Nosgrimma i fleece på träns?

Skorpion76

Trådstartare
Brukar du använda nosgrimma i fleece på ditt träns? Jag vet att det finns till vanliga grimmor och undrar om det finns till träns också. Jag vet att man kan använda grimludd till träns ibland, men enligt vad jag har hört ska man egentligen inte ha det. Jag tänkte att en nosgrimma i fleece skulle kunna vara smidigare att ha på än t ex grimludd.
Junior Pethead
 
Brukar du använda nosgrimma i fleece på ditt träns? Jag vet att det finns till vanliga grimmor och undrar om det finns till träns också. Jag vet att man kan använda grimludd till träns ibland, men enligt vad jag har hört ska man egentligen inte ha det. Jag tänkte att en nosgrimma i fleece skulle kunna vara smidigare att ha på än t ex grimludd.
Junior Pethead
Har aldrig sett en nosgrimma i fleece, bara såna där löstagbara grimludd. En stallkompis använde det på ett bettlöst träns för att hästen var känslig och lätt fick skav på nosen.
 
Hade jag en häst med skav skulle jag kunna prova. Du tänker typ en fleece tunnel att trä över nosdelen?

Gillar inte grimluddet det är så stort och döljer sikten för hästen.
 
Hade jag en häst med skav skulle jag kunna prova. Du tänker typ en fleece tunnel att trä över nosdelen?

Gillar inte grimluddet det är så stort och döljer sikten för hästen.
Just precis! Det är exakt vad jag tänker på Ja, så tänker jag också, men en fleece tunnel blir inte lika tjock och skymmer heller inte sikten för hästen på samma vis. Dessutom kan den faktiskt bli ganska dekorativ om den är i en snygg färg.
Junior Pethead
 
Brukar du använda nosgrimma i fleece på ditt träns? Jag vet att det finns till vanliga grimmor och undrar om det finns till träns också. Jag vet att man kan använda grimludd till träns ibland, men enligt vad jag har hört ska man egentligen inte ha det. Jag tänkte att en nosgrimma i fleece skulle kunna vara smidigare att ha på än t ex grimludd.
Junior Pethead

Det är rätt ovanligt att hästar får skav av nosgrimman. Den sitter mer still än en vanlig grimma gör. Och sitter ju bara på ca 1-2 h på en vanlig hobbyhäst.

På tex ett sidepull med stel repnosdel kan man ibland vilja ha ludd/vaddering. Då tror jag fleece blir för tunnt. Fårludd brukar vara bäst.
 
Själv tycker jag att grimmor med fleece snabbt blir smutsiga och att det fastnar massa hår i fleecen som bara gör att det skaver ännu mer.

Nosgrimman på tränset sitter dels inte hårt, dels inte länge och dels är den ren och slät så jag har aldrig varit med om att den skavt. Sen kanske det gör det ändå på vissa hästar, men jag har inte haft behov av att antiskava nosgrimmor
 
Tror inte att det finns träns med nosgrimmor i fleece och som andra säger - ovanligt med skav där. Skulle hästen få skav så får man väl trä på något helt enkelt eller rida utan nosgrimma ett tag.
 
Fleece är inget som förhindrar skav. Det kan istället bränna precis som fårskinn. Behöver man förhindra skav av vanliga grimmor så finns det bättre saker att använda som t ex tunnlar i sympatexmaterial. Sedan kan jag tycka att får hästen skav av en nosgrimma så undrar jag hur väl tillpassat tränset är, hur välryktad hästen är och hur smutsigt tränset är. Ett väl inpassat rent träns på välryktad häst ska inte ge skav och gör det ändå det så är sympatex ett bättre val.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 819
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 427
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 052
Senast: Petronilla
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 043
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp