Nu börjar vi med vårt stall...

Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vilket jobb!!!:bow:
Vi hade lite tur när vi skulle gjuta "ny" platta i vårat stall. Vi jämnade till det gamla golvet genom att lägga på ca 1dm betong på existerande. Rännan från bilen räckte precis in till alla hörn!!!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hej igen Inka90,
Skall du gjuta hela ytan så går det åt ca 18 kubik. Om du gjuter 10 cm platta vill säga.
Får du tag på markskivor så rekomenderar jag att du lägger ett lager under. Dels jämnar det till underlaget och du slipper att betongen rinner ner i gruset (inte billigt). Sen blir plattan tåligare mot sprickbildning och temperaturen blir jämnare i stallet.

Jag har 3 lager (30 cm) med markskivor, vilket kan tyckas vara en overkill i ett stall. Men endast en del blir ju stall, resten blir verkstad och kontor.

Jag var tvungen beställa min betong 2 dagar innan. Men de reserverade sig att de skulle ha stängt vecka 30. Så får du väl tag på en firma så går det fort.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hola,
Kan uppdatera med att plattan fortfarande är varm och sakta brinner.
Jag vattnar och vattnar, men nu krävs det inte alls lika mycket som det gjorde första dygnet.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

tack så mycket för dina tips.
jag har pratat med ett företag idag, och de ville komma ut och titta först men han uppskattade 9 kubik. då skulle det bli ca 6cm tjockt och jag skippar att gjuta nytt och har kvar det befintliga där sadelkammaren + foderkammaren ska vara.
det skulle gå på 16000kr + 1200kr i timmen för bilen.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

hej igen,
Priset låter rimligt, om vi pratar inkl moms. 6 cm tjocklek låter litet lite men jag antar att det bara är fråga om en kaka på marken som inte skall bära upp någon byggnad utan "bara" hästfötter..
De flesta uterum, friggebodar mm rekomenderas (vad jag sett) 8 cm platta.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

lite halv ot.

jag behöverk öpa ett brunnslock till vår golvbrunn i stallet. köpte en som TBT rekomenderade som skulle klara sååå mycket (minns inte just nu hur mycket) men den gick sönder efter typ två veckor.

någon som vet hur pass mycket ett lock måste klara? Någon som har några rekomendationer om vart man kan vända sig? (det får ni kanske skicka på PM?) locket skall vara runt och 24 cm i diameter.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hej,
Jag köpte till detta stall en vanlig spygatt i gjutjärn. I skrivande stund vet jag inte exakt hur tjockt gallret är men det är REJÄLT, skulle tro 8 mm. Jag har placerat detta avlopp så det inte kan bli trafik över det, eller smuts som sätter igen.

I mitt gamla stall på spygatten var det först ett vitt lock som var tunnare av okänd metall (det var förmodligen utbytt) det höll bara några månader. Då köpte jag ett tjockare av gjutjärn vilket höll i 6-7 år. Det gav dock upp och sprack upp på ett ställe en vinter när en broddad häst sprang på det.

Hästar är tunga (i alla fall punkttrycket från en springande häst) Med facit i handen hade jag önskat att avloppet INNE i stallet var likadant som det på UTSIDAN.
Typ sånt här http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1200404&Ggart=145097

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

mm jag pratade med nån gubbe nere i skåne som tyckte vi skulle ta ut nån som fick bila upp hela skiten och göra en ny... känns ju lagom roligt.. det måste ju gå att få tag på ett lock!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vilken bra tråd. Bra initiativ. :bow::bow::bow:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Då måste det ju bli billigare att beställa från en firma som svetsar....
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hola,
Då var det dax igen. Hela helgen har vi slitit, jag och Sara har målat, målat, målat. Emma har passat sin lillebror Axel och varit allmän springschas. Lasse, Micke och Roggan har snickrat.

Äntligen river vi av alla presseningar på våra brädhögar vilka legat och väntat på gårdsplan...
bygg1.JPG


"Målning" medelst skurborste... Vi har valt att använda järnvirtriol så med tiden kommer byggnaden att bli mörkt silvergrå.
bygg2.JPG


Sortering av brädor.
bygg3.JPG


Första hörnet..
bygg4.JPG


Första kortsidan.
bygg5.JPG


mer kommer.......
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Andra hörnet.
bygg6.JPG


...en bit in på första långsidan...
bygg7.JPG


Snart framme vid hörn nr 3....
bygg8.JPG


Nu börjar grabbarna krokna, det är VARMT, närmare 30 grader...
bygg9.JPG


Den gamla vanliga vyn från baksidan med gödselplattan i förgrunden.
bygg10.JPG


Stagar upp litet med stöttor.
bygg11.JPG


mer kommer....
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

...den lille "hjälparen" fixar syllpappen...
bygg12.JPG


ALLA hjälper till...
bygg14.JPG


Hörn nummer 3 är klart och nu börjas det med sista kortsidan...
bygg15.JPG


Sista långsidan är klar!!! Jag kommer att se stalldörrarna från mitt vardagsrumsfönster.
bygg16.JPG


Sågar för att sammanfoga överliggare i hörn.
bygg17.JPG


mer kommer.....
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

...till vänster om bygget, på kortsidan mot hagen, kommer vi att hänga på lösdriften under snedtak...
bygg18.JPG


Montage av överliggare..
bygg19.JPG


Från Norrsidan.
bygg20.JPG


Slutligen den gamla vanliga vyn...
bygg21.JPG


Ett STORT TACK till våra vänner Sara, Micke och Roggan som hjälpt oss i helgen. Ni är guld värda!

Alles för idag!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Härligt Eva!! Gratulerar till att ha fått upp väggarna! Ser fram emot att fortsätta följa bygget :)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Spännande att få se hur duktiga ni är! Härligt med folk som hjälper till!
Kram
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Himla roligt att ni kommit så långt med stallet.:bump::banana::bow:

Synd att ni haft denna värme vi haft här i några dagar, när vi var nere på Valletuna centrum igår, lördag, visade tempmätaren i bilen 33.5 grader...


Kramen

Elisabeth
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hola Trötter,

Fönstren kommer, de håller på att målas. Och en gångdörr mot gödselplattan.
När taket är på plats kommer vi att börja måtta för var fönster osv skall sitta så sågar vi upp för dem sist.

Det enda måstet var att planera redan nu vart själva stalldörrarna skulle placeras. Resten väntar vi med tills man ser lite med boxar osv.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vad fint det blir Eva och vad flitiga ni är i den enorma värmen!
Ser framemot fler bilder snart :bump:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 021
Senast: Pilot
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 661
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp