Bukefalos 28 år!

När läraren har fel

Just ja, det minns jag att du är! Från nån språktråd jag startade. Det är så roligt med fler som tycker om språket :).
Jag älskar språk i allmänhet och spanska i synnerhet. Det är det vackraste språk jag vet.

Har inte varit i Madrid på tio år, men är så sugen på att åka dit igen.
 
Det är det vackraste språk jag vet.
Åh så fint :). Jag tycker nog inte att det är det vackraste språket faktiskt, vilket har fått min partner att fundersamt undra varför jag ville studera det. För mig handlar det om nåt annat, vilket låter töntigt när man skriver det; nämligen att jag tycker om hur jag låter när jag talar spanska. Franska kan låta vackert för mig när jag hör andra tala det men när jag själv försöker så stör jag mig på hur fel det låter i mina öron. Som om jag gör fel bara, trots att min talade franska alltid, uttalsmässigt, varit mer än OK. Spanska däremot ligger så fint i munnen, är så lättpratat och känns så hemma för mig att prata. Så på så vis har det blivit mitt absoluta favoritspråk, även om jag är rätt kräsen med vilken typ av spanska jag tycker om.

(Nu blev det lite babbligt men det är så roligt att resonera kring det tycker jag)

Har inte varit i Madrid på tio år, men är så sugen på att åka dit igen.
Det förstår jag! Min mamma var här förra året och hade då inte varit här på säkert femton år. Hon blev nykär i stan igen på en gång. Jag älskar Madrid :).
 
@Anders B Jag tycker att du beter dig mycket otrevligt mot @niphredil. Jag kommer ihåg att du också gjort likadant i en tidigare tråd om c-uppsatser. Jag tycker att du ska fundera över varför du ger dig på henne.
Det här är helt klart en favorit i repris från @AndersB .Det gäller inte heller enbart @niphredil s trådar. Även jag har fått uthärda mansplaining och dumdryghet.

Jag tror tråkigt nog att AndersB har ett generellt problem med akademiskt kompetenta kvinnor.:(
 
@Anders B Jag tycker att du beter dig mycket otrevligt mot @niphredil. Jag kommer ihåg att du också gjort likadant i en tidigare tråd om c-uppsatser. Jag tycker att du ska fundera över varför du ger dig på henne.
(Såg inte inlägget förrän nu för det är feltaggat)

Tack för det och tack detsamma! Jag svarade inte upp (utom möjligen i något inlägg mot slutet) på de försök till att spela dryg, överlägsen och de personangrepp som nipheredil et al. stod för och sen hakar du på och anklagar mig för att vara mycket otrevlig, men för all del tyck vad du vill jag kunde inte bry mig mindre.
 
En liten uppdatering från mig nu när tråden knuffats upp! Jag har sedan jag startade tråden haft två seminarier och jag blir alldeles matt. Det är så mycket felaktigheter hela tiden - både språkmässigt men även rent pedagogiskt. Jag har inte tagit upp det jag funderat på i tråden mest för att det känns onödigt, kursen är snart slut och att reda ut nåt specifikt med henne är ju inte det viktiga. Däremot kommer jag att lämna in ett klagomål vid kursens slut, samt låta min svärmor (språkvetare) dubbelkolla mina rättade tentor.

Och just ja - läraren har inte spanska som modersmål fick jag veta häromdagen. Däremot har hon för många år sedan bott i ett spanskspråkigt land. Det förklarar varför hennes dialekt är så svårplacerad, men verkligen inte varför hon så tvärsäkert uttalar sig om hur man talar i Spanien idag.
 
Och just ja - läraren har inte spanska som modersmål fick jag veta häromdagen. Däremot har hon för många år sedan bott i ett spanskspråkigt land. Det förklarar varför hennes dialekt är så svårplacerad, men verkligen inte varför hon så tvärsäkert uttalar sig om hur man talar i Spanien idag.

Meh. :banghead:
 
Jag har inte tagit upp det jag funderat på i tråden mest för att det känns onödigt, kursen är snart slut och att reda ut nåt specifikt med henne är ju inte det viktiga. Däremot kommer jag att lämna in ett klagomål vid kursens slut, samt låta min svärmor (språkvetare) dubbelkolla mina rättade tentor.
Det låter som en bra plan. :up: Tråkigt på dålig kurs dock.
 
My thoughts exactly :meh:.

Ja, det känns som det! Och ja, det är tråkigt faktiskt.
En helt ovidkommande fråga som inte har med tråden att göra - hur länge har du talat spanska? Läste du spanska i skolan eller talade du språket innan dess, av någon anledning? Jag är mest nyfiken kring hur lång tid det tar innan man kommit så långt att man skiljer på språkets olika dialekter och nyanser.

I övrigt tror jag det finns många språklärare som inte har full koll på det språk de undervisar i. Min dotter, som är engelskspråkig, fick (tidigare) några tillrättavisningar som var så absurda att vi inte visste om vi skulle skratta eller gråta. När hon, vid ett tillfälle, påpekade misstaget, fick hon veta att ok, vi gör som du vill då men bara idag, sen gör vi "det korrekta" (som alltså var helt galet...) (Tillägg: detta var ett tidigare år och med en lärare som inte var renodlad språklärare.)
 
@Lena Furberg

Jag är mest nyfiken kring hur lång tid det tar innan man kommit så långt att man skiljer på språkets olika dialekter och nyanser.
Jag kan bara plocka upp de mest basala sakerna; hur läspningarna ligger (eller inte existerar), vissa väldigt vanliga ord som är typiskt latinamerikanska men som inte används i Spanien, vissa tempus som jag vet används mycket på vissa platser men väldigt lite hos oss etc. Det här är saker som de flesta märker även efter att ha studerat ett litet tag tror jag.

Att hennes dialekt är svårplacerad vet jag för att ingen av mina vänner här kan placera henne alls. Vilket ju nu fått sin förklaring.

hur länge har du talat spanska? Läste du spanska i skolan eller talade du språket innan dess, av någon anledning?
Jag studerade spanska för första gången, totalt tre månader, förra året. Innan dess kunde jag ungefär tre ord. Idag talar jag spanska dagligen (i princip, senaste tiden har vi slarvat med engelska), studerar det på universitetsnivå samt läser rätt svår spansk litteratur. Jag har tidigare studerat både franska och italienska och har generellt lätt för språk.
Jämfört med mina kursare är jag den som studerat absolut minst (konversationsspanska på total nybörjarnivå är ju inget att skryta med) men jag har stor fördel i att jag hör språket konstant.
 
En liten uppdatering från mig nu när tråden knuffats upp! Jag har sedan jag startade tråden haft två seminarier och jag blir alldeles matt. Det är så mycket felaktigheter hela tiden - både språkmässigt men även rent pedagogiskt. Jag har inte tagit upp det jag funderat på i tråden mest för att det känns onödigt, kursen är snart slut och att reda ut nåt specifikt med henne är ju inte det viktiga. Däremot kommer jag att lämna in ett klagomål vid kursens slut, samt låta min svärmor (språkvetare) dubbelkolla mina rättade tentor.

Och just ja - läraren har inte spanska som modersmål fick jag veta häromdagen. Däremot har hon för många år sedan bott i ett spanskspråkigt land. Det förklarar varför hennes dialekt är så svårplacerad, men verkligen inte varför hon så tvärsäkert uttalar sig om hur man talar i Spanien idag.

Superviktigt att du ser till att info kommer in om kursens/kursledarens bristande kvalitet. Och om du inte tror att det får gensvar hos personen tycker jag att du ska ta det till kåren eller liknande.
 
Superviktigt att du ser till att info kommer in om kursens/kursledarens bristande kvalitet. Och om du inte tror att det får gensvar hos personen tycker jag att du ska ta det till kåren eller liknande.
Absolut! Tack för att du påminde :up:
 
Oproffsiga lärare är så jädra trist! Det kan vara svårt att få ordning på det alldeles oavsett, men att veta om problemet är en bra början. ;)

Jag försöker vara ödmjuk i min yrkesroll, ibland blir det fel och ibland är jag klumpig när jag uttrycker mig, men kommer jag på mig själv brukar jag påtala det för hela studentgruppen som varit med. Och visst kan det kännas lite dumt när man sagt något helgalet, men för mig har det tack o lov berott på tillfälligt hjärnsläpp och det kan man skratta bort. :p
 
En liten uppdatering från mig nu när tråden knuffats upp! Jag har sedan jag startade tråden haft två seminarier och jag blir alldeles matt. Det är så mycket felaktigheter hela tiden - både språkmässigt men även rent pedagogiskt. Jag har inte tagit upp det jag funderat på i tråden mest för att det känns onödigt, kursen är snart slut och att reda ut nåt specifikt med henne är ju inte det viktiga. Däremot kommer jag att lämna in ett klagomål vid kursens slut, samt låta min svärmor (språkvetare) dubbelkolla mina rättade tentor.

Och just ja - läraren har inte spanska som modersmål fick jag veta häromdagen. Däremot har hon för många år sedan bott i ett spanskspråkigt land. Det förklarar varför hennes dialekt är så svårplacerad, men verkligen inte varför hon så tvärsäkert uttalar sig om hur man talar i Spanien idag.
Tråkigt med dålig kurs/undervisning, men samtidigt säger det något om nivån på din kunskap; att du faktiskt kan mer än den som är satt att vara lärare. Det ursäktar såklart inte lärarens brister, så det är bra även för framtida studenter att det framkommer i utvärderingen.
 
Och visst kan det kännas lite dumt när man sagt något helgalet, men för mig har det tack o lov berott på tillfälligt hjärnsläpp och det kan man skratta bort. :p
Ja, och det är väl det viktigaste? Just att kunna skratta åt det, vara lite avslappnad och ödmjuk liksom. Jag förväntar mig aldrig att lärare ska veta allt däremot är det super om de kan vara öppna med att de inte sitter på All Kunskap i Världen.
 
Tråkigt med dålig kurs/undervisning, men samtidigt säger det något om nivån på din kunskap; att du faktiskt kan mer än den som är satt att vara lärare.
Absolut, när det gäller de här specifika sakerna :). Annars är hennes nivå långt över min.

Det ursäktar såklart inte lärarens brister, så det är bra även för framtida studenter att det framkommer i utvärderingen.
Absolut! :)
 
Ja, och det är väl det viktigaste? Just att kunna skratta åt det, vara lite avslappnad och ödmjuk liksom. Jag förväntar mig aldrig att lärare ska veta allt däremot är det super om de kan vara öppna med att de inte sitter på All Kunskap i Världen.

En kollega var på pedagogikkurs inom ett universitet. De fick lära sig att de aldrig fick kännas vid att studenter kunde kunna mer än dem................ Tack o lov tyckte min kollega att det var sån fruktansvärd BS att det var pinsamt.
 
Oj vilken inkompetent lärare! Vilken tur att kursen snart är slut åtminstone. Att du ska lämna in klagomål känns självklart, bra tänkt också att låta språkvetare dubbelkolla tentorna.

Det är roligt att läsa att du avancerat så mycket, det var ju inte så länge sedan du inte kunde någon spanska alls!

På tal om det skulle du kunna skicka en länk till den där skolan du gick? Jag är fullt medveten om att jag fått pm om det tidigare men det är puts väck och jag verkar inte ha skrivit upp det någonstans. Planen är att (till slut) åka iväg och plugga spanska i början på nästa år nämligen så det var passande att din tråd dök upp. Även om ämnet hade kunnat vara roligare förstås, det är ju inget vidare att gå en kurs som har stora brister.
 
Det är roligt att läsa att du avancerat så mycket, det var ju inte så länge sedan du inte kunde någon spanska alls!
Tack! Och ja, jag vill säga att "så himla bra är jag inte på spanska" men absolut, för mindre än två år sedan kunde jag inte ett ord så på så vis har jag ju verkligen utvecklats.

Planen är att (till slut) åka iväg och plugga spanska i början på nästa år nämligen så det var passande att din tråd dök upp
Nej men vad roligt! Jag PM:ar på en gång :). Är det fortfarande Latinamerika som lockar?

Även om ämnet hade kunnat vara roligare förstås, det är ju inget vidare att gå en kurs som har stora brister.
Nej, det är det ju inte. Men - för att vara klämkäckt positiv så har jag faktiskt lärt mig massvis den här terminen. Innan kursens början hade jag knappt läs en bok på spanska, nu kan jag läsa klassiker. Även om det inte beror på specifikt läraren så har det verkligen gjort mig gott att plugga på riktigt (säger ju sig självt, har ju aldrig gjort det tidigare :p). Men blabla nog om det, ska skicka länken nu :).
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 630
Senast: verser
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 131
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 464
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp