Bukefalos 28 år!

Muskler vs Muskler

14523075_10154541413237008_3038375149066813167_n.jpg

Vad heter hon ?
Det finns ju flera olika viktklasser inom armbrytning. I hennes behövs antagligen inte så mkt muskler och har för mkt går hon över sin viktklass.

Sarah Bäckman väger ju 72 kg och världsmästare i armbrytning i sin viktklass. Hon ser ju inte direkt klen ut.
sarah.jpg
 
Sällan jag trånar efter muskler på en partner, men de kroppar som jag blir avundsjuk på och helst skulle vilja ha själv tillhör oftast gymnaster eller simmare. Och det är väl iofs idrotter där hela kroppen används.
 
Sen ja, det finns tre olika typer av muskelfibrer. Det är genetiskt vilken fördelning man har av dessa men med träning kan man producera nya av den typ man behöver mest av.
(klippte lite)

Man kan inte producera nya muskelfibrer, utan man har den uppsättning man har sen födseln. Däremot så kan man påverka dem att kunna jobba mer som den andra typen, dvs 2a kan börja likna 2b och 2b kan börja likna 2x. De byter dock inte sort, utan anpassar sig efter den belastning den blir utsatt för och liknar då den som är "bäst" på den typen av jobb. :)
 
(klippte lite)

Man kan inte producera nya muskelfibrer, utan man har den uppsättning man har sen födseln. Däremot så kan man påverka dem att kunna jobba mer som den andra typen, dvs 2a kan börja likna 2b och 2b kan börja likna 2x. De byter dock inte sort, utan anpassar sig efter den belastning den blir utsatt för och liknar då den som är "bäst" på den typen av jobb. :)

Okej, då mindes jag fel. Tack för rättning :)
 
Konkurrensen särskilt i damklasserna är nog minimal gissar jag.
Jag kan ha missförstått men som jag läste anmäler man sig själv även till stora mästerskap som VM och många klasser i senaste VM hade relativt få deltagare, särskilt bland juniorer.
 
Simmare använder nog mest armar och överkropp, jag tycker många har en ganska speciell kroppskonstitution. Löpare är väl dem som har en mest harmonisk kropp tycker jag så här på rak arm utan att ha funderat så mycket på det.
 
Jo då, det kan man. :) Minns inte om det finns något mindre invasivt sätt, men genom biopsier kan man se hur muskeln är sammansatt.
Okej tack!! :D Jag funderar om man även kan t.ex. se det på en persons kroppsbyggnad? Fast allt jag lärt mig är t.ex. explosiv styrka eller mer mot uthållighets-hållet. Och tänker då att de med explosiv styrka oftast har större muskler. Hmm.
 
Okej tack!! :D Jag funderar om man även kan t.ex. se det på en persons kroppsbyggnad? Fast allt jag lärt mig är t.ex. explosiv styrka eller mer mot uthållighets-hållet. Och tänker då att de med explosiv styrka oftast har större muskler. Hmm.

Tror inte man kan se det bara på utseendet (åtminstone inte på individnivå) och hur musklerna ser ut när de blir ”stora” är också olika. Har man långa infästningar och en smalare/kortare muskelbuk blir musklerna av en annan form och volym än om man har korta infästningar och större/längre muskelbuk.
 
Simmare använder nog mest armar och överkropp, jag tycker många har en ganska speciell kroppskonstitution. Löpare är väl dem som har en mest harmonisk kropp tycker jag så här på rak arm utan att ha funderat så mycket på det.
Nej det gör dom inte, man sparkar väldigt energiskt hela tiden, men skuldror och axlar jobbar mycket så därför breddar man där.
 
Tror inte man kan se det bara på utseendet (åtminstone inte på individnivå) och hur musklerna ser ut när de blir ”stora” är också olika. Har man långa infästningar och en smalare/kortare muskelbuk blir musklerna av en annan form och volym än om man har korta infästningar och större/längre muskelbuk.
Åhh okej, låter väldigt intressant måste jag erkänna, aah!! Det finns FÖR mycket intressanta saker att lära sig känner jag. :rofl: Tack för informationen! :heart
 
Sällan jag trånar efter muskler på en partner, men de kroppar som jag blir avundsjuk på och helst skulle vilja ha själv tillhör oftast gymnaster eller simmare. Och det är väl iofs idrotter där hela kroppen används.
Jag skulle vilja ha en danskropp eller framförallt dansben :heart. Jag är dock för lat så jag har mer av en sitta i soffan och äta choklad och surfa kropp :D.
 
Åhh okej, låter väldigt intressant måste jag erkänna, aah!! Det finns FÖR mycket intressanta saker att lära sig känner jag. :rofl: Tack för informationen! :heart

Ja, det finns alldeles för mycket att nörda ner sig i. :D Jag är fortfarande lite litterturskygg efter fem års mycket litterturtunga studier, så jag använder mig av poddar för att nörda så där lite lagom. Styrkelabbet är en kul podd att lyssna på om man gillar styrketräning, Styrkebyrån är det också många som gillar (har dock inte lyssnat på den själv). Tyngre har flera träningspoddar som också är bra; Tyngre Radio, Tyngre Träningssnack och Tyngre Rubriker bland annat (de två sistnämnda är de jag lyssnar mest på).
 
Nej det gör dom inte, man sparkar väldigt energiskt hela tiden, men skuldror och axlar jobbar mycket så därför breddar man där.
Förhållandevis tror jag överkroppen är det som tränas mest, det kanske beror på vad man satsar på men många simmare jag sett har utvecklat främst musklerna i överkroppen.
 
Ja, det finns alldeles för mycket att nörda ner sig i. :D Jag är fortfarande lite litterturskygg efter fem års mycket litterturtunga studier, så jag använder mig av poddar för att nörda så där lite lagom. Styrkelabbet är en kul podd att lyssna på om man gillar styrketräning, Styrkebyrån är det också många som gillar (har dock inte lyssnat på den själv). Tyngre har flera träningspoddar som också är bra; Tyngre Radio, Tyngre Träningssnack och Tyngre Rubriker bland annat (de två sistnämnda är de jag lyssnar mest på).
Åh tack för tipsen!! Har tänkt att jag ska börja lyssna på mer poddar (att kunna lyssna på dem "offline" på mobilen känns som något perfekt för mig). Håller själv på att plugga just nu men lyckligtvis är det mestadels praktiska kurser det här året. :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 511
Senast: Jadzia
·
Samhälle Senaste veckorna har jag hållit på med ett projekt som kretsar mycket kring identitetsmarkörer, det vill säga olika symboler och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 454
Kultur Jag är lite sent på det, men jag har denna morgon sett att folk har hoppat på en fotoutmaning på Instagram som heter Fånga februari. Den...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
15 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp