Bukefalos 28 år!

Ni som byggt egen bur..

Sv: Ni som byggt egen bur..

Har ingen aning om hur man gör det.. försökte sist men minns ej
eller nej. ja kan ju rita på papper och scanna in :idea: , kan lägga in imorgon..
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Men åh, jag trodde du menade att du skulle ha tamråttor i den :rofl:

Du har läst på riktigt ordentligt om GPs och funderat femtielva gånger hoppas jag? ;) De kan nämnligen vara riktiga jävla monster när de sätter den sidan till, du skulle bara se Anders när han bestämt sig för något :D

Burstorlek för GP ska iaf vara så stort det bara går kort sagt. Hellre 130 cm än 100 cm :p Men det beror mycket på hur mycket den får vara ute utanför buren, en timme hit och dit räcker inte utan de kräver mycket mer än så. Ska man vara sådär onödigt laglydig :angel: så ska de ha en bur på minst 20 kvm :crazy:
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

20 KVM :eek: Det är ju ett stort rum. Hoppas verkligen du skrev fel :p

Haha, hade tänkt det från början, sen av misstag hittade jag GPn. Och du, jag har läst massor :d, och ska läsa mer. Vågar inte köpa någon förens jag vet massor. Han/hon kommer att få vara ute en hel del.

Men tycker det är dåligt med fakta om dom, har läst på kanske 2 uppfödares hemsidor om dom.

Du kan väl berätta lite av egna erfarenheter? Hur mycket tid du spenderar me han, hur han är blabla. Vill som sagt veta mycket och inte få en chock när h*n blir könsmogna.. :rofl:
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

http://www.pixbox.se/pic_show_id10302892.html


Ritningen kanske inte säger så jätte mycket, men har förminskat 10* på ett ungefär.
Kan dra ut buren 10 cm större på längden och bredden, sen så är min spegelvägg ivägen.
Hyllorna å annat roligt sätter jag in i buren när buren nästan är klar, så jag ser vart det blir bäst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som byggt egen bur..

Nix, 20 kvm stämmer :p De räknas inte som husdjur så man får gå efter djurparksregler. Helt onödigt stort... Själv har jag Anders i en laura Super på 95*50*75 cm ungefär, det är visserligen för litet egentligen men det går iaf om han får komma ut ofta. Hade en voljär innan men han fick snällt byta ner sig när han tuggade sönder gallret när jag var vrålsjuk och inte orkade med honom på ett par dagar. Det var då gallret på en sån där voljär man köper och sätter ihop i stål, så jag kan ju säga att käkarna inte är att leka med precis :D Fast Anders ska få större bur dock, ska köpa en papegojbur på ungefär 2*1*2 meter som jag kan ha en hona i också iom att jag tänkt att min pälskling ska få bli pappa senare ^^

Jag har satt minst en timme/dag som regel här. Inte så att jag tar ut honom en timme/dag utan det blir flera timmar, men har den regeln för att han ska få komma ut minst en timme om tiden skiter sig totalt typ. Då får det skita sig hur mycket som helst, ut ska han ändå :D Vanligtvis blir det nog en sisådär 3-4 timmar/dag skulle jag tro, utslaget på flera omgångars utevistelse. Men det beror mycket på vad han gör ute också, tar jag ut honom på en promenad tex så kräver det mindre tid än om han bara rejsar i rummet iom att intrycken osv kräver en del energi också.

Han är en sjukt irriterande liten djävul :D Extremt envis, har han bestämt sig för nåt så SKA han få som han vill. Så jag får typ vara extremt envis tillbaka och ruggigt konsekvent i vad han får och inte får göra, annars har man inte en chans med honom. Blir han överkåt får man snällt stå ut med att få putta bort honom, fya och snärta till honom på nosen, kan ta låååång tid innan han ger upp och inser att han inte får jucka på armen. I värsta fall tar han tag i saken själv och så hittar man sperma på byxorna...
För att inte tala om när man ska försöka sova på natten och han har bestämt sig för att han vill ut, helvete vad man verkligen hatar (nästan iaf :D) honom då. Det är tuggatuggatugga på gallret i timtal. Så han spenderar natten i hamsterbur ibland för att han inte ska kunna tugga på gallret lika mycket. Hamsterbur är grymt praktiskt att ha kan jag säga :D

Men ja, han är uuuunderbar :love: Det finns inget goare än när det grymt irriterande lilla monstret lägger sig halvdöd i knäet för att sova, pussas som en galning, slår volter i glädjeskutt, brottas eller springer fram och tillbaka till mig hela tiden på promenader som för att se så jag hänger med. Och iom att det är vilda djur som lätt blir otama så är det grymt underbart när han tyr sig till mig också, och kommer direkt till mig om nåt är läskigt :love:
Nämnas bör dock att de är som papegojor och tyr sig till en enda person väldigt lätt. Så man får helt enkelt låta de träffa andra ofta så de inte blir beskyddande. Har inte haft några problem med det här hemma men vet att nåt av Anders syskon har blivit beskyddande om jag inte minns helt fel.

Har ett forum om de upplagt :) http://gpr8.cjb.net finns både uppfödare, vanliga GP-ägare och GP-lösa där.
Lite andra länkar; http://www.pouchedrats.co.uk/
http://www.altpet.net/rodents/cricetomys/index.html
http://www.rmca.org/Articles/giant.htm
http://www.animalsexotique.com/gambian_pouched_rat.html
http://www.centralpets.com/animals/mammals/rodents/rod2494.html

Och om du inte redan hittat GP-listan där det finns ännu mer fakta och länkar: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1023477

Och så har jag plitat ner lite på min hemsida: http://www.geocities.com/gul_zebra/ fast det är inte klart än, står bara om Anders och om GP som husdjur än sålänge :D
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Meen gud så gulligt irriterande :rofl:

Haha, han låter ju bra rolig. Usch vad jobbigt med juckandet, försvinner det med åldern?! Ajdå, så är nog bäst att sätta metallister på träburen då :p

Håller verkligen fyrkantsnät? Om inte, vad gör jag då :eek:
Ska kolla länkarna nu på stört =)
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

fyrkantsnät är nog som rysk roulette med en GP :p då får du ut å spana efter nåt som är gjort för att hålla i krig :D
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

sheet, dyker bara upp mer o mera hinder :( :rofl:

Kanske man kan köpa sånt där galler som är på burar, o skära till någonstans.. hmm
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Ingen aning :D Han är i trotsåldern och allt nu och är min första GP, så jag har aldrig haft nån juckande jätteråtta förut. Men får hoppas att han ger sig så småningen :p

Som wtf säger, det är rysk roulette :D En Anders har rivit ner hela buren inom en timme typ, medan en duktig låter den vara hel ^^

Annars borde det iofs kunna funka om man skaffar en hög hundburar att plocka isär och använder som galler... Om man hittar nån med små maskor eller sätter omlott :D
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Men om den skulle börja gnaga, förstår den väl fy och nej?!
Och Anders gnagade ju på den när du var sjuk och inte hade tid.

Är det dumt att testa?! (ifall jag ej hittar något hårdare) Känns lite som det är 50/50 risk.
Men jag ska ut och kolla runt efter hårt nät/galler, det måste finnas någonstans!(?)
Att köpa en stor hundbur kostar nog plånkan också ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som byggt egen bur..

Jodå, men de är envisa som små idioter :D
En del är helt enkelt gnagiga i personligheten också. Så visst kan du chansa, men du får vara beredd på att byta ut gallret :p

Mjo, och en hundbur lär ju inte räcka till hela buren heller :D
Annars kanske kompostgaller kan vara något? Eller sånt där ganska grovt galler man kan köpa på ÖB, sånt man brukar ha som stängsel..? Då finns ju visserligen risk för att GPn kommer igenom när den är bebis, men när den är liten funkar en parakitbur alldeles utmärkt :)
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Ja det är ju ett alternativ, är det för stora hål kanske man kan ha något temporärt fyrkantsnät utanpå när den är som minst.

I värsta fall får jag väl lära mig att svetsa :d
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

jag skulle nog också haft dubbla nät när den är liten, du får testa! annars får du pensla stopp och väx haha :D
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

haha tanken har slagit mig :d kanske funkar.. :angel:
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

kolla om du inte kan göra nånting med såna här kompostgaller? är väl inte sååå fasligt dyra..
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Jag ska kolla upp det, men det dyker upp så mycket hinder och verkar bli ett så stort jobb av allting. Funderar på om jag skulle köpa Gpn senare. När jag bor större, vilket betyder kan ha mycket större bur än vad jag kan nu. Mera tid än nu, så för råttans skull så väntar jag nog ett tag iaf! Sen så har jag ju gammelgubben som tar en del tid, och han går alltid i första hand.
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Och väntar du kanske du kan göra som jag sen - skaffa papegojbur! :D

Själv sparar jag till en bur på 2*1*1,90 m (LDH), delbar dessutom så den funkar till både Anders och blivande frun :)
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Det lät ju som jättebra mått, den kostar en del förstår jag :p
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Mjo, strax över 8000 om jag inte minns fel :D Men fördelen är att de man kan beställa från finns här i Borlänge så jag slipper frakten iaf! Annars hade det blivit dyyyrt, buren väger typ 130 kg... :D
 
Sv: Ni som byggt egen bur..

Sheet, inga pengar man har i bakfickan inte :p
Ja, när jag skaffar en Gp så ska den ha en stoor bur. Får se om jag bygger en då eller, eller använder mig av min lata sida och köper en :d
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 000
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 202
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 486
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp