Ni som avlar på hobbynivå.

Det finns nog såna inom många raser. Men jag tror inte någon skulle kalla dem för seriösa. Vi har tex en som köper in en hane, använder honom på alla sina tikar, upprepande gånger, sen en ny som det görs likadant med. Men liksom det är inte seriöst och hundarna har det inte jättebra.. Men klart människan tjänar en hel del på kullarna.
Jo men nu handlade ju tråden om hobbyavel och då tror jag knappast en hane blir utsliten/skapar inavel av några få kullar :)
 
Det beror nog på en del iaf.
Inom min ras måste vissa undersökningar göras för att få regga hundarna. De får få valpar och en del behöver kejsarsnitt.
Då tjänar du inget trots att du inte behöver meritera en massa, träna, mh-testa etc iom sällskapshund. Man ställer väl mest bara ut.
Ja inom småhund är det ofta ögonlysa och kolla knän..dvs en kostnad på dryga tusenlappen..allt annat är frivilligt. Man behöver inte ens ställa ut:)
 
Jo men nu handlade ju tråden om hobbyavel och då tror jag knappast en hane blir utsliten/skapar inavel av några få kullar :)
Ok. Så du vill ha exempel från de som bara tar några få kullar, men samtidigt pratar du om att folk inte behöver heltidsjobb och därför kan tjäna på aveln?
Låt oss säga att du har en sällskapsras, där du gör absolut minsta möjliga för att få regga hundarna, men bara "hobbyavlar någon kull ibland". Är det av en ras som får lite fler valpar så blir det kanske 5st, sällskapsraser brukar inte få så stora kullar. 5x14000kr blir 70 000kr. Efter så minimala kostnader som möjligt för valparna så kanske du har kvar 50 000kr, i bästa fall och förutsatt att allt går bra. Troligen mindre.

Om du då inte jobbar, så ska du alltså klara dig på de pengarna tills du kan ta nästa kull, vilket är ca 1 år senare om du bara har en tik. Jag vet inte hur dina levnadsvanor ser ut, men jag skulle ha mycket svårt att få ihop livet för 50 000kr per år. Ska du avla seriöst är det garanterat mindre pengar kvar, för då tillkommer kostnader för hälsoundersökningar osv (vilket görs även på sällskapsraser). Någon gång måste du också behålla en tikvalp, för att kunna avla på den när första hunden är för gammal, vilket gör att du får in mindre pengar på att sälja valparna.

Sååå. Hur ska hobbyuppfödare kunna tjäna pengar på sin uppfödning så till den grad att de inte ens behöver ha något jobb att vara lediga från i samband med valparna osv?
 
Om någon av mina hundar går i avel så kommer jag räkna inkomsterna som ren vinst. Minus hjärtultrat kanske, vet inte om jag gör det utan avelsplaner. All annan meritering har jag gjort för mitt eget nöjes skull. Dvs kastraten är lika meriterad som den intakte hanen
 
Ok. Så du vill ha exempel från de som bara tar några få kullar, men samtidigt pratar du om att folk inte behöver heltidsjobb och därför kan tjäna på aveln?
Låt oss säga att du har en sällskapsras, där du gör absolut minsta möjliga för att få regga hundarna, men bara "hobbyavlar någon kull ibland". Är det av en ras som får lite fler valpar så blir det kanske 5st, sällskapsraser brukar inte få så stora kullar. 5x14000kr blir 70 000kr. Efter så minimala kostnader som möjligt för valparna så kanske du har kvar 50 000kr, i bästa fall och förutsatt att allt går bra. Troligen mindre.

Om du då inte jobbar, så ska du alltså klara dig på de pengarna tills du kan ta nästa kull, vilket är ca 1 år senare om du bara har en tik. Jag vet inte hur dina levnadsvanor ser ut, men jag skulle ha mycket svårt att få ihop livet för 50 000kr per år. Ska du avla seriöst är det garanterat mindre pengar kvar, för då tillkommer kostnader för hälsoundersökningar osv (vilket görs även på sällskapsraser). Någon gång måste du också behålla en tikvalp, för att kunna avla på den när första hunden är för gammal, vilket gör att du får in mindre pengar på att sälja valparna.

Sååå. Hur ska hobbyuppfödare kunna tjäna pengar på sin uppfödning så till den grad att de inte ens behöver ha något jobb att vara lediga från i samband med valparna osv?
Och på dom 50000 ska det skattas då man inte får tjäna så mycket per år på hobbyn.:idea:
 
Jo men nu handlade ju tråden om hobbyavel och då tror jag knappast en hane blir utsliten/skapar inavel av några få kullar :)

I en liten ras är det inte alls bra om samma hane parar samma/närbesläktade tikar, det kommer öka den framtida inaveln i rasen. I vissa små raser är det matadoraveln om en hund får mer än 2-3 normalstora kullar. I en stor ras spelar det säker ingen större roll om någon avlar på det sättet men absolut i en mindre ras, det är inte lämpligt på något sätt då.
 
Ok. Så du vill ha exempel från de som bara tar några få kullar, men samtidigt pratar du om att folk inte behöver heltidsjobb och därför kan tjäna på aveln?
Låt oss säga att du har en sällskapsras, där du gör absolut minsta möjliga för att få regga hundarna, men bara "hobbyavlar någon kull ibland". Är det av en ras som får lite fler valpar så blir det kanske 5st, sällskapsraser brukar inte få så stora kullar. 5x14000kr blir 70 000kr. Efter så minimala kostnader som möjligt för valparna så kanske du har kvar 50 000kr, i bästa fall och förutsatt att allt går bra. Troligen mindre.

Om du då inte jobbar, så ska du alltså klara dig på de pengarna tills du kan ta nästa kull, vilket är ca 1 år senare om du bara har en tik. Jag vet inte hur dina levnadsvanor ser ut, men jag skulle ha mycket svårt att få ihop livet för 50 000kr per år. Ska du avla seriöst är det garanterat mindre pengar kvar, för då tillkommer kostnader för hälsoundersökningar osv (vilket görs även på sällskapsraser). Någon gång måste du också behålla en tikvalp, för att kunna avla på den när första hunden är för gammal, vilket gör att du får in mindre pengar på att sälja valparna.

Sååå. Hur ska hobbyuppfödare kunna tjäna pengar på sin uppfödning så till den grad att de inte ens behöver ha något jobb att vara lediga från i samband med valparna osv?
Nu finns det ju inga arbetslösa förutom uteliggarna som inte får nån form av annan inkomst i sverige.
 
Jag tror det är ganska stor skillnad på att föda upp sällskapshundar och att föda upp hundar av raser som ska arbetsmeriteras. Både sett till utgifter, valppriser och mängden valpköpare.

Det är det alldeles säkert. Tror dock att det är svårt att gå plus även för seriösa uppfödare av sällskapshundar. Jag föder upp katter och jag gissar att mina kostnader och intäkter är jämföra med sällskapshundsuppfödare och jag lyckas inte tjäna några pengar.

I övrigt: Jag har absolut ingenting emot att man tjänar pengar på uppfödning. Kunde jag tjäna pengar på min kattuppfödning skulle jag gladeligen göra det, som det är idag är SKV inte så pepp på idén att jag ska lägga in min kattuppfödning i mitt kattföretag.:D

Men vill man bara producera gulliga valpar utan att ta hänsyn till hälsotester, temperament och genetisk variation kan man säkert tjäna goa pengar. Men då ska man kallas vad man är: valpfabrik och inget annat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 787
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 165
Senast: KaffeKask
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 959
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 235
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp