Bukefalos 28 år!

När läraren har fel

För i så fall, kan du om betyget framstår som för lågt, begära att en annan lärare rättar din tenta
Förvisso men många av våra tentor är muntliga. De är i seminarieform och jag kan inte tänka mig att de spelas in (men det kanske de görs?). Det är där jag har tänkt att bedömningen kan bli oschysst.

Och jepp, svenskt lärosäte.
 
Jag hade varit alldeles för angelägen om mitt betyg, faktiskt.

Jag glömmer ALDRIG när jag fick G på en tenta istället för VG för att läraren (en häxa! :rage:) drog av två poäng för felöversättning. Jag hade översatt "bleu" med blåställ och hon ville ha det till blåblus. Som om det vore självklart att hon hade rätt... men nej, det gick inte att argumentera där.
En gång på mellanstadiet när vi hade diktamen (Heter det så? Läraren läser upp ord och så skriver man ner dem) så sa läraren "tryckt", med riktig betoning på "c-k-t" och såg mig rakt i ögonen. Jag funderade på om hon menade tryggt men tänkte att hon sa ju "tryckt" så jag skrev det. Såklart fick jag fel på det och det stör mig fortfarande. :rage:
 
Jag glömmer ALDRIG när jag fick G på en tenta istället för VG för att läraren (en häxa! :rage:) drog av två poäng för felöversättning.

Såklart fick jag fel på det och det stör mig fortfarande. :rage:
Det sätter onekligen sina spår :D

Jag tog en sån strid med en lärare, förvisso eng C på komvux men ändå. Det slutade med att jag hoppade av kursen efter att ha fått klart för mig att läraren tänkte kugga mig för att jag diskuterade istället för att snällt svälja dennes version av sanning.

Ta inte strid med folk du är i beroendeställning med.
Jag missade helt ditt inlägg och såg det först nu. I alla fall, just att det ska bli så illa är jag inte orolig för. Jag behärskar språket väldigt väl såväl muntligt som skriftligt och har hittills fått högsta betyg på samtliga inlämningar. Hon kan på inga sätt kugga mig och jag kan inte tänka mig att hon skulle bli så gräsligt arg av att jag tar upp det. Däremot vill jag ju inte gärna att hon ska tycka att jag är jobbig liksom och det vore urtrist att bara bli godkänd för att jag blivit "den där" eleven.
 
På de flesta universitetskurser har jag fått lämna en utvärdering efter kursen. Då passar jag på att lämna klagomål om jag har några. Dels inbillar jag mig att någon annan än bara ansvarig lärare läser och dels påverkar det inte mina betyg.
 
På de flesta universitetskurser har jag fått lämna en utvärdering efter kursen. Då passar jag på att lämna klagomål om jag har några. Dels inbillar jag mig att någon annan än bara ansvarig lärare läser och dels påverkar det inte mina betyg.
Ja, oavsett hur jag gör nu kommer jag absolut lämna in ett klagomål efter kursen är klar. Utan tvekan. Det har varit alldeles för mycket konstigheter med den här läraren.
 
Jag tog en sån strid med en lärare, förvisso eng C på komvux men ändå. Det slutade med att jag hoppade av kursen efter att ha fått klart för mig att läraren tänkte kugga mig för att jag diskuterade istället för att snällt svälja dennes version av sanning.

Ta inte strid med folk du är i beroendeställning med.

När jag läste en gymnasiekurs på distans, tror det var affärsjuridik eller nåt sånt, lät jag bli att påpeka att läraren hade fel. Det var vid flera tillfällen och jag vågade inte säga nåt. Sen vid prov blev jag osäker på om jag skulle svara det som jag vet är rätt eller det som läraren påstått. Gjorde nåt mellanting. Fick inte högsta betyg pga det. Fortfarande irriterad så här flera år senare för att jag inte ifrågasatte redan innan.
 
Förvisso men många av våra tentor är muntliga. De är i seminarieform och jag kan inte tänka mig att de spelas in (men det kanske de görs?). Det är där jag har tänkt att bedömningen kan bli oschysst.

Och jepp, svenskt lärosäte.

Nej, då är det ju svårare. Jag tror absolut inte att det spelas in.

Men även där skulle jag säga att om du uppfattar att bedömningen blir oschysst, så prata med studierektor eller liknande. Vad de nu har för funktioner på just den institutionen.
 
Intressant! Jag säger vanligtvis i från faktiskt men brukar välja mina strider rätt väl. I det här fallet stör det mig att det vore rädsla över betyget som skulle få mig att låta bli dock, vore det så att jag inte brydde mig så mycket vore det en annan grej.
Om du absolut vet att du har rätt. Jag skulle skitit i betygen och sagt till. Akademiska konflikter är det som driver akademin framåt.

Va Fn betyder betyg på universitetsnivå. Du vill inte forska med denna lärare förmodligen, antar jag att du upptäckt, och vill du söka till annat universitet och forska så läser du några kurser till. I värsta fall på annat universitet eller många kurser till.

Vill du forska med denna lärare så är det en ömsesidig respekt och möjlighet att kommunicera som gäller annars är det ju bara att lägga ned.

Var jag osvenskt bråkig nu?
 
Vi har många tentor - en hel del muntliga och sen skriftliga inlämningar. Så jag tror absolut att hennes uppfattning om en kan påverka betyget.

Tack för alla svar hörrni! Jag ska sova på saken tror jag. Blir lite påeldad av upprörda spanjorer omkring men det är ju inte dom som ska betygsättas :p. @Trani så kan jag säga att betyget är rätt viktigt för mig. Tyvärr.
OM jag säger nåt kommer jag absolut inte formulera det i "nanananana du hade feeeel" utan snarare bara lyfta det till diskussion. Men som sagt - sova på saken och se hur viktigt det känns i morgon :).
väljer bara ett av dina inlägg, för en fundering.

Språk är en tämligen inexakt vetenskap... det finns grammatiska regler som efterföljs mer eller mindre.
Om jag (som inte alls kan spanska) drar paralleller till svenskan och försöker fundera högt.

Hur människor talar svenska stämmer många gånger väldigt dåligt överens med vad som de facto är korrekt svenska.
Hur människor använder olika uttryck, ord och termer stämmer många gånger dåligt överens med det som är korrekt användning.

Man skulle kunna förvänta sig att en universitetslärare har god koll på vad som är det korrekta inom lärarens språk, men ett språk som spanska som är förstaspråk i flera länder som är ganska skilda från varandra, används rimligen på olika sätt i olika länder.
Därmed kan man tänka sig att läraren inte har särskilt god koll på hur språket används i Spanien och läraren är från något annat spansktalande land.
Dessutom har vi svårigheten med att det antagligen (nu gissar jag men det är ju kul) finns olika regionala sätt att uttrycka sig i Spanien precis som i Sverige.

Alltså kan man tänka sig att både du och läraren faktiskt har rätt.

Sedan kan jag hålla med om att det låter som om du blivit ganska bryskt tillrättavisad vilket är onödigt. Men om du egentligen inte känner dina kursare som du blivit "halshuggen" inför så kanske du kan strunta i det?
Tänka att det finns flera rätt?
 
@niphredil Jag pluggar själv språk just nu på vad det verkar ungefär samma vis (distans osv). Några av mina medstudenter har språket som modersmål och hamnar i liknande diskussioner som du med vår lärare. Läraren är dock alltid noga med att påpeka att det finns många olika dialekter och har man lärt sig att språket används på ett visst sätt är det med all säkerhet rätt. Det är aldrig fråga om att studenten har fel och läraren har vid flera tillfällen tagit reda på frågor som kommit upp om hen inte kunnat svara direkt.

Jag skulle absolut påpeka detta till någon "ovanför" läraren. Läraren verkar på din beskrivning inte riktigt mottaglig för synpunkter/kritik så därför hade jag pratat med någon annan på institutionen.
 
Alltså kan man tänka sig att både du och läraren faktiskt har rätt.
Nej.

Jag kommer inte dra alla exempel i tråden, speciellt som ingen verkar tala språket, så ni får faktiskt bara försöka acceptera det faktum att 1) Vissa saker i språk kan faktiskt vara rätt eller fel, 2) en sydamerikansk professor kan ha fel när det gäller hur spanskan används i Spanien.

Tro mig, jag är väl medveten om hur mycket spanskan varierar, såväl i världen som inom Spanien. Det är inte det vi diskuterat, alls.
 
Det här påminner lite om hur jag fick lägre betyg i engelskan pga att jag pratade amerikansk engelska och läraren var britt... :cautious:

Du verkar redan ha fått en massa hjälp redan och jag får känslan av att hon är väldigt stolt i sig själv och blir osäker om du skulle "vara bättre"? Speciellt när det är hennes modersmål.
Men sen tycker jag att om hon är latinamerikan, BORDE hon verkligen ha förståelse att hon inte vet varenda ord som uttalas i Spanien (när jag studerade spanska på basic-nivå så var läraren spansk och hon tyckte hur man pratade i Spanien var mer korrekt, men hon var ändå öppen för att man pratade annorlunda :p).

Det är ändå väldigt annorlunda. T.om en vän från Panama pratar annorlunda än en annan i Mexico (andra ord).
 
@Aionee Ja, alltså skillnaderna är ju väldigt stora och vanligtvis påpekar hon det rätt ofta och är noga med att lyfta fram att det finns stora skillnaderna så väl inom länderna som mellan dem. Men ibland verkar det som att hon fått för sig att spanjorerna skulle säga si eller så och då är hon tvärsäker.

För övrigt känner jag igen diskussionen om vad som är mest korrekt spanska :D. Jag tycker alla är korrekta men att man helt enkelt ska vara medveten om att det finns skillnader (och lära sig dom viktigaste, dvs åk inte till Sydamerika och säga att du ska "coger el tren" :D).
 
@Aionee
För övrigt känner jag igen diskussionen om vad som är mest korrekt spanska :D. Jag tycker alla är korrekta men att man helt enkelt ska vara medveten om att det finns skillnader (och lära sig dom viktigaste, dvs åk inte till Sydamerika och säga att du ska "coger el tren" :D).

Hahaha åååkeeeej...hur stiger man på tåget i Sydamerika då??? *fniss*

Jag fick felaktigt för mig att du studerade utomlands, nu när jag fått klart för mig att du läser i Sverige så håller jag visserligen fast vid min uppfattning att du ska träda försiktigt med denna lilla besserwisser men frågan är ju om du kan leva med dig själv om 10 år utan att gräma dig för att du inte sa nåt på nåt vis??
 
Va Fn betyder betyg på universitetsnivå.

Generellt sett är det kanske sant att betygen inte spelar så stor roll, men på en del program, t.ex. det jag går på, är betygen fruktansvärt viktiga.

@niphredil Som andra redan varit inne på så handlar det nog till syvende och sist vad som känns rätt för dig att göra. Är du orolig att betyget ska påverkas så lägg fram kritiken i kursutvärderingen eller kontakta utbildningsbevakare eller liknande när alla examinationer är genomförda och betygsatta. Känner du att det är en risk värd att ta för att det är viktigt för dig som person att inte känna dig överkörd eller besserwissrad med så tar du upp det med läraren nästa gång du har tillfälle. Att då lägga upp det enligt tidigare förslag "Jag har kollat upp det här nu och det här är svaret jag kommit fram till, hur ser du på det?" tycker jag lät riktigt bra.
 
Åh min spontana tanke är att gör det inte... Du kommer garanterat få betala för det. Jag hade dock inte kunnat låta bli.... Men jag sitter oxå med ett snittbetyg i gymnasiet som ligger på under 2.0 istället för 4.0 som det blivit om jag hade hållt käft.. Dock hade jag turen att min linje på den tiden bara var tvåårig så jag fick möjlighet att läsa upp mina betyg på komvux.
 
Hahaha åååkeeeej...hur stiger man på tåget i Sydamerika då??? *fniss*
Tomar al tren! :D

Jag fick felaktigt för mig att du studerade utomlands, nu när jag fått klart för mig att du läser i Sverige så håller jag visserligen fast vid min uppfattning att du ska träda försiktigt med denna lilla besserwisser men frågan är ju om du kan leva med dig själv om 10 år utan att gräma dig för att du inte sa nåt på nåt vis??
Jag kommer inte gräma mig 10 år men det kommer nog störa mig ett litet tag i alla fall. Jag får klura vidare!
 
Äh, jag sa till en lärare på Umeå Universitet att hon lär ut fel. Boken var från 1997 och jag sa att det finns saker i den som inte stämmer, borde de inte byta bok?
Hur det slutade? Jag fick inte gå klart kursen :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 651
Senast: verser
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 209
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 509
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 493
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp