Bukefalos 28 år!

Mysig restaurang i Stockholm?

Styrelsen har varit jättebra när jag varit där (dock ett tag sedan nu). Ligger mitt emot Mäster Anders men har både bättre mat och är mysigare tycker jag. Rekommenderar dock att boka bord då det är en väldigt liten matsal.

Bergamott om man gillar franskt. :)

Orangeriet som nämnts ovan för drinkar.
 
Ska tillbringa helgen i Stockholm. Mest jobb men lite nöje (eller ja, jobbet är ju nöje, men ändå) och äta ska man ju. Varje gång jag är i Stockholm är jag totalt oplanerad. Blir hungrig och slinker in var som där det verkar hyfsat. Men nu tänkte jag göra ett förslag i alla fall.

SÅ - era bästa tips på mysiga restauranger. HELST på Kungsholmen eller gångavstånd därifrån. Är det EXTREMT mysigt så kan jag tänka mig t.ex Söder ...:)

Jag är INTE ute efter finkrog utan mer "mysig kvarterskrog". Och inte asiatiskt i någon form för det är jag inte sugen på.

Help! :)
Om du kunde tänka dig söder så rekommenderar jag nyöppnade Checa (i Delimundos gamla lokaler), på ringvägen fem minuter från Skanstull. Väldigt litet och familjärt, ingen finkrogsstämning utan perfekt när man är trött efter arbetsdagen och vill äta gott i trevligt sällskap. Maten är peruansk/spansk, enkel men extremt vällagad. Stället är litet, så de är två som jobbar: ägaren som har hand om gästerna, och så kocken. Det är som att vara hemma hos nån som lagar jättegod mat och tycker det är supertrevligt att ha gäster.
 
Senast ändrad:
Kan annars rekommendera Portal om du kan tänka dig att gå över bron till Atlas/Vasastan. Fantastisk mat och mysig lokal samt topp-service!

Personligen tycker jag annars att KB är mysigare än Mäster Anders men det är fel del av stan (dock är det ju nära ändå)?

Övrigt att rekommendera: Tennstopet
Både KB och Mäster Anders skulle jag betrakta som lite småtrista representationskrogar. Jag har varit på dem i jobbet, framförallt om man har utländska gäster och vill ta dem till en klassisk stockholmsrestaurang. Och för det funkar de bra - men jag skulle aldrig gå dit privat. För formellt/styltigt och inte särskilt prisvärt.
 
Både KB och Mäster Anders skulle jag betrakta som lite småtrista representationskrogar. Jag har varit på dem i jobbet, framförallt om man har utländska gäster och vill ta dem till en klassisk stockholmsrestaurang. Och för det funkar de bra - men jag skulle aldrig gå dit privat. För formellt/styltigt och inte särskilt prisvärt.

Tycker du? Blir lite chockad att du tycker att KB är formellt och ”styltigt”. Det är ju as skön personal där med sjukt avslappnad nivå. Enda nackdelen är väl att de är så chill att du inte bör ha en tid att passa ;)

Mäster Anders är ingen personlig favorit för mig, men tycker ändå att den kvalar in som kvarterskrog med många lokala gäster.

KB hänger jag ofta på och där är ju också en hög andel stammisar. Absolut inte stelt och affärsmässigt utan snarare mkt kultur/konst/lokala lodisar. Men ska tilläggas att jag aldrig hängt där vid lunchtid. Då sover nog ovanstående ;) Kanske annorlunda då?
Jo just, bar-delen är att föredra om man tycker matsalen är stel!
 
Tycker du? Blir lite chockad att du tycker att KB är formellt och ”styltigt”. Det är ju as skön personal där med sjukt avslappnad nivå. Enda nackdelen är väl att de är så chill att du inte bör ha en tid att passa ;)

Mäster Anders är ingen personlig favorit för mig, men tycker ändå att den kvalar in som kvarterskrog med många lokala gäster.

KB hänger jag ofta på och där är ju också en hög andel stammisar. Absolut inte stelt och affärsmässigt utan snarare mkt kultur/konst/lokala lodisar. Men ska tilläggas att jag aldrig hängt där vid lunchtid. Då sover nog ovanstående ;) Kanske annorlunda då?
Jo just, bar-delen är att föredra om man tycker matsalen är stel!
Ha, jag blandade ihop KB med Prinsen! KB har jag nog tänkt är för stammisar och kulturfolk med hög svansföring, inte för vanliga tråkmånsar med vanliga jobb, så att säga. Jag skulle nog bara känna mig bortkommen där. Eller det är iaf det intryck jag fått när jag har gått förbi, jag har aldrig känt mig hugad att faktiskt gå in.
 
Ha, jag blandade ihop KB med Prinsen! KB har jag nog tänkt är för stammisar och kulturfolk med hög svansföring, inte för vanliga tråkmånsar med vanliga jobb, så att säga. Jag skulle nog bara känna mig bortkommen där. Eller det är iaf det intryck jag fått när jag har gått förbi, jag har aldrig känt mig hugad att faktiskt gå in.

Testa gå in och avgör sen! Det är en brokig blandning av folk! Absolut ingen hög svansföring!
 
Om du kunde tänka dig söder så rekommenderar jag nyöppnade Checa (i Delimundos gamla lokaler), på ringvägen fem minuter från Skanstull. Väldigt litet och familjärt, ingen finkrogsstämning utan perfekt när man är trött efter arbetsdagen och vill äta gott i trevligt sällskap. Maten är peruansk/spansk, enkel men extremt vällagad. Stället är litet, så de är två som jobbar: ägaren som har hand om gästerna, och så kocken. Det är som att vara hemma hos nån som lagar jättegod mat och tycker det är supertrevligt att ha gäster.

Det där lät ju underbart! :)
 
I går kväll råkade vi hamna på Dionysos på söder, helt oplanerat som vanligt. Dvs hungern slog till med full kraft precis när vi råkade passera efter att ha varit på Fotografiska. :) Nästan fullt, men de lyckades klämma in oss. Jättetrevliga var de. Grekisk mat som var enkel och god, precis vad som behövdes just då. Plus Mythos.

Får se vad det blir i kväll. Stort tack för alla tips. Nästa gång SKA jag planera i bättre tid. Nu hann alla ställen bli fullbokade ...
 
Helt ok! Men jag tycker Tennis är trevligare! I krokarna finns också Paname som är avslappnat och trevligt med helt ok mat och bra service. Lilla Ego också men det är kanske inte riktigt det TS är ute efter

Det sägs ibland att ett tecken på att man börjar bli äldre är när man börjar hänga mer på Tennis än på Tranan. Själv gick jag direkt på Tennis... :)

Gillar man hamburgare och öl kan jag annars rekommendera Barrels i Gamla Stan (Stora Nygatan). Bra burgare och ett litet men suveränt ölutbud i den lilla baren vägg i vägg.
 
I går kväll råkade vi hamna på Dionysos på söder, helt oplanerat som vanligt. Dvs hungern slog till med full kraft precis när vi råkade passera efter att ha varit på Fotografiska. :) Nästan fullt, men de lyckades klämma in oss. Jättetrevliga var de. Grekisk mat som var enkel och god, precis vad som behövdes just då. Plus Mythos.

Får se vad det blir i kväll. Stort tack för alla tips. Nästa gång SKA jag planera i bättre tid. Nu hann alla ställen bli fullbokade ...
Dionysos är trevligt! Är det sortens ställe ni ör ute efter?
 
Dionysos är trevligt! Är det sortens ställe ni ör ute efter?

Ja, typ så. Inget tjafs, liksom. God mat, men hemtrevligheten är viktigare. Finkrogar blir jag bjuden på rätt ofta i jobbet, men seriöst tycker jag att de väldigt sällan är värda pengarna. Jag lagar godare mat själv. :) Så det är själva myskänslan som är det viktigaste.
 
Ja, typ så. Inget tjafs, liksom. God mat, men hemtrevligheten är viktigare. Finkrogar blir jag bjuden på rätt ofta i jobbet, men seriöst tycker jag att de väldigt sällan är värda pengarna. Jag lagar godare mat själv. :) Så det är själva myskänslan som är det viktigaste.
Low and slow är en annan familjedriven restaurang som rekommenderas. Ett av få ställen som serverar riktig bbq.

Tar ni er till söder igen så kan man gå Skånegatan upp till Nytorget, där är det massa olika restauranger av det mer opretentiösa slaget.
 
Nu i kväll hittade vi en ny favorit som nu jag kan tipsa er om. Krubb. Hamburgare helt enkelt. Sötpotatis och vanliga, strips. God öl. Liten lokal. Gullig personal. Reggaemusik. Så mysigt. :heart
 

Liknande trådar

Mat Ska bo en natt i Stockholm och gå och äta middag någonstans. Ett stopp på vägen på en längre resa med en övernattning och jag är ensam...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 535
Senast: Raderad medlem 68338
·
Äldre Eftersom man får svar på allt på buke :) Jag och maken tänkte dra iväg på en liten minisemester, 26-28/4. Men vi vet inte vart. Vi är...
Svar
13
· Visningar
1 873
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp