Bukefalos 28 år!

Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Jätefina bilder allihopa, men in med fler så fort ni har:)

Några från när jag tränade Basso i sommarhagen härom dagen..

Stanna:


cirkling game:


backa:


flytta rumpan:
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

fortsättning..

beröm:


trav på cirkeln:


trav löst:


fortfarende lös:
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

ååhh!fina bilder allihop!:love: de kmr troligt vis nya bilder på mig och millan i hälgen!:) dom kanske ser lite bettre ut iom att dem jag har nu ser lite konstiga ut,millan och jag jobbar mkt löst,mer en på dom där bilderna!ska se till att bilderna blir bättre i forts.iom att millan och jag har en bettre relation en vad de seryut på bilderna!:)
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Va duktiga ni är!
Har inte sett dig förut här, men din pålle va ju riktigt charmig :love:
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Ett par från min och Ellas kvällspromenad. Hon va lös iaf, så de borde gillas :p




Och så en när vi stegrar från sidan. Håller på att träna detta, men hon är fortfarande i obalans vid upp och nedgång. Men det kommer nog när hon känner sig säkrare :)


FILM: http://www.youtube.com/watch?v=uyYxyuLhBuE
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

ett par bilder på Saga från vårat projektarbete vi gjort om NH

Foto: Hanna S





 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

om du menar mig så, tack eller nåt :D :) :love:
(alltid undrat om man kan säga tack när ngn berömmer ens häst..? ;))
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

så fina bilder!:D
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Åh va söt hon är :love:
Det där skulle jag verkligen behöva träna med Ella. Hon är livrädd för allt som prasslar eller låter.
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

häftigt! Snyggt jobbat.. då kan man snacka om att hästen litar på en! :)
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Härligt att se! Tränar själv på presseningsdelen. Han går över klockrent men när presenningen inte längre är på marken är han lite misstänksam.

Men gud vad lätt det är att glömma bort att träna! Jag fastnar alltid för en sak och sysslar alldeles för mkt med det. Nu rider vi mest, för att jag vill förbättra hans kondition och för att jag har saknat att rida :D
Men har gjort framsteg med löslongeringen. Han förstår nu vad jag menar, även om jag behöver långpisken som pådrivning. Han har fått vila från markträning och även en hel del från ridning sista tiden, men det verkar ha gjort honom gott för vissa bitar har blivit bättre. Som löslongeringen då :) Får inte riktigt dagarna att räcka till allt jag vill göra :angel:
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

häftigt! Snyggt jobbat.. då kan man snacka om att hästen litar på en! :)

Jaaa... det skulle jag också säga om jag inte hade den häst jag har.

Jag började med NH med min ena häst (tränar för tränare en gång i veckan) för ett tag sedan pga att han inte litar på mig eller ser mig som hans ledare fullt ut.

Vårt problem är att jag inte kan ge mig ut själv med honom (rida eller köra) utan att han blir stissig och nervös. Det är ett ledarskapsproblem. Trots detta kan jag utan problem lägga en pressening över honom. Han HAR tyckt att saker som prasslar är skitläskigt men jag behövde bara träna en gång - sen kunde jag obehindrat lägga upp presseingen på honom, han går runt med den på sig från huvud till svans (som ett stort tält :rofl:)

Så trots att han litar på mig där och låter mig göra sånt så har vi inte en helt bra relation i många andra situationer.

Det är ju det som är det braiga med NH. Att man verkligen tränar upp ledarskapet ÖVERALLT. För visst kan jag hantera honom utan problem så länge vi är i hans "comfort zone" dvs på gården. Men går vi nån annanstans så är det en helt annan femma.

Med detta vill jag inte ha sagt att Saga inte har en bra relation med sin häst, det har hon säkerligen. Det jag vill säga är bara att man inte automatiskt är en fullgod ledare bara för att man kan få hästen att göra något som anses läskigt.

Jag har ju tidigare trott att jag varit en bra ledare men har ju fått omvärdera det då min häst uppenbarligen inte ser mig som det :smirk:
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Haha, nä men det är samma med mig :D
Blir lätt så att man blir inspirerad att göra någonting, träna på något specifikt. Exempelvis om man ser nån som rider jättebra och har en harmonisk kraftfull häst tänker man "åh, sådär vill jag också kunna rida" och så tränar man bara ridning ett tag. Sen ser man nån som lärt sin häst att ligga ned och då tänker man "det där vill jag lära min häst!" och så börjar man öva trickträning istället :rofl:

Fast jag försöker variera och göra olika saker, men det blir lätt så att allting annat utom det man är inspirerad av just för tillfället känns väldigt tråkigt och onödigt. Så är det typ jämnt för mig, fast som tur är blir jag inspirerad nästan hela tiden att pröva nya saker eller jobba mer på sådant vi redan kan/lär in, så jag växlar ganska hyffsat mycket och försöker variera mig :p
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Tur att det är nån mer som har problem med multi-tasking i det här sammanhanget :D

Nu behöver jag bara inse att det är ljust (inte ens solnedgång) fram tills klockan åtta, mörkt är det väl runt nio vid det här laget? Plötsligt hinner man så mkt mer efter jobbet. Man hinner ta ett jobbigt mark-pass då man vet att hästen behöver tid att förstå (som när jag ska försöka få min nordsvensk över en bom) eller en längre ridtur. Jag har nog insett det snart, hoppas jag :D

Pålle verkar ju tycka det är roligt med markpass. Han är så känslig så det gör det hela mkt roligare än att arbeta med herr klumpeduns nordsvensk, han bara är :p
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

intressant diskussion du för och jag håller absolut med dig.

Saga visar full tillit till mig sådana här övningar men självklart sitter inte ledarskapet och tilliten 100% i alla situationer.

Hon är under inridning nu och vi stöter dagligen på problem där ledarskapet inte sitter helt. Men för varje dag som går så stärks det mer och mer och vår kommunikation blir bara bättre.

Hästar är smarta och låter oss människor tro vi är ledaren, men om man verkligen testar ledarskapet så brukar man få se en helt annan sida av sin häst. Och många tror att om hästen går bakom dig när du leder så är du ledaren. Som "Fyrfota" nämner så måste man visa sitt ledarskap och träna det överallt och i alla situationer. Bara för att hästen vågar stå på en presenning så är du ju inte ledaren. Här handlar det mycket om hästens psyke istället tycker jag. Har man en häst som är trygg och lugn så går den förmodligen på presenningen utan större problem och utan någon speciell "NH-träning". men det betyder inte att man är hästens ledare.
Glöm inte att NH och ledarskap tar tid!

Detta var inget specifikt svar till dig Fyrfota utan mer alllmänt funderingar kring ämnet.
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Millan_Gulligast, Ella_99, Dea Tack för era fina kommentarer :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: jemeni
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 282
· Visningar
49 359
Senast: jemeni
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: hamilton1
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 841
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp