Bukefalos 28 år!

Nu börjar vi med vårt stall...

Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Ja vi började ju dränera och schakta i mars. Minns inte datum... Och planen är att hästarna skall ha någonstans att bo till hösten så lösdriften måste vara klar och i alla fall en av boxarna.

Resten kan man snickra i lugn och ro under vintern.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

åh, jag vill se mera, det är jättekul med sånna här trådar :D Längtar efter bilder :D
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vi har haft litet diskussioner om var alla avlopp och så skall vara så sanningen å säga har vi inte avancerat särskilt mycket.

Nu raggar jag stora "vita fyrkanter" Såna där plastkärl med galler runt eftersom vi måste fylla upp dem med vatten så vi har när betongbilarna skall komma. Betongbilarna måste ju sköljas ur på plats i samband med att de levererar.

Vår brunn ger inte så mycket vatten per dygn så vi måste fylla upp några tusen liter under ett par veckor.

I helgen sätter vi avlopp och armering. Jag försöker naturligtvis uppdatera när jag har nått.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vi har gjutit 2 gånger, nu senast 100 kvadratmeter. Men de har aldrig behövt några stora mängder vatten att skölja ur betongbilarna med.
Jag har för mig att de bara sköljt ur rännan/slangen litegrann. Det tar längre tid att fylla badkaret, än det tog för dem att skölja.
Är du säker på att de behöver så mycket vatten?
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hittade denna tråd av en slump för ett tag sedan, mycket kul läsning och beskådande. Ska bygga stall själv så detta är verkligen intressant, fortsätt att dela med dig av nyttig information och bra bilder!!!:bump:

Hoppas bygget fortskrider någotsånär enligt era planer:bow:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Måste bara skriva lite så jag hittar tråden igen;)
Väldigt intressant måste jag säga.
Hum nu blir jag avis, jag vill också bygga ett eget stall och bestämma hur det skall se ut mm
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Verkligen intressant läsning! Hoppas det kommer mer bilder snart!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vad spännande.
Men jag undrar en sak, varför isolerar man plattan? Kan ingenting om byggen, men måste man isolera plattan till häststall. Har aldrig sett det till ladugårdar.
Ska bli kul att se det när det är färdigt.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

I helgen sätter vi avlopp och armering. Jag försöker naturligtvis uppdatera när jag har nått.

Glöm inte att ni ska potentialutjämna armeringen. Gör det innan ni gjuter för annars kommer ni att få bila upp golvet och fixa det i efterhand. Elen kommer inte att bli godkänd om ni inte potentialutjämnar alla ledande detaljer i bygget, inklusive armeringen.

Prata med er elektriker och säger han att det inte behövs så ring till någon som vet vad han pratar om.

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf
http://www.nshorse.se/polopoly_fs/1.495!hästhusesyn.pdf
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Det där med elen är det nog många som fuskar med så :bow: för att du tar upp o påminner om det!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Ja nog fuskas det men mest beror det nog på okunskap. Många elektriker vet inte ens vad det är eller hur det ska utföras. Senblandar tyvär många ihop överspänningsskydd och jordfelsbrytare och tror attd etär samma sak.

Det har varit lag om potentialutjämning och överspänningsskydd i bla stallar, kyrkor mm i flera år men ändå slarvas det.

Numera är det även lag på att det ska göras vid nybygge av boningshus så nu får man plocka in elektrikern tidigare i byggskedet än tidigare.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hej igen! Nu närmar det sig med stormsteg för Äventyras stall men byggkont. vill att vi kompletterar med ritning på grunden. Hur gjorde ni med den? Ritningar på byggnaden var ju inget problem, men grunden gör ju vår snickare så den har jag inte grubblat så där jättemycket på.:confused:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

:( Har det inte hänt något mera??? Hoppas ni inte har stött på några problem.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

ABSTINENS!!
Bukefalisterna kräver uppdatering:grin:

Hur går det för er där ute?
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hola,

I detta nu har jag precis beställt betong. På måndag gjuter vi.

Det har varit litet låg takt i bygget pga arbete och familj. Sedan sist är dock all isolering lagd.
Allt armerat och najjat.
Ram för gödselplattan fixad.
Avloppen är lagda.
Trädfällning.

Kvarstår lite finlir på isoleringen under gödselplattan samt att jorda hela kalaset. Detta kommer vi att göra i helgen.

Bilder på statusen kommer under dagen.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 090
Senast: Pilot
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 028
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 674
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 160
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp