Bukefalos 28 år!

Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

19907158.jpg

:eek: Verkligen jätte fin bild !:laugh::):idea:
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

KL

Var ute och fotade lite i sommarhagen idag. Tränade mest på att Ella skulle ta upp huvudet och sluta äta på kommando. Dock är det gröna saftiga gräset väldigt lockande just nu, och hundra gånger intressantare än matte :p






http://www.pixbox.se/pic_show_id20023266.html

Sen en stegring från ryggen. Tyvärr har hon fortfarande inte funnit balansen än, och är lite osäker i detta momentet. Så jag tränar mest från marken (tredje gången uppsuttet nu)


Bonusbilder för att de va så söta :love:


 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

fiint Agnes..hoppas att hon blir så stark snart så att ni kan göra finfina stegringar, men bara träna på:laugh: man blir alltid så himla glad av att se dig å ella samarbeta, det ser så lätt å fint ut..keep up the good work
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

KL

Puttar upp tråden med några "dressyrbilder" på mig och Ella :D






Ganska mycket behöver finslipas, och just nu jobbar vi mest med böjningen, samt öppna och skänkelvikning. Svänga, stanna och backa fungerar galant förutom när jag hamnar i obalans då :angel:
Slänger in några till bara för att hon är så söt också.




 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Hon är så fin Ella :]
Ser att du håller uppe halsringen, har du den lite sträckt hela tiden eller lägger du handen på manken när hon gör rätt? :laugh:
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Tack :laugh:
Nja, halsringen fungerar lite som tyglarna för mig. Så när jag tar t ex en halvhalt förstärker jag med halsringen, och även när jag vill hjälpa henne att hitta t ex böjningen eller hålla kvar bogarna i exempelvis skänkelvikning. Fast jag tar lite, och sedan lättar jag igen när hon svarar för det jag bett henne om. Men jag släpper den inte helt utan håller kvar en liten kontakt, förutom i skrittpauserna då ^^
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Jo, jag håller på att övar på det nu. Filmade lite igår och jag förstår varför Ella har svårt för det. Jag visar nämligen jättefort fram och tillbaka så hon kan omöjligt hänga med, och därför blir det jämfotahopp på bakbenen istället haha :D
Men nu vet jag ju vad problemet är så nu tror jag nog att det ska gå ganska lätt att lära in!
Hoppas det iaf ^^
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Måste bara fråga, när du rider i bara "halsrem" Hur styr och stannar du då? Provade lite igår på skoj och det gick väl inte så där jättebra:angel:
Andra som också rider så får gärna svara! :bow:
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Jag styr mest med vikten och min överkropp :laugh:
Så om jag t ex vill svänga till höger lägger jag först pyttelite mer vikt på höger sittben, samtidigt som jag vrider överkroppen mot den nya riktningen och tar med mig bäckenet. Man kan tänka att man har höger fot i marken hela tiden och bara vrider den andra foten runt den högra, så att man svänger i en ny riktning, fast givetvis får man anpassa vridningen efter hur tvärt man vill svänga.

Lite svårt att förklara som du märker :D Men iaf, då blir det så att höger skänkel automatiskt trycks mot hästen och driver in höger bakben inunder hästen så att den svänger. Om man sedan vill svänga åt andra hållet upprepar man samma sak och ökar trycket med vänster skänkel mot hästens sida för att få med sig vänster bakden. För utan bakbenen inunder hästen kan den aldrig svänga genom att böja sig, och det är detta vi jobbar mest med nu. Att få med inner bak och att kunna byta till den andra inner bak i serpentinerna eller åttvolterna, alltså när jag byter varv och får ett nytt inre bakben.

Här ser man lite, precis då vi ska svänga
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Ella_99 förklarade nästan allt, så jag behöver ju inte upprepa :)
Men en sak som är jättebra att tänka på, är att tänka som att du inte sitter hästen, utan i hästen mer. Liksom, när hästen travar, "springer" du med ditt bäcken, när den galopperar "galopperar" du osv, precis som att dina ben var i marken. Vill du sedan svänga gör du precis som att du ska vända, när du själv springer - du tar först sikte, sedan vrider du överkroppen och bäckenet dit och tillsist följer dina ben med.
När du stannar, ger du först en halvhalt med knäna, och sedan slutar du att springa, du stannar upp liksom. I början kan det vara svårt att bara sluta röra sig i hästens takt, då hjälper det att luta sig bakåt lite. Skulle hästen inte lyssna så ger du en förstärkt halvhalt i knäna, mer som en halt.
Förstår du? :laugh:
Nu har jag ju beskrivit det som att man inte har halsring alls för det har inte jag just nu, jag rider helt naket. Men har man det så kommer den sist, efter att man gjort alla ovannämda kommandon och hästen ändå inte lyssnar. :)
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Tack för båda era svar! Det där med halvhalt med knäna förstod jag nog interiktigt men...:o
Ang. Svänga så tänkte jag nog rätt iallafall, nu får jag klura ut vart jag gjorde fel därför att det inte fungerade riktigt...;)
Tack ännu en gång! Får försöka igen... och igen!
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Kan förstå om det blev lite luddigt :D
Halvhalt med knäna.. Hur ska man förklara det?
Om du gör en halvhalt i tygeln, så kramar du om lite, inte så mkt att hästen tar det som ett kommando för att sakta av eller stanna, utan mer som att den ska bli uppmärksam på att du snart vill nåt utav den. Om vi säger att du skrittar och nu ska göra halt, så ger du först en liten halvhalt, och sedan kramar du lite till i tygeln för att hästen ska stanna.
Byt ut händerna/tyglarna mot knäna/överskänkeln och gör på samma sätt, fast istället för att krama lätt i tyglarna kramar du lätt med knäna. Och när du ska stanna, kramar du lite mer/längre bara.
Förstod du nu? :p :D
 
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Ah, det där fattade jag!:D
Men hästarna förstår väl inte direkt att de skall stanna/ lyssna till, jag menar, kniper/kramar man med knäna, medvetet elr omedvetet, i "vanlig" ridning så driver man ju... Det är i alla fall det jag fått lära mig, rätta mig gärna om jag är helt ute och snurrar!

*kommer med massa korkade funderingar:devil:*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 307
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
68 69 70
Svar
1 387
· Visningar
55 012
Senast: Scandi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 507
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp