När kommer kattungarna?

Sv: När kommer kattungarna?

Ett tips.. ha inte frotehandukar som liggmaterial....=) kattungarna fastnar lätt med klorna och gör sig illa..
 
Sv: När kommer kattungarna?

Det beror ju vad man prioriterar... har man andra djur tex hund eller häst och anmäler de till tävlingar, utställningar mm så hade man ju kuna skjuta på sådant ett tag för att få pengara att räcka till om dessa katter behöver vård. Är man en person som slösar mkt pengar att roa sig ute (går på fester, bio, äta ute) kan man ju snåla på sådant ett tag.
Jag prioriterar djuren på alla plan om de är nu så att jag måste levapå nudlar och gröt en månad för att ge de den vård och omsorg de behöver.

Att släppa iväg kattungarna för tidig är väldigt vanligt förekommande pga okunnighet. Har läst en hel del annonser där man söker kattungar som max är 8veckor..på vissa annonsplatser tas sådanna annonser bort men vss kommer igenom.

Jag prioriterar djuren först, sambon blir tokig för alla mina pengar går till djuren. Jag är arbetslös och jobbar bara extra och både häst o hund har blivit dålig (inte i år) som jag har fått dragit till vet flera gånger. Jag tycker jag bara lägger pengar på djurens välmående, för det är viktigast för mig. Köper inte kläder och går sällan ut för det har jag inte råd med just nu.

Jaja kika på min uppdatering
HÄR
 
Senast ändrad:
Sv: När kommer kattungarna?

Jag vet att jag startar världens diskution.

Men jag blir lite små putt när man skriver (ja jag hoppas hon gör det och det)
Varför kan man aldrig glädjas åt det goda istället för att gagga om allt?

Jag kunde lika gärna ha struntat i dessa två katter jag tog hand om, så kunde de ha förökat sig i det vilda istället och startat en hel generation.

Skillnaden är bara att ungarna hade med större sannolikhet förolyckats innan de kommit upp i könsmogen ålder = ingen ny generation hade påbörjats.

Men alltså, kattungar kostar att föda upp. Men om ni gör alla vaccinationer, avmaskningar och dylikt så läggs ju bara kostnaderna på priset. Seriösa kattköpare lägger gärna ut 1000kr på en kattunge som de vet att de inte behöver göra alla vaccinationer osv på. Du förenklar för kattköparen och får betalt för det :p Får du bara till en söt bild på de när du lägger upp annonsen så bör resten bli historia.

Planerar du att skänka bort de eller sälja för 10kr tassen eller något annat liknande så kan du lika gärna avliva de här och nu. Visst de kan komma till ett bra hem. Men katten kommer inte ses som något som är värt att lägga några pengar på för den kostade ju ingenting i inköp. Blir den sjuk kan de ju bara dumpa den och köpa/få en ny. Katter lider inte av att bli avlivade hur söta de än är. Men de lider om de inte får ett kärleksfullt hem som ser de som individer man tar hand om på bästa sätt och inte något utbytbart vid minsta tecken på sjukdom eller skada.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Skillnaden är bara att ungarna hade med större sannolikhet förolyckats innan de kommit upp i könsmogen ålder = ingen ny generation hade påbörjats.

Men alltså, kattungar kostar att föda upp. Men om ni gör alla vaccinationer, avmaskningar och dylikt så läggs ju bara kostnaderna på priset. Seriösa kattköpare lägger gärna ut 1000kr på en kattunge som de vet att de inte behöver göra alla vaccinationer osv på. Du förenklar för kattköparen och får betalt för det :p Får du bara till en söt bild på de när du lägger upp annonsen så bör resten bli historia.

Planerar du att skänka bort de eller sälja för 10kr tassen eller något annat liknande så kan du lika gärna avliva de här och nu. Visst de kan komma till ett bra hem. Men katten kommer inte ses som något som är värt att lägga några pengar på för den kostade ju ingenting i inköp. Blir den sjuk kan de ju bara dumpa den och köpa/få en ny. Katter lider inte av att bli avlivade hur söta de än är. Men de lider om de inte får ett kärleksfullt hem som ser de som individer man tar hand om på bästa sätt och inte något utbytbart vid minsta tecken på sjukdom eller skada.

Tja.. jag blir tveksam att någon skulle vilja betala det priset för en katt som inte är renrasig:crazy: Jag själv skulle nog inte göra det.

Skulle jag skänka bort dom blir det till dom jag känner. Det är ju därför jag inte lagt ut annons än.. man vet aldrig vart dom hamnar, men kanske måste göra det här framöver ändå om det ser mörkt ut.

Att ungarna hade förolyckats innan könsmogen ålder, då menar du att de skulle dö? Jag kan säga såhär, det blev en kull vildkatter förra året och de lever än! Det går grymt mkt katter här.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Tja.. jag blir tveksam att någon skulle vilja betala det priset för en katt som inte är renrasig:crazy: Jag själv skulle nog inte göra det.

Jag har betalt 3000:- för en huskatt.
Jag har även "bytt" en rasren katt mot en huskatt.

Precis som det finns människor med intresse för hundar eller hästar och är villiga att betala en bra peng för "rätt" individ så finns det vi som älskar katter med samma värderingar.
 
Sv: När kommer kattungarna?

vågar du inte svara på min fråga om de är gammalt blod eller ej...:crazy: Men om katthonan blöder ännu så är det inge bra tecken iaf...
 
Sv: När kommer kattungarna?

vågar du inte svara på min fråga om de är gammalt blod eller ej...:crazy: Men om katthonan blöder ännu så är det inge bra tecken iaf...

Vad du är orolig för allt! Tror du jag missköter mina djur?
Klart jag vågar svara är bara lite små less:p

Nej det är gammalt blod.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jag har betalt 3000:- för en huskatt.
Jag har även "bytt" en rasren katt mot en huskatt.

Precis som det finns människor med intresse för hundar eller hästar och är villiga att betala en bra peng för "rätt" individ så finns det vi som älskar katter med samma värderingar.

Ja jo.
Nej jag är absolut ingen kattmänniska, de är fina och mysiga djur men enligt mig rätt så tråkiga. Jag är hundmänniska till 100.

Men bara för att jag inte är en kattmänniska så betyder det inte att jag inte älskar mina tussar:love: Då menar jag de vuxna kissarna, kattungarna ska jag INTE förälska mig.. svårt..

Kattmamma
33930e11-62cc-48d2-8160-ae08197c0e554.jpg


Nilsson med brorsan Elmo
32205760.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: När kommer kattungarna?

Ja jo.
Nej jag är absolut ingen kattmänniska, de är fina och mysiga djur men enligt mig rätt så tråkiga. Jag är hundmänniska till 100.

Men bara för att jag inte är en kattmänniska så betyder det inte att jag inte älskar mina tussar:love: Då menar jag de vuxna kissarna, kattungarna ska jag INTE förälska mig.. svårt..

Kattmamma
33930e11-62cc-48d2-8160-ae08197c0e554.jpg


Nilsson med brorsan Elmo
32205760.jpg

Dom är verkligen jättefina! :love:

Jag känner att det inte är lönt att tjata på dig om vad du ska göra med kattungarna, ingen människa vill ta till sig av tjat! :laugh: Däremot tycker jag verkligen att du ska sätta dig och läsa på om kattpest och kattsnuva, alla katter kan drabbas av kattpest, och om du säger att det är ett katttätt område så sprids det snabbt. Hos unga katter är dödligheten hög om de smittas av kattpest, och det kan vara gjort på bara några timmar.


Det finns redan så många kattungar som placeras ut som inte fått den grundläggande omvårdnad de behöver, och jag har svårt att tro att du vill ansluta dig till den skaran människor. Om du känner att du inte har råd så kanske du kan avtala med de tilltänkta ägarna att de själva ombesörjer kostnaderna för vaccination, avmaskning och chip medan katterna fortfarande är kvar i din vård.

Jag hoppas du förstår att ingen av oss "tjatar" för att vara tykna och elaka mot dig, vi värnar om kattungarna, precis som jag är övertygad om att du gör.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Vad du är orolig för allt! Tror du jag missköter mina djur?
Klart jag vågar svara är bara lite små less:p

Nej det är gammalt blod.

Dax att byta underlag då kanske? Om underlaget inte är rent nog kan kattmamman vilja flytta sina små till en renare plats. Eller om hon på något annat sätt är missnöjd med boet så kan hon också flytta dem..
 
Sv: När kommer kattungarna?

Som jag tidigare nämnt, väl uppfödda kattungar betalar faktiskt folk för oavsett vad du tror. :)

Genom att ge dem en god start i livet, påverkar du även så mycket mer än bara dessa ungar - Varje väl uppfödd huskattsunge som kostar pengar, påverkar medvetenheten om kattens värde.
Varje kattunge.

Anledningen till att katter hamnar i det läge som denna kattmamma gjorde är att folk inte anser katter vara värda pengar. Uppfödare (du är också en uppfödare nu) säljer ovaccinerade ungar till hem som säljer ovaccinerade ungar som säljer ovaccinerade ungar osv osv i all oändlighet. Man behöver se till "the bigger picture" ibland. Någon som är involverad både i hund och hästvärlden lär ju förstå hur viktigt det är att föda upp djur på ett korrekt sätt. :) Har man inte råd att föda upp djur på ett korrekt sätt hade man kanske fått se till att inte sätta nya djur till världen, men nu är de ju här. Och då får du göra vad du kan. :)

Se till att vaccinera dem två gånger och ID-märka. Se till att ta i alla fall en tusenlapp för dem. Se till att de hamnar i ett gott hem. Då har du gjort vad du kan. Som sagt.. Säljer du de här dubbelvaccinerade och ID-märkta kommer du inte få svårt att sälja dem. :D
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jo jo jag vet :) O jag tycker inte alls att det är fel att vaccinera katterna och ge dom den bästa vården.

Men jag har heller aldrig nämn hur jag skall göra, fast det låter som om ni redan bestämt mitt beslut: att INTE göra det. DET stör mig lite..

Det första min sambo sa när katterna kom: Vi skall göra detta ordentligt.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jag har absolut inte bestämt att du inte ska göra det, jag har snarare förutsatt att du tänker det eftersom att jag har fått uppfattningen om dig som väldigt ansvarsfull. :)
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jag har absolut inte bestämt att du inte ska göra det, jag har snarare förutsatt att du tänker det eftersom att jag har fått uppfattningen om dig som väldigt ansvarsfull. :)

Mina djur kommer före mig själv :) Och sambon till och med:angel:
 
Sv: När kommer kattungarna?

Må den som är utan synd kasta första stenen!

Tänker du lägga ut din ekonomi och dina val här så vi kan dissekera dem?

*KL*
Det är tråkigt när det finns så mycket kunskap, att man är så dålig på att förmedla den. Eventuella mindre kunniga kattägare som skulle haft behov av guidning lär aldrig våga posta sina frågor här utav rädsla för att bli totalt nedsablade. Istället skapar den här inställningen till andra kattägare som inte gör på det sättet som man anser vara den enda rätta en stor klyfta. Om man nu vill höjja kattens status så är det en bra ide att vara lite mindre nedlåtande och anklagande, annars kommer ni aldrig att nå fram.

Hellre att man gör nästan rätt än helt fel...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 108
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp