Ni som avlar på hobbynivå.

Jag kan erkänna att jag gick aningen plus vissa år när jag bara var hanhundsägare. Åtminstone runt plus minus noll. Hade kunnat ta mer men ville bara ha mkt begränsat antal kullar och var kinkig med vem jag lånade ut till och annonserade inte eller dylikt så som vissa gör.



Jag kan hålla med om att TS fått lite strama svar men det är (i mitt fall iaf) en del irritation bakom när frågan kommer eftersom så många går runt och tror att man täljer guld med täljkniv och tjänar storkovan och många vill inte förstå även när man förklarar. Så det blir lite "here we go again"-känslan. Även om TS såklart inte förtjänar grinigare svar för det.

Jag är säkert en av dem som folk tycker svarade grinigt. Jag blir nämligen rätt grinig när folk ber om att andra ska lägga tid på att ge dem information, och sen antingen inte läser eller inte tar in det som skrivs i svaren.

-Tjänar ni pengar på hundavel?
-Nej.
-Hur mycket tjänar ni per valp?
-:banghead:
 
Hade ni inte haft hund om ni inte avlat med andra ord ?? Eftersom ni räknar med rena hundägarekostnader i er avel. Nej jag köper inte det där att man inte kan tjäna en slant på en valpkull..det är jag övertygad om att MÅNGA gör..som inte imponerar hundar från andra länder eller åker land och rike rubt för parning och tävling.
 
För att vara tydlig så ifrågasätter jag inte någons avel eller planering och folk får liksom räkna på sina kostnader och inkomster hur de vill. Men jag fattar inte varför det här är en så öm tå att det direkt kommer ganska otrevliga svar om man uttrycker förståelse för hur uppfödare tänker när de menar att de går plus ibland.
Verkar ju vara tävling i mest utgifter för sin avel här på buke.
 
Låt oss säga att hunden äter för 500 kr i månaden, på fyra år är det 24 000 kr.
Försäkring, 300 kr i månaden i fyra år är 14 400 kr.
Sen tar vi vaccineringar, ev. vetkostnader, hälsoundersökningar, mentaltester/beskrivningar, tränings och tävlings kostnader.

Tycker inte 65 000 kr låter galet alls?
Jaha men och ?? Det skulle ju kostat oavsett valpar eller ej. Förstår verkligen inte detta. Frågar återigen. Skulle ni då inte haft hund om ni inte fött upp med andra ord ?
 
Jag kan erkänna att jag gick aningen plus vissa år när jag bara var hanhundsägare. Åtminstone runt plus minus noll. Hade kunnat ta mer men ville bara ha mkt begränsat antal kullar och var kinkig med vem jag lånade ut till och annonserade inte eller dylikt så som vissa gör.
Hur kan du förlorat en krona på hanhundsavel? Tiken kommer till dig och du får pengar ?


Jag kan hålla med om att TS fått lite strama svar men det är (i mitt fall iaf) en del irritation bakom när frågan kommer eftersom så många går runt och tror att man täljer guld med täljkniv och tjänar storkovan och många vill inte förstå även när man förklarar. Så det blir lite "here we go again"-känslan. Även om TS såklart inte förtjänar grinigare svar för det.
 
Man ska räkna in alla kostnader.
Ska ??
Ja iaåfall fattar jag om ni inte går plus om ni räknar med tikens kostnad utslaget på hela hennes liv.
Väldigt märkligt enligt mig.
Hade du inte haft hund om du inte tagit valpar frågar jag återigen ??
De allra flesta som föder upp hundar är nämligen intresserade av just att ha hund i sitt liv i vardagen också.
 
Skulle jag ta en kull på min tik hade jag gått med plus lätt då jag inte hade räknat med alla kostnader som hon kostar oavsett valpar eller ej.
Parning -ultraljud- extra foder- valphage -registrering,chip,avmaskning,besiktning är det jag tycker är valpavgifter. Hade då tjänat minst 30 tusen om allt går bra med födseln.
 
Men ni köper alltså in tikar enbart för att avla på. Då är det klart det blir en annan kostnad.
Men många har nog en eller två bra tikar de hade haft oavsett.
 
Skulle jag ta en kull på min tik hade jag gått med plus lätt då jag inte hade räknat med alla kostnader som hon kostar oavsett valpar eller ej.
Parning -ultraljud- extra foder- valphage -registrering,chip,avmaskning,besiktning är det jag tycker är valpavgifter. Hade då tjänat minst 30 tusen om allt går bra med födseln.
Du glömde vacc,doldafel försäkring,avelsförsäkring,leksaker,valppaket.:idea:
 
Skulle jag ta en kull på min tik hade jag gått med plus lätt då jag inte hade räknat med alla kostnader som hon kostar oavsett valpar eller ej.
Parning -ultraljud- extra foder- valphage -registrering,chip,avmaskning,besiktning är det jag tycker är valpavgifter. Hade då tjänat minst 30 tusen om allt går bra med födseln.
Skattar o momsar man på inkomsterna så vill man gärna kvitta mot utgifterna, skulle inte du göra det?
 
Fast vad har det med saken att göra?

Det är ju som att jag ska vara socklös bara för att jag inte äger en sockfabrik.
Hade jag däremot haft en sockfabrik så ska alla +- räknas.
Det har mycket med saken att göra om man köper en tik enbart för att ha till avel eller om man har en tik man skulle haft oavsett.
 
Min omfattande avel består av 0-2 kullar om året.

Men importera är ganska lönsamt. Du importerar ju mer än avlar. Och av attraktiva raser.


Jag retar mig faktiskt lite på att det alltid är "välgörenhet" att avla. Jo, en viss vinst gör många, grejen är ju att kunna visa tillräckligt med kvitton för att slippa skatta på vinst. Det är ju ett sätt att kunna finansiera sitt intresse i och med att man kan räkna av hu dgårdar, foder, träningar, tävlingar mm.
 
Men importera är ganska lönsamt. Du importerar ju mer än avlar. Och av attraktiva raser.
.
Om det är lönsamt eller inte beror på om jag behåller eller säljer det hänger ju på om det passar i avel eller inte.
Förmedlar hundarna tjänar ca 2000kr på.Och då har jag i regel jobbat för det i många timmar.
 
Men importera är ganska lönsamt. Du importerar ju mer än avlar. Och av attraktiva raser.


Jag retar mig faktiskt lite på att det alltid är "välgörenhet" att avla. Jo, en viss vinst gör många, grejen är ju att kunna visa tillräckligt med kvitton för att slippa skatta på vinst. Det är ju ett sätt att kunna finansiera sitt intresse i och med att man kan räkna av hu dgårdar, foder, träningar, tävlingar mm.
Fast jag undrar återigen.... hade ni inte tränat, tävlar, haft hundgård,hundpassning osv osv oavsett ?? Det ingår ju liksom i att vara en aktiv hundägare.
 
Fast jag undrar återigen.... hade ni inte tränat, tävlar, haft hundgård,hundpassning osv osv oavsett ?? Det ingår ju liksom i att vara en aktiv hundägare.
Jo, det hade nog många gjort. Men då hade de inte avlat, eftersom "vinsten" hade gjort det för dyrt.
Nu kan man ju räkna av alla kostnader, slippa skatta och ändå utöva sitt intresse. Det är så det funkar, sen går valppengarna in i verksamheten, till ett nytt kök eller vad som. Men avlar man har man rätt att räkna av kostnaderna, vilket de som tar en kull för att kunna åka till Thailand inte gör. Thailandsresenärerna hade ju kunnat spara undan pengarna istället, men är kanske inte sluga nog.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 826
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: KaffeKask
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 242
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp