Bukefalos 28 år!

Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Älgloppor är avskyvärda.:mad: Har inte kommit än men efter sommaren brukar de dyka upp. 132 st vilken attack.

Tråkigt med ponnyn, Happy. Du får väl dela din fining med barnen också.

Var med Sara och red på en travbana. Rivica fick galoppera fort och passade på att bocka.:( Fick dra upp huvudet på henne och driva. Roligt och jobbigt för henne. Behöver få bättre flås. Passade på att hoppa en pulvermangrav.:) Red i svansen på Saras häst. Ska försöka komma iväg på nån hoppträning.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nu ska jag ut och promenera en sväng med Loppan!
Nästa gång får hon bli konvalecent på vintern:crazy:..

Skämt åsido..Är riktigt jäkla tråkigt med väntan, oron för framtiden..
Vill ju eg. veta hur och varför hon har knäledsinflammationen.
Vill också veta när man skulle våga äga att hon är "ridbar" på riktigt igen..

Har iallafall lånat en liten femåring efter Loredes, vallack som iof. också är igångsättningshäst men mer att han ska ut i skogen i alla gångårter..OMG..vilken trav..Helt klart är Loppis en symaskin i jämförelse fast hon är bäst ändå:)..

husvagnen står packad, vi ska upp till Marstrand..fast nu regnar det, skulle ju vart fint väder..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Det låter så himla kul att hoppa och framförallt terräng!!
Undrar om jag skulle våga mig på det litegrann igen. Min häst är obalanserad och snubblig i den fria skritten men aldrig i övriga gångarter. Tycker att det borde vara okej, kanske...är såå i valet och kvalet...

kl
Idag lite lugnare ridning för min del, efter galoppjobb igår och dressyrträning imorgon. Här regnar det en del men det positiva är ju att insekterna håller sig borta.:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Här har det öst ned fredag, lördagkväll-natt o söndag till nu! Har aldrig sett så mycket regn på så kort tid. Tack o lov höll det upp över dagen igår när vi hade fälttävlan på Ljuslingsbacken. Satt hindervakt vid vattenhindret och groomade dessutom fios två hästar! Ljusgrå är fantastiskt vacker i verkligheten och han var jättefin i terrängen. Resultat o så får hon berätta själv.

happy: Jag tycker du ska ringa o fråga din veterinär om du är osäker på att hoppa med honom. De måste ju kunna ge dig ett svar.

polly: knäledsinflammationer på unga hästar kommer ofta av att de är fel tränade. Dvs belastar fram för mycket för att formen inte är ärlig. Alternativt är att de haft en tidigare skada bak o lägger sen för mycket vikt i fram. Tredje alternativet är att det sitter en skada i ryggen men då brukar det ge kotleds inflammation.

Jag tror att din häst gått för mycket på mjukt underlag under tiden som skolhäst.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL
Idag är jag så nöjd med lilla hästen, de andra skulle hoppa och vi hängde på! Från början fattade han inget, tror han har minne som en guldfisk..., men sen kom galoppen igång och vi lyckades till och med hoppa en hel bana på ca 60...hihi men vi hoppade både sockerbitar och annat farligt! Han var så mentalt trött efteråt så han orkade knappt gå. Ska se om jag hittar en lite pay and jump som vi kan åka på!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

happy: Jag tycker du ska ringa o fråga din veterinär om du är osäker på att hoppa med honom. De måste ju kunna ge dig ett svar.

Det är ju tyvärr det som är kruxet, att det inte finns några generella svar. Jag frågade mycket nogrannt på ÅB men de kan inte säga någonting mer än att jag måste vara väldigt lyhörd och rädd om mig själv... Sen är det helt enkelt att testa sig fram.
Vet hade sett hästar med mindre problem som de fått ta bort men även sett hästar med liknande som min som fungerade som tävlingshästar.

Dagens status på "blinningedödandet" = 1 st.:D (det enda positiva med regnandet)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nej, det är ju det som är problemet. Jag fick en "problemhäst" för tillridning en gång, hon gick hur bra som helst på marken men när vi började hoppa så befann jag mig på marken var o varannan gång i landningen. Vi förstod inte vad som hände först förrän vi filmade henne. Hon fick så ont i nacken varje landning att frambenen vek sig under henne=livsfarlig att hoppa med men funkade utmärkt på backen.

Mitt råd är att du travar cavaletti, sätter upp ett 60 cm hinder o skuttar över det. Om han landar normalt så bygger du på det hela. Märker du snubbling eller att det känns konstigt i landningen så vet du läget.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

*kl*

Nu har jag och ljusgrå varit iväg på en ny fälttävlan i ljuslingsbacken en debutant. Vi red dressyren i tropiskt amazonregn på fredagen och det var väl ingen jättehit direkt.. hoppning och terräng på lördagen i betydligt bättre väder. Ljusgrå gick fullkomligt strålande felfria i båda med lite tidsfel i terrängen gjorde att vi knep en vit rosett :) Nästa start blir 100 klassen i Styringe i slutet av juli !

Mästerfotografen Novali har varit framme (framhoppningen)

523979_10151021903526797_2013547183_n.jpg





På väg ner i vattenhindret -- över den lilla lådan med sköldarna och sedan den röda spetsen som ligger lite längre fram.

548554_10151021907596797_1219344615_n.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Äsch, du susade förbi så fort att jag inte hann få upp mobilen i tid!:angel::D

Superfin var han iaf!:bow:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Men det är ju i bakknäna det sitter?
Är orolig att det är "min" ridning som gör/hargjort det eftersom fodervärden inte märkt av det..
Att jag samlar och begärt för mycket.? Fast med den utbildningen och så mycket igång så borde hon ju vara färdig för det..

Är också fundersam på ryggproblematik men palpation etc indikerar inte på det..
Skulle också vilja gå vidare ned equiterapeuteller ev kiro men vi får se.

Anmält mig till "tantgruppen" iallafall i höst. Hoppas ju kunna ta med henne längre fram och känner att den "träningen" blir mindre statisk än när jag rider individuellt för min ordinarie tränare även om det är tio ggr roligare:).

Fast det är ett gäng rara damer i tantgruppen med och gga ok upplägg..
Skulle ju vilja veta när hon sas kan räknas som normalt ridbar igen även om man kanske får ha ett visst "tänk" med klättring, tömkörning och galoppövergångar tex..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Men så tråkigt. Är det på samma sätt som sist?
Hoppas att det löser sig. Förstår att du är ledsen.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Åh, nej vad tråkigt!
Hur märker du att han är dålig igen? Ökar snubbligheten eller hur yttrar sig det?
Mycket, mycket tråkigt att höra!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vet inte hur mycket ni minns från i höstas men då satt han fast med huvudet i backen i ca 8 minuter (som jag filmade).
I måndags efter träningen när jag släppt ut honom i hagen hittade jag honom med mulen i backen, sakta ruskandes på huvudet och med "ragglande" gång. Men denna gången kom han inte loss förrens efter drygt 1 timme.
Kliniken är kontaktad men tyvärr ingen positiv prognos, har en del att fundera på nu...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag blir så ledsen över att läsa om din häst happy. Men på samma gång känner jag stor lättnad över att du inte hoppade med honom.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Så himla tråkigt. Filmade du denna gång också så att du har något att visa veterinärerna? Hoppas att de har fel och att det löser sig.

KL
Sara tävlade i Falsterbo Huntingen idag med Hedda och tänk de gick och vann. :rofl::love:

Helt otroligt. Kan fortfarande inte fatta att det är sant.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fantastiskt roligt, strort GRATTIS till sara. Vilken duktig tös du har!!!:bow:

Ja jag filmade en sekvens även denna gång så vi får se vad vet säger men jag förbereder mig på det värsta...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Grattis!! Fantastiskt roligt!! Du får lägga upp filmen här!! (om det blev någon) Hur fort red hon? Galet fort eller lagom fort? Tänkte om det lönade sig att rida lagom fort och vara felfri istället för galet fort och dra med sig bommar på vägen?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fy vad tråkigt med hästen!

Maui: Gud va roligt Grattis!!

KL
Igår red jag i dressyrsadel för första gången på ett tag, satte på det tredelade bettet för att testa. Började med att skritta ut och då var han fin! Sedan i paddocken så började han tjasfa lite nästan med en gång, tog bettet och blir stum, men jag höll mig lugn (!) och fortsatte rida, då släpper han och är mjuk och trevlig en stund för att sedan ta bettet igen. Höll på såhär en stund i början för att sedan faktiskt bli fin och ridbar stundtals, blev ganska trött fort, men jag fortsatte lite till ändå för att pressa honom liite till. Och då blev galoppen fin, inte så hög och kort som den blir ibland utan vi kom faktiskt någonstans!! Synd att jag inte hade någon där som kunde bekräfta min tankar om hur bra det kändes, eller slå ner dom om det inte såg lika bra ut som det kändes! Fan att inte pojkvännen är intresserad av att följa med å filma/fota...
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 347
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 996
R
Träning Rider en 8-årig pålle som är till hälften arabiskt fullblod , till hälften norsk döle-travare . Han är en mycket duktig hopphäst som går...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: RamboOo
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp