När läraren har fel

Tack! Och ja, jag vill säga att "så himla bra är jag inte på spanska" men absolut, för mindre än två år sedan kunde jag inte ett ord så på så vis har jag ju verkligen utvecklats.


Nej men vad roligt! Jag PM:ar på en gång :). Är det fortfarande Latinamerika som lockar?


Nej, det är det ju inte. Men - för att vara klämkäckt positiv så har jag faktiskt lärt mig massvis den här terminen. Innan kursens början hade jag knappt läs en bok på spanska, nu kan jag läsa klassiker. Även om det inte beror på specifikt läraren så har det verkligen gjort mig gott att plugga på riktigt (säger ju sig självt, har ju aldrig gjort det tidigare :p). Men blabla nog om det, ska skicka länken nu :).
Tack för pm! Du har verkligen utvecklats, jag tänkte låta mig inspireras av det. :D
Ja det är kanske nästan svårt att undvika att lära sig något när man verkligen pluggar, även om en kurs inte är perfekt så ger det något så länge det inte är helt kaotiskt upplagt då. Det är rätt att vara positiv när man har lärt sig mycket, det är ju faktiskt det som är hela poängen med att studera. Allt runtomkring är ganska irrelevant egentligen tycker jag, huvudsaken är att man lär sig.
För att vara ännu mer klämkäckt positiv så kan det ju t.om. komma en del bra saker av att inte precis allt går som på räls också, men riktigt så klämkäcka kanske vi inte ska bli.
 
Jag är fundersam över en grej och behöver vrida och vända på det lite. Obsa att jag inte riktigt vet hur jag ska göra och mest vill resonera med andra :).

Säg att du studerar på universitetet och att ni har seminarier varje vecka där ni diskuterar. Vid ett par tillfällen blir du rättad inför klassen när du gör ett påstående och läraren understryker dessutom vid båda tillfällena att "det här borde du veta faktiskt som bor i region X, gå och hör dig för med folk som kommer därifrån så ska du se att de säger annorlunda än du" etc. Du var bombsäker på att du hade rätt men blir givetvis osäker när läraren så tvärsäkert säger att det är tvärtom.

Efter seminarierna googlar du och frågar folk som kommer från region X och det är 100% säkert att läraren vid båda tillfällena har haft fel.

Min fråga: Bör man säga något? Varför? Varför inte?

Min argument för att säga nåt är mest att 1) läraren lär ju för guds skull ut helt fel och är faktiskt ute och cyklar, 2) det är fett jävla störigt att få det SÅ skrivet på näsan att du faktiskt borde ha bättre koll när du de facto HAR mer koll än vad läraren själv har, 3) inte vet jag men jag är sur.
Motargumenten mot dessa är för mig: Vad vill jag uppnå med att säga nåt? Läraren kommer tycka att jag är snorjävla jobbig och bara försöker ha rätt. Vad är syftet liksom? Att få rätt? Vad spelar det för roll?

SÅ - plz dela med er av era tankar! (GÄRNA ni som undervisar på universitetsnivå (eller vilken nivå som helst) också.)

En stark människa klarar av att acceptera en auktoritet då det ger belöningar på sikt.
 
Jag studerade spanska för första gången, totalt tre månader, förra året. Innan dess kunde jag ungefär tre ord. Idag talar jag spanska dagligen (i princip, senaste tiden har vi slarvat med engelska), studerar det på universitetsnivå samt läser rätt svår spansk litteratur. Jag har tidigare studerat både franska och italienska och har generellt lätt för språk.
Jämfört med mina kursare är jag den som studerat absolut minst (konversationsspanska på total nybörjarnivå är ju inget att skryta med) men jag har stor fördel i att jag hör språket konstant.
Vilket steg är det du går? När jag läste inom komvux så fanns steg 1 till 5 där men tror det finns två steg till.
Är rätt avis på dig, jag vill också kunna läsa böcker på spanska. :p
 
En stark människa klarar av att acceptera en auktoritet då det ger belöningar på sikt.
large-991536-behold.jpg
 
Vilket steg är det du går? När jag läste inom komvux så fanns steg 1 till 5 där men tror det finns två steg till.
Jag läser Spanska 1 på universitetet :). Man ska ha läst steg 3 tror jag för att bli antagen.

Är rätt avis på dig, jag vill också kunna läsa böcker på spanska. :p
Om du vill ha tips på böcker som är rätt lätta på spanska så kan jag PM:a :). De vi läser nu är rätt bökiga men "vanliga" böcker är faktiskt inte särskilt svårt.
 
Om du vill ha tips på böcker som är rätt lätta på spanska så kan jag PM:a :). De vi läser nu är rätt bökiga men "vanliga" böcker är faktiskt inte särskilt svårt.
Ja PMa gärna tips! Jag har en bok av Donna Leon som jag försökte läsa för några år sen men gav upp efter 1-2 sidor, kunde för få ord. :( Blir ju krångligt om man måste slå upp vart 10e ord.
 
Blir ju krångligt om man måste slå upp vart 10e ord.
Ja, jag vet! Jag försökte med böcker av Marian Keyes förra sommaren och det gick inte alls. Var massa ord jag inte förstod och jag orkade inte slå upp så till slut satt jag där och hade ingen aning om vad som hände alls. Men jag vet en som är riktigt bra för att komma igång, fick den i present, och för mig var den super och på lagom nivå (ska vara för dem som är på b1/b2 nivå tror jag). Men jag PM:ar!
 
Jag försöker vara ödmjuk i min yrkesroll, ibland blir det fel och ibland är jag klumpig när jag uttrycker mig, men kommer jag på mig själv brukar jag påtala det för hela studentgruppen som varit med. Och visst kan det kännas lite dumt när man sagt något helgalet, men för mig har det tack o lov berott på tillfälligt hjärnsläpp och det kan man skratta bort. :p

Men lärare som kläcker ur sig grodor kan vara ganska kul också.

Under en slide om bröstcancer som visar sambandet mellan att få barn tidigt och minskad risk för cancer kläcker läraren ur sig *om man inte fått barn innan 25 så ökar risken markant, så det är kört för de flesta av er, men om vi tar en lite längre paus innan nästa föreläsning så hinner ni fixa det*

Eller under metabolismen *metabolismen är anpassad efter icke domesticerade djur och människor*

Vissa föreläsare är bättre än andra på grodor :D
 
Eh, say what?! Inte sjutton tänker jag respektera någon person eller deras auktoritet om de är ute och cyklar!

Men jag är ju en sådan där jobbig kvinna som inte är rädd för att ha åsikter :grin:

Detta har inget med att våga ha starka åsikter utan det handlar om att tänka rationellt och långsiktigt.
 
Detta har inget med att våga ha starka åsikter utan det handlar om att tänka rationellt och långsiktigt.

Så enligt din mening är det alltså vettigt att sitta tyst när en professor säger att himlen egentligen är grön för att denne är en auktoritet inom meteorologi sedan länge.

Nä, det köper jag inte. Jag förstår om man inte säger till på en gång eftersom man är beroende av ett betyg, ja. Att hålla tyst efteråt och inte gå till någon högre upp inom institutionen och/eller kåren ser jag ingen poäng med.
 
Så enligt din mening är det alltså vettigt att sitta tyst när en professor säger att himlen egentligen är grön för att denne är en auktoritet inom meteorologi sedan länge.

Nja, du kan samtala och komma med egna infallsvinklar men den som är taktfull gör det på ett sätt som gör att du framstår som klok utan att professorn framstår som okunnig. Gör du det är det du som är professorn inom några år.
 
Jag är fundersam över en grej och behöver vrida och vända på det lite. Obsa att jag inte riktigt vet hur jag ska göra och mest vill resonera med andra :).

Säg att du studerar på universitetet och att ni har seminarier varje vecka där ni diskuterar. Vid ett par tillfällen blir du rättad inför klassen när du gör ett påstående och läraren understryker dessutom vid båda tillfällena att "det här borde du veta faktiskt som bor i region X, gå och hör dig för med folk som kommer därifrån så ska du se att de säger annorlunda än du" etc. Du var bombsäker på att du hade rätt men blir givetvis osäker när läraren så tvärsäkert säger att det är tvärtom.

Efter seminarierna googlar du och frågar folk som kommer från region X och det är 100% säkert att läraren vid båda tillfällena har haft fel.

Min fråga: Bör man säga något? Varför? Varför inte?

Min argument för att säga nåt är mest att 1) läraren lär ju för guds skull ut helt fel och är faktiskt ute och cyklar, 2) det är fett jävla störigt att få det SÅ skrivet på näsan att du faktiskt borde ha bättre koll när du de facto HAR mer koll än vad läraren själv har, 3) inte vet jag men jag är sur.
Motargumenten mot dessa är för mig: Vad vill jag uppnå med att säga nåt? Läraren kommer tycka att jag är snorjävla jobbig och bara försöker ha rätt. Vad är syftet liksom? Att få rätt? Vad spelar det för roll?

SÅ - plz dela med er av era tankar! (GÄRNA ni som undervisar på universitetsnivå (eller vilken nivå som helst) också.)

Har inte läst hela tråden men svarar ändå :)
Det har hänt mig ett par gånger att läraren haft fel (på universitetsnivå) och jag har inte tagit upp det efteråt. Fast jag var väldigt sugen. Den ena gången fick jag en kommentar på en tenta angående ett stycke som tydligen var helt fel. Det roliga var att just det stycket hade dels en not till kurslitteraturen där precis det som jag skrivit om stod. Det andra var att när jag skrev stycket tänkte att "oj nu formulerar jag mig ganska likt orginaltexten, hoppas han inte tänker på det" (Fast orginaltexten var på engelska, tentan på svenska).
Så jag blev rätt förvånad över att få en grinig kommentar på att det var helt fel, och jag ville väldigt gärna fråga om han hade sett noten/läst boken.
Men jag fick godkänt på tentan så jag struntade i det. Och den läraren var så allmänt grinig så jag ville inte chansa :p
Så det är nog upp till var och en om man vill ta upp det! Det är kanske lättare i en muntlig tenta eller diskussion.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 518
Senast: verser
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp