Bukefalos 28 år!

Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

nyaste

Trådstartare
kan ni förklara för mig hur en vanlig dag ser ut för er?
Riktar min fråga främst till alla er som har ett "normalt" jobb (dvs som jobbar varje dag typ 6-14, 7-15, 8-16 osv) småbarn (typ 6mån-3år) och även har häst/hästar hemma att ta hand om.
Hur ser er dag ut? När kliver ni upp? Är barnen på dagis/annan dagvårdare, när åker ni dit? Hämtar? När rider ni? Mockar? Sköter barnen? Går och lägger er? Har ni hjälp i stallet, är ni ensamma som sköter allt? När hinner ni med allt annat som ska skötas: städning, tvättning m.m. Och när hinner ni med allt "extra" runt hästarna, förutom den vanliga dagliga skötseln: mocka hagar och sånt liknande.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Vi har en dotter som är snart 2,5 år.
Har för närvarande bara en häst och har bara haft en i princip sedan hon föddes. Jag jobbar heltid liksom pappan, jag jobbar inom vården så jag jobbar var tredje lördag samt en kvällstur i veckan. Jobbar jag dag så jobbar jag 7-15 och då lämnar pappan på dagis vid kl 9 när han åker till jobbet. Det är jag oerhört glad över att jag inte behöver göra innan jobbet. Så det jag gör i stallet på morgonen är bara att släppa ut och morgonfodrar i hagen (fyra hästar i stallet). Lunch fixar en sam har annan häst i stallet. Sedan hämtar jag dottern när jag slutar och vi åker och middagsfodrar. Och där skulle jag säga är den stora skillnaden nu mot när hon var yngre, att nu kan hon vara med på ett helt annat sätt i stallet och mocka och göra iordning mat och så. Dock är det svårt att rida så det får antingen bli på kvällen när pappan kommer hem, eller så kan dottern vara med mormor som slutar lite tidigare. Laga mat gör vi så fort vi kommer från stallet sen då. Och nu när det är ljust så länge så hinner man tom ut och leka en stund efter middagen om man inte bara vill gosa ner sig i soffan.
När vi har städdagar av hage osv kan hon ju också vara med vilket hon tycker är jätteroligt :)
Vi har stallschema så jag mockar bara varannan vecka, den andra veckan kan jag då fokusera mer på ridningen. Under min mockvecka kanske det blir 3 ibland 4 pass och den andra veckan 5-6 pass så jag känner ändå att jag kan hålla hästen på en hyffsad nivå så att man kan tävla lite och så.
Hästarna är sedan ute till kvällen, ca 20-21.
Dom dagarna jag jobbar kväll lämnar jag dottern på dagis kl 11, så får hon äta och sova där i lugn och ro. Det blir så väldigt tight med tid så hon hinner aldrig sova den tid hon behöver om hon ska sova hemma och jag ska hinna lämna innan jag börjar 13.45. Då får jag ett par timmar "egentid" som man är ruskigt effektiv på!! Det kan hinnas med både ridning och städning osv. Annars blir det oftast städning när vi har någon ledig dag.
Oftast lägger jag mig mellan 22-23, helst 22 om man ska upp vid 6 igen.

Det var väl lite hur vårt pussel går ihop. Jag försöker hålla hästhållningen så enkel som möjligt så det ska vara lättjobbat och enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Här gick det inte ihop.. Så jag fick fodra bort damen.. Jag beundrar dem som hinner och orkar.. Jag däckar nästan kl 19 när barnen somnat:p
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Morgonutsläpp och fodring sköter sambon. Jag lämnar på dagis mellan sju och elva beroende på när jag börjar jobba. Har otroligt varierande jobbtidet då apoteket jag jobbar på är öppet mellan 8-19 vardagar och sen kortare dagar på helgerna. Har minst en kväll per vecka och en helg per fyraveckorsperiod. Mockar gör jag oftast på kvällen. Rider lika så. Har jämt dåligt samvete och vi får väl se hur länge jag orkar. Samtidigt så är ridningen ett andningshål som gör att jag orkar med vardagen
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag tror att flexibla arbetstider är nästan ett måste om man ska ha både småbarn och häst utan hjälp utifrån....
Jobbar man alla dra 7-4 är ju enda chansen att rida efter barnen somnat på kvällen och då gäller det ju att man har en sambo som typ aldrig åker hemifrån...

De jag känner som kombinerar häst och barn jobbar inte heltid- jobbar skift - jobbar med hästar- har bra barnvakt ;-)
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Fast det är en intressant fråga. För varje gång någon som är gravid frågar om det går ihop med hästar så kommer det massvis med svar om hur enkelt och lätt det är med hästar och barn.

Men nu är det inte så många som svarar helt plötligt... Jag misstänker ofta att det är någon med skiftjobb, antingen själv, eller kanske till och med båda i familjen. Eller att man har far- och morföräldrar som ställer upp jättemycket.

Min kompis har hästar utan problem och hon jobbar både skift och har en mamma och pappa som också rider och hjälper till. Dessutom jobbar hennes man så han är hemma ca 15.30 varje dag. Det är en vecka av fyra som hon får det tight och då fixar hennes föräldrar som är pensionärer hästarna.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det går ju såklart att kombinera barn o häst, men man får anpassa nivån. Barn, 2• heltidsjobb o hästar o stall man sköter helt själv (o rider på hästarna, inte bara har dem gående) tror jag är oerhört tufft. Däremot finns ju andra varianter o sortiformer att behålla sitt hästeri på ett eller annat sätt; inackorderad häst o medryttare t ex o andra varianter.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

kan ni förklara för mig hur en vanlig dag ser ut för er?
Riktar min fråga främst till alla er som har ett "normalt" jobb (dvs som jobbar varje dag typ 6-14, 7-15, 8-16 osv) småbarn (typ 6mån-3år) och även har häst/hästar hemma att ta hand om.
Hur ser er dag ut? När kliver ni upp? Är barnen på dagis/annan dagvårdare, när åker ni dit? Hämtar? När rider ni? Mockar? Sköter barnen? Går och lägger er? Har ni hjälp i stallet, är ni ensamma som sköter allt? När hinner ni med allt annat som ska skötas: städning, tvättning m.m. Och när hinner ni med allt "extra" runt hästarna, förutom den vanliga dagliga skötseln: mocka hagar och sånt liknande.

Det är nog 6-3, 7-4 och 8-5 som är mer aktuellt som normal heltid.
Jag har ingen häst hemma utan är inackorderad och för min del är det lösdrift alt. fullpension som skulle kunna vara aktuellt. Visst tjänsteutbyte med stallkamrater och ev.medryttare samt jobb med flexmöjlighet alt. hemmajobb och kort pendlingsavstånd hjälper häst/barnekvationen.

Att hålla häst hemma som ensam intresserad skulle för mig vara en omöjlighet. Tiden att rida skulle vara obefintlig eftersom jag då antagligen skulle vara upptagen med att laga staket och hämta hö under barnfri tid.

De jag vet om som fixar att hålla häst hemma samtidigt med småbarn har alla fler intresserade i hushållet.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Vi har två barn de är lite äldre än den målgrupp du frågade efter men jag har haft både dem o hästar hela tiden så jag svarar ändå.

Jag jobbar 90 %, varje mån-tors. 7.00 - 16.00 och var fjärde helg.

Morgonen sticker jag inom stallet och fodrar släpper ut och mockar. När jag är hemma runt 17 så äter vi först och ser till att barnen "kommer i balans". De är ofta trötta och gnälliga efter en dag på dagis/fritids/skola.

Sen vid 18-19 tiden sticker jag till stallet och blir borta 1-2 timmar beroende på vad som ska göras, för det mesta rider jag en häst. På helger när jag är ledig rider jag två, på fredagar när jag är ledig sköter jag tvätt och städning plus hämtar hö/hösilage, då kan ju barnen följa med.

Jag rider min ena häst ca 5 dagar i veckan och den andra 2 dagar i veckan. Har stallet 200 m från huset.

Nu är jag gravid igen och har funderat fram o tillbaka om jag borde sälja någon häst, men har kommit fram till att jag behåller dem båda. Har en liten ponny också som är barnens, men försöker hinna köra henne en gång i veckan.
Jag tycker att det finns en del "slappetid" också, behöver inte stressa häcken av mig, en timmes surfning efter jobbet måste jag ha och smälta maten innan jag ska ut och rida. Ibland kan det ju vara något som gör att jag inte kan rida just den dagen, ex barnen är sjuka och extra besvärliga, eller maken har något han vill iväg på, men det är inte ofta det händer.

Hade dock en period i vintras då det kändes jobbigt, jag var nygravid och trött som bara den plus att det var en ovanligt jobbig vinter med omöjligt att rida hemma så jag var tvungen att åka till ridhus minst ett par gånger i veckan. Just då var det inte kul utan mest jobbigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

När hinner du med att slappa framför datorn?
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Men då ser du bara dina barn nån timme per kväll, över maten eller?
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det gör jag samtidigt som jag äter ;) mellan 5 och 6 på kvällen och någon timme på kvällen mellan 9 och 10, och även ett par timmar på fredag förmiddag.

Skogstrollet, nej träffar inte barnen jättemycket förutom fredagen då dottern är hemma med mig och så hämtar jag sonen kl 13. Och så på helgerna. Men visst vissa vardagar blir det bara timmen mellan 5 och 6.

Idag ex var hemma vid kvart i 5, gjorde pannkakor, käkade, slappade vid datorn till kl 6. Sen gick jag o dottern till stallet och pysslade lite, hon red lite på ponnyn. Sen tillbaka med dottern och gick själv till stallet och red, tillbaka vid halv nio, då jag körde och handlade.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det är därför det Inte funkar för mig. En timme max med mitt barn på vardagarna går fetbort.
Enda sättet för mig att ha häst och barn vore helinackordering+medryttare tre dagar i veckan, samt promenadavstånd till stallet och jobba halvtid.
Jg kan inte få ihop ekvationen annars.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Nu har jag precis fått andra barnet, så det är/har varit lite speciellt ett tag. Men innan jobbade jag tre dagar i veckan och var hemma med sonen två dagar (vi har inget dagis).

Vi har två hästar hemma och jag är den enda som egentligen är intresserad. Men min man och svärfar hjälper till mycket ändå.

Såhär funkar det i normalfall:
De dagar vi jobbar båda två mockar och fodrar oftast min man innan vi samåker till jobbet. Han är så mkt snabbare än jag att det funkar bäst så :o Svärfar fodrar middag och eftermiddag. Sen småmockar och fodrar jag på kvällen. Jag hinner (läs orkar) inte rida under veckan. Den ursprungliga planen var att jag skulle rida efter att sonen somnat, men i slutändan är han vaken nästan lika länge som vi. Så det har inte blivit av många gånger. Alltså rider jag den ena hästen på helgerna (den andra är pensionerad). Inte idealt, men så är det. Är rätt omöjligt att hitta medryttare. Vill inte använda barnvakt för att rida, sonen är redan två hela dagar hos svärföräldrarna när vi jobbar båda två.

Sätta staket etc. brukar vi göra tillsammans, då kan sonen vara med. Hö fixar svärfar, han går och kollar när det börjar ta slut i foderrummet och fyller på från sin skulle. Jättesnällt!

Alltså: Trots att jag har väldigt mycket hjälp med hästarna lyckas jag inte rida särskilt mycket.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Har inte hästarna hemma, jobbar inte utan studerar/mammaledig ännu med min dotter på 13 månader. Jag gruvar mig för hur det kommer bli.
Mår riktigt dåligt om jag inte får den dagliga hästkontakten, men hur sjutton ska det hinnas med när jag börjar jobba vetefan . Vill varken sluta umgås med dottern eller sluta med hästarna eftersom de håller mitt välbefinnande på nivå. Dilemma.

Planen är dock att vi ska köpa nytt hus så vi kan ha hästarna hemma, och att jag fortsätter studera i två år. Så får vi ta et nytt beslut när de studierna är klara...
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag har småbarn, 3 o 6 år.

För det mesta heltidsjobb och pendling.

En egen häst och en inlånad shettis samt 3 inakorderingar.

Det är tufft, rider för det mesta efter 20 på kvällen, mockar då eller på morgonen.

Har försökt göra allt så enkelt som möjligt, vatten direkt ut i hagen, hagen 5 steg utanför stalldörren, hösilage (eget) räcker hela året, halm köps in en gång om året.

Ingen hjälp med hästarna eller barnen alls.

Har ständigt dåligt samvete och undrar om det är värt det men det är mitt andningshål på något sätt. Det får bli vad det blir, blir inte hästen riden på 1 eller 7 dagar så what? Barnen går först och jag träffar dem lika mycket som vanliga föräldrar bortsett från någon timme extra på helgen.

Jag sover inte så mycket och tittar sällan på TV...

Jag skulle gärna vilja hitta en bloggande häst-småbarnsmamma (men när skulle någon hinna det liksom :D) för att inspireras.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det gör jag samtidigt som jag äter ;) mellan 5 och 6 på kvällen och någon timme på kvällen mellan 9 och 10, och även ett par timmar på fredag förmiddag.

Skogstrollet, nej träffar inte barnen jättemycket förutom fredagen då dottern är hemma med mig och så hämtar jag sonen kl 13. Och så på helgerna. Men visst vissa vardagar blir det bara timmen mellan 5 och 6.

Idag ex var hemma vid kvart i 5, gjorde pannkakor, käkade, slappade vid datorn till kl 6. Sen gick jag o dottern till stallet och pysslade lite, hon red lite på ponnyn. Sen tillbaka med dottern och gick själv till stallet och red, tillbaka vid halv nio, då jag körde och handlade.

Så du kommer hem klockan fem, sätter dig framför datorn en timme, och går sen till stallet? Vem tar hand om barnen under tiden?
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag gissar på den andra föräldern. :)

En grej som jag inte riktigt fattar är det här med att ha hästen/hästarna hemma? Jag bodde på egen gård med hästar när första barnet kom. Det är ju enormt mycket jobb!
Om jag kommer kunna rida i framtiden vet jag inte än, men kan jag det ska jag ha häst igen och för mig är inackordering med fullsrrvice vardagar enda alterntivet. Orka passa fodring, mockning och så vidare. Jag är väldigt familjekär och barnen är en enorm glädje i livet, de går först. Men hade hästintresset varit hetare än familjen hade jag nog prioriterat det antar jag.

Tycker Brandgul har en kul poäng. Så länge folk är gravida är allt möjligt. Jag var helt inställd på att ha hästarna kvar när jag blev gravid, men sen kändes det annorlunda.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det gör jag samtidigt som jag äter ;) mellan 5 och 6 på kvällen och någon timme på kvällen mellan 9 och 10, och även ett par timmar på fredag förmiddag.

Skogstrollet, nej träffar inte barnen jättemycket förutom fredagen då dottern är hemma med mig och så hämtar jag sonen kl 13. Och så på helgerna. Men visst vissa vardagar blir det bara timmen mellan 5 och 6.

Idag ex var hemma vid kvart i 5, gjorde pannkakor, käkade, slappade vid datorn till kl 6. Sen gick jag o dottern till stallet och pysslade lite, hon red lite på ponnyn. Sen tillbaka med dottern och gick själv till stallet och red, tillbaka vid halv nio, då jag körde och handlade.

Jag vet inte jag ska formulera mig för att inte låta dömande, men jag kan inte låta bli att undra hur du känner när du lägger mer tid på din hobby än på dina barn? Och dessutom lägger potentiell kvalitetstid med barnen på att slappa framför datorn?
Och vad tycker din man/sambo/barnens pappa som jag utgår ifrån tar hand om barnen medan du är i stallet? Har han någon fritid?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 216
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp