Bukefalos 28 år!

Någon som provat Bravecto?

@Libra Jag är inte ute efter att övertala någon att använda detta medel. Jag provar det för att Frontline och Scalibor som vi testat tidigare år har inte varit hundraprocentiga. På de flesta av mina hundar fungerade Scalibor bra och hade det inte funnits något annat hade jag varit nöjd med Scalibor i år igen. En av hundarna fick massor av fästingar med Scalibor och på honom fungerade Frontline bättre. Men, trots dessa fästingskydd har jag plockat fästingar som suttit fast, stora, nästan fulla fästingar och även hittat stora gråa på golvet som har sugit färdigt och släppt. Vidare är det lite meckigt att ta av halsband vid bad, särskilt med många hundar, och Frontline måste fyllas på ganska ofta om hunden badar mycket.

Av dessa anledningar valde jag att prova Bravecto i år. Det jag har läst om det har låtit mycket bra och jag ville ge det en chans. Jag håller inte med om att jag "inte får ut något särskilt av det" - jag måste säga att än så länge verkar det fungera mycket bättre än både Frontline och Scalibor på mina hundar. Har på en månad endast sett små fästingar som inte hunnit suga blod, trots 7 hundar och promenader i fästingrika områden. Inte en enda blodfylld fästing.

Naturligtvis tar jag, trots fästingmedel, bort alla fästingar jag ser på hundarna.

Nu återstår mycket av sommaren och än är det för tidigt att säga bu eller bä om det, men hittills är jag nöjd. Får se hur det utvecklar sig.

Okej! Då måste jag åtminstone säga att jag förstår ditt och andras val mycket bättre. Har inte varit så insatt som sagt utan endast läst på Fass där jag inte förstått vitsen med medlet alls.

@Kethets Det där inlägget var väl ändå ganska onödigt? Det är ju ganska uppenbart, även om farmaceuter också kan vara väldigt pålästa.
 
Jo det stämmer, men efter 8 h så är man smittad "vare sig man vill eller inte" -enligt mina lärare som är farmaceuter.
Vilket gör att det känns ganska värdelöst att behandla hela hunden såpass grovt och ändå inte få något särskilt ut av det.
Kolla på SVAs hemsida innan du kommer med så tvärsäkra påståenden. Rent allmänt vill jag dock gärna ha ett medel med repellerande effekt.
PL
 
@Kethets Det där inlägget var väl ändå ganska onödigt? Det är ju ganska uppenbart, även om farmaceuter också kan vara väldigt pålästa.
Jodå, jag har läst till det själv. Men jag hoppas dina lärare har fler kunskaper än det vi bara får från universitetet (eller tar för givet, de är ju lärare)
Men det var ett skämt, ursäkta
 
Kolla på SVAs hemsida innan du kommer med så tvärsäkra påståenden. Rent allmänt vill jag dock gärna ha ett medel med repellerande effekt.
PL
Fast så tvärsäkert påstående tycker jag ändå inte att det var. Det är ju därför jag hela tiden har uppgett varifrån jag har fått min information så folk själva kan bilda sig en uppfattning om hurpass tillförlitlig den är. Jag har sagt från början att jag inte är särskilt insatt i Bravetco och därmed velat få mer insikt om hur den fungerar i verkligheten och inte bara vad som står i Fass.
 
Hänger på i den här gamla tråden och kollar om det var någon som provade Bravecto och hur resultatet var?
 
Själv använder jag ExSpot på hundarna 10 fästingar istället för 100 som det var på en svart långhårig BC när vi bodde i Sthlms skärgård.
Inte klappa på applikationsställena på ca 1 dygn o inte vistas i vatten (bli blöt) på ca 2 dygn.
Finner ingen anledning att byta.
 
Mina tre hundar hade Bravecto hela sommaren. De fick första tabletten i början av maj och sedan fick de en till drygt 12 veckor senare. Då hade jag inte märkt av någon som helst avmattande effekt, men de fick en påfyllnad för säkerhets skull i och med att det står att den bara räcker ca 12 veckor.

Jag tycker det har varit fantastiskt! Jag har tagit hur mycket fästingar som helst som krupit och funnit en del små döda, som jag antar har satt sig fast men sedan dött. Har också plockat en del döda som fortfarande suttit fast på hundarna. MEN, jag har inte sett en enda blodfylld, varken på hundar eller golv. Så jag tycker det funkade jättebra på mina hundar.
 
Jag var jättenöjd! Här uppe är det ju inte jättemkt fästingar men tidigare har vi då alltid hittat någon. Det har vi inte gjort så har någon suttit har de nog ramlat av!
Däremot fick jag inte tag på veterinären så att han kunde få en dos till innan vi åkte söderut. Så då hittade vi en fästing på honom, den var liten men satt fast. Då hade det gått ca 15-16 veckor sen han fick tabletten!
 
*Puttar upp*

Fler som använde förra året eller redan nu? Jag ringde precis in ett recept, har finsk lapphund så pälsen är väääldigt tät + mestadels svart, så det känns omöjligt att hitta fästingarna innan de hunnit bita...
 
Har tänkt att pröva i år, då jag hört så mycket gott om det - dels att fästingarna inte ens vill sätta sig och att hundarna inte verkar få några direkta biverkningar (mer än vissa som fått något dålig mage dagen efter).

Jag måste dock vänta tills jag vet när jag får ge med tanke på att den ena hunden behandlas med Advocate och ev ska få det fler gånger. Jag behöver även veta om det är säkert att avmaska samtidigt som hunden har fästingmedel i kroppen. Men jag hoppas allt ska fungera, för då lär dom få båda två :) Scaliborhalsband är skitfult på mörka korthåriga hundar och spot-on är trist då mina badas med schampo några gånger sommartid och det är ett evigt pysslande om och när dom kan schamponeras för att inte tappa effekten. Därför vore Bravecto superbra :)
 
Kapar denna tråden lite då det känns onödigt att starta en ny.

Det här med bärnstenshalsband, funkar det verkligen? Det ska ju tydligen bildas statisk elektrisitet i pälsen som fästingarna inte gillar. Är det någon som testat det? Hur statisk blir hunden egentligen? Vill helst inte att man får sig en kyss varje gång man ska klappa...
 
Märker tråden, funderar också på att välja tabletterna i år. Har alltid har Scalibor och varit nöjd men mina nuvarande hundar lekbiter så otroligt mycket i varandra att det känns osäkert med halsband. Är tabletterna lika giftiga för vattenlevande djur?
 
Jag ska hämta ut i helgen, det enda som oroar mig är att det känns "giftigt" att stoppa i hunden... Alla andra medel är ju liksom utanpå medan det här tas upp i kroppen..
 
Märker tråden, funderar också på att välja tabletterna i år. Har alltid har Scalibor och varit nöjd men mina nuvarande hundar lekbiter så otroligt mycket i varandra att det känns osäkert med halsband. Är tabletterna lika giftiga för vattenlevande djur?
Nej, det är inget som kan komma ut i vattnet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 347
Senast: manda
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 171
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp