Bukefalos 28 år!

Nu börjar vi med vårt stall...

Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

När någon skriver en sak till mig så svarar jag.

Du har inte ensamrätt bara för att du har startat tråden och du bestämmer heller inte vad som ska skrivas i den.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

*kl* var tvungen att skriva lite så jag hittar tillbaka :) hoppas det går/gått bra :D
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vilket kanonfint bygge!
Detta är min dröm med, hoppas att allt går väl för er! :)


Längtar efter mer bilder!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Snälla du,
Kan du vänligen låta bli att skriva i tråden om du inte har något Relevant att tillföra.
mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

.

Äventyra,
Vi valde att sätta dit Alba Kantelement. De är 6m långa, 25cm breda och 40 cm höga.
Vi håller som bäst på att lägga all Thermoisolering (typ frigolit). Den kommer att bli 30 cm. I detta skall avloppsledningar mm passas in. Ovanpå Isoleringen kommer armering och själva plattan som blir 10 cm.[/QUOTE]

Intressant att höra, jag jobbar på gymnasiet och en av bygglärarna ansåg det som bästa alternativet, andra pratar om L-balk (som verkar dyrare), men snickaren får bestämma, det här är verkligen inte mitt område! Lövånger-försäljaren pratatde om att göra en sockel, är det något ni gör ?Ni har inte gjutit eller börjat resa stommen än?
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Jättekul att få följa ert bygge! :bow:
Har själv en 10 års plan :D på att bygga till mitt stall så jag blir mycket glad över att få se bilder och höra dina tankar om ert bygge
Tack!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Instämmer, jättekul att få följa ert bygge! Ser fram emot fler bilder framöver!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

ska bli jätte kul o följa din tråd, Hoppas de går bra och att ni är friska :)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

*knapplån*

Jag har i egenskap av moderator städat i tråden. För att inte riskera dess existens föreslår jag att de som inte är intresserade av trådens grund för diskussioner i annan tråd eller - om den är av privat natur - via PM, telefon eller över köksbordet hemma.

Lovis
moderator
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Va spännande att få se fortskidningen av ditt stall bygge. Själv har vi ca 800 kvm stallbygnad att tillgå för ombyggnad, men i vårat falla får vi sjunga om vi hadde pengar o jabbadabbadabbadiddidam, så de får va vad det är.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

.
Intressant att höra, jag jobbar på gymnasiet och en av bygglärarna ansåg det som bästa alternativet, andra pratar om L-balk (som verkar dyrare), men snickaren får bestämma, det här är verkligen inte mitt område! Lövånger-försäljaren pratatde om att göra en sockel, är det något ni gör ?Ni har inte gjutit eller börjat resa stommen än?

Vi kommer inte att göra en sockel eftersom vi sådant fall skulle få lov att göra den runt hela byggnaden och då stämmer det dåligt mot den andra delen där vi inte vill ha en gjuten sockel.
Det är ett utmärkt bra förslag om hela byggnaden skulle bli stall för att slippa ruttnande trä längst ner mot plattan.
Med den typen av kantbalk och grund vi valt så är det nästintill omöjligt att gjuta en sockel. Eller åtminstone förknippat med väldigt mycket onödigt arbete.

Eftersom vi endast kommer att göra två boxar så funderade jag på att gjuta/mura en liten kant på ca 5 cm runt varje box som man sedan kan montera boxinredningen på. Då slipper man ruttnande väggar och ruttnande boxar i nederkanterna.
Givetvis med ett litet avrinningshål mot avloppet så man kan spola rent på sommaren.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

nu börjar det ju bli riktigt fint, synd att jag hade migränen hugo när jag skulle kommit ut till dig :( men får ta det ngn annan dag. Jag jobbar nu på kvällstid så ngn dag på dagen kan jag nog komma och kika...

men under tiden kan du välan lägga ut lite bilder på hur långt ni kommit nu?:bump:

kram/ Anneli
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Eftersom vi endast kommer att göra två boxar så funderade jag på att gjuta/mura en liten kant på ca 5 cm runt varje box som man sedan kan montera boxinredningen på. Då slipper man ruttnande väggar och ruttnande boxar i nederkanterna.
Givetvis med ett litet avrinningshål mot avloppet så man kan spola rent på sommaren.

mvh Eva

Tänk på att det är himla praktiskt att ha plant vid boxdörren ut mot stallgången... Men vill ju kunna sopa in i boxarna! :idea:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

En bra tanke:idea:
Då murar jag ingen kant under boxdörrarna utan där blir den naturliga avrinningen.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Eftersom vi endast kommer att göra två boxar så funderade jag på att gjuta/mura en liten kant på ca 5 cm runt varje box som man sedan kan montera boxinredningen på. Då slipper man ruttnande väggar och ruttnande boxar i nederkanterna.
Givetvis med ett litet avrinningshål mot avloppet så man kan spola rent på sommaren.

mvh Eva

Hos oss har vi ett mellanrum på cirka 0,5 cm mellan nedersta plankan i boxväggarna och golvet. Delvis för att spara nedersta plankan, men också för att det är buslätt att spola ur boxarna på sommaren med högtryckstvätten, vattnet rinner lätt ur boxarna och mot golvbrunnen. (lutningen i hela stallet går mot golvbrunnen i mitten av stallet).

Och man kan fortfarande lätt sopa stallgången som Apollo tipsade om.

Vi har även liggande plankor så att om det mot förmodan skulle murkna på nedersta plankan så kan vi byta ut bara den.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

knapplån

oh intressant tråd den vill jag följa, lycka till =)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Luft mellan golv och vägg ökar dessutom cirkulationen i stallet och ger bättre miljö för hästarna. :)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vad intressant att få följa ert stallbygge!

Lösdriftsdelen som du pratar om, är den också beställd från samma ställe som stalldelen, eller bygger ni den själv?
Ska bli roligt att se hur allt ser ut när det är klart!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Lösdriftdelen bygger vi själva. Men först efter att själv byggnaden är på plats.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Åhh tjusigt!!!
Hur lång tid har Ni beräknat att göra färdigt på? Från första spadtaget till sista spiken?
Jättekul tråd, kommer att lusläsa:D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 178
Senast: Pilot
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 088
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 699
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 186
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp