Bukefalos 28 år!

Nu börjar vi med vårt stall...

Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hej Bonde,
Tack för ditt inlägg, jag kollade för säkerhets skull (tack vare dig) och jättemängder med vatten behövs inte. Dock håller vi på att fylla upp en enkubikare så vi verkligen har vatten att vattna plattan med sedan. Vi vill inte ha några sprickor så den måste hållas fuktig i en vecka.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Novalisa,
Nej man måste inte alls isolera plattan för ett häststall. Detta bygge är ju inte ett rent häststall utan vi kommer bara envända en del av det som stall. Det blir verkstad och kontor oxå.

Fördelen med att vi bygegr så pass högt och isolerar är att det kommer att bli väldigt torrt och fint. Spolar jag en häst så är golvet torrt på en halvtimma. Golvet kommer ha en jämnare temperatur och sprickbildning kommer att bli obefintlig.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hej fluffig,
Nar du talade om potentialutjämning fattade jag först ingenting. Sen läste jag på länkarna... å då fattade jag direkt.

Att hela kalaset skall jordas är jag fullt på det klara med. Mina grannar (bönderna häromkring som jag har hjälp av till en del av arbetena) har superkoll och är verkligen hjälpsamma med råd och tips, så detta med jordningen av plattan har de redan "läst lusen av mig" om.

Det görs i helgen, innan vi gjuter.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hej Äventyra,
Har du dragit igång ditt bygge ännu?

Vi har inga ritningar på grunden. Den är anpassad till själva byggnaden bara. Ett jävla mätande....
Vår kommun var inte intresserade av några papper eller ritningar. De undrade varför jag ringde till dem, det var ju bara att bygga. Bara jag höll mig 12 meter ifrån vägen.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Till övriga som svarat, peppat och undrat lite i tråden så säger jag Tack :bow: Det är roligt att ni vill följa vårt bygge, även om det går långsamt.

Jag kan tillägga att vi inte bara har detta bygget att stå i utan TOTALRENOVERAR samtidigt vårt 150 år gamla hus. Sen heltidsjobb, ungar och hästarna..

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vi håller på med rivningen. Snickaren som ska göra platta/montera stall är inte tillgänglig förrän första veckan i augusti så än känns det som om vi har gott om tid :angel: Men jag vet hur det blir, dygnet runtjobb till slut!
Grundritning hittade vi på nätet! Det var en principskiss bygglovet ville ha.
Och barnslig som jag är längtar jag så till jag får inreda min sadelkammare:banana: Ska till IKEA idag och kolla om jag hittar något till förvaring.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Litet sidospår bara, bygger ni på en plats där det redan står något? Hur gör ni grunden?
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vi river en gammal grisladugård som har fungerat som stall sedan mitten av -80-talet. Nu inledningsvis river vi biutrymmena som är 9 gånger 20 meter och bygger där, när bygget är klart river vi resten. Vi har några gamla pensionärshästar som inte tål vilket väder som helst och därför måste vi göra så.
Grunden görs med L-balk har vi till slut beslutat om. beställer den i lämpliga längder. Sen är det bara resten kvar :D
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Det blev inga bilder härom dagen, ber om ursäkt men tiden sprang ifrån mig. Här kommer litet bilder från dagens gjutning. Det gick åt 15 kubik. Totalt hade vi tre betongbilar här.
Vi valde att ha en betongbil med sk roter-pump, det är litet dyrare men spar ryggen...

Allt klart inför gjutning! I bakgrunden håller första betongbilen på att veckla ut sin roterpump.
gjuta1.jpg


Ove börjar köra ut betonget.
gjuta2.jpg


Och Stefan börjar vibrera med Vibreringsstaven. Hela plattan måste vibreras mycket noga så den blir tät, det får inte bli luftbubblor eller läckage.
gjuta3.jpg


Se så den "lilla" roterpumpens kran och slangar kan bli lång....
gjuta4.jpg


Här har vi fått på en tredjedel.
gjuta5.jpg


Här kommer nästa betongbil med ytterligare 6 kubik. Den andra betongbilen pumpar över i den första som har pumpen.
gjuta6.jpg


mer kommer...
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Snart två tredjedelar klart!
gjuta7.jpg


I förgrunden skönjer man gödselplattan. Ove i orange brallorna jobbar hårt med Slodan som är tillverkad dagen till ära.
gjuta8.jpg


Det tar tid, är svettigt och tungt.
gjuta8.jpg


Det behövs mera i ena hörnet, allt måste vara i våg. Ove får jobba hårt.
gjuta10.jpg


Nu har vi fått i det sista betonget från den tredje bilen.... Det blir en fin-fin gödselplatta när det är klart.
gjuta11.jpg


mer kommer....
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Barnen hänger snällt i rep och gungor från eken och medans de tittar intresserat...
gjuta13.jpg


Ove putsar kanterna.
gjuta15.jpg


Alles Klar! I alla fall vad gäller betong.
gjuta16.jpg


På med presseningar och VATTNA resten av veckan....
gjuta17.jpg



Nu stundar som sagt några dagars vattnande innan jag kan fylla på i tråden...
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Till övriga som svarat, peppat och undrat lite i tråden så säger jag Tack :bow: Det är roligt att ni vill följa vårt bygge, även om det går långsamt.

Jag kan tillägga att vi inte bara har detta bygget att stå i utan TOTALRENOVERAR samtidigt vårt 150 år gamla hus. Sen heltidsjobb, ungar och hästarna..

mvh Eva

Hjälp, människa, hur orkar du!!

Här kommer lite pep så att du inte kroknar innan bygget är klart för jag vill se slutresultatet:bump::banana:.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Får man fråga hur stor eran platta är och vad betongen kostade? hur tjockt golv gjorde ni?
Du kan skicka ett PM om du inte vill skriva här.

Vi har oxå köpt en gård och ska gjuta om golvet i stallet och funderar lite på vad det kommer att kosta.
jag får inte tag på nått företag, de är ju semestertider nu..
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Väldigt intressant tråd!
Tips om boxväggar:
Sätt U-profil i stål på stolparna (lodrätt) och lägg plankor (liggande) mellan dessa. Eventuellt med distanser för att bättra luftcirkulationen. Fäst gallret mellan stolparna ovanpå din boxvägg.
När den undre plankan tjänat ut (pga urin mm) tar du bort gallret och lyfter ur plankorna och byter den undre och trär dit allt ihop igen.

Har aldrig förstått varför det är stående plank i boxväggar? Då måste ju hela bytas när ändträet som är neråt ger sig.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

jag har stående plank i mina boxväggar, tycker det är mycket snyggare. Vi satte en u-profil som e fastskruvad i golvet som skyddar planken. när ändträet börjar bli dåligt i boxväggarna förmodar jag att så många år gått att jag ändå vill byta alla plank.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hej Inka90,

Plattan för själva byggnaden är 120 kvadrat, gödselplattan är 20-25.

Vi gjorde ca 10 cm tjocka plattor, första decimetern närmast kanterna runt om är de 20 cm För oss gick det åt 15 kubik. Det tog oss 4,5 tim inkl väntetid på betongbilarna.

Priset är beror på om du väljer roterpump eller ränna. Ränna är billigare men kräver att bilen står högre så att betongen kan rinna ur rännan ner i bygget. Ränna kräver ett väldigt skottande av betongen för de som står i själva bygget.
Roterpumpen är ett måste om betongbilen inte kan stå högre än bygget, det går fortare och man klarar sig på färre man i själva bygget.

Jag rekomenderar att du ringer runt till litet olika firmor och kollar priser, det kan skilja sig en del.
Jag fick pris på 1365 +moms för ränna och 1600 +moms för roterpump, samma betong.

Vad slutsumman blev vill jag inte ens tänka på förräns räkningen kommer:crazy:

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hej lundsbo,
Tack för ditt tips. Liggande plank med distanser emellan för avluftning är mycket bra. Är det dessutom ganska högt så är det avskräckande ur klättersynpunkt men samtidigt kan även en mindre häst eller föl se ut.

I bakkant på boxarna så kommer det att bli heltäckande väggar men i framkant vill vi gärna ha det mera öppet.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

tack för ditt svar!
mitt stall är på 175 kvadrat, så det är en ganska skaplig platta.
som det ser ut nu så är det foderbord och rännor som ska bilas dän, och sen gjuta ny platts så jag får in takhöjden, istället för att höja taket..

jag har försökt få tag på några företag i örebro, men utan resultat, det är väl semester antar ja..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 090
Senast: Pilot
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 028
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 674
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 160
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp