Bukefalos 28 år!

Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

*kl
Åkte upp till närliggande ridhus och red för hon som äger det. Är rätt mör nu;).
Hemskt mycket mer aktivt tempo än för min tränare..svårt att sadla om och rida för någon annan men nyttigt också.
Fast jag köper inte alla dennes filosofier för min och Loppis utveckling även om en del nog är bra.
Sen har jag så svårt att hinna med i ett högre tempo fast jag kanske borde träna mer på det och inte "fisrida"...?

Kom på med att jag inte ridit henne själv sen träningen i torsdags så hon tog inte mina galopp hjälper och dom tkr jag hon brukar ta himla fint:crazy:..
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Jag red en gång för tysklandsutbildad man och även för en kvinna senare, bägge två förespråkade detta höga tempo för att få igång hästens motor. Kvinnan tyckte dessutom att jag skulle släppa tyglarna helt. Jag hann inte med överhuvudtaget o tyckte enbart att hästarna for fram som dårar under mig. Ingen filosofi som funkar för mig. Jag vill ha med mig bakbenen från början o kicka igång motorn bakifrån.

Känns som om de som lär ut detta på nåt sätt missat poängen för bägge dessa två som jag red för, 1 gång hos var person, red ju inte på samma sätt själva.

Min tränare som jag ridit för i över 10 år är väldigt noga med att bakkärran ska med i alla övergångar o kan ägna ett helt pass åt detta om man inte anstränger sig nog!:D
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Tror inte det är något fel på hösilaget då de ätit ca 30 balar från samma skörd. Däremot kan vårt vatten var hemskt:crazy: Har en handgrävd brunn och när det plötsligt börjar regna massor och det är torrt i backen så rinner ytvattnet ner i brunnen. Nu har vi beställt borrning av brunn och vecka 3 kommer de.:)

Åkte till hästaffären och kollade på diverse preparat och alla innehöll ju nån form av foderjäst så jag åkte till Ica och köpte vanlig jäst och gav dem. Många har ju testat detta innan med bra resultat.
Redan igår innan de fick jästen verkade de vara bättre. Luktade inte lika illa längre, så jag hoppas det går över snabbt.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Det handlar egentligen om hastighetskontroll och att start och stopp verkligen fungerar och att hästen verkligen väntar, när det funkar känns det som att man har mkt mer tid. Tycker Edward Gal förklarar det på ett mkt bra sätt från scratch. Finns en clinic på nätet med hästar från 4 år och uppåt och sen visar han själv på sin egen svårklasshäst hela systemet.. helt outstanding bra! Man förstår direkt hur allt hänger ihop.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

KL

Riktigt pissväder idag. Bianca tyckte det var skönt att bli torkad i ansiktet vid insläppet :D

935608_489952997790526_73963127_n.jpg


1424321_489953094457183_645320501_n.jpg


1474582_489953017790524_536040995_n.jpg
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Söt! Och himla snygg grimma!

Kl
Idag var det de sanna entusiasterna som gav sig ut på skogstur..... och däribland jag :o. Red ponnybus i stormen och jag tyckte det var riktigt härligt O_o. Knäpp man är...
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Söt! Och himla snygg grimma!

Ja, och den är väldigt praktisk. Käkremmen och delen mellan käkremmen och nosdelen kopplas lätt bort så att man har en vanlig grimma och grooming-grimma i ett. Köpt på Hööks för några år sedan.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Så söt Gaia:)! Hon verkar ju supercool!

Happy: Det var friskt gjort;)..Min har stått två dagar men hoppas hinna och kunna rida ut en sväng imorgon em..
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Vad hade den "nya" tränaren för $filosofier för er mer än ett högre tempo? :) Kan vara intressant att diskutera menar jag :)

Maui, jobbigt när de är så lösa i magen. Har du märkt någon skillnad nu sedan du började ge jäst? Jag har också problem med hästarnas bajseri och främst Julia. Hon skiter helt sjukt mycket. Trodde först jag gav henne för mycket mat och minskade då men då magrade hon så jag vette katten vad detta är...?

Gaia, hon är ju en sådan goding Bianca :D

Happy, Hua! Jag har inte ridit på länge för jag tycker det är såååå kallt och ruskigt väder hemma...
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

De var inte så lösa men det luktade väldigt illa. De är redan bättre. Vem vet om det beror på jästen eller om de skull blivit det ändå. Har fått fyra paket jäst var, ett om dagen. Alla åt utan protester.
KL
Jag har gett bort min gamla häst. Min medryttare har haft henne på prov i "sitt" stall i en månad och allt har gått bra så nu har hon fått henne.:)
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

KL
Jag har gett bort min gamla häst. Min medryttare har haft henne på prov i "sitt" stall i en månad och allt har gått bra så nu har hon fått henne.:)

Gamla? Var det den du tävlade dressyr på ganska nyligen?

Har ju själv en gammal C-ponny som blir 21 efter nyår. Vad gör man med sina gamla hästar egentligen?
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

kL
Skulle ridit KM idag men då det var snöstorm o hälften strök sig blev jag fast som domarsekreterare. Kom alltså inte iväg o fick hämtat pållan men det var kanske lika bra det. Onödigt att köra på oplogade vägar.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Gamla tanten blir 21 år. Gjorde starter på henne tom juni men sen var hon lite knackig o vi kom aldrig mer till start. Kände att jag ville mer än vad hon orkade. Hade turen att hitta en medryttare som provade henne hemma i två månader och sedan på annat ställe i en månad innan hon fick henne av mig. Finns ju inget värde i gamla hästar. Hon har det jättebra o nya ägaren älskar henne. En dam nästan i min ålder som ska rida lite dressyr och promenader men även pussa på henne.
Nu slipper jag fatta beslutet när hon är för gammal o så spar jag pengar varje månad. känns så himla bra.
Om man inte har nån glädje av de gamla o ingen annan har det heller så är det bättre att ta bort dem. De har gjort sitt då. Inte kul för hästen att inte bli omhändertagen o ärligt talat vem orkar pyssla ordentligt med nån man inte hinner med? Tyvärr så är det. De ska ju ändå sluta sitt liv nån gång.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Filosofi kannske är fel uttryck men sätt att instruera. Vi jobbade tex i "mellantravtempo" med att rida in halva långsidan i öppna för att sedan på hälften rakställa och gasa på ännu mer och sedan rida upp ett litet antal steg och få henne rak mot medelinjen för att sedan flytta diagonalt halvt igenom skänkelvikning.

Superbar meeen ett lite lägre grundtempo i dagsläget så jag bättre hinner både forma i bålen och rakställa med mer nogrannhet bla:crazy:.

Även i galopp var det halv långsida öppna och sen liksom gasa ur den och så göra halt vid C eller A, rygga tre steg, fattning direkt..osv.
Jättebra när det "händer" mycket men min ordinarie tränare jobbar ju lite mer med nogrannhet och som sagt att försöka få till böjningen mer i bålen och noggranhet i hörnen, volter..

Men lite förklaring på vad vi gjorde:).
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Du frågade inte varför ni hade ett högt tempo?
Ibland när jag får rida i ett snabbare tempo frågar jag alltid efter ett lite tag pm det inte går fort.:crazy: Och får då en förklaring till vad tränaren har för plan med övningen.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Njae..hade hon varit utbildad tränare så men hon är uppfödare av dressyrhästar. Inte tänkt rida kontinuerligt där men nu vart min tränare bortrest och jag tycker det är kul med lite vägledning.

Usch..gammla hästar, det är lite jobbigt ibland. Känns som en bra lösning för din:)! Är det vettigt folk och så vidare som vet vad det innebär. Tog bort min förra fuxdam för 7 år sedan, hon vart 25 och reds väldigt sporadiskt. Svårt med hullet på vintern och behövde rundskos var 8 vecka:crazy:. Avlivade och begravde henne hemma. Fick efter det plats för en ny liten fuxdam;)
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Nu ska vi se om jag får in lite bilder från igår när det var underbart höstväder :)

Veet att hon kryper ihop med nesan och att jag har värsta stolsitsen:D..



Åsså vår lilla unghäst..5-årig new forest:
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Härliga bilder!
Tycker att vi är lite dåliga på bilder överlag här i tråden :o, lite skärpning!!

Lille ponnyn var ju underbart söt, man smälter ju i den blicken :love:
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Jaha då får jag väl lägga in senaste bilden på lille Eskil nu 6 månader! Går på lösdrift nu med kompisar o mamma men på söndag blir han moderlös för då är det dags för morsan att börja leva sitt eget liv igen!:D

1461274_10152153558053313_93228144_n.jpg
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Inte konstigt om du sitter konstigt i den sadeln polly för den är för liten för dig. Du hamnar på bakvalvet och då är det svårt att få till det. Tycker iaf att Lilla Fuxan är jättesöt!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Då sparkar vi igång tråd nummer 3 om våra fantastiska pälsklädda härskare Megara solar magen och kräver mat
Svar
7
· Visningar
295
Senast: sthu
·
IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 532
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 798
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp