Muskler vs Muskler

Luff

Trådstartare
Ok då kör vi. Vetenskap, anekdotiska bilder, fakta och spekulationer.
Ser muskler olika ut utifrån hur dom uppkommer eller finns det genetik med i spelet kanske?
Är en stoooor rund muskel mer användbar än en smal seg?
 
Jag har alltid varit stark men den sommar jag jobbade med tjurar klådde jag flera vältränade killar i armbrytning. Inte tusan hade jag några biffiga armar för det. Antog att det berodde på att jag i princip använde mina underarmar till att sopa ner koskit o spån flera timmar per dag. Inte outhärdligt tungt med ett tag utan varje dag 4 x en timmes oavbrutet dragande av sopborsten mot dyngrännan. Så lång jämn träning inbillar jag mig ger starka uthållig muskler utan bulkutseende.

Min kompis som hade mjölkgård var också extremt överlägsen i armbrytning. Han slog utan problem dubbelt så stora killar. Hans armar var definitivt muskulösa men han såg till och med tanig ut.
 
Jag kan dra ett exempel från min far, han arbetar mycket fysiskt i form av mycket bärande och flera omgångars promenader i trappor. Han har muskler men är inte sådär "lean" som gym-killar oftast ser ut att vara. Alltså inte lika framträdande muskler, inte lika stora, men man ser endå att han har muskler och är "naturligt" stark. Men tror det även kan bero på livsstil. De som gymmar tenderar att köra hela paketet och vara medveten när det gäller kost - vilket min far inte är så brydd om. (Som jag har förstått det)

Sedan spelar genetik självfallet in, och ålder. När han var yngre så hade han nog inte lika mycket mage som han har nu, men han har nog aldrig haft armar som t.ex. gymkillar brukar ha.
 
Jag har alltid varit stark men den sommar jag jobbade med tjurar klådde jag flera vältränade killar i armbrytning. Inte tusan hade jag några biffiga armar för det. Antog att det berodde på att jag i princip använde mina underarmar till att sopa ner koskit o spån flera timmar per dag. Inte outhärdligt tungt med ett tag utan varje dag 4 x en timmes oavbrutet dragande av sopborsten mot dyngrännan. Så lång jämn träning inbillar jag mig ger starka uthållig muskler utan bulkutseende.

Min kompis som hade mjölkgård var också extremt överlägsen i armbrytning. Han slog utan problem dubbelt så stora killar. Hans armar var definitivt muskulösa men han såg till och med tanig ut.
Intressant! Kan understryka detta genom en händelse min far berättade för mig. Han tog jättemånga i armbrytning när han var ung och alla andra gossar hade större armar än honom. Han sa att han hade mer muskelfibrer/starkare muskelfibrer.
 
14523075_10154541413237008_3038375149066813167_n.jpg
 
Hon ser inte värst biffig ut , världsmästare i armbrytning
Men varför har hon bara en sko?!
Det är skillnad på muskelfibrer och muskelfibrer. Ett bra exempel är en maratonlöpare och en sprinter. Maratonlöparna har muskelfibrer som är bra på uthålligt arbete och en sprinter på explosiv kraft. Förenklat. De fibrerna föds man med, sen anpassar sig alltid en muskel efter det arbete den ska utföra. Däremot har man som individ olika genetiska förutsättningar. Skillnaden som jag tror många far efter i den andra tråden är att om en som arbetar mkt med kroppen utför ett arbete så samverkar flera muskelgrupper för att utföra just det arbetet och det kan ge mer långsträckta muskler sas, medan man på gym ofta men inte alltid isolerar en muskel t ex biceps för att maxa just volymen/styrkan på den muskeln. Därav skillnaden förenklat uttryckt.
 
Senast ändrad:
På en fest för en massa herrans år sedan kom jag i samspråk med en tjej som tävlade i armbrytning och hon sa att mycket hängde på tekniken.

Har inte en aning om det stämde men hon slog alla killarna som vågade sig på att utmana henne den kvällen. Hennes kommentar var ”Äh när dom är berusade så är det ingen konst att finta dom. Då behöver man inte ens använda sina muskler”. :D
 
Det är mycket teknik i armsport och det är även viktklassindelat så det blir ju relativ styrka.
Jo men min ovetenskapliga upplevelse är just att jag den sommaren då jag sopade tjurskit blev riktigt jäkla stark i en sport som kräver en viss explosivitet. Segstark var jag förut men just den sommaren kunde jag med ren råstyrka vinna.
 
Jo men min ovetenskapliga upplevelse är just att jag den sommaren då jag sopade tjurskit blev riktigt jäkla stark i en sport som kräver en viss explosivitet. Segstark var jag förut men just den sommaren kunde jag med ren råstyrka vinna.
Blir du starkare så blir du starkare. Kan tänka mig att det är mycket underarms och greppstyrka som gäller och det kan du säkert ha tränat upp med den aktivitet du beskrev.
 
@Luff du är förmodligen inte medveten om din teknik.

Armbrytning handlar väldigt mycket om teknik. Är bekant med årets bronstagare i seniorklassen i sin viktkategori som berättat hur de tränar armbrytning.

Sen ja, det finns tre olika typer av muskelfibrer. Det är genetiskt vilken fördelning man har av dessa men med träning kan man producera nya av den typ man behöver mest av. Är inte särskilt insatt i det längre men jämför typ friidrottares kropp med en styrkelyftare. Kropparna är anpassade för olika syften och ser även olika ut.
 
@Luff du är förmodligen inte medveten om din teknik.

Armbrytning handlar väldigt mycket om teknik. Är bekant med årets bronstagare i seniorklassen i sin viktkategori som berättat hur de tränar armbrytning.

Sen ja, det finns tre olika typer av muskelfibrer. Det är genetiskt vilken fördelning man har av dessa men med träning kan man producera nya av den typ man behöver mest av. Är inte särskilt insatt i det längre men jämför typ friidrottares kropp med en styrkelyftare. Kropparna är anpassade för olika syften och ser även olika ut.
Kan man ta reda på vilken typ av muskelfibrer man har fått genetiskt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 379
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 370
Senast: Jadzia
·
Samhälle Senaste veckorna har jag hållit på med ett projekt som kretsar mycket kring identitetsmarkörer, det vill säga olika symboler och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 305
Kultur Jag är lite sent på det, men jag har denna morgon sett att folk har hoppat på en fotoutmaning på Instagram som heter Fånga februari. Den...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
15 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp