När läraren har fel

Hur examineras kursen? Är det anonym salstentamen så gör det ju inget om hon tycker att du är jättedryg. Jag tycker verkligen att förslaget som @Emtherlia gav är jättebra. Det öppnar upp för diskussion. Du säger inte att du har rätt, men att du har undersökt det hela på det sätt som hon föreslog, men att du fick ett annat svar än det läraren gav.

Äsch, nu såg jag att du läser på distans, så jag gissar att det inte är anonyma inlämningar.
 
Jag är fundersam över en grej och behöver vrida och vända på det lite. Obsa att jag inte riktigt vet hur jag ska göra och mest vill resonera med andra :).

Säg att du studerar på universitetet och att ni har seminarier varje vecka där ni diskuterar. Vid ett par tillfällen blir du rättad inför klassen när du gör ett påstående och läraren understryker dessutom vid båda tillfällena att "det här borde du veta faktiskt som bor i region X, gå och hör dig för med folk som kommer därifrån så ska du se att de säger annorlunda än du" etc. Du var bombsäker på att du hade rätt men blir givetvis osäker när läraren så tvärsäkert säger att det är tvärtom.

Efter seminarierna googlar du och frågar folk som kommer från region X och det är 100% säkert att läraren vid båda tillfällena har haft fel.

Min fråga: Bör man säga något? Varför? Varför inte?

Min argument för att säga nåt är mest att 1) läraren lär ju för guds skull ut helt fel och är faktiskt ute och cyklar, 2) det är fett jävla störigt att få det SÅ skrivet på näsan att du faktiskt borde ha bättre koll när du de facto HAR mer koll än vad läraren själv har, 3) inte vet jag men jag är sur.
Motargumenten mot dessa är för mig: Vad vill jag uppnå med att säga nåt? Läraren kommer tycka att jag är snorjävla jobbig och bara försöker ha rätt. Vad är syftet liksom? Att få rätt? Vad spelar det för roll?

SÅ - plz dela med er av era tankar! (GÄRNA ni som undervisar på universitetsnivå (eller vilken nivå som helst) också.)
Om det var en riktigt bra lärare hade jag på en föreläsning nog kunnat tänka mig påpeka ett fel som var av betydelse, alltså inte enkla skriv- eller slarvfel. Med en sämre lärare hade jag inte brytt mig.

Å andra sidan hände det aldrig att läraren hade fel, en del trodde de kommit på felaktigheter och försökte glänsa men de hade alltid själva fel och gjorde bort sig.
 
Det var det som var min ursprungliga tanke. Det som oroar mig är att vi har tre av fem muntliga tentor kvar och där är det ju bara hennes helt subjektiva åsikt som avgör hur bra man är så att säga. Min muntliga tentor är alltid lysande (:D) så där vet jag att hon knappast kan sänka betyget. Men tänk om hon säger att jag gör urdåligt ifrån mig på seminarierna?
Är betyget mycket viktigt för dig?

Den där rädslan du har för att betyget ska påverkas av att du säger emot känns lite läskig. De flesta lärare jag har haft uppskattar och uppmuntrar att studenterna ifrågasätter och vill diskutera saker - även om man i slutändan fortfarande inte håller med varandra.
 
Å andra sidan hände det aldrig att läraren hade fel, en del trodde de kommit på felaktigheter och försökte glänsa men de hade alltid själva fel och gjorde bort sig.
Haha jaha du. Jag kan säga att i det här fallet är det inte så - min kära svärmor mailade motsvarigheten till SAOL (efter att jag frågat henne om vad hon tyckte - tänkte att min partner kan ha en annan åsikt pga ålder eller nåt) som helt och hållet gav mig rätt. Jag vet till 100% att jag har rätt och att hon, på ett ytterst otrevligt sätt, rättat mig felaktigt.

Om det var en riktigt bra lärare hade jag på en föreläsning nog kunnat tänka mig påpeka ett fel som var av betydelse, alltså inte enkla skriv- eller slarvfel.
I och med att jag studerar språk är alla diskussioner om uttryck viktiga. Det handlar inte om stavfel, då hade jag knappast ens brytt mig, utan om hur språket ser ut och fungerar. Jag vet inte hur många språk du talar men tro mig, det finns mycket att diskutera inom ämnet som inte rör stavfel :).
 
Hur examineras kursen? Är det anonym salstentamen så gör det ju inget om hon tycker att du är jättedryg.
Vi har många tentor - en hel del muntliga och sen skriftliga inlämningar. Så jag tror absolut att hennes uppfattning om en kan påverka betyget.

Tack för alla svar hörrni! Jag ska sova på saken tror jag. Blir lite påeldad av upprörda spanjorer omkring men det är ju inte dom som ska betygsättas :p. @Trani så kan jag säga att betyget är rätt viktigt för mig. Tyvärr.
OM jag säger nåt kommer jag absolut inte formulera det i "nanananana du hade feeeel" utan snarare bara lyfta det till diskussion. Men som sagt - sova på saken och se hur viktigt det känns i morgon :).
 
OM jag säger nåt kommer jag absolut inte formulera det i "nanananana du hade feeeel" utan snarare bara lyfta det till diskussion. Men som sagt - sova på saken och se hur viktigt det känns i morgon :).

Kan du inte lyfta det en nivå först, till Bukefalos, så vi får möjlighet att diskutera frågan? :)
 
Jag vet till 100% att jag har rätt och att hon, på ett ytterst otrevligt sätt, rättat mig felaktigt.
Jag hade personligen inte kunnat släppa något sådant.

Även om du fokuserar på betyget så vet du ju inte exakt hur läraren tänker kring betyg. Eftersom hon är otrevlig mot dig så kan hon lika gärna ge dig sämre betyg än du förtjänar som det är. Med tanke på att du säger "fel". Hon kanske kommer uppskatta att du gjorde ansträngningen att kolla upp det och vill diskutera det?

Kommer betyget verkligen spela roll för dig i framtiden? I det flesta fall gör det ingen skillnad. Det handlar bara om att vara godkänd och ha klarat kursen.
 
Vi har många tentor - en hel del muntliga och sen skriftliga inlämningar. Så jag tror absolut att hennes uppfattning om en kan påverka betyget.

Tack för alla svar hörrni! Jag ska sova på saken tror jag. Blir lite påeldad av upprörda spanjorer omkring men det är ju inte dom som ska betygsättas :p. @Trani så kan jag säga att betyget är rätt viktigt för mig. Tyvärr.
OM jag säger nåt kommer jag absolut inte formulera det i "nanananana du hade feeeel" utan snarare bara lyfta det till diskussion. Men som sagt - sova på saken och se hur viktigt det känns i morgon :).

Lärarens synsätt är verkligen främmande för mig. Jag kan liksom inte ens föreställa mig att jag skulle bli irriterad eller generad om en student påtalade att jag hade fel. Visst, hade det framförts på ett drygt och arrogant sätt så hade kanske blivit irriterad för stunden, men att det skulle påverka en students betyg finns inte på kartan.

Får du fel/orättvist betyg kan det överklagas. Jag tänker mig för övrigt att ett skäl att ta upp frågan till diskussion är just examinationen. Tänk om en fråga som berör det ni tvistar om kommer på tentan - hur ska du göra då? Det blir ju jättekonstigt att behöva svara fel för att få poäng på frågan.
 
Det är ju ungefär som att dissa någon för deras helt korrekta amerikanska engelska för att bara "min" brittiska engelska är OK....

"Nejnejnej, det heter inte subway utan underground, fy dig". Och tube är det bara ungdomar som säger".:arghh:
 
@Trani Jag uppskattar verkligen dina inlägg! De ger mig mycket att tänka på. Generellt sätt rättar hon hos alla rätt otrevligt, eller ja, opedagogiskt i alla fall. Under förra kursen var jag övertygad om att hon tyckte illa om mig hälften av tiden och hälften av tiden verkade hon tycka jättebra om mig :p. Jag fick högsta betyg då.

Huruvida betyget är viktigt eller ej är jag inte säker på faktiskt. Ärligt talat tror jag inte att det bara är det som gör att jag drar mig för att riskera att sänka det utan även för att det för mig känns viktigt att få högsta betyg jämt, oavsett vad jag ska göra med dem. Ett godkänt kan plåga mig länge.
 
Tänk om en fråga som berör det ni tvistar om kommer på tentan - hur ska du göra då? Det blir ju jättekonstigt att behöva svara fel för att få poäng på frågan.
Exakt! Jag funderade också på det! Min partner sa "Ja, antingen säger du ifrån eller så får du försöka svara som hon pratar" och det sistnämnda känns ju jättemärkligt.
 
"Nejnejnej, det heter inte subway utan underground, fy dig". Och tube är det bara ungdomar som säger".:arghh:
Och ännu mer frustrerande: Om du skulle säga till ungdomarna att man minsann säger subway i UK och aldrig nånsin underground och "hur kan du tro det? du som har bott i london borde väl veta?". Det är typ på den nivån faktiskt!
 
Jag hade varit alldeles för angelägen om mitt betyg, faktiskt.

Jag glömmer ALDRIG när jag fick G på en tenta istället för VG för att läraren (en häxa! :rage:) drog av två poäng för felöversättning. Jag hade översatt "bleu" med blåställ och hon ville ha det till blåblus. Som om det vore självklart att hon hade rätt... men nej, det gick inte att argumentera där.
 
Haha jaha du. Jag kan säga att i det här fallet är det inte så - min kära svärmor mailade motsvarigheten till SAOL (efter att jag frågat henne om vad hon tyckte - tänkte att min partner kan ha en annan åsikt pga ålder eller nåt) som helt och hållet gav mig rätt. Jag vet till 100% att jag har rätt och att hon, på ett ytterst otrevligt sätt, rättat mig felaktigt.


I och med att jag studerar språk är alla diskussioner om uttryck viktiga. Det handlar inte om stavfel, då hade jag knappast ens brytt mig, utan om hur språket ser ut och fungerar. Jag vet inte hur många språk du talar men tro mig, det finns mycket att diskutera inom ämnet som inte rör stavfel :).
Sex språk, och jag skrev hur jag såg på det när jag läste matematik och fysik på universitetet. Generellt hade jag nog inte brytt mig, du har säkert rätt men det känns inte så meningsfullt att hänga upp sig på något som jag antar har ganska liten betydelse för kursen som helhet.
 
Sex språk, och jag skrev hur jag såg på det när jag läste matematik och fysik på universitetet.
Jo, jag förstod att du berättade om dina erfarenheter, jag bara upplyste dig lite fint om att det inte stämmer i det här fallet. Och fint att du studerat så många språk (och talar lika många flytande?) då är du ju med på hur otroligt mycket man kan diskutera inom språkinlärning som inte rör varesig "slarvfel eller skrivfel".

Generellt hade jag nog inte brytt mig, du har säkert rätt men det känns inte så meningsfullt att hänga upp sig på något som jag antar har ganska liten betydelse för kursen som helhet.
Det känns viktigt mest eftersom hon trycker på att jag behöver ta till mig bättre hur man talar där jag bor - och så är det det jag faktiskt gör. Hon får ju då uppfattningen att min nivå är sämre än den är och det stör mig faktiskt.
 
Det där var en knivig sits!! Jag hade nog tagit upp det ändå men på ett väldigt ödmjukt sätt. Och som sagt ska du medvetet säga fel då för att hon inte ska få sin stolthet sårad och sänka ditt betyg?? Nej nån jävla måtta får det vara..

Men jag förstår att du inte vill äventyra ditt betyg heller och är det en konstig lärare som inte kan ta att hen har fel så kan det ju bli jobbigt......

Jag är inte avundsjuk på din situation!!!
 
Jag tog en sån strid med en lärare, förvisso eng C på komvux men ändå. Det slutade med att jag hoppade av kursen efter att ha fått klart för mig att läraren tänkte kugga mig för att jag diskuterade istället för att snällt svälja dennes version av sanning.

Ta inte strid med folk du är i beroendeställning med.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 518
Senast: verser
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 275
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp