Middag i Stockholm tips?

Det är min uppriktiga gissning, ja.

Stockholm är den huvudstad av alla jag har varit i, där jag har svårast att hitta någorlunda prisvärd mat. Hittills har jag dock överlevt.

Själv skulle jag gissa på att även studenter, låg- och medelinkomsttagare i Stockholm som inte har råd att äta ute över 200 kr tallriken kan ha trevligt ;) Minns att jag som student brukade äta ute på Stora Vikingen/Röde orm på Hornsgatan tillsammans med dåvarande sambo. Det var lyx för oss :D
 
Det är min uppriktiga gissning, ja.

Stockholm är den huvudstad av alla jag har varit i, där jag har svårast att hitta någorlunda prisvärd mat. Hittills har jag dock överlevt.
Jag äter väldigt blandat, ibland billigt och ibland väldigt dyrt, och jag tycker att det är lätt att hitta bra mat i Stockholm, även billigare. Kanske är lättare om man bor här och därför har mer koll?
 
Jag äter väldigt blandat, ibland billigt och ibland väldigt dyrt, och jag tycker att det är lätt att hitta bra mat i Stockholm, även billigare. Kanske är lättare om man bor här och därför har mer koll?
Fast jag bor ju inte i någon av de andra huvudstäder där jag har ätit heller, och i nästan samtliga av dem har jag dessutom mer eller mindre av språkförbistring. Ändå sticker Stockholm ut bland mina erfarenheter. (Och då är jag ju oftare i Stockholm än i någon av de andra, pga jobb.)

Alltså, detta har bekymrat mig i decennier.
 
Fast det förklarar inte varför det är så mycket enklare i andra huvudstäder.
Fast det spelar väl mindre roll för den som vill ha tips i Stockholm? Hon vill ju ha konkreta tips, ingen allmän överblick över kostnadsläget.

Det låter lite von oben mot stockholmare att skåpa ut deras ätande som överlevnad och inte trevligt, av någon som inte ens bor där själv. Det var mest det jag reagerade på.
 
Själv skulle jag gissa på att även studenter, låg- och medelinkomsttagare i Stockholm som inte har råd att äta ute över 200 kr tallriken kan ha trevligt ;) Minns att jag som student brukade äta ute på Stora Vikingen/Röde orm på Hornsgatan tillsammans med dåvarande sambo. Det var lyx för oss :D
Alltså, det är ju OT. Jag är van vid att vara rätt bra på att hitta prisvärda restauranger överallt där jag är, liksom min partner är det, och ändå misslyckas det ofta just i Stockholm. (När jag var student var det lyx att köpa en pocketbok som inte var kursbok, så det är inte mycket till jämförelse. :D )
 
Fast det spelar väl mindre roll för den som vill ha tips i Stockholm? Hon vill ju ha konkreta tips, ingen allmän överblick över kostnadsläget.
Nejdå, jag hakade bara på den som skrev något om att budgeten var svår i den delen av staden. (Jag hade hållit mig till den budgeten, det är mycket sällan jag äter en varmrätt som är dyrare än så, men jag hade också ett upp alla andra förhoppningar kring måltiden.)
 
Nejdå, jag hakade bara på den som skrev något om att budgeten var svår i den delen av staden. (Jag hade hållit mig till den budgeten, det är mycket sällan jag äter en varmrätt som är dyrare än så, men jag hade också ett upp alla andra förhoppningar kring måltiden.)
Jag la till i mitt inlägg medan du skrev, om vad jag reagerade på.
 
Alltså, det är ju OT. Jag är van vid att vara rätt bra på att hitta prisvärda restauranger överallt där jag är, liksom min partner är det, och ändå misslyckas det ofta just i Stockholm. (När jag var student var det lyx att köpa en pocketbok som inte var kursbok, så det är inte mycket till jämförelse. :D )

Jag menar bara att det blir svårt att säga till någon annan att det är "svårt att hitta bra mat" eftersom "bra mat" eller "trevlig restaurang" är en högst personlig upplevelse. Har man hög standard, ja då är det svårt att hitta bra mat på en trevlig restaurang under 200 kr varmrätten. Personligen tycker jag att en palak paneer och en öl på indiska restaurangen på hörnet är hemskt gott, och trevligt. Medan en annan som är van vid annat kanske tycker att det är slabbigt och trist miljö. Jag tänker alltså, att om en person efterfrågar en trevlig restaurang med huvudrätt 150-200 så skulle jag gissa att denne är lite som jag. Alltså inte superkräsen. Det blir då lite fel kan jag tycka att säga att det är svårt att hitta utifrån sina egna preferenser, särskilt då TS redan öppnat upp för både indiskt och thai som kan kosta ner mot 100 kr tallriken. Hade TS efterfrågat en michelin-restaurang med samma prislapp hade svaret varit att det definitivt är svårt att hitta.
 
Tycker den prisklassen är rätt knepig om man ska vara i de krokarna och inte vill käka typ hamburgare eller pizza. Men koh phangan har en restaurang på Östermalm och huvudrätterna där kostar väl runt 200.

Tur nog kan jag tänka mig såväl pizza och hamburgare! Dessutom har ju surfers lite annan typ av mat och där kostade alla rätter 98 kronor på sommarmenyn så det är ju fullt överkomligt. Får väl hoppas på fint väder bara för de verkar bara ha uteservering där.
 
Jag menar bara att det blir svårt att säga till någon annan att det är "svårt att hitta bra mat" eftersom "bra mat" eller "trevlig restaurang" är en högst personlig upplevelse. Har man hög standard, ja då är det svårt att hitta bra mat på en trevlig restaurang under 200 kr varmrätten. Personligen tycker jag att en palak paneer och en öl på indiska restaurangen på hörnet är hemskt gott, och trevligt. Medan en annan som är van vid annat kanske tycker att det är slabbigt och trist miljö. Jag tänker alltså, att om en person efterfrågar en trevlig restaurang med huvudrätt 150-200 så skulle jag gissa att denne är lite som jag. Alltså inte superkräsen. Det blir då lite fel kan jag tycka att säga att det är svårt att hitta utifrån sina egna preferenser, särskilt då TS redan öppnat upp för både indiskt och thai som kan kosta ner mot 100 kr tallriken. Hade TS efterfrågat en michelin-restaurang med samma prislapp hade svaret varit att det definitivt är svårt att hitta.


Ja Michelinrestaurang då hade jag nog varit ute och cyklat med min budget :). Palak paneer är ju jättegott och den typen av mat gillar jag, finns inte vare sig indisk eller thai där jag bor, dock frekventerar jag Göteborg hyfsat ofta men det är ändå lite lyx för mig att ha flera inriktningar att välja på. Kräsen är jag inte på något vis förutom då att jag har svårt för sushi om det nu kan kallas kräset, gillar helt enkelt inte smaken av det.

Jag är övertygad om jag hittar något gott med hjälp av alla fina förslag jag har fått i tråden, verkar ju inte alls vara så svårt att hitta en varmrätt för den kostnaden. Dessutom handlar det mer om att jag ska få i mig något hyfsat käk så jag blir mätt och är ensam i Stockholm så det känns inte som att jag är sugen på att gå på någon fine dining ändå vid detta tillfället.
 
Senast ändrad:
Fast det låter ju som om stockholmare i tråden lyckas ändå. Fast de kanske bara överlever. ;)

Nej vi lyckas. Jag äter sällan rätter över 200 kr om vi inte går på fine dining-krog. Då är jag ändå en foodie som dock inte äter kött. Vill man äta bra kött är det svårt under 200 kr. Däremot äter man kanske ofta förrätt och/eller dessert också så den totala notan blir ju mycket högre än så ;)
 
Det är dessutom otroligt populärt just nu att det serveras små- och mellanrätter på de mest populära restaurangerna. Vi pratar typ 50-150 kr per rätt. Det gör det lättare att hålla sig under 200 kr för själva maten men ändå bli mätt. Tycker för övrigt inte att prisbilden är särskilt annorlunda i Göteborg.
Malmö har jag hört ska vara betydligt billigare men där har jag aldrig varit.
Jag älskar Stockholm som matstad! :love: Det går att hitta allt från lågbudget till högbudget utan att göra avkall på kvalitet eller smak.
Från matmarknad till michelin.
 

Liknande trådar

Mat Ska snart upp till Stockholm för en jobbgrej och ska bo på hotell Birger Jarl. Är helt lost inom restaurangvärlden i Stockholm så nu...
Svar
10
· Visningar
948
Senast: Mineur
·
Mat Ska upp till Stockholm i maj och behöver tips på restauranger med inriktning italienskt respektive mexikanskt. Bör ligga på gångavstånd...
2
Svar
27
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 68338
·
Äldre Ska tillbringa helgen i Stockholm. Mest jobb men lite nöje (eller ja, jobbet är ju nöje, men ändå) och äta ska man ju. Varje gång jag är...
2
Svar
35
· Visningar
1 714
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp