När läraren har fel

Det känns viktigt mest eftersom hon trycker på att jag behöver ta till mig bättre hur man talar där jag bor - och så är det det jag faktiskt gör. Hon får ju då uppfattningen att min nivå är sämre än den är och det stör mig faktiskt.
Bra poäng!!! Om du inte tar upp det så kan hon ju använda det emot dig också och sänka ditt betyg över det istället....
 
Kan du inte vid nästa tillfälle det uppstår, säga att du återkommer?
Det ger dig möjlighet att få rätt, samtidigt som att det är rätt naturligt att diskussionen fortsätter vid ett annat tillfälle.

Jag tror man ska dra sig för att knäppa en lärare på näsan. Men är det en rätt nyligen diskussion så är det kanske bara att ta upp det vid nästa tillfälle?
 
Vilka språk då??

Ursäkta för Off Topic ts men jag måste fråga för jag tycker det är så fascinerande och kul när människor talar över fem språk.

Jag känner en som talar nio som alltid säger att det blir lätt efter sisådär fyra språk när man har koll på sin inlärning och ser "mönstren". Men jag vet inte om jag tror på att det är så lätt.....
 
Min fråga: Bör man säga något? Varför? Varför inte?

Undervisar inte på universitetsnivå, men undervisar vuxna - språk, gymnasiekurser, och YH.

Tycker absolut att du ska säga någonting - för kurskamraternas skull, för lärarens skull, och (icke att förakta) för din egen själsro.

Kursarna kommer ju att lyssna på läraren och därför (enligt dig nu) att lära sig ett faktafel, om du kan minska risken för det genom att ifrågasätta läraren så är det viktigt att lyfta frågan i alla fall. För lärarens del så är det viktigt att bli korrigerad om någonting i undervisningen faktiskt inte stämmer. För din egen del så är det viktigt att stå upp för din känsla och inte svälja ned den.


Min argument för att säga nåt är mest att 1) läraren lär ju för guds skull ut helt fel och är faktiskt ute och cyklar, 2) det är fett jävla störigt att få det SÅ skrivet på näsan att du faktiskt borde ha bättre koll när du de facto HAR mer koll än vad läraren själv har, 3) inte vet jag men jag är sur.

Även lärare kan ha fel. The shocking truth. Man har också rätt att bli sur om någon är oförskämd.


Motargumenten mot dessa är för mig: Vad vill jag uppnå med att säga nåt? Läraren kommer tycka att jag är snorjävla jobbig och bara försöker ha rätt. Vad är syftet liksom? Att få rätt? Vad spelar det för roll?

Tycker hon att du är snorjävla jobbig så, ja. Kanske nyttigt för henne att se över sina egna prioriteringar? Jag blir ifrågasatt av elever. Ibland rättmätigt, ibland inte. Världen faller inte samman.

Hon blir säkert sur om du är rakt av oförskämd och drar igång ett skrikigt bråk mitt på lektionen. Men du kan gott säga (artigt) att du tänkt över hennes kommentar till dig tidigare (referera till vad det gäller) och att du frågat personer X och Y om detta. Samt redogöra (fortfarande artigt) för deras svar.

Det visar att du reflekterar över undervisningen, och är kapabel att ta egna initiativ till att ta reda på vad som gäller.
 
Jo, jag förstod att du berättade om dina erfarenheter, jag bara upplyste dig lite fint om att det inte stämmer i det här fallet. Och fint att du studerat så många språk (och talar lika många flytande?) då är du ju med på hur otroligt mycket man kan diskutera inom språkinlärning som inte rör varesig "slarvfel eller skrivfel".


Det känns viktigt mest eftersom hon trycker på att jag behöver ta till mig bättre hur man talar där jag bor - och så är det det jag faktiskt gör. Hon får ju då uppfattningen att min nivå är sämre än den är och det stör mig faktiskt.
Hur man behandlar språket är väldigt individuellt, ett exempel är när du skriver "fint att du studerat så många språk" när jag svarade på "hur många språk du talar". Så för en del är inte språket så precist eller så har man olika uppfattningar. SAOL eller dess spanska motsvarighet ger säkert en norm som de flesta anser är rätt men alla kommer inte hålla med i allt och vad som är fel och rätt inom språk är nästan aldrig helt svart eller vitt. Jag kommer att tänka på Birger Bergh, den gamle latinaren i Lund som sa: ett lexikon är föråldrat redan den dag det trycks.

Men är det så att jag tyckt att det menligt påverkar kursen hade jag antagligen tagit upp det till diskussion om inte läraren var helt rabiat :)
 
SAOL eller dess spanska motsvarighet ger säkert en norm som de flesta anser är rätt men alla kommer inte hålla med i allt och vad som är fel och rätt inom språk är nästan aldrig helt svart eller vitt.
Du får ursäkta men du börjar bli lite jobbig. Om jag säger att det är jättevanligt i Sverige, och ett fullt accepterat svenskt uttryck, att säga "Jag äter varje dag i min kitchen" och att kitchen är minst lika vanligt som att säga "kök" så finns det faktiskt ett rätt eller fel. Dvs det är helt fel. Det är samma i de tre exempel jag har ifrån våra seminarier. Det är så uppenbart att du är säker på att jag har fel, vilket är lite lustigt, men du får faktiskt ge dig för jag, till skillnad från dig, vet ju faktiskt 1) vad saken gäller, 2) vad RAE säger.

Anledningen till att jag skrev "studerat" var för att jag förutsatte att du på nåt vis studerat språken eftersom det brukar krävas för att man ska lära sig. Ser nu att du räknar in nordiska språk dock så jag förstår att så inte är fallet.
 
Kan du inte vid nästa tillfälle det uppstår, säga att du återkommer?
Det finns det inte utrymme för tyvärr. Diskussionen kommer heller inte på nåt vis komma upp vid nästa seminarium då vi från och med nästa vecka analyserar och diskuterar en annan bok.
 
Haha, det skall vi nog inte ta upp här, de nordiska språken är ganska lika och det var mest på skoj jag svarade att det blir sex språk, jag misstänker att språklärda kan ha en del invändningar :)
Jaha, mest på skoj? Så du talar inte sex språk?
 
Jag står inte ut med det där att du inte tar upp frågan pga betyget. Läraren SKA FÖR FAN INTE använda sin myndighetsutövning MOT sina studenter.

Jag tycker att du ska ta upp språkfrågan på något konstruktivt sätt och sedan överklaga betyget om du anser att det har påverkats.

Jag är universitetslärare.
 
Hur man behandlar språket är väldigt individuellt, ett exempel är när du skriver "fint att du studerat så många språk" när jag svarade på "hur många språk du talar". Så för en del är inte språket så precist eller så har man olika uppfattningar. SAOL eller dess spanska motsvarighet ger säkert en norm som de flesta anser är rätt men alla kommer inte hålla med i allt och vad som är fel och rätt inom språk är nästan aldrig helt svart eller vitt. Jag kommer att tänka på Birger Bergh, den gamle latinaren i Lund som sa: ett lexikon är föråldrat redan den dag det trycks.

Men är det så att jag tyckt att det menligt påverkar kursen hade jag antagligen tagit upp det till diskussion om inte läraren var helt rabiat :)
Så fint att du tar tillfället i akt att uppfostra @niphredil lite. Hens föräldrar har ju uppenbart varit försumliga på den punkten.
 
Hur tror du att läraren skulle reagera/agera om du tog upp det? Eftersom du ställer frågan gissar jag att du misstänker att hen inte skulle ta det bra och att det finns risk att det skulle drabba dig.

(Personligen skulle jag nog inte kunna hålla mig - trots risk. Jag går igång på sådant från s k auktoriteter.)
 
Du har fått jättemånga bra svar redan, men jag ger mitt bidrag också :P

Jag känner väldigt mycket igen mig i din reaktion, och förstår argumenten både för och emot. Med det sagt, så hade jag nog ändå valt att på ett diplomatiskt sätt ta upp det med läraren! Det låter som att det ligger en del prestige i det här för henne (vars modersmål är spanska?), varför det kanske är bra att få det att låta som att du tog till dig av hennes förslag och hörde med dem du känner i den aktuella regionen, och att du nu är nyfiken på om hon kan berätta mer om varför hennes och deras (levda) erfarenhet skiljer sig åt. För nu har du ju faktiskt empiriska fakta som motbevisar hennes påstående.

Jag mår sämst om jag får dåliga betyg pga att min självkänsla är enormt baserad på prestationer. MEN i det här fallet hade jag nog tyckt att det faktum att läraren lär ut rena felaktigheter, och dessutom förhåller sig med noll ödmjukhet till sin egen (o)kunskap, väger tyngre än risken att mina betyg påverkas. Men det avgör du ju helt själv, såklart :)

Alltså såhär (ang. dina motargument): Det är skillnad på att driva en fråga in absurdum för att få RÄTT (av typen rättshaverist), och på att stå upp för sig själv och sin kunskap, och i förlängningen även sina kursares kunskap eftersom de i dagsläget får lära sig fel.
 
@Manza Du är klok som vanligt! Och har givit mig mycket att fundera på. Precis som du säger har hon spanska som modersmål och verkar ha bott åtminstone en period i Spanien.

MEN i det här fallet hade jag nog tyckt att det faktum att läraren lär ut rena felaktigheter, och dessutom förhåller sig med noll ödmjukhet till sin egen (o)kunskap, väger tyngre än risken att mina betyg påverkas.
Ja, där har du onekligen en poäng.

Tack för ditt svar och förslagen för hur jag skulle kunna ta upp det :).

@aprilmaj Jag vet faktiskt inte hur hon skulle reagera. Jag gillar henne faktiskt på många sätt och jag tror att hon många gånger låter skarpare än hon menar att göra. Samtidigt är det faktiskt hennes modersmål - inte mitt. Så där känner jag mig osäker. Även om hennes modersmål givetvis skiljer sig från exempelvis min partners eftersom språket skiljer otroligt mellan länderna.

@Petruska Jag hoppades att du skulle svara! :bow:
 
Inte läst hela tråden, men, en sådan sak hände mig i gymnasiet. Vid åtminstone två tillfällen rättade jag lärare när de gjorde fel, vilket jag påpekade. Ena gången gjorde det att läraren blev otroligt glad och bidrog till att jag fick högre betyg, andra gången skickade läraren ut mig från lektionen med motivationen "du kan ju tydligen det här redan, så du behöver inte vara här. UT!" ;)
 
Vilket dilemma! Jag har läst en universitetsutbildning som inte har betyg utan bara godkänt/icke godkänt så min betygshets från tidigare år har sakta men säkert mattats av.
Behöver du betyget till något speciellt? Såg att du skrev tidigare att det mest är för att du vill ha högt betyg? Är det "bara" för självkänslan så kanske att våga säga ifrån kan vara lika mycket värt? Jag som är en fegis skulle behöva träna på den biten men jag vet inte hur det är med dig.
Jag skulle nog resonera så att det som ger mig mest i långa loppet får avgöra (att ha ett bra betyg att visa upp eller att övat på att säga emot auktoriteter).
 
Jag skulle nog resonera så att det som ger mig mest i långa loppet får avgöra (att ha ett bra betyg att visa upp eller att övat på att säga emot auktoriteter).
Intressant! Jag säger vanligtvis i från faktiskt men brukar välja mina strider rätt väl. I det här fallet stör det mig att det vore rädsla över betyget som skulle få mig att låta bli dock, vore det så att jag inte brydde mig så mycket vore det en annan grej.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 518
Senast: verser
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp