Bukefalos 28 år!

När någon dumpar en häst hos dig

Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Men som artikel medger:

---
Sedan 1985 finns det emellertid en lag som ger näringsidkare rätt att sälja ej avhämtade saker och denna lag är även tillämplig beträffande exempelvis hästar.
---

Givetvis finns villkor för detta, som allt annat, men faktiskt ger det ju rätt att - om förutsättningarna stämmer - sälja en icke avhämtad häst.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Är avtalet uppsagt och uppsägningstiden löpt ut har du bättre rätt, se LD:s skrivning:
Förutsättning för försäljningsrätt
En sak t ex en häst som inte har hämtats får säljas under förutsättning att:

1. uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla,
2. den som har beställt arbetet eller förvaringen därefter har anmanats att hämta saken (hästen) och i anmaningen upplysts om att saken (hästen) annars kan komma att säljas efter viss tid, minst tre månader efter anmaningen, samt
3. den tid som har angetts i anmaningen har löpt ut.

Om näringsidkaren har en fordran på beställaren (hästägaren) för sitt arbete på saken (hästen) eller för förvaringen av hästen, ska det av anmaningen framgå vilket belopp som ska betalas.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

För att undvika dylika saker så har jag skrivit in i kontrakten om kvarstad. Kring detta finns ett juridiskt förfarande som ska upprätthållas. Efter det att ägaren har kontaktats X antal gånger på det vis som ska ske så tar en jurist över. Hästen säljs på auktion och har innan detta värderats av en kunnig person så att inte priset dumpats. Innan auktionen så skall ägaren efterlysas X antal gånger i dagstidningen så att denne har möjlighet att göra rätt för sig och hämta sin häst innan den säljs.

När auktionen är klar så får jag ut de fodringar som jag har och även andra personer som ägaren kan stå i skuld till, t.ex. hovslagare. Återstoden tillfaller den tidigare ägaren.

Kicki :laugh:
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja men ingenstans står att stallägaren har rätt att överta ägandet, vilket verkar vara din variant.
PL
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Kvarstad och panträtt i egendom har inte ett skvatt att göra med att man skulle ta över ägandet på något sätt.
Bara ett sätt att försäkra sig om att få betalt.

Allmän kommentar:
Förstår inte varför många här upprörs över att man har tuffa kontraktsvillkor, var i ligger det fula att försäkra sig om att få betalt?
Ett annat sätt är att begära ett antal månadshyror i förskott.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

*kl*

Hmm, vad duktig jag känner mig idag som passade på att betala stallhyrorna året ut för mina två vildbasare nu. :) (tyckte synd om TS så jag tänkte att jag kan göra min stallägare glad med att betala i väldigt god tid i alla fall. :))

Fast jag är sådär övernoga med att betala i tid, men jag börjar inse att alla inte är det. Jag tycker det är så himla konstigt, jag skulle ha jättedåligt samvete om jag ens var en dag sen.

Men hoppas att det löser sig för dig snarast TS! :)
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Helt rätt men du skriver ju enligt egen uppgift in i kontraktet att ÄGANDERÄTTEN övergår till dig vid hyresskuld vilket uppenbart är oskäligt o olagligt åtminstone om hyresgästen är privatperson.
PL
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Hursomhelst får jag i vilket fall betalt. :D
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja oskäligt eller olagligt blir det ju inte förrän den dan du försöker tillämpa det.
PL
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Det var väl himskanes vad du är petig och mån om folk som inte har för avsikt att betala...
Ok, jag skrev kanske lite vimsigt om äganderätten i mitt första inlägg, så menade jag inte och det står inte heller i mina kontrakt att äganderätten övergår till mig. Där står om panträtten och att överskott vid eventuell försäljning tillfaller ägaren som inte gjort rätt för sig inom ramen för vårt avtal.
Om du hade läst ordentligt kanske du kunde insett att det inte hängde ihop riktigt istället för att peta och peta och märka ord.
Jag får betalt. Jag är nöjd. Denna avtalsskrivning är tolkad vid tvist i domstol och jag har fått rätt.
Och nej jag tänker inte lägga ut hela min avtalstext här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja men det är först nu du tagit tillbaka det där om äganderätten. Om du tycker att jag är petig som blir upprörd över det oskäliga du skrev i ditt första inlägg så är det upp till dig!
Jag reagerar på vad folk skriver o känner mig inte tvingad att läsa mellan raderna i vimsiga inlägg!
PL
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Jag kan hålla med PL här, det sker ju inte alltid. Men att skriva att äganderätten övergår till dig vilket som sagt är olagligt om det tillämpas är ju inte så smart. Då kan ju flera tro att det är ok att tillämpa olagligheter mot personer med svårigheter att göra rätt för sig.

Alltså det är ju aldrig ok att utöva en olaglig handling mot en person som kanske iofs har begått dito, om det sker så är man ju inte en bit bättre än den person som man riktar handlingen mot.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Om ni nu är så juridiskt kunniga kunde ni då upplysa om var i det olagliga skulle bestå i. Skriver båda fullt friska personer under ett avtal som innehåller dessa villkor (till exempel om äganderätten) , och båda är fullt införstådda med betydelsen. Var skulle det oskäliga bestå i? Det är inget dolt villkor, eller inlindat i juriditermer som ingen normalt läskunnig kan begripa. Givetvis kan man inte tillskansa sig mer värde än vad man har att fordra.

Som vanligt fokuseras det inte på det som är rätt utan minsta lilla fel skall penetreras och gastas om. Att läsaren har en egen skyldighet att läsa sammanhanget och försöka begripa och tänka själv förbises tyvärre allt för ofta här.

Och PL, minska på vresigheten, har du uppfatatt detta forum som ett uppslagsverk med exakta svar har du nog knallat fel.
Om jag från min horisont talar om hur jag gör kan väl det vara OK, men tycker man som du om att se sin egen skrift och besserwisserkommentarer så bjuder jag på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Läs länken jag la in, samma text finns även på Deckermans hemsida. Det finns skydd i lagen även för hyresgästen som kommit efter med betalningarna o det skyddet kan inte avtalas bort.
Diskutera sakfrågan iställer för att kasta glåpord omkring dig!
PL
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Även om du får personer att skriva på detta avtal så kan det hävas i efterskott. Varför? Jo därför att avtalet strider mot lagen, och den väger tyngre än ditt avtal.

Men det man hakar upp sig på är ordet äganderätt, det är en väsentlig skillnad på panträtt och äganderätt.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

*kl*

Hmm, vad duktig jag känner mig idag som passade på att betala stallhyrorna året ut för mina två vildbasare nu. :) (tyckte synd om TS så jag tänkte att jag kan göra min stallägare glad med att betala i väldigt god tid i alla fall. :))

Fast jag är sådär övernoga med att betala i tid, men jag börjar inse att alla inte är det. Jag tycker det är så himla konstigt, jag skulle ha jättedåligt samvete om jag ens var en dag sen.

Men hoppas att det löser sig för dig snarast TS! :)

Tack vad du är snäll som tänker på mig::) Jag har börjat acceptera att jag tydligen har två hästar nuförtiden. Jag har fäst mig vid den herrelösa hästen och ser helst att han blir kvar. I slutet av månaden är ägaren skyldig oss nästan 3000:- och då tänker jag föreslå att han helt enkelt skriver över hästen på oss så är vi kvitt. Jag tror att konkursförvaltaren går med på det. Det blir bäst för alla parter tror jag. Framför allt för hästen... Men jag tycker det är roligt att se vilken diskussion det har blivit kring den här frågan. Jag tror vi är många som har lärt oss mycket. Inget ont som inte har nåt gott med sig...;) Jag tror att många är som du "Angelwings" och betalar i tid. Jag har som sagt haft inackorderingar i 14 år och aldrig förr stött på några problem.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

oki:laugh:
blizze1.jpg


undra om det här funkar....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 596
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp