Bukefalos 28 år!

Någon som provat Bravecto?

Lill76

Trådstartare
Efter att i helgen plockat 7-10 fästingar vardera på hundarna trots Frontline fick jag idag nya fästingmedlet på recept av veterinär. Eftersom hundarna badar i allt dom hittar (får inte bada första veckan efter vi satt på Frontline) håller medel man droppar i pälsen bara i ett par veckor o jag kände att vi måste prova något annat. Förra året fick ena vovven erlichia :( inte kul.... Någon som har provat bravecto?
 
Jag har inte testat det själv, men jag har hört en hel del gott om det redan.

Det jag är lite rädd för är det faktum att hunden ska äta det. Har den på sig något medel eller halsband som den visar biverkningar på och blir dålig så hjälper det oftast att bada hunden så blir den snabbt bättre. Men vad gör du om hunden har preparatet i magen/kroppen och inte tål det?
 
Jag tänker ge min hund det (ska bara skaffa recept) eftersom jag har barn känns varken halsband eller frontline som ett alternativ
 
Jag har precis fått det utskrivet men har inte hämtat ut än. Vi har ju en damm med fiskar på gården där hundarna gärna badar så de andra fästingmedlen fungerar inte.
 
Våra hundar provar Bravecto i år. De fick det 1 maj och har nu alltså gått med det drygt en månad och på den tiden har jag inte plockat en enda fästing som suttit fast. Totalt är det 7 hundar och vi bor i riktigt fästingland. Speciellt en av hundarna brukar vara en riktig fästingmagnet och trots fästingmedel tidigare år har jag fått ta bort rätt mycket fästingar som suttit fast på honom.

Sedan de fick Bravecto har jag tagit en del som kryper i pälsen på hundarna, så uppenbarligen finns det fästingar. Jag har sett en hel del döda småfästingar som jag först efter ett tag kopplade måste varit sådana som sugit sig fast men dött omedelbart. De har då varit i samma storlek som de som kryper, så de kan inte ha suttit länge. Än så länge fungerar Bravecto JÄTTEBRA på alla 7 hundar, men jag vill inte jubla än: det har ju bara gått en månad. Än så länge är jag dock enbart positiv och ingen av hundarna hade minsta biverkning.
 
@Disen Det finns olika styrkor på tabletterna (beroende på storlek på hund). Mina hundar väger ca 25 kg vardera och jag har för mig att jag betalade runt 300:- för en tablett. Den räcker ungefär 12 veckor. Ganska dyrt, men funkar det så bra är det värt det tycker jag.
 
@Disen Det finns olika styrkor på tabletterna (beroende på storlek på hund). Mina hundar väger ca 25 kg vardera och jag har för mig att jag betalade runt 300:- för en tablett. Den räcker ungefär 12 veckor. Ganska dyrt, men funkar det så bra är det värt det tycker jag.

Om man jämför med hur ofta vi fick sätta frontline på våra för att få det att funka så är det nog inte så dyrt - om det nu funkar vill säga. Ska hämta ut tabletterna idag!
 
Mina brukar inte a så många fästingar några per säsong som sätter sig bara men det beror mycket på hur sommaren blir! Än sålänge är det en torr sommar här i Götebor så jag har avvaktat och de har haf 2 var som suttit som jag tagi direkt. Väntar på folks recenssioner av Bravecto och avvaktar inköp till fuktigare tide.
 
Jag är extreeeemt skeptisk till detta. Varför föredrar ni detta medel?
Efter det jag har läst på angående detta (på Fass.se) så stoppas inte att fästingarna hoppar på och biter sig fast utan de gör detta och av hundens blod, som blir giftigt för dem, dör de senast efter tidigast 8 h -man bör plocka fästingar inom 8 h för att minska risk för borrelia och direkt för TBE.

Så, vad jag har kommit fram till finns det således ingen anledning alls till att använda detta, förutom om man nöjer sig med att fästingarna ramlar av av sig själva.

Men som sagt, övertala mig gärna, för min källa är fass och har således inte hört något annat om detta.
 
För min del vill jag prova då vi har 2 långhåriga svarta hundar där vi flera gånger har missat fästingar fast vi kollar varje dag. Risken för smitta ökar ju längre fästingen får sitta har jag lärt mig. Alltså är det bättre att den dör efter 8 timmar istället för att dom sitter tills dom blir så stora att man hittar dom. Vill inte ha halsbanden eftersom jag hört så mycket om biverkningar samt att barnen gosar så mycket med hundarna
 
Jo det stämmer, men efter 8 h så är man smittad "vare sig man vill eller inte" -enligt mina lärare som är farmaceuter.
Vilket gör att det känns ganska värdelöst att behandla hela hunden såpass grovt och ändå inte få något särskilt ut av det.
 
@Libra Jag är inte ute efter att övertala någon att använda detta medel. Jag provar det för att Frontline och Scalibor som vi testat tidigare år har inte varit hundraprocentiga. På de flesta av mina hundar fungerade Scalibor bra och hade det inte funnits något annat hade jag varit nöjd med Scalibor i år igen. En av hundarna fick massor av fästingar med Scalibor och på honom fungerade Frontline bättre. Men, trots dessa fästingskydd har jag plockat fästingar som suttit fast, stora, nästan fulla fästingar och även hittat stora gråa på golvet som har sugit färdigt och släppt. Vidare är det lite meckigt att ta av halsband vid bad, särskilt med många hundar, och Frontline måste fyllas på ganska ofta om hunden badar mycket.

Av dessa anledningar valde jag att prova Bravecto i år. Det jag har läst om det har låtit mycket bra och jag ville ge det en chans. Jag håller inte med om att jag "inte får ut något särskilt av det" - jag måste säga att än så länge verkar det fungera mycket bättre än både Frontline och Scalibor på mina hundar. Har på en månad endast sett små fästingar som inte hunnit suga blod, trots 7 hundar och promenader i fästingrika områden. Inte en enda blodfylld fästing.

Naturligtvis tar jag, trots fästingmedel, bort alla fästingar jag ser på hundarna.

Nu återstår mycket av sommaren och än är det för tidigt att säga bu eller bä om det, men hittills är jag nöjd. Får se hur det utvecklar sig.
 
Jo det stämmer, men efter 8 h så är man smittad "vare sig man vill eller inte" -enligt mina lärare som är farmaceuter.
Vilket gör att det känns ganska värdelöst att behandla hela hunden såpass grovt och ändå inte få något särskilt ut av det.
Jag har aldrig hört 8 h, däremot 24 av flera veterinärer.
 
Veterinär slår farmaceut ;)
Haha! :p

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte ville knäppa någon på näsan med mitt inlägg eller så. Ville bara skriva vad min (och flera) veterinär har sagt i ämnet och han är jäkligt påläst! Sen vad som är rätt har inte jag någon aning om, har inte direkt forskat i ämnet ;)
 
Jag inser nu att jag var otydlig, jag menade bara Borrelia och Anaplasma. TBE vet jag ingenting om. Är det vanligt på hund? Jag har hört att hundar kan få det, men vet inte om det är lika vanligt som B och A.
 
@Disen Det verkar vara ovanligt med TBE hos hund. Anaplasma och borrelia är ju tyvärr vanligare :(
Vår hane fick anaplasma i somras, men peppar peppar har han inte haft några men av det hittills.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 572
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 347
Senast: manda
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 175
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp