Nivå på ras SM?

Krockodil

Trådstartare
Om ni följt diskussionerna på facebook så var snäll och avslöja inte rasen, utan låt det vara en generell spekulation.

Vi håller på att diskutera fram vilken nivå ett SM i dressyr ska ligga på i våran ras förening. Rasen i fråga är avlad på sin ridbarhet i hundratals år och är ytterst lämplig dressyrhäst, även om den ännu inte är så populär på dressyrbanan i sveiger. Det gäller en stor hästras, alltså ingen ponny.

Vissa i föreningen vill att nivån ska ligga lågt LB/LA för att alla ska få chansen att vara med. Andra tycker att standarden ska vara högre, Msv B/A för att kunna visa upp de lite bättre hästarna på ett SM.

Vilken klass skulle ni förvänta er att en häst som vunnit ett ras SM i dressyr genomfört?

Den andra delen av våran diskussion är hur rasens rykte påverkas av att lägga nivån på SM för lågt. Om ni letade efter en ny dressyrhäst och letade runt information om rasen, skulle ni påverkas i erat beslut om att köpa just den rasen om SM låg på LA nivå, när förbundet påstår att det är en ras för de högra klasserna?

Låt mig höra era tankar! :)

/Krockodil :d
 
Sv: Nivå på ras SM?

Lägst MSV C!

Sen kan det kanske vara fler avdelningar? Tex en som går i LB för yngre hästar och färska ryttare och en som går i MSV B eller högre?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Nu har jag ju ingen aning om vilken ras det gäller, men jag skulle nog säga lägst MsvB. Egentligen högre om förbundet vill ha ut rasen i svår dressyr (=de högre klasserna).

Jag har sett fjord-SM och arab-SM:s dressyrdelar (inte alla ekipage, men iaf några). Jag kan ju inte säga att jag där blev så imponerad:o.

(Och nej, jag rider inte ens själv längre så någon SM-nivå är jag definitivt inte på)
 
Sv: Nivå på ras SM?

Helt klart lägst Msv:C när det handlar om en ras som är avlad för ridning. Många ridtravarekipage är uppe på LA och hävdar sig och startar t.om Msv:C dressyr så om det skulle bli ett SM för dom skulle nog LA vara lämpligt.

Nu blev jag nyfiken vilken ras det gäller, PM:a gärna :)
 
Sv: Nivå på ras SM?

Svenskt Mästerskap..Det ska ju visa det BÄSTA av den rasen kan jag tycka..Msv som lägst. Lägger man det lägre blir det ju mer om en klubbtävling kan jag tycka. Får man inte ihop ekipage finns det ju inte något som hindrar föreningen att utse en Svensk mästare för rasen ändå.Bara att gå igenom resultaten för hästarna i föreningen från den gångna året.Och den med bäst placeringar blir den som vinner.Och detta kan sedan presenteras och eventuell kan man ge ekipaget en chans att visa upp sig på en sammankomst vilket skulle kännas mer seriöst.

Nu vet ju jag vilken ras det handlar om och jag ser inte att låga klasser som LB/LA skulle kännas seriöst.Den nivån klarar ju vilken häst som helst i stort sätt att kravla sig runt mer eller mindre och rasen är ju dessutom avlad för ridning.

Sen finns det ju inget som säger att man kan ha tävlingar med lägre klasser som är rasbundna..Men SM skulle jag akta mig för att kalla det då.För mig är SM det bästa av det bästa representativt för rasen.Och det kan omöjligt vara LB/LA.
 
Sv: Nivå på ras SM?

För de flesta ponnyraser ligger väl SM på LA-nivå.
Någon nämnde fjord-SM och jag var också där - och red min inte färdiga unghäst - och var inte imponerad. Nej, men fjordingar är inte heller avlade för dressyr, och relativt få av fjordhästägarna är dressyrryttare "på riktigt".

För en dressyravlad storhästras är det väl rimligt med MSV B eller så.
 
Sv: Nivå på ras SM?

kl

Det beror ju till stor del på rasen "tyvärr" kan jag tycka. För connemaror går det i LA om jag inte minns fel. Känns lagom vid ett så "litet" event det trots allt är. Tävlande ungdomar har oftast större tävlingar att satsa på om de rider höga klasser. Generellt sett för den lite avelsintresserade är nog LA rätt lagom.

För mig spelar det ingen roll vilken klass ras-SM gått i, det säger ju i princip bara hur engagerade ryttarna är i just rastävlingar, inte om hur hästarna presterar rent allmänt. Känner jag.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Om ni följt diskussionerna på facebook så var snäll och avslöja inte rasen, utan låt det vara en generell spekulation.

Vi håller på att diskutera fram vilken nivå ett SM i dressyr ska ligga på i våran ras förening. Rasen i fråga är avlad på sin ridbarhet i hundratals år och är ytterst lämplig dressyrhäst, även om den ännu inte är så populär på dressyrbanan i sveiger. Det gäller en stor hästras, alltså ingen ponny.

Vissa i föreningen vill att nivån ska ligga lågt LB/LA för att alla ska få chansen att vara med. Andra tycker att standarden ska vara högre, Msv B/A för att kunna visa upp de lite bättre hästarna på ett SM.

Vilken klass skulle ni förvänta er att en häst som vunnit ett ras SM i dressyr genomfört?

Den andra delen av våran diskussion är hur rasens rykte påverkas av att lägga nivån på SM för lågt. Om ni letade efter en ny dressyrhäst och letade runt information om rasen, skulle ni påverkas i erat beslut om att köpa just den rasen om SM låg på LA nivå, när förbundet påstår att det är en ras för de högra klasserna?

Låt mig höra era tankar! :)

/Krockodil :d

Intressant att du skriver detta här så jag passar på att rätta till vissa felaktigheter i ditt inlägg.

Facebookgruppen som detta diskuteras i är inte knuten till någon förening utan startades som ett privat initiativ ifjol höstas och den är till för att ägare, blivande ägare och andra med ett gediget intresse av rasen och som vill lära sig mer ska kunna diskutera fritt, den är alltså inte en beslutsförande rasförening.
Föreningen/-arna har ingenting med frågan att göra - inte i dagsläget - och det är i så fall de som ska fatta beslutet o m ett Rasmästerskap i Dressyr/ SM ska genomföras, på vilken nivå och vad det ska kallas i så fall.

Mvh Fleta
 
Sv: Nivå på ras SM?

Nu drar du ju på petimetrar ;) Visst rätt det är inte ras föreningen som diskuterar detta helt rätt ! men kontentan av det hela är ju att höra vad gemene man anser att en SM nivå ska ligga på för rasen , Tror inte någon här bryr sig vem som diskuterar det hela :p Saken kom ju upp för att man ville göra rasen mer uppmärksammad och sprida den till flera , Få större publik på arrangemang m,m . I och med vissa tyckte att det skulle vara väldigt lätta klasser och vissa tyckte att det skulle vara MSV ,
så är det ju bra att gå ut till folk som inte har rasen och höra vad dom anser är en SM nivå :)

Till Jeps , Vilken grupp då ? Denna grupp det diskuteras i är sluten i alla fall


Tesora
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jaja, det spelar ju ingen roll om det är föreningen eller medlemmarna som diskuterar egentligen. Det jag ville men DEN HÄR tråden var att höra vad andra som inte är rasbundna tycker och tänker.
Tråden på facebook gick från "hur ska vi promota rasen" till "jag måste också kunna vara med", vilket inte alltid går att kompromissa emellan.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Det där tycker jag är en svår fråga.
Det beror lite på hur många hästar som finns i Sverige av nämda ras och vilken typ av människor de drar.

Om det bara finns 1 ekipage i Sverige som rider tex MSV B på den rasen och resterande lägre får man kanske ta MSV C eller tom LA.

Finns det flertalet som rider MSV B bör man väl minst ha det.

Dock kan det ju med rastävlingar locka fler än de som normalt tävlar. Därför kanske det är svårt att få grepp om "var" folk rider och i vilka klasser tävlan känns lämpligt.
 
Sv: Nivå på ras SM?

I connemaravärlden är det mästerskapsklasser (La) för ponnyekipage (är ju en ponnyras). Sedan är det alltid engelska ridklasser för alla. Om man nu vill dra mer ekipage är det väl bara att ha fler förklasser?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jo, kan man tycka.. Men det blir ju inte mkt till tävling om INGET ekipage är på den nivån.
Eller bara ett.. Det blir lite trist tycker jag.
Men samtidigt hade man ju kanske inte tyckt det var så meriterande att vunnit ras-sm om det går i LC(överdriver lite för poängens skull).
 
Sv: Nivå på ras SM?

Det var det jag försökte få fram i diskussionen i gruppen på fb... om det bara är 1 ekipage som kan starta på låt oss säga msva så känns det lite lönlöst att ens ha den tävlingen.
Det är ju inget som säger att man inte kan lägga det i svårare klass allt eftersom det kommer fler ekipage på den nivån. Men att kanske ha lite lägre klass,typ LA, som ett första försök för att locka starter.
 
Sv: Nivå på ras SM?

"Min" ponnyras har SM-klassen på nivån under de klasser som rids på "stora" SM (om man nu skiljer på FEIs program och LA), i LA:4. Men sedan finns det även kringklasser på LC och LB-nivå för de som ändå "vill vara med".

Dessutom utser de en "Kombinationsmästare" (dressyr+hopp+utställning) på varje nivå.

En storhästras som är avlad för ridning/dressyr skulle jag nog säga minst MsvB som SM-klass om det finns underlag i antal tävlande till det. Men gärna lägre klasser dessutom i samband med SM för att få till lite mera folkfest!
 
Sv: Nivå på ras SM?

*kl*

Varför kan man inte skriva ut vilken ras diskussion ursprungligen gäller? Känns som att det är ganska relevant faktiskt.

Men nåt L:A-program tycker jag kan vara rimligt att ha som ras-SM. OM det däremot finns många befästa msv-ekipage så går det att höja klassen, men annars är det ju meningslöst.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: hamilton1
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 315
Senast: IngelaH
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 873
Senast: jemeni
·
Avel Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än...
Svar
5
· Visningar
1 284
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Maskat sjukintyg?
  • Inredningstips kök
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp