Norregård

Sv: Norregård

Skulle vara kul att veta bara om våra hästar möjligtvis är släkt. Min är e:raudur och u:mósa
 
Sv: Norregård

Min är en av dem utan härstamning så vet inte så mycket. Står ju som korsning i passet.
 
Sv: Norregård

Åh vad synd.
Hur är gångarterna på era hästar? Min har haft en del problem och får inte till tölten riktigt.:(
 
Sv: Norregård

När jag läser på visa undra man ju om hästen inte har ont någon stans.
En häst är aldrig dum av sig själv. Det försöker säger något.

Sen har ju hästarna inte fått någon utbildning att tala om och tillridning bruka inte vara helt fel.

Hästar efter Raudar kan jag tänka mig är rätt skarpa i sig för han själv var ingen dans på rosor. Frosti däremot är värdens snällaste och har alltid varit det.
Super pass har han. Dock vet man inte vem som är hans pappa det var fel på DNA proverna när han bedömdes.

Raudur är fyrgångare.

Sinna femgångarem mosa femgångare - eksemhäst, Lysa fina, femgångare, Dimma fyrgångare, fjaladis femgångare, sara fyrgångare med svår för tölt. Vaka femgångare - helt underbart sto. Mor till Frosti och Lysa fina.
Det fanns även ett sto som heter Perla Stjärna som var helt fantastisk i sina gångarter Isabel.
 
Senast ändrad:
Sv: Norregård

Ja han hade ont när han kom tyvärr. Då busade han inte alls utan gjorde allt man sa.:( Men efter många behandlingar från veterinär, hovslagare och equiterapeut har smärtan gått över tillslut, men ett himla humör har han. Jag brukar säga till honom att om han vetat hur mycket pengar jag har lagt på honom så hade han nog haft en annan attityd.:D Fast nu har det ju gått ett tag så han har blivit väldigt lugn och go, en riktigt mysig skogsmulle är han. Är väldigt glad att jag inte gav upp honom. Gångartsproblemen gissar jag kommer ifrån att han hade en del låsningar som han gått med länge. Jag har inte gett upp än men det stör mig inte heller, jag låter honom utvecklas i sin takt, det viktigaste är att han mår bra, och det gör han.:)
Vad roligt att få veta om hans föräldrar. Jag lyckades googla fram en bild på Raudur för ett tag sen, tyckte att han verkade ha samma bus i blicken som min häst har, och det stämmer nog då.;)
 
Sv: Norregård

Vännen har nu läst igenom tråden och förutom att hon blev förtvivlad över att dels ha blivit lurad av säljaren, dels för att hästen har haft det "dåligt" tidigare.

Så i väntan på equiterapeuten har hon bara jobbat honom från marken.


Och redan syns det att han ändrat sej och är betydligt lugnare i blicken och kroppen. ...

på bara drygt en vecka. ....

helt otroligt. .....

Hon har även avbeställt utprovningen av ny sadel tills efter eq undersökt honom.
 
Sv: Norregård

Vad tråkigt, jag visste ju vad jag gav mig in på när jag köpte min. Men min har ju haft massa olika problem, det är ju inte alls säkert att din kompis häst blir lika svår. Det kanske räcker med et-behandlingar.:)
Se till också så den är ordentligt avmaskad, min hade typ hälften av alla världens maskar, (kändes det som iaf när jag mockade) och jag fick inte bort alla när jag först avmaskade när han kom. När jag väl fick honom maskfri gjorde det stor skillnad på honom.
 
Sv: Norregård

Alla hästarna avmaskades näst sista veckan i januari med ivrrmectin.
Vet det för jag hjälpte till med att avmaska alla hästarna i stallet.

Läste på ett annat ställe att man kunde testa och ge dom extra magnesium och det skulle göra dom lugnare. ..
Vad tror du om det ?
 
Sv: Norregård

Ett tips, det är ingen vits att avmaska så tidigt på året, mask ligger i dvala och man kommer inte åt den med avmaskningen. Enda gången det är motiverat med så tidig avmaskning, är när man tydligt ser parasiter i träcken men det är sällan de kommer fram i januari och om det sker så får man räkna med att det finns mycket mask.
 
Sv: Norregård

Jag har inte koll på såna saker som magnesium och så. Det enda jag kan säga är att i mitt fall är det som hjälpt- Behandlingar mot div saker så smärtan försvann, tid att låta honom utvecklas i sin egen takt och för att vinna hans förtroende, kärlek, omvårdnad och massvis med envishet.;)
Kan säga om avmaskningen också att det var spolmask han hade och det tog mer än en gång.
Han hade även sadeltvång vilket kanske inte var så konstigt, vi hyrde ju honom bara först och fick med en sadel hem med alldeles för smal bom.:( Så när jag började rida red jag barbacka.
 
Sv: Norregård

Det var en annan i ackordering som tog prov och baserat på resultatet ansåg veterinären att alla hästarna skulle avmaskas med ett ivermectinpreparat.

Jag avmaskade med dubbel dos banmint vartannat år i februari på den tiden jag hade häst enligt veterinärens ordination.
 
Sv: Norregård

Idag såg jag hur han först stod längst bort i flocken när vi alla var ute och kliade och gosade med dom som ville.

Efter bara en liten stund frågade ägaren om han inte också ville bli kliad och undret skedde. ..
Han gick igenom flocken och lät ägaren klia honom medans vi andra, hästar och människor rörde oss runt omkring dom.

Enligt vad ägaren sen sa så hade han aldrig gjort så innan. ...

Så nu känner vi andra i stallet att det verkligen har hänt något och att det går framåt.

Nu väntar alla på att få tag på en et då flera vill kolla sina hästar.
 
Sv: Norregård

Det låter underbart.:) Jag kan tänka mig att det blev jobbigt först för din kompis att få höra allt detta. Men jag kan säga att min häst har blivit en jättehärlig grabb som har en egen fanclub typ.;) Alla som träffar honom faller för honom, så något speciellt har han. Så även om det är tungt i början så kommer det säkert gå bra.

Här finns listor på utbildade equiterapeuter om ni inte har någon redan.
http://www.svef.se/medlemmar-soder.html
 
Sv: Norregård

Det var en annan i ackordering som tog prov och baserat på resultatet ansåg veterinären att alla hästarna skulle avmaskas med ett ivermectinpreparat.

Jag avmaskade med dubbel dos banmint vartannat år i februari på den tiden jag hade häst enligt veterinärens ordination.

Enligt gamla rön så gjorde man så, som tur är har utvecklingen gått framåt däremot har långt ifrån alla veterinärer hängt med tyvärr. Träckprov tas för att få reda på vad man behöver avmaska för, och om det finns ett behov. Ett så sent träckprov kan iofs ge utslag som sagt, men troligast är att man inte kommer åt allt i det läget utan att man bara släcker den största branden.
 
Sv: Norregård

Så du rekommenderar att dom ska ta ett nytt prov senare ?

När i så fall ?

Om inte annat så skulle det vara bra att veta till ett annat år. ...
 
Sv: Norregård

Absolut, kanske 3-4 veckor innan ett ev betes släpp. Vi brukar ta vårt i slutet av april - början av maj.
 
Sv: Norregård

Han hade pass men det är ett nytt, alltså inte det rätta.
Min häst har också svårt med tölten, blir inte helt ren.
Sen är inte jag så duktig heller så det kan vara mitt fel lika mycket!;)
Ska prova ut en ny sadel till honom och hoppas hitta en som både han och jag gillar bättre!
Kanske funkar bättre med tölten då.
 
Sv: Norregård

Det är jag som köpte honom.

Jag har under veckan som gått sett att han töltar mer än han går i någon annan gångart.
Även om dom andra hästarna skrittar i hagen töltar han i samma låga fart.
nu undrar jag om man säger att den töltar fast det går så långsamt ?

Idag när jag satt i sadelkammaren kom sambon in och sa att nu ville han ha en borste så han kunde borsta honom innan jag skulle gå med honom.

Gissa om jag blev totalt chockad.

För när jag tittade ut i stallet stod hästen i en box.
Och inte var det jag som hade tagit in honom.

Sambon hade alltså bara gått ut och hämtat honom i hagen utan problem :o

Och mer goda nyheter är att instruktören jag började rida för innan jag började bli avslangd tyckte det var helt okej att jag jobbade honom från backen tills jag kände att jag vågade sitta upp igen.
Hon visade mej övningar jag skulle göra till nästa gång.

Hon trodde sej veta vem som nog är hans pappa, hon kom inte ihåg vad han hette men uppfödaren ska ha visat en gul hingst som varken gick att hantera, undersöka eller ens var ridbar i en gångart åt gången, han gick visst i alla gångarter som finns på en och samma gång.
Han hade fått under 3 i poäng.

Nu är jag jättenyfiken på vad det kan vara för en hingst och undrar om man kan hitta den i något register någonstans ?
 
Sv: Norregård

På Worldfengur hittade jag en bedömd hingst från Norregård, Frosti från Norregård, SE1996106899. Isabell med stjärn.
Frosti är halvbror med Raudur som nämnts tidigare.

Resultatet från bedömningen var:
Exteriör: 7,54
Rid: 6,59 (tölt: 6)
Tot: 6,97

Far: Jarl frá Búðardal
Mor: Vaka frá Árbakka

Kanske är det Frosti hon tänkte på?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 572
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 432
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Bee
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp