När kommer kattungarna?

Sv: När kommer kattungarna?

Varför skulle du inte ge kattungarna en optimal start på livet? För att det är "bara bondkatter"? Det här är saker som bör göras oavsett ras- eller bondkatt, och kattungarna har absolut bäst av att vara med sin mamma till 12 veckors ålder

Det här, samt att ta betalt för kattungarna, visar att kattungarna är uppfödd på ett seriöst vis, och är med på att öka kattens status.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Måste bara få ifrågasätta lite här.

En seriös kattuppfödare gör detta hoppas jag, men en som har en bondkatt på en gård som råkar bli på smällen brukar väl sällan göra allt detta? Varför skulle det vara så hemskt att INTE göra detta?

(har inte nämnt mitt beslut kring det)

Min högst personliga åsikt är att man visar väldigt tydligt vad man anser om kattens status när man struntar i att se efter vaccination, avmaskning (helst efter ett träckprov) och chipmärkning. Levererar man kattungar som ännu inte är 12 veckor fyllda så bryter man mot lagen.

Det kostar att föda upp en kattkull. Vill man inte ta det ansvaret det innebär så är det billigare att ta kattungarna direkt till veterinär när de föds och avliva dem. Det låter förmodligen hårt men man kan inte rädda alla kattungar som finns.

Genom att kosta på sig att vaccinera, chippa och avmaska och i bästa fall även kastrera huskattsungar så har man rätt att ta ett högre pris för kattungarna (samma pris som man lagt ut i veterinärvård) och jag är övertygad om att alla som bara vill ha en söt kattunge blir avskräckta när det kostar lite mer. Att rea ut kattungar som aldrig varit i närheten av en veterinär är för mig samma sak som att säga: "Här ta en katt, blir den sjuk eller om något händer kan du alltid hämta en ny gratis någon annanstans".

Faktum är att vi har över 100.000 hemlösa katter i Sverige, om de som födde upp kattungar faktiskt tog sitt ansvar över de liv som de så gärna sätter till världen så är jag övertygad om att siffrorna hade sett annorlunda ut.

Att det fortfarande finns människor som felar och inte tar det grundläggande ansvaret är för mig inte en ursäkt att själv strunta i det.

Att man ens ifrågasätter varför man ska chippa, besikta, vaccinera och avmaska tycker jag säger tillräckligt om vart man står i frågan.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jag vet att jag startar världens diskution.

Men jag blir lite små putt när man skriver (ja jag hoppas hon gör det och det)
Varför kan man aldrig glädjas åt det goda istället för att gagga om allt?

Jag kunde lika gärna ha struntat i dessa två katter jag tog hand om, så kunde de ha förökat sig i det vilda istället och startat en hel generation.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Avmaska kan man väll göra via mamman? (Man avmaskar mammakatt och det går vidare till kattungarna).
Jag har alltid som köpare själv vaccinerat, kastrerat och öronmärkt mina katter. Det är ju praktiskt att kastrera och öronmärka samt chippa samtidigt eftersom katten då ändå är sövd och därmed slipper vara med om ingreppen. Eftersom det för katten är bäst att bli sövd så få gånger som möjligt är det bra att kombinera ingrepp.
 
Sv: När kommer kattungarna?

En fråga bara ? Var i hela friden har fått detta i från , Om man avmaskar mamman så blir ungarna mask fria ???

Är det en veterinär som sagt detta eller var har du fått detta påstående ifrån?

Tesora
 
Sv: När kommer kattungarna?

Kan man ens id-märka när katterna är så unga? Måste vara som att skriva på ett frimärke... och man hinner inte grunda klart kattungarna så därmed borde det vara bättre att kattungeägaren själv vaccinerar katten.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Eller tagit ditt ansvar och kastrerat dom ;)
Bara i dag finns det ca 1300 kattungar på blocket bara !
Du har ju en större chans att hitta hem åt dom om dom är skötta som dom ska med vaccinationer,avmaskning m,m

Jag har själv tagit in ganska så många hemlösa katter och dom flesta har blivit omplacerade och är då kastrerade ,vaccinerade och avmaskade

Visst det kostar pengar men det gör det ju med kattkullar oxå ;)

Sen är det lättare att hitta hem åt redan åtgärdade små kissar

Tesora
 
Sv: När kommer kattungarna?

I dagens läge så chippas både hundar och katter så det är nog inga problem med detta , Varför ska man inte på börja grund vaccineringen , det var ett av det dummaste jag hört ,
Det är ju bara ett sätt för den såkallade uppfödaren att spara pengar, Katter ska inte lämna sin mor innan tolv veckor och tro mig man kan dra med sig smitta hem till dom eller att andra katter i hemmet kommer hem med det,

Vaccination mot kattpest och kattsnuva rekommenderas som grundvaccination till alla katter vid 7-8 veckors ålder, vid 12 veckors ålder och vid ett års ålder/ ett år efter andra sprutan. Revaccination bör ske årligen mot kattsnuva och vart tredje år mot kattpest. Katter som lever som innekatter (utan kontakt med andra främmande katter) kan vaccineras enbart mot kattpest vart tredje år. Utekatter och katter som utsätts för smittorisk (till exempel utställning eller pensionatsvistelse) bör vaccineras årligen mot kattsnuva.

Tesora
 
Sv: När kommer kattungarna?

Om en mening avslutas med ett frågetecken så är det inte ett påstående utan en fråga.

Men jag har för mig att man kan göra så på häst om jag inte minns helt fel eller det kanske snarare är så att man avmaskar innan fölning för att fölet skall ha ett grundskydd. På apoteket står det förvisso att man skall avmaska kattungarna innan de blivit tre veckor och sedan varannan vecka fram till 3 månaders ålder. Jag tycker det låter som väldigt mycket medicin som skall igenom en liten kattkropp :grin:. http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Katt_Mask_Kattungeochkattmamma_Allmant.aspx. Och dessutom borde rutin avmaskning varannan vecka leda till massor av resistenta maskar. På häst är det ju helt förbjudet att rutinavmaska medan man fortsätter med detta på katt och hund.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Här kan du se varför man ska avmaska dom så kissungarna ;)

Kattungar har alltid spolmask - de smittas av sin mamma när de diar, hur väl avmaskad hon än är.

Vuxna katter har sällan symtom av spolmask, men vid kraftig infektion - framför allt hos kattungar - kan man se dålig tillväxt, avmagring, dålig pälskvalitet och diarré.
Trots regelbunden avmaskning kan man aldrig eliminera alla spolmaskar hos en individ, men man kan hålla antalet spolmaskar nere. Detta är viktigt, eftersom spolmasklarver i sällsynta fall kan smitta människa och ge upphov till skador i olika organ. Det är framför allt barn som kan drabbas, om de äter jord eller sand med spolmasklarver i.
Avmaskning
Kattungar avmaskas med tex Mirrix pasta vid 2, 4, 6, 8 och 10 veckors ålder och sedan vid 6 månaders ålder. Modern avmaskas samtidigt med ungarna.

Tesora
 
Sv: När kommer kattungarna?

Kan man ens id-märka när katterna är så unga? Måste vara som att skriva på ett frimärke... och man hinner inte grunda klart kattungarna så därmed borde det vara bättre att kattungeägaren själv vaccinerar katten.

Varför skulle man inte kunna id-märka en kattunge? Alla uppfödare som följer Sveraks regelverk chipmärker alla kattungar innan de flyttar hemifrån.
Första vaccinationssprutan får kattungen vid 7-8 veckors ålder och ytterligare en gång vid 12 veckors ålder, i samband med veterinärbesikning och chipning - sedan är det ju ett helt år kvar tills det är dags för spruta igen.

Inga kattungar ska ju lämna mamman innan de fyllt 12 veckor, enligt svensk lag, så varför skulle man inte kunna grundvaccinera innan kattungen flyttar.

Låter som du har uråldring information.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Ja, bäst SVA uppdaterar sin hemsida. Där står det att kattungarna skall vaccineras vid 8 veckors ålder + 4 veckor vilket för mig skulle landa precis på leveransdatumet?

Jag trodde inte det var så etablerat att chippkolla katterna utan att det fortfarande var tatuering i örat som var det säkraste sättet att id-märka en katt.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Måste bara få ifrågasätta lite här.

En seriös kattuppfödare gör detta hoppas jag, men en som har en bondkatt på en gård som råkar bli på smällen brukar väl sällan göra allt detta? Varför skulle det vara så hemskt att INTE göra detta?

(har inte nämnt mitt beslut kring det)

Enkelt svar är att man bör göra de för att höja bondkattens status. Man ger oftast bort bondkatter alldeless för tidigt (oftast vid 8v fast det är olagligt) och som en slit och släng pryl... dör den kan man alltiid hämta en ny gratis. På bondgårdar skjuter man hellre ihjäl kattungarna än kastrerar en honkatt. Det finns de som inte vill lägga ut en summa för sin bondis även om kattens liv svävar på de (finns en ruggig tråd på katter.ifokus om just en dräktig hona som dör en plågsam död då ägaren ej har råd med veterinären, troligtvis av förgiftning av döda foster i magen av tråden att dömma, där är det ej ts katt utan en kompis katt).

Läs lite på www.kattstatus.se så kanske du får en inblick hur folk tänker=)

Föressten heter de "råka bli på smällen" då man släpper ut en okastrerad hona man tagit in och räddat från "gatan" I bloggen skrev du i stil med hon bestämde sig för att bli dräktig. Detta kunde du lätt att förhindra för en billig peng tex hålla henne strikt inne eller kastrerat.. Ni kunde även försäkrat henne då ni visste hon var på smällen, då hade du inte ens behövt grina om ni var tvungen åka in med honan.

Du är väl medveten att även kattungarna behöver vård och kan bli sjuka innan de flyttar till nya hemmet så dubör kansk börja spara redan nu
 
Sv: När kommer kattungarna?

Kan man ens id-märka när katterna är så unga? Måste vara som att skriva på ett frimärke... och man hinner inte grunda klart kattungarna så därmed borde det vara bättre att kattungeägaren själv vaccinerar katten.

Vars har du hört de...?:confused:

Jag vet uppfödare som id-märker vid första vaccineringen som oftast är kring 8-9v och sedan andra sprutan vid 11-12v ålder.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Ja, bäst SVA uppdaterar sin hemsida. Där står det att kattungarna skall vaccineras vid 8 veckors ålder + 4 veckor vilket för mig skulle landa precis på leveransdatumet?

Jag trodde inte det var så etablerat att chippkolla katterna utan att det fortfarande var tatuering i örat som var det säkraste sättet att id-märka en katt.

Alla säljer inte kattungarna på 12v-dagen, men man får inte sälja dem tidigare än 12v. Många uppfödare väntar tills de är 14-16v och vissa hinner då kastrera innan försäljningen.
Det är 3-4 v mellan sprutorna, det beror vilket fabrikat mananvänder.

ID-märkningen som örontatuering kommer inte vara en godkänd identiering om du ska tex ha djurass eller åka över gränsen, tror det började gälla i år.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Majoriteten av Sverigeskatter kommer aldrig att resa utomlands. Däremot är det väldigt praktiskt med en märkning som syns. Om man nu tänker sig att man skall höja kattensstatus så borde ju tatuering vara ett absolut krav. Ett osynligt märkningssystem har jag väldigt svårt att förstå funktionen på. En kombination visst, men bara chip?
Tom hunden var både öronmärkt och chippad.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Majoriteten av Sverigeskatter kommer aldrig att resa utomlands. Däremot är det väldigt praktiskt med en märkning som syns. Om man nu tänker sig att man skall höja kattensstatus så borde ju tatuering vara ett absolut krav. Ett osynligt märkningssystem har jag väldigt svårt att förstå funktionen på. En kombination visst, men bara chip?
Tom hunden var både öronmärkt och chippad.

Varför tror du man kämpar för att de ska bli oblikatorisk lag om ID-märkning för katter som på hund? För att om alla katter är ID-märkta och ägarregistrerade hittar bortsprugna katter hem och antal hemlösa katter minskar.

Öronmärkningen har ju en tendens att försvinna fort så har man utekatt är det säkras att ha både tatuering + chip. Sean måste katten sövas för att tatueras och detta görs väl då lämpligast då katten kastreras innan man släpper ut katter själv? =)
 
Sv: När kommer kattungarna?

Saken var den att vi (om vi då skulle ha kvar kattmamman) ville vänta tills våran hane hade växt lite mera och då kastrera båda samtidigt, vill inte ge p-piller har så dålig erfarenhet av det.

Men sedan var ju grejen att hon inte skulle vara kvar och då ville vi ju inte bekosta henne heller, så visst vi får väl DÄR skylla oss lite själva, men det blev ju så tokigt allt.

Det handlar inte om att vara snål, hade jag pengar skulle jag köpt dom ett eget hus till och med, men tiden var inte den bästa att välja och jag gör så gott jag kan med både kattungarna och kattmamman.

Sedan var det ett väldigt tjat om att inte leverera dom för tidigt, har aldrig hört någon som gjort det faktiskt (men visst det finns väl idioter såklart), det är väl självklart att de ska vara hos mamma sin så länge som de behövs??
 
Sv: När kommer kattungarna?

Det är inte självklart att folk vet att de behöver vara hos sin mamma längre än 6 veckor.. Då äter de själv och använder toan :cool:

Men de har mycket kvar att lära av sin mamma!
 
Sv: När kommer kattungarna?

Saken var den att vi (om vi då skulle ha kvar kattmamman) ville vänta tills våran hane hade växt lite mera och då kastrera båda samtidigt, vill inte ge p-piller har så dålig erfarenhet av det.

Men sedan var ju grejen att hon inte skulle vara kvar och då ville vi ju inte bekosta henne heller, så visst vi får väl DÄR skylla oss lite själva, men det blev ju så tokigt allt.

Det handlar inte om att vara snål, hade jag pengar skulle jag köpt dom ett eget hus till och med, men tiden var inte den bästa att välja och jag gör så gott jag kan med både kattungarna och kattmamman.

Sedan var det ett väldigt tjat om att inte leverera dom för tidigt, har aldrig hört någon som gjort det faktiskt (men visst det finns väl idioter såklart), det är väl självklart att de ska vara hos mamma sin så länge som de behövs??

Det beror ju vad man prioriterar... har man andra djur tex hund eller häst och anmäler de till tävlingar, utställningar mm så hade man ju kuna skjuta på sådant ett tag för att få pengara att räcka till om dessa katter behöver vård. Är man en person som slösar mkt pengar att roa sig ute (går på fester, bio, äta ute) kan man ju snåla på sådant ett tag.
Jag prioriterar djuren på alla plan om de är nu så att jag måste levapå nudlar och gröt en månad för att ge de den vård och omsorg de behöver.

Att släppa iväg kattungarna för tidig är väldigt vanligt förekommande pga okunnighet. Har läst en hel del annonser där man söker kattungar som max är 8veckor..på vissa annonsplatser tas sådanna annonser bort men vss kommer igenom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 119
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp