat på att ta natttåget till Bryssel?
Han tycker ju att andra skall offra "lite bekvämlighet" för miljön?

Det går inget nattåg till Bryssel. Jag har själv försökt med det. Det skulle ha involverat mellan 5-10 byten och tagit 26-27 h. Det alternativ med minst antal byten innebar ett sjutimmars nattligt uppehåll på Amsterdam Centraal.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 535
Senast: Paddington
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 326
Senast: Hazel
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp