Bukefalos 28 år!

Någons som vet ang Höns????????????

Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Men jag har inget hönseri eller så jag har 10 st som går här hemma på gården å jag e noga med hygien alltså tvättar av hönshuset 3-4 gånger om året å städar ut där 1-2 gånger i månaden. jag har aldrig blivit biten av hönsloppor å dom sandbadar dagligen mest när det är varmt å torrt. Jag ville bara ha reda på hur man ska göra om dom får hönsloppor. För dom har alltid fin fjäderdräkt förutom när dom ruggar. Kom å tänka på detta när jag såg ett avsnitt av djurpolisen på animalplanet å där ströde dom något på dom som var mot hönsloppor.
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

jag har aldrig blivit biten av hönsloppor å dom sandbadar dagligen mest när det är varmt å torrt.

Du kanske är som jag, äckelblodad?;)

Intressant vore att veta om hönor som sandbadar gör det för att de har loppor eller om de lopplösa kan tänkas ta ett sandbad ändå.
Jag hoppas verkligen på det sistnämnda då alla mina sandbadar dagligen.:crazy:
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Jag hoppas det inte är så spritt som du tror.

Fakta är för mig ngt mer än ett påstående från ett anonymt nick på nätet.
PL


Jag antar att du vill ha typ namn och personnummer till de personer som sagt saker till mig i förtroende för att tro på mig.

Men det kommer du definitivt inte att få.

/KT
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Varför skulle jag vilja det?
Däremot stör det mig att du verkar tycka att det är helt ok att förorena livsmedel med insektsgift där det inte finns ett tillräckligt bra underlag för att veta risken att det finns kvar en längre tid.
Sen tror jag inte att det är så vanligt som du låter påskina i kommersiell produktion o då menar ja inte ett par hundra hönor.
PL
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Mot bakgrund av dina inlägg ser jag fram mot svar på följande frågor:

1 I vilken utsträckning/mängd överförs ohyremedel till ägg, om man förutsätter att hönan förtär det?
2 Om man pudrar i hönshuset plus hönsens fjäderdräkt med Etotal, vilka mängder kan överföras till äggen? Sett mot bakgrund av dom små mängder medel det gäller.
3 Dito under hur lång tid?
4 Dito på vad sätt?
5 Höns som äter spannmål från besprutade åkrar, vilka mängder av dom gifterna överförs till äggen och under hur lång tid?
6 Frilevande höns pickar i sig det mesta och då är frågan: Hur mycket av de bakterier och baciller som finns där, är äggen besmittade av?
7 Övriga djur (tama och vilda) vi konsumerar får via vatten och mat i sig olika kemiska medel mm, vilka sedan återfinns i kött och inälvor. Ska inte detta heller få skänkas/säljas?
8 Du förutsätter att man inte behandlar med Etotal under ruggning/vilosäsong. Varför? Talar inte om hönsfabriker nu!

Fakta och siffror tack!

LIA
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Det finns inte tillräckligt bra utvärderingar för att säkert veta hur mycket av den verksamma substansen som överförs till äggen, det är därför substansen inte är godkänd till höns. Att den överförs vet man.
Fakta får du leta själv på EUs MRL-sidor.
Besprutning av växande grödor är reglerat så att inte för höga restsubstanser skall finnas vid skörd.
Bakterier som hösen pickar i sig går normalt sett inte över i äggen(utom vid allmän- eller äggledarinfektion), dessutom tycker jag att det är en väldig skillnad att det är en stor skillnad mellan naturligt förekommande bakterier o syntetiska nervgifter.
Det finns en fortlöpande koll på hur mycket restsubstanser som kommer ut i livsmedel, produkter tex från vissa områden kan förbjudas allt rekomenderas att bara konsumera i mindre mängder.
Vad säger att ruggningperioden räcker till för att det inte skall finnas för mkt kvar i äggen? Ja bryr mig inte så länge folk konsumerar äggen själva men när de säljer äggen så är det bedrägligt förfarande fullt i klass med tex livmedelsskandalerna i belgien eller köttfärsfusket.
KungTulle säger sig ju veta säkert att det förekommer även bland större äggproducenter.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

2 Om man pudrar i hönshuset plus hönsens fjäderdräkt med Etotal, vilka mängder kan överföras till äggen? Sett mot bakgrund av dom små mängder medel det gäller.


Ännu värre, hur länge kan Etotalet ligga i hönshuset utan att försvinna?
Det finns väl ingen möjlighet att man bara pudrar in hönan och hönshuset, och att det försvinner efteråt?
Puderrester måste kunna finnas kvar en lång tid och därför påverka äggen längre än man ev. tror.?

KL
Jag tycker det är för jävligt, om det är som KT menar, att det fuskas med det här.
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Ja det du beskriver är en anledning till varför det är svårt att bestämma hur mycket som på sikt kommer ut i äggen.

Svenska ärrproducenter försöker lansera svenska salmonellafria ägg utomlands! Blir säkert en hitt om man istället hittar rester av otillåtna bekämpningsmedel.
PL
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Eftersom det är skit samma vad vi gör här i landet finns det väl knappast ngn anledning att fortsätta kontrollen av restsubstanser på importerade livsmedel:devil:
PL
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Orsaken till att jag skrev min frågelista var alltså att jag ville veta sanningen! Därför efterfrågade jag fakta och siffror, fr a om dom uppgifter du kommit med. Vad bygger du dina tvärsäkra påståenden på?

Vad säger till exempel att det i fråga 2 inte blir till svar: Inga mängder alls, ej mätbart, under gränsvärdena eller liknande? :confused:

Besprutning av växande grödor är reglerat så att inte för höga restsubstanser skall finnas vid skörd.
Ett av dom förhållande jag vill ha fram i den här diskussionen. Det produceras och godkänns alltså livsmedel innehållande bekämpningsmedel!?
Jämför ditt påstående: "Vi skall inte producera livsmedel innehållande bekämpningsmedel!"

Varför inte bättre balans i diskussionen?

LIA
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Man måste alltid sätta någon gräns.
Jag har redan skrivit att att det inte finns tillräckliga undersökningar som visar på vilken sida gränsvärdena man hamnar i praktiken o att det är därför det inte är tillåtet på äggproducerande fjäderfä.
Här har du EUs sida med uppgifter om alla ämnen med MRL värden

http://www.emea.europa.eu/htms/vet/mrls/i.htm
PL
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Frigående hönor har oftast mindre angrepp av loppor om dom har tillgång till sandbad - en våt sommar kan det löna sig att fixa en torr sandlåda.
Hönor som sandbadar har alltså mindre loppor just för att dom sandbadar - därför sandbadar även hönor som inte har löss - ett medfött beteende.
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Ännu värre, hur länge kan Etotalet ligga i hönshuset utan att försvinna?
Det finns väl ingen möjlighet att man bara pudrar in hönan och hönshuset, och att det försvinner efteråt?
Puderrester måste kunna finnas kvar en lång tid och därför påverka äggen längre än man ev. tror.?
Försvinner gör det, även om det tar en tid medan det klingar av, via vädring, hönsens utevistelse mm. Vitsen är ju att det ska göra verkan under en period.
Frågor, som PL inte kunde svara på, är hur äggen "smittas", hur stor andel av medlet som hamnar i äggen (om ens någon) och hur länge "smittan" är en realitet. Tills någon visar fakta om motsatsen, antar jag att eventuella spår av medlet i äggen är förumbara, i jämförelse med allt annat skit vi får i oss via godkända livsmedel.

Om man är orolig för äggen, går det att göra som jag skrev, nämligen behandla under rugg och viloperiod. Då värps det inte! Om man sedan, som väl alla duktiga hönshållare gör, städar ur hönshuset inför våren och äggläggnings och ruv-säsong, så lär eventuella rester av Etotal vara svårhittade.

Jag tycker det är för jävligt, om det är som KT menar, att det fuskas med det här.
Själv har jag nog en mer balanserad syn på det, åtminstone så länge ingen visat på allvarligare spår i äggen. Jag tror ingen här är positiv till användandet av några gifter eller andra preparat, men som KT säger så kan man hamna i situationer då man måste tillgripa dom.

Vad ska man äta om man vill undvika varje risk för att få något oönskat i sig? Man hittar inget i butiken, inget hos bonden, inget i skogen och inget i vattnet. Bara att lägga sig ner och dö av törst och svält. ;)

LIA
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Frågor, som PL inte kunde svara på, är hur äggen "smittas", hur stor andel av medlet som hamnar i äggen (om ens någon) och hur länge "smittan" är en realitet. Tills någon visar fakta om motsatsen, antar jag att eventuella spår av medlet i äggen är förumbara, i jämförelse med allt annat skit vi får i oss via godkända livsmedel.


Hur äggen smittas kan inte vara särskilt svårt att klura ut, det klarar säkert även PL.
Själva frågan från början var faktiskt att medlet tydligen används, enligt KT, i rätt stor utsträckning, i smyg. Ett otillåtet medel in i livsmedelsindustrin. Man lurar på så vis konsumenten, till skillnad från det andra du räknar upp. Alla vet att spannmål besprutas, är man inte intresserad av det får man betala och köpa ekologiskt.

Bara för att det har visat sig att mycket livsmedel innehåller skit behöver man ju inte göra det värre genom att strunta i och använda förbjudna giftprodukter.
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Den verksamma substansen i Etotal tas upp både genom huden o genom matsmältningssystemet.
Lias strutsattityd säger allt, undrar om den bara gäller gifter hon själv använder eller om alla livsmedelsproducenter världen över få resonera likadant?
PL
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Hur äggen smittas kan inte vara särskilt svårt att klura ut, det klarar säkert även PL.
Tydligen inte.

Själva frågan från början var faktiskt att medlet tydligen används, enligt KT, i rätt stor utsträckning, i smyg. Ett otillåtet medel in i livsmedelsindustrin. Man lurar på så vis konsumenten, till skillnad från det andra du räknar upp. Alla vet att spannmål besprutas, är man inte intresserad av det får man betala och köpa ekologiskt.
Nja, från början efterfrågades medel mot hönsloppor vilket Älgen besvarade och sen kom PL med sina påståenden vilka bemöttes av KT och så var cirkusen igång.

Det jag efterfrågat är information baserad på fakta, men sådan finns tydligen inte.
Om jag skulle ha behandlat mina hönor med Etotal i november samt städat ur hönshuset i februari, skulle du då känt dig lurad som konsument om du köpt ägg av mig i juni? Eller tror du också att alla mina ägg framöver alltid kommer att vara förgiftade?

LIA
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Är det så svårt att begripa att det är just bristen på säkra fakta som gör att medlet inte är godkänt.
Lagstiftningen kräver att man klart skall visa säkerheten på den här typen av medel innan de får användas inom livmedelsproduktionen just för att gamla misstag inte skall upprepas, men vad hjälper det så länge idioter direkt argumenterar för fusk.
Man vet att medlet tas upp genom huden o genom matsmältningssystemet o man vet att det hamnar i äggen liksom i stort sett allt som finns i blodet.
Har du läst EU länken? Jag utgår från att du vet vilken substans du tjatar om.
Hur var det? Är det ok om alla livsmedelsproducenter världen runt resonerar som du när det gäller livsmedel o bekämpningsmedel.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Om jag skulle ha behandlat mina hönor med Etotal i november samt städat ur hönshuset i februari, skulle du då känt dig lurad som konsument om du köpt ägg av mig i juni? Eller tror du också att alla mina ägg framöver alltid kommer att vara förgiftade?

LIA

Jag behandlade alla mina 6 hönor mot loppor med Etotal vid ett tillfälle för länge sen. Pudrade lite under vingarna och i gumpen. Ingen annan stans.
Äggen kasserade jag i ca 3-4 veckor efter behandlingen och både jag och hönsen lever fortfarande. :D

Loppor (och annan ohyra som t.ex. benkvalster) sprids oftast med nyinköpta djur till personer med hobbyhöns
De stora hönserierna bli sällan drabbade av loppor då alla sätts in samtidigt och inga nya höns kommer in innan de "gamla" har slaktas ut.

Om angreppen är stora och man behöver använda Etotal på sina hobbyhöns, ska man använda det med stor försiktighet, som med alla gifter. :crazy:
Men ibland finns det tyvärr ingen annan utväg........

Sen måste jag också ifrågasätta varför man kan köpa Etotal i butik överhuvudtaget? Den borde vara receptbelagd. Den är ju egentligen till för jaktillrar och hur många har det??:confused:
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Det är receptfritt just därför att det inte är tillåtet till livsmedelsproducerande djur.
Jag säger inget om hobbyodlare gör som du under förutsättning att man överhuvudtaget inte säljer ägg.
Säkrast att hålla sig till fabriksproducerade ägg,storproducenterna har inte råd att ta risken att åga fast för sånt här mixtrande!
PL
 
Sv: Någons som vet ang Höns????????????

Om jag skulle ha behandlat mina hönor med Etotal i november samt städat ur hönshuset i februari, skulle du då känt dig lurad som konsument om du köpt ägg av mig i juni? Eller tror du också att alla mina ägg framöver alltid kommer att vara förgiftade?

LIA


Ja, jag skulle som konsument känna mig lurad i och med att medlet är otillåtet och inte får användas.

Därmed har jag inte sagt att jag tror att äggen är förgiftade för all framtid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 559
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 467
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 777
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp