Ni som avlar på hobbynivå.

En vän till mig föder upp pappisar. Denne är sjukskriven och blev anmäld till FK av ett ex som ville förstöra och tänkte visa att man hade inkomst pga aveln.
När FK granskade blev det rätt tydligt att trots att man bara räknade utgifter innan parning(ögonlysning etc), parning och vidare vetkostnader för just den kullen, mat, regavgift så fanns ingen förtjänst.
Det är då en av de dyrare uppfödarna(iom bra på sin grej).
Här föder man upp för att det tillför ngt annat än pengar.
 
Men importera är ganska lönsamt. Du importerar ju mer än avlar. Och av attraktiva raser.


Jag retar mig faktiskt lite på att det alltid är "välgörenhet" att avla. Jo, en viss vinst gör många, grejen är ju att kunna visa tillräckligt med kvitton för att slippa skatta på vinst. Det är ju ett sätt att kunna finansiera sitt intresse i och med att man kan räkna av hu dgårdar, foder, träningar, tävlingar mm.
Exakt. Det där pratade uppfödaren om, att alla resor, anmälningsavgifter osv osv. relaterade till aveln kunde hon dra av för.
Har frågat om vinst och fått ja till svar. Det är definitivt inte någon oseriös thailandsresa-avlare..
 
Exakt. Det där pratade uppfödaren om, att alla resor, anmälningsavgifter osv osv. relaterade till aveln kunde hon dra av för.
Har frågat om vinst och fått ja till svar. Det är definitivt inte någon oseriös thailandsresa-avlare..
Jag tror det är ganska stor skillnad på att föda upp sällskapshundar och att föda upp hundar av raser som ska arbetsmeriteras. Både sett till utgifter, valppriser och mängden valpköpare.
 
Exakt. Det där pratade uppfödaren om, att alla resor, anmälningsavgifter osv osv. relaterade till aveln kunde hon dra av för.
Har frågat om vinst och fått ja till svar. Det är definitivt inte någon oseriös thailandsresa-avlare..

Ja, foder 4 år tillbaka i tiden är ju inget vi med en hund ser som en utgift relaterad till avel. Men avlar man är det det. Synsätt och räknesätt som skiljer.
 
Jag tror det är ganska stor skillnad på att föda upp sällskapshundar och att föda upp hundar av raser som ska arbetsmeriteras. Både sett till utgifter, valppriser och mängden valpköpare.
Absolut, det vänder jag mig inte emot. Men läser man på buke så blir man ju dumförklarad om man säger att det kan gå med vinst, och det uttrycktes att det bara var oseriösa som kunde det.. det stämmer ju inte, men det kanske också skiljer mellan raserna..
 
Jag tror det är ganska stor skillnad på att föda upp sällskapshundar och att föda upp hundar av raser som ska arbetsmeriteras. Både sett till utgifter, valppriser och mängden valpköpare.
Glömmer du inte jakthundarna nu? Vet flera seriösa uppfödare med gott rykte som tjänar på sina valpar. Jobbet sköter hunden instinktivt, den dressyr som behövs är vardagslydnaden som alla hundar ska ha, och ofta går det bra utan den också, så länge hunden jagar. Jaktprovsmeritering är fördelaktigt, men vet jägarna att du säljer hundar som funkar i den jakt de är ämnade för så blir valparna sålda vid åtta veckor.
 
Glömmer du inte jakthundarna nu? Vet flera seriösa uppfödare med gott rykte som tjänar på sina valpar. Jobbet sköter hunden instinktivt, den dressyr som behövs är vardagslydnaden som alla hundar ska ha, och ofta går det bra utan den också, så länge hunden jagar. Jaktprovsmeritering är fördelaktigt, men vet jägarna att du säljer hundar som funkar i den jakt de är ämnade för så blir valparna sålda vid åtta veckor.
@AraSlei o @Gnist är väl bättre att fråga ang jakthundar.
 
Parning -ultraljud- extra foder- valphage -registrering,chip,avmaskning,besiktning är det jag tycker är valpavgifter. Hade då tjänat minst 30 tusen om allt går bra med födseln.

Min största post, som du inte har med, är inkomstbortfall då jag dels åker på parningsresa, men framförallt innan valpning och därefter. Det är en stor summa jämfört med typ avmaskning (som är billigt) och ul (som jag i regel inte gör).

Men ni köper alltså in tikar enbart för att avla på. Då är det klart det blir en annan kostnad.
Men många har nog en eller två bra tikar de hade haft oavsett.

Ska man bedriva avel i någon form av kontinuerlig verksamhet, eller ha en plan med aveln som inte består av "ojsan min hund blev bra jag ska nog avla" så räcker det inte med att en hund råkade bli bra. De flesta som inte avlar har nog i regel bara en hund och då blir det knivigt att ha kennel- om man nu inte har tio års uppehåll kontinuerligt efter att en tik pensionerats och ska få vandra vidare, eller 15 års uppehåll om nuvarande tik inte dög osv.
 
Glömmer du inte jakthundarna nu? Vet flera seriösa uppfödare med gott rykte som tjänar på sina valpar. Jobbet sköter hunden instinktivt, den dressyr som behövs är vardagslydnaden som alla hundar ska ha, och ofta går det bra utan den också, så länge hunden jagar. Jaktprovsmeritering är fördelaktigt, men vet jägarna att du säljer hundar som funkar i den jakt de är ämnade för så blir valparna sålda vid åtta veckor.

Om man tjänar på valparna eller inte har ju återigen med hur du räknar att göra :p det har också otroligt mycket med vilken jakthundsras du har att göra.

Jaktproven är i regel inte det dyra, det är att åka på alla jakterna och "visa upp" sin hund och framförallt att ge den möjlighet att utvecklas jaktligt som är dyrt. Även om de har mycket av jakten instinktivt (typ att söka, skalla, spåra, hitta sina egna bakspår och komma hem osv), så är det lite naivt att tro att alla hundar gör det perfekt första gången de släpps :p
I min ras ska de utöver den praktiska jakten så klart jaktprovsmeriteras ändå, eftersom (tack och lov!) de flesta anser att man bör ha en objektiv bedömning på sina avelsdjur. En fullmeriterad wachtel ska ha godkända unghundsprov, skogsprov och vildsvinsprov, alternativt att ett av de två sista byts ut mot ett öppenklass-prov. Inför ÖKL är det mycket träning eftersom det är ett eftersöksprov med tre apportmoment på fågel, två släpspår (kanin och fågel) och ett blodspår samt att hundens sökförmåga i skogen testas.

Ta du sedan en jaktlabbe eller en jaktspaniel så har de oändligt mycket mer träning framför sig innan de ens kan gå med på jakterna. Mina wachtlar tränar jag framförallt hemma (men åker långt och ofta för jakt, ca 1500mil/säsong) medan labben tränas aktivt ca 6h/vecka, gås kurser med, åker på läger, utbildningsjakter eftersom jag är ny på jaktformen osv.
En tax eller en drever kräver å andra sidan inte mycket mer än vardagslydnad och jaktvana.
 
Köper inte era avancerade parningsbesstyr :)
De är självvalda.
Om man vänder på det. Många som föder upp har inget heltidsjobb och behöver inte ta ledigt för parningsresor och valptiden. Många har egen hane hemma.
Många tävlar eller ställer inte ut alls.

Finns gott om köpare som bara vill ha en trevlig familjehund.
Många sälskapsraser finns.
Där tjänar man en slant på kullen.
 
Men ni köper alltså in tikar enbart för att avla på. Då är det klart det blir en annan kostnad.
Men många har nog en eller två bra tikar de hade haft oavsett.

Ja vi köper bara tikar som har kvalité för avel och tävling på högsta nivå. Bla importerat. Skulle vi ha hund enbart för sambons tränings och tävlingsintresse hade EN bättre hund oavsett kön räckt. Den hade tom kunnat ha ett lindrigare armbågs eller hd-fel.
Och som jag nämnde innan så hade vi varken behövt hundgårdar, valprum, hundkärra samt en rad andra utgifter så visst är det stor skilnad i kostnader.
 
Köper inte era avancerade parningsbesstyr :)
De är självvalda.
Om man vänder på det. Många som föder upp har inget heltidsjobb och behöver inte ta ledigt för parningsresor och valptiden. Många har egen hane hemma.
Många tävlar eller ställer inte ut alls.

Finns gott om köpare som bara vill ha en trevlig familjehund.
Många sälskapsraser finns.
Där tjänar man en slant på kullen.
Med det tänket så har vi en fot i oseriösa avel tråden.
 
Ja vi köper bara tikar som har kvalité för avel och tävling på högsta nivå. Bla importerat. Skulle vi ha hund enbart för sambons tränings och tävlingsintresse hade EN bättre hund oavsett kön räckt. Den hade tom kunnat ha ett lindrigare armbågs eller hd-fel.
Och som jag nämnde innan så hade vi varken behövt hundgårdar, valprum, hundkärra samt en rad andra utgifter så visst är det stor skilnad i kostnader.
Eller hur.
 
Med det tänket så har vi en fot i oseriösa avel tråden.
Om man tror att avel är nått man kan göra med de två hundar av olika kön som man råkar ha hemma, så kallar jag det definitivt oseriöst. Sen kan man ju vara väldigt medveten vid inskaffande av hundar så att man köper tik som matchar befintlig hane osv, men då är vi ju tillbaka på att det blir inköp av hund specifikt för avel.
 
Köper inte era avancerade parningsbesstyr :)
De är självvalda.
Om man vänder på det. Många som föder upp har inget heltidsjobb och behöver inte ta ledigt för parningsresor och valptiden. Många har egen hane hemma.
Många tävlar eller ställer inte ut alls.

Finns gott om köpare som bara vill ha en trevlig familjehund.
Många sälskapsraser finns.
Där tjänar man en slant på kullen.

Det beror nog på en del iaf.
Inom min ras måste vissa undersökningar göras för att få regga hundarna. De får få valpar och en del behöver kejsarsnitt.
Då tjänar du inget trots att du inte behöver meritera en massa, träna, mh-testa etc iom sällskapshund. Man ställer väl mest bara ut.
 
Köper inte era avancerade parningsbesstyr :)
De är självvalda.
Om man vänder på det. Många som föder upp har inget heltidsjobb och behöver inte ta ledigt för parningsresor och valptiden. Många har egen hane hemma.
Många tävlar eller ställer inte ut alls.

Finns gott om köpare som bara vill ha en trevlig familjehund.
Många sälskapsraser finns.
Där tjänar man en slant på kullen.
Det finns nog såna inom många raser. Men jag tror inte någon skulle kalla dem för seriösa. Vi har tex en som köper in en hane, använder honom på alla sina tikar, upprepande gånger, sen en ny som det görs likadant med. Men liksom det är inte seriöst och hundarna har det inte jättebra.. Men klart människan tjänar en hel del på kullarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 791
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: KaffeKask
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 970
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 238
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp