Bukefalos 28 år!

Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hon red nog så fort hon kunde;) men var felfri på hoppbanan. Det var bara Pontus Hugosson som red snabbare men han fick med sig tre bommar på sista hoppningen och blev då slagen med 3 sekunder.:)

http://www.youtube.com/watch?v=wKxMKgzVxO4&feature=em-uploademail

Tycker inte det ser så snabbt ut i terrängen men jag stod därute när första ryttaren red som kom 3-a och hon bara susade förbi och då red Sara fortare än vad hon gjorde.:D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nä det ser faktiskt inte särskilt fort ut.. men jag tror man blir lurad av filmen. Men hon red ju säkert och väl avvägt hela vägen och ingen vansinnesritt! Ser väldigt bra ut :D

Häftigt!! Gött med 30 tusen i fickpengar oxå :love:

Nästa år ska jag och ljusgrå vara med och vinna.. frågan är om han är så snabb eller om han helt enkelt är för stor :cool:.. fast jag tror det lönar sig att kunna hoppa felfritt på hopphindren :D

Mörkgrå tror jag inte ens jag kommer in på hoppbanan med hahaha
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fast det verkade faktiskt som att det lönade sig mer att rida fort o riva ett par bommar för Pontus rev ju 3 men hade snabbast tid ändå om han bara tagit upp framför 1 hopphinder så hade han ju vunnit ändå.

Såg Sara o det såg helt fantastiskt ut! Snabbt, säkert och vägvinnande som hejsan!!!:love:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

De funderade på att ändra reglerna efter förra året då vinnaren red som ett skållat troll, hade flera rivningar och ändå vann stort. Får kanske ge mer tillägg för rivningarna. Var bara Sara i Jakob som var felfria.
Pontus var 3 sekunder efter så hade han inte rivit ett av hindren hade han vunnit med en sekund. Kan hända att han hade hunnit ta en förhållning o ändå klarat tiden. Nu gjorde han ju inte det som tur var.:D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nu har jag varit hos tandläkaren med Rivica. Tandläkaren är en trevlig prick. Visar och berättar. Vill att man ska förstå.;)
Hon hade inga sår alls i munnen eller på tungan. Däremot var tänderna högre fram vilket skulle leda till sår i gomen så småning om. Slipade till detta.:) Så nu är hon helt ok. Tillbaka om 9 månader.

Får rida vidare och se om hon fortsätter vara oliksidig. Kanske är det jag som gör henne sådan.:confused: Ska rida lektion i morgon.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

I helgen har vi vart aktiva som attan! Hade lite hopplektion för en i stallet och vi hoppade både det ena och andra och bara jag har galoppen så går det som en dans! Han tog många fins språng och vi hoppade även smalt hinder för första gången! Skitskoj tyckte lilla hästen!! Nu måste jag bara öva på min följsamhet och att jag aldrig någonsin får sluta rida! Och hästen måste öva på att kunna hoppa utan att titta sjutton gånger först. Fick tipset att bygga en liten enkel bana på typ 50-60cm, rida fram ute och sedan gå in och hoppa den utan att hoppa fram och se hur han reagerar, sen kan vi nog kanske våga oss ut på en mindre clear round!

Igår var vi utoch red låångt, va 1.7 mil växlade både tempo och underlag, var allt från skritt på asfalt, trav på grus och gräs väg och galopp på en lång sandväg! I änden på vägen finnns även en sjö som vi plaskade i lite!! På väg hem hittade vi en liten stig med små stockar som vi tog oss över. Vi var trött men nöjda när vi kom hem, helt underbar tur, enda som är lite minus är att man måste vända, eller måste och måste, vi har bara inte hittade en annan väg hem, sen är sandvägen himla bra att rida på så det gör inte så mycket!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Härligt med bra ridvägar.:)

Var på dressyrträning. Går betydligt sämre nu än för ett år sedan:( Känns som om hon har fått en jättelång hals som hon har svårt att balansera. Får svårt att ha en jämn kontakt med munnen när halsen är så svajig. Usch.
känns inte bra alls. Funderar på om jag ska lämna bort henne till något proffs för tillridning.:confused: Får fundera lite till.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hon kanske växer nu.. du red ju rätt mkt förra året och hästar växer som bekant i vila.. jag har haft perioder med ljusgrå som varit helt hopplösa.. fått rida dressyr i hoppsadeln både hemma och på tävling och bara ridit lätt i traven (det får man i fälttävlan i debutantprogrammet).. han har gått med huvudet rätt upp och svajat hit och dit.. Det är först denna veckan jag har känt att han kan gå i form och med dressyrsadel.

Förra året gick det utmärkt att rida dressyr.. detta året har varit fruktansvärt så jag har skitit i det .. men nu verkar det funka igen.

Folk verkar glömma bort att det är unga hästar..
 
Senast ändrad:
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

*kl*
Våndas över semestervädret och "konvalecens" häst..Är ju inte nöjd med diagnos knäledsinflammation men det är väl bara vänta och se..
Jag vet ju inget om hur det slagit ut förrän jag börja ställa mer krav med samlande och böjande åt främst vänster..

Vilar vänster bak mycket också, blir lite nojjig över det mesta..
Undrar om man vågar be kiro gå igenom henne lite nu när hon ändå är så kollad av vet?

Går i ponnybytartankar också..det är inge roligt heller..
var å provred en igår med barnen som säkert går att fräsa runt på hoppbanan i lägre klasser i full fart men nä, 12 år och väldigt liksom oriden på marken ändå, har så svårt att förstå ponnyvärden..Ska det vara så eller?
Äh, måste väl gå att hitta nå´n med hyffsad ridbarhet och hoppförmåga till lägre klasser?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja det är helt underbart, synd bara att lilla grå tycker det är läskigt ute själv...:( och nu har "rida-ut-kompisen" sålt sin häst så nu blir det lite av den varan tyvärr...hoppas det flyttar in någon vettig som vågar rida ut!!

Igår var min lilla häst fin! Satt å log mest hela tiden, fast jobbigt var det, hihi! Red fram utan krav typ, förutom att det skulle gå framåt med hyffsat avspänt steg! Och sedan när han var lite trött så red jag igenom LB:1 an och se på fan, DET GICK :bump: Sen att det inte var jättesnyggt och han blev taggag i galoppen och att det är svårt att göra snygga avbrott från mellangaloppen, det tänker vi inte på nu! Men jag satt ner hela tiden och det kändes ändå helt ok!

Sen fick han vara lite ridskolehäst åt två killkompisar som ville rida, det har inte vad jag vet suttit någon så orutinerad på honom innan, men han skötte sig galant, killarna också för den delen! I oljerock, cowboyboots och hatt, bara westensadeln som fattades!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hon kanske växer nu.. du red ju rätt mkt förra året och hästar växer som bekant i vila.. jag har haft perioder med ljusgrå som varit helt hopplösa.. fått rida dressyr i hoppsadeln både hemma och på tävling och bara ridit lätt i traven (det får man i fälttävlan i debutantprogrammet).. han har gått med huvudet rätt upp och svajat hit och dit.. Det är först denna veckan jag har känt att han kan gå i form och med dressyrsadel.

Förra året gick det utmärkt att rida dressyr.. detta året har varit fruktansvärt så jag har skitit i det .. men nu verkar det funka igen.

Folk verkar glömma bort att det är unga hästar..


Du kanske har rätt :) Mätte henne förra veckan och på höjden har hon inte vuxit, men kanske halsen. Till och med tandläkaren påpekade att hon hade lång hals.
Har tagit kontakt med vår klubbkamrat som är duktig. Han kanske har träningar i Kba annars får jag åka till Varberg med henne. Tänkte att han kunde rida och ge ett omdöme.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Det är nog ytterst få ponnier som både är "hoppmaskiner" och går bra på marken. Då får du leta efter en ponny som har gått fälttävlan. De brukar vara modiga på hinder och även vettiga att rida på marken.
Ha nu inte bråttom utan se till att det blir rätt. Brukar säja att varannan häst man köper är bra:confused: så det borde ju bli bra denna gång.:D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Blev ju lite osäker, åren går så fort och minnet är så kort:D
Men förra sommaren skickade jag iväg Rivica på bete. Hon fick gå med andra hästar i en enorm hage på landet i nästan en månad.
Denna sommar planerar jag inget liknande för henne då hon vilade länge i våras och sen bara skrittades då hon hade problem med sitt framknä.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Du kanske har rätt :) Mätte henne förra veckan och på höjden har hon inte vuxit, men kanske halsen. Till och med tandläkaren påpekade att hon hade lång hals.
Har tagit kontakt med vår klubbkamrat som är duktig. Han kanske har träningar i Kba annars får jag åka till Varberg med henne. Tänkte att han kunde rida och ge ett omdöme.

Din är ju inte så jättestor som min, men min har ju växt ca 5cm på 1.5 år eller han var 169 på kvaliten och nu är han ca 174. Nu handlar det ju mkt om att dom ska växa i sin kropp, min har ju breddat sig enormt mkt bara sen i höstas.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jorå..vi ska leta lugnt och sakligt men det är rätt bökigt och tidskrävande när jag känner att jag inte riktigt "kan" ponnyvärlden..

Tar gärna en yngre ponny också typ 5-6 om den bara är väl riden och ordentligt inhoppad eller kanske någon äldre läromästare men dom är svåra att hitta till vettigt pris, vet ju inte om jag vill ha en "sista hem" häst..

Vet ju inte vilket man ka värdera heller:confused:..ridbarhet på marken eller hoppeglädje:D.. Hopps blir väldigt utanför tråden..
Det är nog klokt att sätta någon annan lite på Rivicca också som kan ge sitt omdöme.

Ut och skogsrida femåring med jättegång:laugh:!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

kl
Imorgon åker jag till kliniken med min älskade häst...

IMG_0504-1.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

På kliniken idag kontrollerade vet hans rörlighet och balans, det var inte sämre än i november, vilket var positivt.
Det gjordes även ultraljud på halskotorna och hans artros/ inflammationer var inte lika aktiva som i november, vilket också var positivt. Så summan av det hela blev att rida vidare och låta framtiden utvisa... Vid fler fastlåsningar ska jag kontakta kliniken igen.
Jag var otroligt lättad över det hela eftersom jag var ganska inställd på tråkiga besked, det hade tom pratats om att döma ut honom.

Min häst fick också beröm för att ha musklat sig fint sen sist och det tyder ju på att ridningen fungerat som den ska. Känner mig väldigt glad just nu!

IMG_0534.jpg

Glad!!!:banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 345
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 934
R
Träning Rider en 8-årig pålle som är till hälften arabiskt fullblod , till hälften norsk döle-travare . Han är en mycket duktig hopphäst som går...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: RamboOo
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp