Bukefalos 28 år!

När någon dumpar en häst hos dig

Sv: När någon dumpar en häst hos dig

ibland syns bilden och ibland inte... är det nån som ser den?
 
Senast ändrad:
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja men ingenstans står att stallägaren har rätt att överta ägandet, vilket verkar vara din variant.
PL

Man tar inte över äganderätten iom. kvarstad. Jag äger aldrig hästen i fråga utan den säljs via juridiskt ombud för att de som hästägaren står i skuld till ska få sina pengar. Hästen är hela tiden ägarens egendom och således får ägaren resterade pengar när hästen är såld. Samt att iom. det juridiska förfarandet som inte sker i en pissblink, så har ägaren god tid på sig att lösa den ekonomiska situationen och göra sig skuldfri. Och på så vis slippa att hästen används för att betala skulder.

Kicki :laugh:
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Knapplånar mig själv.....

Detta är förövrigt inget man praktiserar om inte ägaren dumpar hästen i stallet och blir okontaktbar. För att man då både ska kunna avyttra hästen ur stallet och få betalt för alla obetalda stallhyror samt kostnader i övrigt, så träder kvarstaden in.

Kicki :laugh:
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

I mina kontrakt (givetvis skriftliga och undertecknade) med inhysningar står det att äganderätten övergår till mig om och när det uppstår hyresskuld.
Jag har panträtt i hästen för obetalda hyror samt vid tre obetalda hyror övergår ägandrätten till mig, då kan jag sälja hästen, behålla det som är min fordran samt lämna eventuellt överskott till förra ägaren. Om inte annat så motiverar detta kontrakt hästägaren till att betala i tid iallafall..
Hästens pass i original ligger i mitt kassasksåp.
Tycker hästägaren inte att detta är ok så kommer inte hästen in i mitt stall överhuvudtaget.
Slipper mycket besvär tack vare detta.


Hej,

Ditt "pantavtal" är dessvärre ogiltigt (inte olagligt) då du/ni inte uppfyller kravet på giltigt sakrättsmoment. Oaktat detta fyller det ju sitt syfte eftersom det skrämmer gäldenärerna till betalning.

Vad gäller eventuell retentionsrätt har jag inte enormt bra koll på det, men problemställningar som skulle kunna uppkomma är främst att retentionsrätten upphör om gäldenären återtar hästen.

Lycka till!
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

ibland syns bilden och ibland inte... är det nån som ser den?

ser inte!
högerklicka på bilden, gå in på egenskaper, kopiera adressen.
klicka på rutan som ser ut som ett litet kort med ett berg, klistra in länken och tryck ok!
(ifall du är osäker.... ;) )
då ska det funka!
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

En sak angående retentionsrätt så fungerar det inte riktigt så som alla tror här. Jag var och hämtade mina hästar i ett stall där ägaren kom och skrek att jag hade en obetald faktura (den gick ut 1 vecka efter det att jag hämtade hästarna) och således inte fick hämta mina hästar. Jag ringde till polisen som sa att stall ägaren inte har någon rätt att hålla mina hästar kvar då räkningen inte förfallit.
Således flyttade jag och stallägaren stod och svor över mig och skrek om sin retentionsrätt vilken var obrukbar.
Dessutom undrar jag vilken lag som gäller lagen om äganderätt och om stallägaren kan åka på egenmäktigt förfarande om personen håller kvar hästen.
Lagarna går inte direkt ihop här som jag förstått det nämligen.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

En sak angående retentionsrätt så fungerar det inte riktigt så som alla tror här. Jag var och hämtade mina hästar i ett stall där ägaren kom och skrek att jag hade en obetald faktura (den gick ut 1 vecka efter det att jag hämtade hästarna) och således inte fick hämta mina hästar. Jag ringde till polisen som sa att stall ägaren inte har någon rätt att hålla mina hästar kvar då räkningen inte förfallit.

Att för retentionsrätt uppställa ett krav på att fordran har förfallit till betalning strider mot syftet med bestämmelsen. Dessutom kan jag inte hitta stöd för den uppfattningen någonstans. Polisen du var i kontakt med hade med andra ord fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Att för retentionsrätt uppställa ett krav på att fordran har förfallit till betalning strider mot syftet med bestämmelsen. Dessutom kan jag inte hitta stöd för den uppfattningen någonstans. Polisen du var i kontakt med hade med andra ord fel.

Så du menar att om jag inte har någon skuld till stallägaren får jag inte lov att flytta mina hästar?

Har inte fakturans gått ut så har jag ingen skuld. Stallägaren kan ju fortfarnade få sina pengar på rätt dag. Men varför skulle den ha rätt att hindra mig att flytta på mina hästar??
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Så du menar att om jag inte har någon skuld till stallägaren får jag inte lov att flytta mina hästar?

Har inte fakturans gått ut så har jag ingen skuld. Stallägaren kan ju fortfarnade få sina pengar på rätt dag. Men varför skulle den ha rätt att hindra mig att flytta på mina hästar??

Skulle jag med vilja höra :bow:
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Har inte fakturans gått ut så har jag ingen skuld. Stallägaren kan ju fortfarnade få sina pengar på rätt dag. Men varför skulle den ha rätt att hindra mig att flytta på mina hästar??

Jag ska fundera en smula och återkommer.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Men gud :mad: , påstår du att ju högre värde man har på hästen destu bättre tar man hand om den???
Jag har en "travare" = 0 kr i värde för dig, men för mig är han ovärdelig. Efter ha provridit 30 st halvblod valde jag att köpa ett varmblod, Varför? Jo för att jag ville. Pengar är det minsta bekymmret i mitt liv, har aldrig varit och kommer aldrig vara. Även fast mitt häst nu "inte har nått värde" så tas han om hand om extremt noga och bra! Kvalitets utrustning och utprovade sadlar.
Guuuuuuuud vilken pinsam sak att säga av dig, dra inte alla över en kant!!!
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Det går inte att bortse från att av alla de historier vi läser här om dumpade hästar så är en övervägande majoritet hästar med lågt värde.

Personligen kan jag ge bort 5000 kr, medan jag inte helt lättvindigt skiljer mig från 100 000 kr.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Kanske har missat någon post men hur har det gått med hästen?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja och sedan är det ju så att den som dumpar sin häst inte har något intresse av hästen.

En sådan häst borde ju ägaren isåfall sälja, men om stallhyran uppgår till 8000:- och hästen bara är värd 5000:- så är det mindre lockande att ta tag i det hela och se till att hästen blir såld, medans en häst som kostar 100.000:- kanske inte är lika lockande att ge som betalning för en hyra som uppgår till 8000:- eller ens 20.000:- och då engageras ägaren att sälja den hästen.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Det skulle ju innebära att man inte får åka och tävla med hästen tex. Eftersom du kanske ställer upp hästen på ett annat ställe och inte betalar för dig :o.

men nu drar du väl ändå saker till sin spets så till den milda grad att det inte längre handlar m ursprungsfrågan!?
man betalar väl det är uppgjort innan man stallar in hästen på det aktuella stället, eller hur?
en helt annan sak än vad ursprunget handlar om.........
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 596
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp