Bukefalos 28 år!

Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Jo, hon är lite söt min lilla skrutta..Det är dock inte riktigt läge att byta sadel nu så den får duga till off road ridning:(..

*kl Usch..idag tog vi med Loppis så dottern fick ha henne på lektion. Tanken var att hon ska rida KM:et på söndag som går i lb:1.
Tyvärr funkade ingenting..Hon bara sprang ifrån och körde upp huvudet i vä varv och dottern hade toksvårt med både balans och koordination så det blev mest pannkaka alltihop.

Å blä för väderleken..känns lönlöst att få ordning på henne med dessa väderförhållandena:crazy:..
Men på pluskontot är att "nya" bilen med fyrhjulsdrift är en jädra skillnad att dra med..Koreanen hade jag inte vågat lämna gårdsplan i..
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Ja de små hästarna är inte dummare än att de vet vem som sitter på ryggen ;).

Vi går i bilbytartankar och jag vill ha fyrhjulsdrift + hög dragvikt. Vad har ni bytt till? Några rekommendationer?
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Ja de små hästarna är inte dummare än att de vet vem som sitter på ryggen ;).

Vi går i bilbytartankar och jag vill ha fyrhjulsdrift + hög dragvikt. Vad har ni bytt till? Några rekommendationer?

Jag drar med Ford Kuga, den är super! Drar 2100kg.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Vi drar också med en Ford Kuga. Den får dra mycket och verkar gå fram överallt men absolut ingen bil vi kommer att köpa. (Är mannens tjänstebil) :mad:
Du bara slurpar i sig diesel. Han inte varit med om maken till törstig bil.
Hade innan en Skoda Superb som också fick dra runt 2000 kg. Så mycket mer bil för pengarna, massa finesser som vi saknar nu och så drog den inte alls lika mycket diesel. Tyvärr var den inte 4-hjulsdrift annars hade vi köpt loss den :meh:
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Vi kör också Ford Kuga och upplever den gga energisnål. Diesel och fyrhjulsdrift..
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Vad i hela friden har du för ett måndagsex??:mad: Jag har också Ford Kuga sen 2 år tillbaka o det är den bästa dragbil jag ägt plus att den är ju super till jobbet varje dag. Drar ju noll diesel o tuffar o går varenda dag utan bekymmer!

Min är från 2010 och har dock inga finesser, typ rails o sotade rutor men allt man behöver o den är varm o go!:)
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Men jisses... 4 stycken som drar med Ford kuga. Det kan väl ändå inte vara ett sammanträffande? Måste vara en bra dragbil alltså :). Ska kolla upp den!!
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Prova gärna med automatlåda, blir mjukt som smör för hästen att åka :D
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Ja jag blev också full i skratt för den enda jag visste var ju polly förutom jag själv!

Men helt ärligt, det är den bästa bil jag nånsin ägt! Billig i drift, billig i skatt eftersom den är så ny och tuffar sig fram överallt utan bekymmer om man har dubbdäck på vintern. Igår skulle min Lilla Svarta på pay and jump, det har töat o snön är ju alldeles kletig men min bil drog upp trailern plätt lätt från min parkering som inte är snöröjd o sen backade jag lätt upp på min gårdsplan trots skitunderlag. Är så nöjd!:love:

Nåt annat jag är nöjd med är Lilla Svarta! Hoppade igår pay and jump 1 m nolla och tog sen om en linje med hinder på ca 115 cm utan bekymmer det med. Det var julklappshinder, bock och tomte på banan men det är inget hon bryr sig om alls! Film kommer men till dess här en bild på den fiiiina rosetten!

1471112_10152165625978313_533887478_n.jpg
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Kul att lilla Svarta sköter sig.:)
Jag har nog missat vad hon är för häst:crazy: Kan du berätta mer om henne.

Hur mycket drar era Kugor? Vi har en diesel och automat. Med släp är det säkert 1.5 liter milen och utan 0.8. Det tycker jag är mycket. Vi saknar finesser på vår har nog standard modellen. Tex så kan man inte tända i transporten med hjälp av nyckeln. Är viktigt för mig då jag lastar hästar nere vid en väg och inte kan springa runt och sätta på tändning etc.

Tycker att den går ryckigt när man kör nerför vår backen och inte gasar. Då "hoppar" den framåt och glider inte mjukt. Likadant så kan den inte stå kvar i en backe med ett D eller R på växeln utan gas utan rör sig. (Ni fattar vad jag menar). Kan hända att vår är ett måndags ex. Har gått ca 4000 mil och ska påpeka detta när den skall in på service.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Åh så duktig pålla, Grattis!

jag satte ju mig häromdagen med min bil med släp efter i värsta leran, men nu har jag ju fått biltips i alla fall.
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Å vad kul Nova att hon sköter sig så fint! Grattis:)!

*kl
Red ut en sväng på mitt nya bett. Ett sprenger rs. Men inget mirakelbett i skogen:(.. Får nog köra med mitt jaktkandar så förhållningarna åtmindstonde liite går igenom och hon inte bara strakar iväg även om jag bara ska ut på lufsrunda.
Fast sen på bana var hon mkt finare och verkade gilla sitt bett så vi får se hur det går imorgon hos tränaren OM jag vågar åka..isgata:crazy:..så även om Fårrden matar sig fram kanon så ska jag ju kunna få stopp på eländet om det behövs ..
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Lilla Svarta är en 5-årig holländska som jag köpte oinriden förra sommaren. Pga av alla mina olyckor så har hon ju inte kommit så långt i sin utbildning, vi har startat hoppning 2 ggr that´s it men gått ett par pay and jump nu på ca 1 m höjd o sen tagit om nån linje på ca 115 cm. På träning hoppar hon enstaka hinder på 120 cm utan problem.
Hon är otittig o käck på hinder men kvar på unghäst stadiet att hon inte tar tag så hon är rätt bänglig att rida an men man vet ju att hon hoppar oavsett o det känns skönt!

I dressyren har hon ganska lätt för trav men svårt för galoppfattningar eftersom hon sätter under sig så kraftigt redan men det kommer det med. Här är filmen iaf!

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152167076168313&l=2833712399073367208
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

KL

Min Kuga är manuell, tycker det är bättre när man drar transport fast Gaia tyckte ju tvärtom så det är ju som vanligt skilda åsikter! Min är iaf ngt billigare skatt än en automat för den väger mindre, o drar då mindre också såklart. Den drar ca 0,67-68 utan släp och max 0,72 m släp.

Den hackar aldrig i någon nerförsbacke och man tänder i släpet genom att vrida på ljusvredet i bilen liksom alla andra bilar jag ägt!;) Har aldrig haft ngn med sån finess du pratar om men det låter bra!
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Vi har också manuell och tror vår drar något liknande. Det enda är att den e lite stor och svårare att backa med i mörkret än passaten som vart vår hästbil..Tonade rutor såklart..

Suck..ska uppgradera mitt b-kort..usch..Oroar mig för säkerhetskontrollen och att fixa backa helt rakt bakåt..:crazy: Tyckte det verkar meckigt:nailbiting:
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Men jisses... 4 stycken som drar med Ford kuga. Det kan väl ändå inte vara ett sammanträffande? Måste vara en bra dragbil alltså :). Ska kolla upp den!!

Min sambo som är en Ford fantast köpte en ny kuga i somras med extra extra allt..jag har inte dragit med den än..men jag som är van vid min kingcab tycker ju den är liten och klen förstås. Jag ska hämta min- 10 häst snart och då ska jag dra med hans bil och utvärdera..han vägrar åka i mitt brötiga kadaverskepp som han kallar min pärla för så jaja såbra då kan jag slösa med hans diesel istället :sneaky:

Förövrigt tror jag han är väldigt nöjd med sin Kuga .
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Är det HH som rider?... kände inte igen henne. Ser inte så lätt ut där i anridningarna nej..
 
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Ja det är det och hon sa just efteråt att det inte är helt lätt eftersom hon fortfarande inte har fattat det hela med att suga tag framåt. Hon är rätt känslig i munnen så när man tar i henne så viker hon in huvudet som du ser, och då blir det svårt. Fördelen är ju att hon alltid hoppar hur hon än kommer o inte tittar.:)

Ang Kuga och Fåårrrd så var jag ju veeeeldigt skeptisk när sambon tvingade mig att åka o prova några men jag blev helfrälst vid första provåket! Ska köpa en likadan när det är dags att byta!

Är 10:an gjord nåt med?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Sassy
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 777
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Då är det en tjej som går omkring på stan och frågar folk, kiss or slap. Då får personen välja på kiss eller slap. Väljer man kiss så...
Svar
18
· Visningar
1 582
Senast: Sel
·
Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 339
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp