Bukefalos 28 år!

Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Tror att det var axel som skrev något om stora bröstmuskler
Vad allting förvanskas:mad: Jag har bara frågat om bröstmuskeln funktion o den ska väl vara delaktig i hästens rörelser som alla de andra- mer eller mindre!

Sen på piaffbilden i stor samling så hamnar näsan rätt där. Om du sätter tillbaka hästen i dess originalform-belasta frambenen mer- så hamnar näsan i lod. Cirkeln är sluten!

Lucifer:-Att jag drog upp galoppörens bukmuskler hade inte direkt med samling att göra, MEN indirekt- Att den har vältränade sådana o då borde ha lättare att få till samling, än den som har en otränad hängbuk.
 
Sv: Nacktråd!

Jag ska erkänna att mitt "problem" är att jag mest får stora rumpor på de hästar jag rider, så jag måste under utbildning/träning/korrigering hålla fokus på att rida lite mer lång och låg (ej så mycket samling, utan bara lite undertramp - dock framför lod), så att hästarna sätter muskler även framtill.
Men kan du visa det?
Din lilla avatar ser ut att vara stabbig i bog o underhals, men visst är det svårt att se.;) Du måste ju ha originalbilden i större format!
 
Sv: Nacktråd!

Det du ser som en "trekant" på bilden är flera muskler.
Ytligast närmast knä upp till höft har du tensor fascia latae (en tunnar ytligare muskulatur) som böjer höften, sträcker knä och spänner lårfascian, under den finns quadriceps femoris som sträcker knä och böjer höftleden.

Du ser även biceps femoris som i sin tur är en del av "hamstrings" som är påskjutsmuskulaturen.
Såg inte detta förrän nu.
Tack!
Får jag bara fråga hur travare som springer med utsträckt bog- rakt framben belastar sin kropp till skillnad från typ Queen L som böjde på knäet.
 
Sv: Nacktråd!

Lucifer:-Att jag drog upp galoppörens bukmuskler hade inte direkt med samling att göra, MEN indirekt- Att den har vältränade sådana o då borde ha lättare att få till samling, än den som har en otränad hängbuk.

Precis:bow: Det var vad jag svarade också på, och höll med om. En hängbuk drar ner men dessutom ger den ingen pilbåge, .:crazy:
 
Sv: Nacktråd!

Tror att det var axel som skrev något om stora bröstmuskler. Jag ska erkänna att mitt "problem" är att jag mest får stora rumpor på de hästar jag rider, så jag måste under utbildning/träning/korrigering hålla fokus på att rida lite mer lång och låg (ej så mycket samling, utan bara lite undertramp - dock framför lod), så att hästarna sätter muskler även framtill.

:rofl: :rofl: Menar du av den formen du förespråkar dvs avataren, trav fram/ galopp bak så får dina hästar stora rumpor:rofl:

Nu får du förklara hur dina hästar kan få "för stora rumpor"? Det kan nämligen bla hästar få som hoppas mycket men aldrig rids i rätt form utan på tex graman. De får stor rumpa hängrygg och underhals o grov bringa.
Så hur får dina för stor rumpa? Jag tycker inte det borde vara ett problem förutsatt att du har jobbat dem rätt så att de musklats igenom hela överlinjen.
 
Sv: Nacktråd!

Menar inte heller att galoppörens rörelse är bra-
Iom att den ömsom belastr sina framben väldigt mkt o dessutom långt fram i denna vågrörelse som blir av farten,så tär det nog ganska bra på ryggen.
Många fullblod har dessutom ganska långa ryggar- för att få plats med benen.
Holsteinarna var förr kvadratiska, men de har nu avlat på mer långlinjerade.
 
Sv: Nacktråd!

Menar inte heller att galoppörens rörelse är bra-
Iom att den ömsom belastr sina framben väldigt mkt o dessutom långt fram i denna vågrörelse som blir av farten,så tär det nog ganska bra på ryggen.
Många fullblod har dessutom ganska långa ryggar- för att få plats med benen.
Holsteinarna var förr kvadratiska, men de har nu avlat på mer långlinjerade.

Nej håller inte med, dom har ofta relativt korta ryggar, tycker jag.

Men ang rörelsen håller jag med, den är inte nyttig alls, det är enormt slitage egentligen, det sägs att varje steg i ett löp är som att landa efter ett högre hinder vad gäller påfrestning på benen. :crazy: Därför blir man lite trött när folk har fördomar om fullblodsben. Ett fullblod som hållit för detta i flera år och som avlats för denna hållbarhet har knappast dåliga ben:cool: Däremot kan de ha slitits och ha gamla skador av det, inte minst av dåliga banor tex med för tung tunderlag, osv. Eller av för ensidig träning osv precis som andra hästar som tränas föär ensidigt.

OT, sorry, Ingela!
 
Sv: Nacktråd!

Det är få som ramlar in på AR det allra första de gör i hästvärlden.
De flesta som hamnar där har börjat tänka efter och söker svar.
Svar som inte ges under den "vanliga" lektionen. Det gäller även en hel del westernfolk, som inte trivs med den dressyr de mött utan bytt stil.

Lite OT igen kanske:o men rider du AR? Jag såg din bild i profilen där du rider i snön och det såg inte ut som AR? Blev bara lite nyfiken nu.
 
Sv: Nacktråd!

KL
Kul att Lucifer tagit sig in här... Då kan det bli en dj-la fart kanske!!!

Talade med en tränare idag, som sa, att det kan vara möjligt att rida i högt tempo - med samling. Eller åtminstone högre grad av bärighet och samling än den man brukar få se.
 
Sv: Nacktråd!

Nej, jag rider inte AR - jag rider nog ingen "stil" alls.. Men jag har deltagit i lektioner för en AR-instruktör, både med och utan häst - och har fått pusselbitar där som jag inte fått på annat håll som jag bär med mig o är oerhört tacksam för. (tror jag beskrev min "väg" i ett annat inlägg.. Ridskoledressyr - westerntänk - AR - Dressyr igen)
 
Senast ändrad:
Sv: Nacktråd!

OK, jag bara undrade eftersom jag hade fått det intrycket men det såg inte ut så.
 
Sv: Nacktråd!

KL
Kul att Lucifer tagit sig in här... Då kan det bli en dj-la fart kanske!!!

Talade med en tränare idag, som sa, att det kan vara möjligt att rida i högt tempo - med samling. Eller åtminstone högre grad av bärighet och samling än den man brukar få se.

MEn vad menade tränaren med högt tempo? Knappast 60-65km/timmen som i galopp? Undrar om h*n ens har häst som skulle klara den farten:cool: Ännu mindre i samling....
Ökad galopp däremot kan ju självklart vara samlad. Och ska helst vara det också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nacktråd!

KL
Kul att Lucifer tagit sig in här... Då kan det bli en dj-la fart kanske!!!

Talade med en tränare idag, som sa, att det kan vara möjligt att rida i högt tempo - med samling. Eller åtminstone högre grad av bärighet och samling än den man brukar få se.

Det är ju jättesvårt.
De raser som har lätt för samling brukar istället ha svårt för att öka.
Trippiga samlade hästar är inte så roliga.
Svårt att hitta en balans där.
 
Sv: Nacktråd!

MEn vad menade tränaren med högt tempo? Knappast 60-65km/timmen som i galopp? Undrar om h*n ens har häst som skulle klara den farten Ännu mindre i samling....
Ökad galopp däremot kan ju självklart vara samlad. Och ska helst vara det också.

Jag tror att det säger sig självt att fyrsprång där hästen vid tillfälle har all vikt på ett framben inte kan vara så särskillt samlad. Om man tänker lite till...
Ibland måste jag få klaga på eftertanken innan vissa inlägg. Som ett förstrött babblande utan genomtänkt grund. Såklart vet man inte allt, men kan vi fundera lite seriöst, några här känns som de i sina inlägg verkligen vill demonstrera kunskaper som haltar rejält då det kommer till basics.
Det gör säkert mina oxå, men jag hoppas att jag inte har gett intrycket att komma med de enda sanna påståendena heller.
Jag förstår varför vissa rider på ett visst sätt. Jag håller inte med o det kan vara intressant att dissekera våra olika val av ridning. Utan att tro oss överlägsna.

Inget speciellt till dig nu FL men kan vi ha en öppen syn på varandras ridning och inte skratta och roa oss över andras trodda okunskap. Det slår tillbaka hårt då det kommer grodor från samma håll.:crazy:
lite mer ödmjukhet kanske.:angel:
 
Sv: Nacktråd!

Jag tror att det säger sig självt att fyrsprång där hästen vid tillfälle har all vikt på ett framben inte kan vara så särskillt samlad. Om man tänker lite till...
Ibland måste jag få klaga på eftertanken innan vissa inlägg. Som ett förstrött babblande utan genomtänkt grund. Såklart vet man inte allt, men kan vi fundera lite seriöst, några här känns som de i sina inlägg verkligen vill demonstrera kunskaper som haltar rejält då det kommer till basics.
Det gör säkert mina oxå, men jag hoppas att jag inte har gett intrycket att komma med de enda sanna påståendena heller.
Jag förstår varför vissa rider på ett visst sätt. Jag håller inte med o det kan vara intressant att dissekera våra olika val av ridning. Utan att tro oss överlägsna.

Inget speciellt till dig nu FL men kan vi ha en öppen syn på varandras ridning och inte skratta och roa oss över andras trodda okunskap. Det slår tillbaka hårt då det kommer grodor från samma håll.:crazy:
lite mer ödmjukhet kanske.:angel:

Jodå det var nog rätt klar adress till mej, men ajg tycker då att man kanske ska specificera vad man pratar om. Vi var inne på travare och galoppörers sätt att gå och då får man kanske specificera om man menar de hastigheterna eller vad man menar med högt tempo. Annars kan man inte få vettigt svar.

Jag tror det finns en gräns där det inte går att ha hästen samlad därför att skjutkraften blir det viktiga och den bär väldigt kort i varje steg och dessutom fram. . I galopp blir det dessutom fyrsprång med otrolig skjutkraft och långt svävmoment, det kan kanppast bli samlat. Så vad gällde frågan ang samling i högt tempo:confused:
 
Sv: Nacktråd!

Och där föll jag på eget grepp. Även ökad galopp har ju ett avslut med en hov i marken, ursäkta mig! ska tänka vidare på gränsen mellan fyrsprång och ökad galopp. vart går gränsen för bärighet. Kan man säga att skolgaloppen är bärig men att annan galopp bara har mer eller mindre bärighet i fasen då bakbenen är i marken.???
 
Sv: Nacktråd!

Och där föll jag på eget grepp. Även ökad galopp har ju ett avslut med en hov i marken, ursäkta mig! ska tänka vidare på gränsen mellan fyrsprång och ökad galopp. vart går gränsen för bärighet. Kan man säga att skolgaloppen är bärig men att annan galopp bara har mer eller mindre bärighet i fasen då bakbenen är i marken.???

Nu kommer vi till ett spännande ämne som det finns en låååååång tråd om så vi kanske ska undvika det :p

Fyrtaktsgalopp i någon form innebär inte arbete genom ryggen och överlinjen som tretaktsgalopp. Därför hänger det i of s ihop med en nackdiskussion. Det gäller även skolgalopp. Jag vet att skolor ovan mark föregås av skolgalopp men i "vanlig" dressyr vill man ha rena gångarter och därför tretaktsgalopp. Ryggen blir inte avspänd i fyrtaktsgalopp.
MEN alla som nu kastar sej på tangentbordet vill jag hänvisa till den gamla tråden så vi inte får 750 sidor om samma sak igen. :crazy:

Skolgalopp och fyrsrpång gör alltså att hästen inte arbetar genom överlinjen som man vill i samlad galopp i dressyr.

MEN de som vill diskutera det, sök som sagt upp den förra tråden, där finns att läsa för resten av helgen.:o
 
Sv: Nacktråd!

Men om man i vanlig dressyr iakttar en fyrtaktig galopp, skiljer man då på sätten den är fyrtaktig.

först har vi en passtaktig fyrtakt. Få se nu:
höger bak-höger fram-vänster bak-vänster fram, som är vanlig på stela, svaga hästar.

Så skolgaloppen:
höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram och islag av höger bak igen innan vänster fram lämnat marken.
En bärig galopp.
Den passtaktiga galoppen är inte bärig alls.

Varför skulle inte hästen arbeta genom ryggen i en skolgalopp??
Den är väldigt sammansatt mot den tretaktiga inte lika bäriga. Som att jämföra piaffen med arbetstraven kan jag tänka.

Skolgaloppen har ju ett syfte, vill man lösgöra kanske man jobbar i en friare mindre samlad galopp.

Eller vad säger ni som jobbar med den samlade skolgaloppen?
 
Sv: Nacktråd!

Nej det gäller all fyrtaktig galopp, men läs gärna i den gamla tråden så får du mer svar. Det kommer att ta över tråden och det vore synd. Det är är en sak som skiljer i synsätt nämligen.:idea:

Lite OT, eller inte?

Vi har tv:n på coh jag såg just trav och en commander crowe som vann. Vilket otroligt arbete med hela bogarna, vilka kliv:love: Otrolig skillnad på de andra vad gäller bogarna, så kraftfulla. Jag menar då arbete upp i hela bogbladet. Den har nog bröstmuskler också.
 
Sv: Nacktråd!

MEn vad menade tränaren med högt tempo? Knappast 60-65km/timmen som i galopp? Undrar om h*n ens har häst som skulle klara den farten:cool: Ännu mindre i samling....
Ökad galopp däremot kan ju självklart vara samlad. Och ska helst vara det också.

Var ute med hästarna ett par timmar, därför ligger jag efter ...
Det vi egentligen pratade om, var den ökade tölten och varför så många rider sina hästar hopdragna. Eftersom han är B-instruktör och cr-instruktör hade han insiktsfulla tankar kring detta.
Han menade att det kommer en ny generation ryttare, som klarar att rida hästen med en riktigare position på nacken som bieffekt till den mer ändamålsenliga ryttarinverkan som kommer med ett nytt sätt att se på vikt och balans. Detta nya kommer mycket från cr-hållet.
Men jag tror också att det finns en del som plockar element från ar-tänket också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 463
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har ett bekymmer.. inte så stort egentligen men ändå ett bekymmer... Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha brunt...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 335
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp