Bukefalos 28 år!

När läraren har fel

Jag reagerade också. Även för mig är tilde bara ~. Men eftersom jag vet att du vet vad du pratar om så tänkte jag Åh fan, det har jag missat - och så googlade jag och konstaterade att du naturligtvis hade rätt. (Jag googlade inte för att jag misstrodde dig, jag ville bara kolla vad det var jag inte visste).
Det var (uppenbarligen :D) väldigt dumt av mig att använda det spanska ordet istället för det svenska. Jag visste inte ens att vågen hette tilde på svenska, hade jag gjort det hade jag tänkt mig för. Vad jag däremot har koll på är vad det där förbannade ´-tecknet heter på spanska i och med att jag varenda JÄDRA dag får det påpekat för mig att jag missat det nånstans :p.

Passar perfekt när du känner dig frustrerad över din sydamerikanska undervisare i ditt spansk-spanska liv :D!
Eddie!! :love:
 
Och du startar en tråd om hur du vill lära en professor i spanska som dessutom har spanska som modersmål vad som är rätt eller fel :)
Om du talade spanska skulle du vara väl medveten om hur enormt stora skillnaderna är mellan de olika länderna såväl som inom länderna. Att du tror att en sydamerikansk person garanterat vet exakt hur man talar i en specifik region i Spanien visar bara på hur okunnig du är.
 
Det var (uppenbarligen :D) väldigt dumt av mig att använda det spanska ordet istället för det svenska. Jag visste inte ens att vågen hette tilde på svenska, hade jag gjort det hade jag tänkt mig för. Vad jag däremot har koll på är vad det där förbannade ´-tecknet heter på spanska i och med att jag varenda JÄDRA dag får det påpekat för mig att jag missat det nånstans :p.


Eddie!! :love:
Jag minns inte att det hette tilde när jag läste spanska. Jag TROR att läraren bara kallade det muljeringstecken. Men jag kan minnas fel eller hon kan ha valt att krångla till det.
 
Jag minns inte att det hette tilde när jag läste spanska. Jag TROR att läraren bara kallade det muljeringstecken. Men jag kan minnas fel eller hon kan ha valt att krångla till det.
Aha! Jag har ju aldrig studerat spanska på svenska förrän nu så att säga så jag har inte lärt mig några av alla dessa ord på svenska. Även nu sker ju all undervisning på spanska så klart vilket bidrar till att jag inte lär mig många termer på svenska.
 
Så ´ har fyra (?) namn på spanska. :eek: Tilde, acento gráfico, acento ortográfico och acento agudo.
Tja, tre, men på spanska använder man bara acento agudo och aldrig någonsin acento grave varför det är onödigt att använda sig av uttrycket acento agudo. Det du citerar talar ju även om hur det är i andra språk än just spanska. Därför är det lätt på spanska: acento gráfico eller tilde är det som används. Jag hör mest tilde men även acento gráfico. Vissa säger slarvigt bara acento.

Acento ortográfico syftar ju till alla olika acentos så säger du det blir det luddigt. Det innefattar ju ´`och circunflejon.
 
Om du talade spanska skulle du vara väl medveten om hur enormt stora skillnaderna är mellan de olika länderna såväl som inom länderna. Att du tror att en sydamerikansk person garanterat vet exakt hur man talar i en specifik region i Spanien visar bara på hur okunnig du är.
Jag har inte utgett mig för att vara kunnig i spanska, men din användning av tilde i tråden var felaktig trots att du tror dig vara så säker på att ha rätt. Jag trodde att du hade förväxlat tecknen men rättade direkt när jag insåg att du inte förstod betydelsen av tilde på svenska och tyckte inte det var mening att skriva dig på näsan för det trots allt.
 
Tja, tre, men på spanska använder man bara acento agudo och aldrig någonsin acento grave varför det är onödigt att använda sig av uttrycket acento agudo. Det du citerar talar ju även om hur det är i andra språk än just spanska. Därför är det lätt på spanska: acento gráfico eller tilde är det som används. Jag hör mest tilde men även acento gráfico. Vissa säger slarvigt bara acento.

Acento ortográfico syftar ju till alla olika acentos så säger du det blir det luddigt. Det innefattar ju ´`och circunflejon.
Ja, jag skrev ortografico lite snabbt utan att läsa ordentligt på sidan först. :down:
 
Jag trodde att du hade förväxlat tecknen men rättade direkt när jag insåg att du inte förstod betydelsen av tilde på svenska och tyckte inte det var meningen att skriva dig på näsan för det trots allt.
:rofl: :rofl:

How big of you :D. Du rättade mig men visste inte vad du talade om, men visst, como quieras hörrudu :D.

Jag har inte utgett mig för att vara kunnig i spanska, men din användning av tilde i tråden var felaktig trots att du tror dig vara så säker på att ha rätt.
Du citerade ett inlägg där jag förklarade väldigt tydligt att jag använde det spanska ordet, inte det svenska. Så nej, min användning var inte "fel", det var bara du som var förvirrad och trodde att du hittat nåt att tjafsa om. Sen försökte du ändra snabbt när du upptäckte hur fel du hade :D.
 
Ja, jag skrev ortografico lite snabbt utan att läsa ordentligt på sidan först. :down:
Jag kan säga att jag är långt ifrån nån expert på den där förbannade fjutten, så mitt svar vara bara utifrån vad det stod på wiki-sidan. Men som sagt, säger du tilde förstår alla vad du menar, likaså acento gráfico (men det låter så formellt tycker jag). :) Så skit i de andra namnen! :)
 
:rofl: :rofl:

How big of you :D. Du rättade mig men visste inte vad du talade om, men visst, como quieras hörrudu :D.


Du citerade ett inlägg där jag förklarade väldigt tydligt att jag använde det spanska ordet, inte det svenska. Så nej, min användning var inte "fel", det var bara du som var förvirrad och trodde att du hittat nåt att tjafsa om. Sen försökte du ändra snabbt när du upptäckte hur fel du hade :D.

Men det var ju du som inte förstod betydelsen, lilla gumman :grin:. Det är ju inte så lätt med alla komplicerade ord för söta lilla dig :up:.
 
:rofl: :rofl:

How big of you :D. Du rättade mig men visste inte vad du talade om, men visst, como quieras hörrudu :D.


Du citerade ett inlägg där jag förklarade väldigt tydligt att jag använde det spanska ordet, inte det svenska. Så nej, min användning var inte "fel", det var bara du som var förvirrad och trodde att du hittat nåt att tjafsa om. Sen försökte du ändra snabbt när du upptäckte hur fel du hade :D.

Det är ju du som tjafsar in absurdum, som du säkert såg gav jag bara den ganska försynta kommentaren att jag trodde du förväxlat namnen på tecknen. Det är lätt hänt, har själv gjort det misstaget ett antal gånger innan jag började skriva i Latex. Sen såg jag att du skrev att du använde det spanska namnet och kollade också snabbt på wiki och ändrade därför mitt inlägg för som sagt, inget mening med att tjafsa om det oavsett att du använde tilde fel.

Sen att du och någon till tror att jag försökte rätta utifrån vad det heter på spanska kan man ju undra hur ni tänker när jag redan från början skrev att jag inte talar spanska?

Jag får intrycket att du väldigt gärna vill vara hånfull, jag tycker det är en dålig egenskap.
 
Det är ju du som tjafsar in absurdum, som du säkert såg gav jag bara den ganska försynta kommentaren att jag trodde du förväxlat namnen på tecknen.
Men grundfrågan är varför du trodde det. Varför det inte slog dig att @niphredil förmodligen vet vad hon pratar om, just för att hon bor i Spanien, pratar spanska dagligen, läser spansk litteratur och pluggar språket på universitetsnivå.
 
Jag får intrycket att du väldigt gärna vill vara hånfull, jag tycker det är en dålig egenskap.
Och jag uppfattar dig konsekvent som nedlåtande och mansplainande. Trots att flera påpekar hur du framstår i tråden så kan du bara inte sluta vara nedlåtande och mästrande. Du har liksom varit ute och cyklat genomgående i dina antaganden men du kan bara inte ge dig.

Därför kommer jag från och med nu inte läsa dina inlägg. Tjingeling!
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 630
Senast: verser
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 464
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 431
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp