Bukefalos 28 år!

När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Låter helt ok tycker jag! Kanske på gränsen med längden som andra sagt men bara det är balanserat borde det gå bra.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Har skapat flera trådar om det, lagt ut bilder och filmer. Och det var INGEN som var negativ till att jag red på henne. Hästfjortis? Lär känna personen innan du uttrycker dej.

Och 35kg på en 115cm stor ponny är ju bara en liten flugskit

Snälla vän, det var bara allmän svar på hur hästvärlden reagerar på viktfrågor.
Det är ofta "hästfjortisar" som kommer med "kloka ideer - över 75kg får ej rida på hbl 170cm eller c-ponny får bära en mygga,ev. balanserad myra!!" Fattar visst hur jag tänker. Har sett dina bilder och det ser helt ok, och säkert kul har ni också.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Ok, då blev det ett missförstånd. Använd ett "Knapplån" nästa gång;)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hur lång är du, och hur hög är hästen?? :)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hur lång är du, och hur hög är hästen?? :)

Jag är 160cm lång och hästen är typ c-ponny.. vet inte rkt hur hög han är..
fler bilder:
RogerPontare.jpg

Roggepoggeparonpung.jpg

Hoppelihopp.jpg

galoppgalopp.jpg

Galopp.jpg
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hur många har axeln i 1,70 höjd som de flesta hästar har?

Ja det undrar jag också?:confused: Tänkte på det igår när jag och sambon ledde hästarna till betet igår kväll. Sambon (ca 180 cm lång) ledde det 156 cm höga kallblodet. Hans axel var en bit nedanför kallblodets manke. Så med den teorin borde han ha en häst på ca 150 cm i manken. Men då skulle det bli ramaskri här eller hur:devil:

Gammal bild på sambon och kallblodet.
magnusstorm-1.jpg
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag tror inte att din häst lider någon skada av om sambon rider, och allvarligt tror jag to m att han kan rida mer än bara något varv i skritt.
Beroende på hans kunskaper och tidigare erfarenhet, så skulle det nog funka med ridning 2-3 ggr per vecka. Är han riktigt erfaren, ser jag inga hinder alls att han rider hästen dagligen.

50 kg oerfaren ryttare är bra mycket jobbigare för hästen, än 90 kg erfaren ryttare. Så man ska inte se sig blind på ryttarens vikt, kunskaperna spelar stor roll också.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag tror inte att din häst lider någon skada av om sambon rider, och allvarligt tror jag to m att han kan rida mer än bara något varv i skritt.
Beroende på hans kunskaper och tidigare erfarenhet, så skulle det nog funka med ridning 2-3 ggr per vecka. Är han riktigt erfaren, ser jag inga hinder alls att han rider hästen dagligen.

50 kg oerfaren ryttare är bra mycket jobbigare för hästen, än 90 kg erfaren ryttare. Så man ska inte se sig blind på ryttarens vikt, kunskaperna spelar stor roll också.

Tack för ett bra och utförligt svar. :bow:

Han har ju ridit nu en gång, och han tyckte det var kul, hästen också. Han har väldigt god balans så det var inga problem så. Det kommer antagligen bli fler gånger, fast inte så ofta. :bow:

Han vågade tillochmed skritta själv utan att jag höll i. *Jättestolt* :love::o Haha. Tänk vilken lycka när killen vill rida. Då kan man inte göra annat än uppmuntra. :angel::D
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Minns sen barndomen en hästtidning i Finland (min ponny el. liknande) och där var en frågespalt "Misty svarar" på alla möjliga hästfrågor. Och väldigt vanligt vara fråga är jag för tung att rida... Ett svar var ungefär så här: "Finsk kallblodshäst orkar bära 2 st 100kg´s karlar"!!
Finsk kallblod är som NSV användes förut på jordbruk och lättare modellen på trav.
Tror att många små flickor slutade grubbla över om dom var för tunga!

Nu blir alla som förespråkar lättviktsryttare gå up i taket.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

KL*

Jag är inne på att köpa en b-ponny som jag främst ska ha att köra men undrar om jag även kan rida lite på den i mellan åt utan att den tar skada. Ponnyn är 123cm i mankhöjd, korsning isis/welsh, lite halv grov, har fina lite nättare ben. Jag är 162cm väger 45kg.
vad tror ni?
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag tror att det går utmärkt. Vikten är inga problem, längden är kanske lite tilltagen, men det borde inte alls vara några problem att rida ibland. Speciellt inte om du är välbalanserad själv.
(önskar jag hade din vikt..men då hade jag varit ett skelett >_>)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Läste på en engelsk hästsida att en häst bär mycket mer än vi tror. Där menar man att en häst bär med lätthet 35 % av sin vikt. Det skulle betyda att en häst som väger 500 kg ska kunna bära en ryttare som väger 175 kg.
Jag tror inte att vikten på ryttaren har så stor betydelse för hästens hållbarhet. Jag tror hur man tränar och rider sin häst har större betydelse. Vilket underlag man rider på. Hur länge man rider. Hur hårt hästen får gå. Hur ofta man rider. att man har en bra sadel som passar hästen o.s.v. Jag tror att det har större betydelse än några extra kilo på ryggen.


Jag håller med dig!
På typ medel tiden och/eller vikinga tiden så lär dom som varit ute i krig varit smala utan dom lär ju ha vägt ganska mycket. Jag tror att det har mycket med dagens avel att göra att hästarna blir mindre viktbärande.
Själv är jag överviktig men jag skulle aldrig sitta upp på en ponny som inte är en maxad D-ponny och som är väl musklad. Detta gäller storhäst också. Är inte hästen musklad vill inte jag rida eftersom det inte är bra för hästen.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

hmm... undrar om inte hästens ålder betyder nåt ochså...
Vi har en shettis på 5 år.. och hon trivs inte med dottern som väger 35 kg. (men faktis trivs hon inte med något als på ryggen... hehe)

V
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag tror inte att det har med hästens mankhöjd att göra, utan hur den är byggd i övrigt.

Det handlar sedan om hur en ryttare rider. Jag tror att en häst hellre har en lite för tung och för lång ryttare som rider i harmoni och balans, än en normalt lång och tung ryttare som rider slaffsigt och haffsigt.

Jag håller dock fast vid att man inte bör väga överdrivet mycket eller vara allt för lång. Teorin om att man inte bör väga mer än en sjättedel av sin hästs vikt tycker jag att man ska sträva efter. Är man för lång, kommer man inte till ordentlig ridning och tvärtom, är man för liten gäller detsamma.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

:)men det kan ju bero på hur mkt muskler hästen har också, å längden då..men iaf
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Snälla, rara, jättegulliga bukefalister. Nu startar vi INGA NYA trådar om längd, vikt, för stor och vad det nu är. Vi letar heller inte fram några gamla trådar om längd, vikt, för stor och vad det nu är.

Jag startade härom dagen en NY tråd om längd, vikt, för stor och vad det nu är...

Kan vi inte hålla oss i BARA DEN HÄR TRÅDEN? http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=792580

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 029
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 207
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 288
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 271
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp