Nu har jag gått och funderat en massa igen

Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Kan säga såhär. Jag läste en bok av en fantastisk barnförfattare som heter Penelope Leach, och hon skrev: ingen människa ska skaffa barn om dom inte är beredd att vara en annan människas bihang under minst 2 års tid.

Jag skulle hålla med om att ungefär så är det. Man dyker in i en annan värld när dom är små, och det går det också. Sen börjar man komma upp till ytan igen, och ungefär då skaffar många nästa, men då har man fått lite pli på det hela :D

Själv började jag jobba deltid 4 månader efter att min första föddes. Efter att min dotter föddes tog jag det lugnare och väntade 8 månader innan jag började. Då hade jag eget företag i hemmet så det var lätt för mig att lägga upp tider som passade. Och nyckeln i det hela för mig var, och är, att mina barn har en fantastiskt engagerad pappa som minsann skulle ha ut varenda timme av hans del av föräldraledigheten, och han har aldrig haft några problem med att ta ansvar för barnen genom åren (ta ansvar för städning i hemmet är en annan sak men det går vi inte in på här :banghead: :meh:)

Resa/göra annat: Jag har släkten i Skottland. Vi bilade dit med vår son när han var 2 månader, vid 2 års ålder hade han redan bilat dit ett par ggr och flugit 3-4 ggr. Samma med dottern, hon åkte färja dit för första gången när hon var 3 månader och flög dit när hon var 5 månader. När vår son var ett år hyrde vi ett hus i Bordeaux i en månad och stack dit med honom, min man hade semester och jag var mammaledig. När dottern var 3 bilade vi ner till Frankrike/Luxemburg med dom båda och bodde på hotell och i tält.

Nu är dom äldre och vi har rest massor, dom har varit i Barcelona för att se på fotboll, varit i Paris, Köpenhamn o London, jag jobbar i Bryssel och dom är vana att flyga och bila hit 3 ggr om året. Sätter sig i bilen eller på flyg/tåg med sitt Lego och numera med film o musik i sina telefoner, det går hur bra som helst.

Det som begränsar resandet är förstås ekonomin, det är förstås dyrt att flyga om man är 4.

Hur det är att ha häst när dom är små vet jag inte. Jag skaffade häst när sonen var 6 och dottern 4. Återigen, det skulle inte fungerat om inte dom hade en pappa som fanns där och som inte missunar mig egna intressen. Han har sin fotboll och div annat och jag har hästen och gör-det-själv i hemmet. Visst grälar vi om barnen ibland, senast häromdagen, brukar vara gräl om var gränser ska dras. Men jag skulle inte säga att barnen är en större källa till bråk hos oss. Vi uppskattar varandra som föräldrar tror jag.

Jag har då ett barn som är som andra barn, och ett barn med Downs Syndrom, vi har aldrig känt oss begränsade av hennes handikapp utan hon är med på noterna oavsett vad vi gör.

Jag tror, jag kan ha fel men jag tror det, att barn blir ungefär som man gör dom. Är det så att man reser mycket, ja då blir det vardag och dom fixar det. Stannar man hemma mycket så fixar dom det också. Är man själv hemma mycket tycker dom att det är normalt, är man borta mycket tycker dom det är normalt. Nyckeln är att dom känner sig trygga och älskade, och har föräldrar som verkar någorlunda nöjda med livet så att barnen slipper oroa sig för föräldrarna.


alltså:
1) Om du längtar efter barn, skaffa barn. problematisera inte för mycket. Det kanske blir jobbigare än du tror, kanske tvärtom. Själv blev jag förvånad över hur vansinnigt kul det är att ha barn och hur bra mamma jag visade mig vara. Önskar att jag hade börjat tio år tidigare så att jag hade haft tid med 5 till :D
2) Välj pappan med omsorg!! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Mina svärföräldrar är äldre än så och de gör inget annat än att resa (jo, såklart, men de reser mycket, ofta och långt - och aldrig charter).

Mina föräldrar gör heller inget annat än reser. Långt och ofta, både inom och utom Europa, aldrig charter. De är runt 75. Min mamma har rest med bland mycket annat Transibiriska järnvägen två gånger efter att hon fyllde 60, och de har varit i Indien och Nepal och jag vet inte allt. De har också varit i Costa Rica flera gånger, ibland tog de med sig min son när han var mindre och de skulle dit.

De kuskade Europa runt med mig och min syster när vi var små (vi är födda på 60-talet) och inte heller då var charter aktuellt. Men då reste vi så gott som aldrig utanför Europa, det hade de nog gjort om de varit unga småbarnsföräldrar idag.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Mina föräldrar gör heller inget annat än reser. Långt och ofta, både inom och utom Europa, aldrig charter. De är runt 75. Min mamma har rest med bland mycket annat Transibiriska järnvägen två gånger efter att hon fyllde 60, och de har varit i Indien och Nepal och jag vet inte allt. De har också varit i Costa Rica flera gånger, ibland tog de med sig min son när han var mindre och de skulle dit..

Underbart :)
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Tillbaka till ämnet, kan man ha en hobby och ändå ha familj? Jag har inga problem att ta hjälp utifrån, en av mina många drömmar är att köpa en trevlig liten ungponny att så småningom köra med och ge en liten hästtjej/kille möjlighet att träna och tävla på min bekostnad.

Det går att lösa på olika sätt. Min äldsta vän är mitt inne i baby-grejen just nu, så gräsätarna fick mindre fokus. Sen flyttade jag tillbaka till sverige, och behövde sysselsättas, så nu tillbringar jag en 2-3 timmar om dagen med två ponnies som är _alldeles_ för små för att jag skulle kunna rida på dem, men jag pysslar om dem, håller dem i form, marktränar, kör frihetsdressyr, och jobbar oss fram till att kunna köra lite. Allt för att skapa två perfekta ponnies till två underbara ungar. När dom är stora nog för att börja rida, dvs. Så hjälp kan komma från oväntade håll.. :)

När det gäller din oro för att ta hand om dina hypotetiska barn. Du är en smart tjej, och även om jag börjar predika om hormoner och instinkter som är äldre än neanderthalarna, så vet du detta redan, och har bestämt dig för att det inte är nog.
Men.. Tänk så här. Den sortens person som du är rädd för att vara (bli trött på ens egna barn, övergiva dem, etc) lär du inte bli, för du är inte som dom var innan de skaffade barn. Du _är_ smart. Du tänker igenom saker. Du väger för och nackdelar och skaffar dig mycket beslutsunderlag. Du är långt mer förberedd (och färdig för barn) än du själv tror.

Dock, ett råd på vägen. Som andra sagt i tråden, det är inte bråttom för dig. Se till att du hittar en karl som du kan lita på och som du _vet_ kommer att hjälpa dig under de första åren. Jag har sett alldeles för många äktenskap/samboskap gå i kras för att de skaffade barn innan dom visste hur kompatibla dom var med varandra när dom var stressade, trötta och lite uppgivna.
Det ska inte vara ett maraton lopp. Det ska vara en stafett. När du är trött, så tar han på sig lite extra. När han är trött, så tar du lite extra.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Det verkar vara en sån vetenskap på nåt vis. Man ska kunna och veta så mycket.
Och för att vara en bra förälder måste man SATSA på barnen. Tycker jag hör det överallt. "Jo visst har jag slutat med mina hobbys/gå på krogen/åka på festivaler/resa, men det är för att jag satsar på baaaarnen"

Men man själv då? Hur orkar man vara en närvarande, glad och stabil förälder om man aldrig själv får ladda batterierna?

Jag vet inte. Jag är glad att mina barn kom till när kraven verkade vara mindre. Jag har gudbevars lämnat bort mina barn för att få göra saker som laddade mina batterier och absolut ingen har ifrågasatt det. Nu verkar det som om många inte vill/vågar/kan (eller har behov av som de uttrycker sig) lämna iväg ungarna ens ett par timmar.

Jag hoppas att mina egna barn kommer att ha en avspänd inställning till sina eventuella barn och kunna göra saker som de mår bra av även utan barnen. Jag hoppas också att de fixar att be om hjälp ifall att situationen blir övermäktig med för mycket vardagsgrått och att jag kan avlasta dem.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Har den senaste tiden haft fullt upp med jobbet och inte hunnit ägna särskilt mycket tid åt vare sig vänner eller träning.
Och har då istället haft tid att fundera en massa när jag ligger sömnlös på nätterna. Något som jag ständigt återkommer till är frågan om ifall jag verkligen vill ha barn i framtiden eller om jag mest "vill" det för att det är så man ska känna. Jag är på väg in i den åldern när man tänker mycket på sånt skulle jag tro.
Men jo, nog vill jag det. Även adoption känns intressant. (Varför sätta fler barn till världen när det finns så många som saknar föräldrar?)
Men det skaver lite i mig ändå för det verkar som om livet går i kras när man skaffar barn. Runt mig ser jag vänner som bildar familj och det enda de verkar få ut av det är dålig ekonomi och ett förhållande som hamnar i en nedåtgående spiral där den huvudsakliga kommunikationen är gräl om vem som hämtar/lämnar på dagis/skola, vems dag som varit jobbigast, hur uppfostran ska se ut, vem som ska gå upp på natten osv.
Därtill verkar all tid för egen rekreation och vila försvinna. Dom säljer sina hundar, sina motorcyklar, sina hästar. Hela dagarna verkar gå åt till att passa barnet/barnen, laga mat, handla, städa, tvätta och byta blöjor.
I många av de kvinnliga bekantas fall står dom dessutom med en förstörd kropp som aldrig blir sig likt igen. Foglossningar som aldrig går över, enorma bristningar, ryggproblem, urinläckage, överflödig hud, övervikt som verkar hopplös att bli av med.
Så vill inte jag ha det... Jag klarar helt enkelt inte att leva så i 18-20 år utan att bli djupt deprimerad och vilja ta livet av mig.

Måste man sluta leva för att man har barn? Eller har jag bara människor omkring mig som är otroligt dåliga på att ha familj? Eller är det jag som har för höga krav på livet?
Jag har insett att jag inte kommer kunna leva det spännande liv jag skulle vilja just nu. Ekonomin är för trasig och jag är för trasig. Det får bli långt senare. Istället får jag satsa på det lugnare liv som jag också vill ha, byta ordning på dom helt enkelt(det lär väl vara roligt och intressant att resa när man är 50 år också?). Ett liv fokuserat på träning, hunden, hästarna, kaninerna och förhoppningsvis en sund relation med en bra man. Och gärna barn. Men inte om jag måste ge upp alla dom andra sakerna...

Nej men så är det nog allmänt, ja... det finns ingen anledning att skaffa barn samhällsekonomiskt eller personligt om man inte ser en vinst i det och inser att det är ett stort ansvar. på något sätt måste man inse att en egen unge är ens eget ansvar. ja man kan prata fint om ansvarsfördelning och delning på uppgifter och ansvar men.... fungerar det inte så är det du som har ansvaret och måste ta det. inte dina föräldrar , inte din respektive etc utan du måste ta ansvar för ditt liv och det du har att ta ansvar för.

Däremot i det bästa av världar , som jag verkligen önskar dig, har du en pappa med samma åsikt. dvs att han måste ta hela ansvaret för sina barn.

Då har du något bra på gång..... Dvs två engagerade föräldrar som arbetar mot ett gemensamt mål.

Man kan se det som extrem personlighetsutveckling att leva tillsammans med och jämställt fördela arbetsuppgifter och framförallt ansvar med en människa som man har barn med.

Annars tycker jag faktiskt att en hund och massa hästar och en bra lön med pengar, är absolut ett trevligt liv trevligt liv.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Jag vet inte. Jag är glad att mina barn kom till när kraven verkade vara mindre. Jag har gudbevars lämnat bort mina barn för att få göra saker som laddade mina batterier och absolut ingen har ifrågasatt det. Nu verkar det som om många inte vill/vågar/kan (eller har behov av som de uttrycker sig) lämna iväg ungarna ens ett par timmar.

Jag hoppas att mina egna barn kommer att ha en avspänd inställning till sina eventuella barn och kunna göra saker som de mår bra av även utan barnen. Jag hoppas också att de fixar att be om hjälp ifall att situationen blir övermäktig med för mycket vardagsgrått och att jag kan avlasta dem.
För att spinna vidare på det där med att lämna iväg barnet/-n. Min dotter tillbringade nyss tio dagar hos mina föräldrar. Superbra för både dottern, mig och mina föräldrar! Eftersom mina föräldrar bor nästan 50 mil bort kan de inte träffa henne jätteofta så det här var en suveränt sätt för de tre att få umgås på egen hand.
Hon är trygg med att vara med andra och har förhållandevis ofta barnvakt pga mina och pappans arbetstider. Barnvakt har t.ex. hennes farmor, båda gudmödrarna och några av mina stallkompisar varit. Aldrig har någon ifrågasatt det heller.

*Kl*
Sen vill jag rent allmänt tillägga att en separation från den andra föräldern inte behöver bli en katastrof. Är båda vuxna och kan bete sig vettigt så löser man det också. Det viktigaste är att barnets/-ns bästa kommer i fokus och inte eventuell ilska och besvikelse mellan föräldrarna. Den måste man kunna lägga åt sidan.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Det låter ju jättebra. Grattis till dig som får det att funka:)
Men ja då är småbarnsåren över. Sen är det skolåldern. Med läxor som ska göras och hobbyer och kompisar som det behöver skjutsas till. Tiden som gick till att passa småbarn och byta blöjor går istället till att skjutsa och hjälpa till med läxor?
Det svåra med en hobby som hästar är ju att det inte går att "ta det en annan dag". Hästen måste tas om hand, oavsett väder, ork, läxor och fotbollsträningar. Och det känns som det kanske är lite mycket att begära att en 7 åring ska fullt ut förstå det och finna sig i att det inte blir någon fotboll idag för pappa jobbar och mamma måste till stallet.

Alltså i min barndom behövde ingen av mina föräldrar ge upp sig själva eller sina drömmar och hobbys. Jag och min syster var väldigt självgående redan vid fem års ålder och innan dess samarbetade mina föräldrar så att båda skulle kunna hinna med jobb/plugg och ha fritid. Vi hade ingen bil så vi var väl vana vid att gå/cykla och ta buss, vi gick till skolan själva och till ev. kompisar eller aktiviteter (vi bodde i Lund, alltså en större stad) När jag började rida "på riktigt" vid sju års ålder cyklade jag själv till stallet (eller hade följe med min mamma om hon inte redan hade hunnit dit) jag redde mig själv där, och var det inte något jag klarade av så frågade jag stalltjejerna. Så min mamma kunde ägna sig åt sitt. Vi var mycket hos en dagmamma som gjorde att min mamma även hann simma och på kvällarna när pappa satt och pluggade, såg jag och min syster film/lekte medans mamma var ute och sjöng med sitt band.

Pappa drömde ju om en utbildning så han pluggade fram tills jag var 7 år. Hans andra intressen var att spela strategispel och läsa. Det fanns det gott om tid till. Min syster och jag fick snabbt lära oss att hjälpa till hemma. Diska, röra i grytor (knivar fick vi inte använda), duka, städa, rasta hundarna och tvätta.

Vid 10 års ålder var det inga problem att klara sig helt själva i 1-2 dagar om det behövdes. Tror det handlar om hur man uppfostrar barnen. Vissa vill väl göra allt för sina barn men gör mer "skada" än nytta.

Vid 15 års ålder drev jag det mesta inom reklam/marknadsförning samt en stor del av det ekonomiska i mammas företag. Jag är långt ifrån ett mattesnille eller särskilt begåvad. Har klarat mig hyfsat i skola ändå.

Har i perioder varit väldigt fattigt. Men vi har lyckats komma upp ifrån att trängas i en 3:a till att bo på gård/villa under många år. Nu är vi tillbaka till att trängas i lägenheter men det ljusnar nog snart.

Att vi haft det fattig har inte påverkat mig mer än att jag är ekonomisk av mig. Har ju lärt mig att jämförpriser (köpa storpack t ex), kuponger och erbjudande kan spara väldigt mycket pengar. Även om det betyder att jag ska cykla runt till 4-5 olika butiker och det tar mig 3-4 timmar att handla.

Jag vill ha barn! Vet inte när riktigt, det blir väl när det blir liksom. Men jag kommer verkligen inte låta barnet vara allt jag är, jag kommer inte bara vara "mamma" jag kommer vara en nördig hästjej som spelar cs och sitter här och hänger på buke ;) jag kommer fortfarande göra galna sminkningar och ha tid till min sambo (eller man vid det läget, vem vet:D)
Jag vet att man inte behöver ha den fetaste ekonomin för att ha en bra uppväxt, att ha kärlek, få känna sig viktig (och det gjorde jag när jag fick ta ansvar och hjälpa till) och älskad är det viktigaste.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Barn är ju anpassningsbara, de vet ju oftast ingenting annat än det liv föräldrarna ger dem, och finner sig i det mesta. Det handlar väl mer om vad man vill som förälder, vilken sorts familjeliv man vill leva, och hur man vill att barnen ska ha det, och såklart vilka möjligheter man har. Och ofta gör man ju dygd av nödvändigheten, man säger inte: "på grund av omständigheter och mina val, så har mitt barn varit mycket med olika barnvakter sen födseln, så han har ju vant sig". Man säger: " jag har en så glad och trygg unge att han är nöjd med vemsomhelst, han är så social och framåt, och det är viktigt för mig som förälder att barnen blir självständiga!" Och man säger inte: "jovisst vore det trevligt med barnvakt, men barnen är rätt krävande för en barnvakt, släkten har inte möjlighet, och ärligt talat har jag inga större intressen längre annat än familjen, för barnen tar all energi och tid", man säger: "Man skaffar ju inte barn för att lämna bort dem, och det är så otroligt kort tid som de är små, det går på ett ögonblick så är de arton, flyttar hemifrån och man träffar dem knappt. Jag vill verkligen ta vara på varje timme av småbarnsåren!:love:"

Förmodligen är båda varianterna sanna, det beror på hur man ser det, och hur man är lagd som person. En del människor säger alltid att hur de lever just nu är jättebra, oavsett hur de har det. Jobbar de jämt så är det jättekul att ha så mycket på jobbet att göra och verkligen kunna fokusera på det, och är de arbetslösa så är det helt perfekt att få lite tid till att fundera och dra igång nya projekt, typ. De lever liksom alltid i den bästa av alla världar. Och är man funtad så tror jag inte det förändras av att man får barn.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Min reflektion är att din uppfattning om föräldraskapet är utifrån det du ser och läser och hör på nätet, facebook, bloggar.. dina vänner? Det som blir tokigt med det är att man missar en stor del av hela sanningen och får bara bråkdelar ur allas liv.

Jag har en kompis (!) som jag pratar med ibland..någon gång i månaden kanske, jag är hennes avreagerarvägg (men jag tillåter det själv av ren lathet..) ska jag gå efter hennes beskrivning av sitt liv är mannen ett stort jädra svin, ungarna bara skriker och lever om och lyssnar inte och allt är bara :banghead:
Men jag missar alla bra stunder i hennes liv -det berättar hon ingenting om, men dom finns där bara det att det är inte intressant att berätta om..typ.

Om du/när du skaffar barn så blir din familj utifrån det som ni har, kan ge och har fått.
Barnet kan vara väldigt lättsamt, barnet kan å andra sidan vara multihandikappat.. barnet kan trots att det är friskt och nöjt endå göra så att du inte orkar göra mer än att gå på toaletten någon gång om dagen absolut inte åka till stallet, stallet blir en börda.. men å andra sidan kan ditt handikappade barn vara såpass att din tid i exempelvis stallet blir ditt andningshål.
Det där vet man aldrig på förhand, varför jag inte tycker det är så intressant om andra sålt hästen, lämnat bort hunden och flyttat katten hem till svärmor. Orkar jag med mitt barn, min häst, har tid för min hund och inte kan leva utan min katt så gör man det på sitt sätt.
Strunta i andra, gör saker och ting på det sätt som är bäst, måla inte f-n på väggen och ta problemen när och om de kommer.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Jag har läst denna tråden med intresse och förundran. Jag vet inte om vissa i tråden går omkring i någon typ av drömvärld, men jag ser då inga föräldrar som är likadana som de var innan de fick barn. De flesta har genomgått stora förändringar. Sen är de samma personligheter och samma människor, men de gör ju helt andra val än vad de hade gjort innan.

Många har verkligen begränsats av sina barn dessutom och gör enbart saker som är barnanpassade. Flera av mina vänner vill inte ens åka till stan/IKEA/Gekås/whatever ifall de inte är barnlediga, eftersom det inte är roligt för barnen att gå på stan/IKEA/Gekås/whatever. Och i samma andetag som de tackar nej så undrar de ifall vi inte kan fika på Lek & Buslandet istället så kan vi snacka medan barnen leker. Inget fel med det dock, men det är ju inte samma sak som att göra någonting tillsammans. Eller slå två flugor i en smäll.

Sen är många föräldrar väldigt, väldigt bundna vid sina barn. Främst mammor av någon anledning. Är de utan barnet/barnen så ringer de ändå hem till pappan en gång i timmen och frågar hur det går. Vem vill leva med en sådan oro?

De flesta av mina kompisar/släktingar har barn som är under 12 år och de allra flesta av dem längtar tills barnen är så stora att de klarar sig helt själv. Kanske är det för att jag inte har några barn som de berättar för mig hur bra mitt liv är i jämförelse, men jag är totalskrämd för att skaffa barn om jag ser på mina vänner. Det är ett par av dem som är tillfreds med sin situation och som inte ser barnen som ett hinder i livet. Men många av dem kanske inte ångrar sina barn, men de längtar efter betydligt mer frihet än vad de har.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Sen är många föräldrar väldigt, väldigt bundna vid sina barn. Främst mammor av någon anledning. Är de utan barnet/barnen så ringer de ändå hem till pappan en gång i timmen och frågar hur det går. Vem vill leva med en sådan oro?

Jag har hört talas om sådant men aldrig upplevt det själv. Menar du på fullt allvar att du har vänner och bekanta som gör så? :eek:
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Jag har hört talas om sådant men aldrig upplevt det själv. Menar du på fullt allvar att du har vänner och bekanta som gör så? :eek:
Ja, gud ja. Flera stycken.

Och visst, jag kan förstå grejen. Jag lämnar ju inte ens bort min hund till vem som helst. Men det är ju också där jag blir rädd för mig själv. Om jag är så petig med mina djur, hur blir jag då med min barn?? :wtf: :eek:

Däremot kan jag ju lämna djuren till människor jag litar på och slappna av när jag är borta. Tex har mina föräldrar mina hundar nu eftersom jag jobbar så mycket och sambon just nu reser väldigt mycket. Jag tänker ju inte på hundarna hela tiden och jag ringer ju inte och frågar hur det är ens varje dag.

Jag vet inte om det är en vanesak eller vad det är, men många är verkligen för bundna och för oroliga för att det ska vara nyttigt. De har liksom inte kul utan barnen. Om barnen inte är på dagis då förstås, för då verkar det funka.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Ja, gud ja. Flera stycken.

Och visst, jag kan förstå grejen. Jag lämnar ju inte ens bort min hund till vem som helst. Men det är ju också där jag blir rädd för mig själv. Om jag är så petig med mina djur, hur blir jag då med min barn?? :wtf: :eek:

Däremot kan jag ju lämna djuren till människor jag litar på och slappna av när jag är borta. Tex har mina föräldrar mina hundar nu eftersom jag jobbar så mycket och sambon just nu reser väldigt mycket. Jag tänker ju inte på hundarna hela tiden och jag ringer ju inte och frågar hur det är ens varje dag.

Jag vet inte om det är en vanesak eller vad det är, men många är verkligen för bundna och för oroliga för att det ska vara nyttigt. De har liksom inte kul utan barnen. Om barnen inte är på dagis då förstås, för då verkar det funka.
Precis som du skriver så verkar det väldigt jobbigt att ha det så. Reser dessa personer aldrig någonstans utan barnen? Ute och äter? Går på fest?

Jag lämnar ju min dotter enbart till människor som jag litar på. Skulle det inträffa något allvarligt så litar jag på att de/-n hör av sig till mig. Då finns det heller ingen anledning att ringa dit för någon sorts förhör/lägesrapport.
Under de tio dagarna min dotter var hos mina föräldrar så tror jag mamma mejlade rapport en eller två gånger och vi pratade en gång. Lite uppdateringar kom förstås på Facebook också.
I övrigt så ska ju både barn och mormor och morfar ha något att berätta efteråt ;)
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Precis som du skriver så verkar det väldigt jobbigt att ha det så. Reser dessa personer aldrig någonstans utan barnen? Ute och äter? Går på fest?
Reser utan barnen?? HAHAHAHAHAHA, men aldrig. ;) Och när de väl reser är det bara till barnvänliga ställen där barnen har kul. Det handlar aldrig om någon annans resebehov än barnens. De personerna som rest till massa olika ställen runt om i världen, reser nu till Astrid Lindgrens Värld och möjligtvis till något all inclusive någonstans "säkert", tex Mallorca eller Kanarieöarna. De hade aldrig åkt till tex Egypten eller Indien eftersom det är så "smutsigt".

Ute och äter är de ju ibland och går på fester. Det är ju då de ringer hem varje timme för att kolla så att allting gick bra. Det är frågor som "Gick det bra med maten?", "Gick det bra att natta dem?". Så det är liksom inte några större saker egentligen. Vardagsgrejer.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Jag är glad att jag inte är på det viset! Det verkar så begränsat och upplevelsefattigt. Hur mycket avtar det när barnen blir större?

Varför skulle det inte gå bra med maten och nattningen? Obegripligt. Hade jag varit barnvakt och föräldrarna ringt på det viset hade det känts som att de inte litade på mig ett enda dugg.
Jag förutsätter alltid att allt går bra. Eller åtminstone tillräckligt bra. Väljer Mathilde att mata hunden istället för sig själv så är hon väl helt enkelt inte hungrig och det hade inte gjort någon skillnad om jag varit hemma. Samma sak om hon väljer att ligga i sin säng och sjunga eller prata istället för att sova. Då är hon antagligen inte trött just då.
Jag ser trots allt inte mig själv som oersättlig för Mathilde. Jag utgår från att hon tycker om mig men om jag skulle bli påkörd på vägen hem och avlida så hade hon garanterat klarat sig bra ändå i livet.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Såna kollegor har jag haft - fast de ringer hem och kollar så att pappan "gjort rätt"... VARJE kvällspass.
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Hur skulle pappan ha gjort fel? Nattat hunden i spjälsängen och gått ut på kvällskissrunda med barnet? Klätt på barnet en vinteroverall och kängor när det ska sova? Gett barnet kaffe och kladdkaka till kvällsmat?
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Hur skulle pappan ha gjort fel? Nattat hunden i spjälsängen och gått ut på kvällskissrunda med barnet? Klätt på barnet en vinteroverall och kängor när det ska sova? Gett barnet kaffe och kladdkaka till kvällsmat?

:rofl::bow:

Alltså nu har jag ju inte barn, men det är som om jag skulle ringa min sambo när jag är på jobbet och fråga om han rastat hunden, om den har vatten, hur gick rundan bla bla bla

Jag vet att han kan sköta hunden, jag vet att han kan sätta på selen rätt och att han kan byta vatten till hunden. Varför behöver jag då fråga om det går bra.
Han hör av sig om det är något som INTE skulle vara rätt eller om något händer.

Herre gud om jag skulle behöva oroa mig på det viset. Kontrollbehov much liksom?:p
 
Sv: Nu har jag gått och funderat en massa igen

Fast att man längtar efter mer frihet, eller mer sömn, betyder ju verkligen inte att man ångrar barnen eller tycker livet med barn blev sämre än livet innan. Visst kan jag längta efter långresor och sovmorgnar och allt sånt man inte kan göra när man har småbarn, men jämfört med hur mycket jag längtade efter barn när jag inte hade några är det ingenting. Livet utan långresor och sovmorgnar några år är i mitt tycke otroligt mycket bättre än resten av livet utan barn. Det hindrar ju inte att man emellanåt ser fram emot när barnen är lite större, och inte fullt lika krävande. Man kan ju tycka om sitt nuvarande liv, och ändå se fram mot fortsättningen.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 603
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp